Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Het werkt bij M3 tot een bepaalde snelheid. Als ik iets harder ga werkt het niet. Ben je (ongemerkt) iets harder gaan rijden?
Twijfelgeval. Vandaag lukte het 1 keer wel, inderdaad bij lagere snelheid geprobeerd. Hetblijkt er op dat, als je het initieert bij een te hige snelheid, dat he dan als ‘straf’ bijna stil moet staan, vooraleer er weer tractie is. Als je het onder de limiet initieert, lukt het wel al aan een iets hogere snelheid.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Je moet onder
Het werkt bij M3 tot een bepaalde snelheid. Als ik iets harder ga werkt het niet. Ben je (ongemerkt) iets harder gaan rijden?
Je moet onder de 8kmh zitten om te mogen schakelen. Mbt veiligheid vindt ik het niet verstandig. Je gaat namelijk je “gaspedaal” als rem gebruiken. Ik kan me voorstellen dat er in je hoofd iets gebeurt als je een noodstop moet maken waardoor je op je pedaal gaat staan. De gevolgen kan je zelf bedenken.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Raar dat ik het niet eerder opgemerkt heb. Omdat er tot aan het voetpad een schutting staat, voetgangers mij dus niet zien komen en de wagen ook niet hoorbaar is voor hen, rij ik wel extra voorzichtig de oprit af. Misschien ben ik dat de laatste tijd aan het vergeten.
Mbt veiligheid vindt ik het niet verstandig. Je gaat namelijk je “gaspedaal” als rem gebruiken. Ik kan me voorstellen dat er in je hoofd iets gebeurt als je een noodstop moet maken waardoor je op je pedaal gaat staan. De gevolgen kan je zelf bedenken.
Wat veiligheid betreft kan ik weinig ‘gevolgen’ bedenken. Als ik mij van pedaal vergis schiet ik vooruit langs het zelfde traject dat ik ondertussen in achteruit ‘getest’ heb. Als er achteruit geen probleem was, zal dat er vooruit ook niet zijn.
 
Ik denk dat het meer met de techniek te maken heeft. Ooit heeft een elektricien mij proberen uit te leggen dat ik een zware elektro motor eerst tot stilstand moest laten komen voordat ik heb de andere kant op liet lopen. Dit waren wel motoren zonder snelheidsregeling dus gewoon aan of uit.
Bij het in schakelen in een andere richting zouden er hoge piekspanningen en stromen gaan lopen o.i.d. Was in ieder geval niet goed en mocht ik niet weer doen. :D
 
Ik denk dat het meer met de techniek te maken heeft. Ooit heeft een elektricien mij proberen uit te leggen dat ik een zware elektro motor eerst tot stilstand moest laten komen voordat ik heb de andere kant op liet lopen. Dit waren wel motoren zonder snelheidsregeling dus gewoon aan of uit.
Bij het in schakelen in een andere richting zouden er hoge piekspanningen en stromen gaan lopen o.i.d. Was in ieder geval niet goed en mocht ik niet weer doen. :D
Dat is inderdaad zo bij elektromotoren die niet via trapgewijs vermogen kunnen leveren. Dan is maximaal vooruit VS maximaal achteruit, dat is slecht idee...

Maar in mijn Tesla's heb Ik het al sinds 2016 wekelijks gedaan. Een elektro motor kan juist prima afremmen door geleidelijk tegengestelde kracht te geven, tegen stroom zou je het kunnen noemen.

Ik zou het zonder probleem op hoger vermogen ook wel aandurven, maar het is natuurlijk goed om dat niet met extreme krachten te doen.

Ter vergelijk, een radiografisch bestuurbare kleine auto met elektrische aandrijving heb je juist door wisselende maximale krachten leuke effect op aandrijving en dus slippen van de auto. Ik heb nog nooit daar een motor hoeven vervangen van mijn Nikko RC.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Achteruitrijcamera werkt ineens niet meer - paar uur geleden nog geen problemen. Reboot helpt niet. Ik wil een betrouwbare auto op de basiszaken!!

Kwam erachter dat ik zonder die camera behoorlijk slecht achteruit inparkeer.
Ik kreeg een mailtje vanochtend:
Tesla heeft besloten om proactief auto's van het type Model 3 van de modeljaren 2017 tot en met 2020 terug te roepen om de bedrading van de achterklep te inspecteren en eventueel aan te passen.
Dan wat tekst voor mij specifiek over de terugtroepactie, dan de uitleg:
Bij bepaalde exemplaren van Model 3 is de kabelboom van de kofferbak voorzien van een coaxkabel met massieve kern die ervoor zorgt dat de beelden van de achteruitkijkcamera worden weergegeven op het middendisplay. Na verloop van tijd kan herhaaldelijk openen en sluiten van de klep van de kofferbak leiden tot overmatige slijtage van de coaxkabel. Als door slijtage de massieve kern loskomt, worden de beelden van de achteruitkijkcamera niet meer weergegeven op het middendisplay. Het niet beschikbaar zijn van de beelden van de achteruitkijkcamera kan het zicht naar achter van de bestuurder beïnvloeden. Wij zijn niet op de hoogte van ongevallen of letsel die hierdoor veroorzaakt zouden kunnen zijn.

Dus fijn dat ze het serieus nemen. Heb het trouwens zelf niet gemeld, want het was niet meer merkbaar voorgekomen. Dit is niet bepaald janken, maar zet het hier neer omdat andere ouwe jankers misschien hetzelfde hadden. Ik vind de emails van Tesla trouwens een stuk beter dan wat we van de overheid krijgen - hier weet ik wel wat te doen (wachten tot ze contact opnemen voor een afspraak) en wat er echt aan de hand is. :)

Meer info op: Vernieuwen kabelboom klep kofferbak Model 3
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij mij is sinds een paar maand nog maar 1 liedje van Disney, en het werkt niet altijd. Service-center doet ontzettend moeilijk en vaag dit probleem te behandelen.
V11 heeft dit euvel *eindelijk* verholpen.

Als V11 niet had geholpen, stond ik klaar om de auto in service-modus te zetten bij een service-center, en dan de laatste versie volledig opnieuw te installeren.

Volgens Green op M3, een "full redeploy":
  • go to menu->software
  • longpress "model3" wording
  • enter "service" into access code dialog (outside EU only works in geofenced service center locations)
  • in the service mode menu select redeploy option, you need the full one (forgot the wording) install once download completes
Heb niet gekeken of dat in nog V11 werkt en wist ook niet dat de geofence in de EU niet aan staat - ga ik nog proberen.
Ik zag wel "factory reset" bij de opties staan. Misschien is dat iets dat we bij vage problemen nog eens kunnen gebruiken, als reset niet werkt?
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Linker achterportier wordt niet vaak gebruikt. Gisteren portier geopend om mijn model 3 wakker te maken (ontgrendelen met knop op laadkabel duurde te lang). Deurhandel bleef wat open staan. Folie om de deurhandel bleek opengebarsten. Dat is echt wel knullig zeg.
 
2E871C3A-DDAA-48BF-B681-26DBF0B48E36.jpeg


Met excuses voor de wat onbeholpen foto. In het donker, in den blinde van onder af aan gefotografeerd.

Het is wel lastig want de deurgreep sluit niet meer spontaan.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Dat is geen folie maar een “chrome” laagje, en ja, als dat niet goed hecht op de ondergrond kan het openbarsten/loslaten, zie je wel vaker bij “plastic chrome”. Meestal niet goed voorbewerkt.
In het beste geval wel. Vaak is het een plastiek folielaagje echter.
lk heb een tijdje bij Oerlikon Balzers (Liechtenstein) een project gedaan. Ze ‘coaten’ er in opdracht van hun klanten metalen onderdelen en maken ook de machines die dat doen. Coating kan met Chome, titanium,.. en gebeurt door dat het dragermateriaal een lading krijgt (kathodisch denk ik). De (ionische?) molekulen van de coating worden worden er op aangetrokken in superdunne lagen (zo dun dat de hoeveelheid zelfs niet mee gerekend werd in de stuklijsten). Meestal wordt gecoat om technische redenen regen slijtage (het andere kleur van een boortje op het snijgedeelte is er niet voor de sier). Het kan ook om esthetische redenen vb verchromen. De voorbereiding van het product is cruciaal en wordt voor elke batch manueel bepaald en gecontroleerd en herhaald waar nodig. Er zal een batch niet goed voorbereid geweest zijn.
Op alle Zoe’s van de eerste generatie ligt wel nog eens een blauwe (electric look) folie over de chroom. Die komt overal los. Hij is meestal al volledig verwijderd. De Chroom eronder is mooier dan half afgebladerde blauwe folie.
 
Last edited: