Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Er schiet me ineens iets te binnen. Toen ik de S bestelde hadden ze het over een docking station voor je android of apple telefoon ofzo. Toen hij geleverd was had ik dit niet, omdat het niet op voorraad was ofzo. Laatst wat klein onderhoud en toen zei die man we hebben het alsnog geïnstalleerd. Dus ik zoeken maar kon eigenlijk niks vinden wat anders leek??

Op de factuur staat:

Concern: Please install MICRO USB docking station in PCC
Pay Type: Goodwill
Corrections: Dock Connector - Telephone-USB - Center Console
Installed MICRO USB docking station in PCC

Maar waar zou ik dit moeten vinden en hoe ziet het eruit? Onderstaande foto heb ik niet zo'n ding uitsteken ofzo:

Tesla-blind-holster.jpg
 
Is dit 'm niet gewoon? Ziet er wel uit als een potentieel Micro USB stekkertje. Heb zelf geen middenconsole om het te checken, doe mij maar gewoon de lege bak met rondslingerende rommel :p

Controleer voor de zekerheid even of je telefoon wel Micro USB doet. Een iPhone heeft sowieso een andere aansluiting en bijv. mijn Android telefoon heeft USB-C, wat weer net even anders is.

Tesla-blind-holster.jpg
 
Is dit 'm niet gewoon? Ziet er wel uit als een potentieel Micro USB stekkertje. Heb zelf geen middenconsole om het te checken, doe mij maar gewoon de lege bak met rondslingerende rommel :p

Controleer voor de zekerheid even of je telefoon wel Micro USB doet. Een iPhone heeft sowieso een andere aansluiting en bijv. mijn Android telefoon heeft USB-C, wat weer net even anders is.

View attachment 212335
Het lijkt erop dat dit een Lightning aansluiting is voor een iPhone. Zie ter vergelijking mijn iPhone 6s aansluiting. Dit is een stekkertje met aan weerszijden 8 vergulde contacten. Een detail van het stekkertje staat hieronder.
2017-01-28 12.45.02.jpg

IMG_5149.jpg
 
Ik kreeg destijds in Tilburg een zakje mee met micro usb omdat lightning al voorgemonteerd was - inclusief wat (ahum wankele!) plastic houders voor de telefoon. Aangezien ik de telefoon liever in het zicht heb gebruik ik het verder niet.
Je kunt er vrij gemakkelijk zelf bij als je het rubbermatje optilt en met een kruiskopschroevendraaier haal je zo het houdertje van z'n plek. Het houdertje is gewoon een klem om of een 'op lengte gemaakt' USB of Lightning kabeltje onder het rubbermatje door te trekken, verder niets bijzonders.
 
Dit verhaal tart voor mij alle verbeelding. Het begint in de kerstvakantie van 2016 waarbij ik mijn pas geleverde model S voor het eerst gebruik om met het gezin naar zee te gaan. Daarbij blijkt dat de model S net te klein gaat zijn voor wanneer mijn vrouw bevalt van ons tweede kindje (voorzien voor de zomer 2017). Dat is hier een ander topic met de hond in de Model S. Ongeacht dat ik heel tevreden ben van mijn model S 90D, beslis ik een model X te kopen. Geen nieuwe, maar een demowagen.

Eigenlijk zou mijn model S pas geleverd zijn in januari 2017 en had ik nog de Autopilot 2 gehad. Maar Tesla zelf heeft mij gebeld om de levering te vervroegen naar eind november 2016. Nu had ik de wagen wel al eind maart 2016 besteld voor de destijdse prijsverhoging. Dus ik was wel een dag echt lastig, maar nadien toch heel blij met mijn AP1. Achteraf zeker ook geen slechte keuze als ik naar de problemen kijk met AP2 momenteel. Maar het feit blijft dat op instructie van Tesla zelf mijn levering twee maanden vervroegd is en de wagen zelf twee weken geproduceerd werd voor de installatie van AP2 in alle wagens. Hier ga ik echter verder niet op in. Ik was blij met mijn model S.

Ik bel in de kerstvakantie naar mijn verkoper bij Tesla Sint-Stevens-Woluwe. Hij blijkt op skivakantie te zijn, maar stuurt mij vriendelijk door naar de mensen van de showroom zelf. Daar noteren ze alles en beloven ze met mij contact op te nemen. Na één week had nog altijd niemand mij teruggebeld, dus heb ik zelf nogmaals gebeld. Je moet hier veel geduld voor hebben. Ze nemen praktisch nooit hun telefoon op. Dan is het omwille van de kerstvakantie (waar ik nog kon inkomen), dan is het omwille van ziekte en dan is het omwille van het autosalon. Je geraakt er gewoon telefonisch niet binnen. Zelfs als je het nummer kiest voor dringende pechhulp, nemen ze niet op.

Plots krijg ik telefonisch wel gehoor via het automatisch antwoordsysteem. Omdat Tesla Sint-Stevens-Woluwe nog steeds niet antwoordt, kom ik uit op het Tesla hoofdkantoor in Nederland. Daar staat een meneer mij vriendelijk te woord en op een week tijd heeft hij de overnameprijs voor mijn model S, en een model X die in Frankrijk staat bij Tesla zelf met 7.900km op de teller. Het is een wagen met AP1 van juni 2016 en ik vind hem onmiddellijk goed. Gezien het een performance versie is, vraag ik wel kleinere wielen waardoor ik nog een extra korting krijg.

Ik betaal 500 euro bij om de wagen van Frankrijk te laten leveren in Sint-Stevens-Woluwe. Ik word terug doorverbonden met een verkoper van Tesla Sint Stevens Woluwe om dit verder af te handelen. Deze belooft mij een levering binnen anderhalve tot twee weken. Ik schrijf 1.000 euro voorschot over op 9 januari en ik onderteken alle documenten.

Ondertussen probeer ik mijn wagen nog zelf te verkopen, gezien hun inruilwaarde. Tot twee keer toe komt er een werkelijke geïnteresseerde koper voor mijn model S, die op het allerlaatste moment afhaakt telkens omdat de bank moeilijk doet over een nieuw te sluiten leasing of renting contract. Ik heb dit niet, gezien de wagen contant betaald werd. Uiteindelijk vind ik toch nog een koper in de week waar mijn model X zou geleverd worden. We krijgen de verkoop op twee dagen rond en ik krijg alle gelden op mijn rekening.

Er bestond bij Tesla Sint Stevens Woluwe even onduidelijkheid over de terugbetaling van mijn 4 jarig serviceplan voor de model S. Ik heb al van begin januari gemeld dat dus niet kan overgenomen worden op de model X en dat ze dat aftrekken van de nieuwe aankoopprijs. Na een maand lukt dit nog altijd niet en gaan ze mij dit bedrag gewoon terugstorten. Dit zou een week duren en donderdag is payday bij Tesla. Hadden ze mij die gelden al teruggestort, had ik ze kunnen gebruiken voor de aankoop. Verkoper meldt mij op het allerlaatste nippertje dat dit toch niet kan, dus goed ik schrijf het intussen extra bij over voor de model X en ze zullen me nadien hopelijk wel terugstorten. Doch dit staat nog steeds niet op papier noch heb ik een bewijs.

Ik had ook een set met vier zomerbanden en velgen. Deze zijn nieuw en ongebruikt. Tesla weigert die terug te nemen. Ik heb hier geen probleem van gemaakt en deze dan ook zelf terug verkocht. Hier heb ik ook zelf voor gezorgd.

Ik bestel bij de Model X een nieuwe set met winterbanden en velgen. Een dag later belt Tesla Sint Stevens Woluwe mij 3x op één dag door 3 verschillende verkopers, alle drie met hetzelfde verhaal dat mijn banden gearriveerd zijn en wanneer ik kan langskomen met mijn wagen voor de montage. De eerste telefoon was om 11u, de tweede om 12u30 en de derde om 15u. Ik schrijf een vriendelijke mail dat ze dit moeten aanpassen in hun systeem en dat dit voor de aankoop van een nieuwe wagen is. Ik heb dus 3x hetzelfde moeten antwoorden.

Begin januari krijg ik van Tesla de orderbevestiging voor de nieuwe aankoop. Ineens is deze 30.000 euro duurder dan overeengekomen met Tesla hoofdkantoor in Nederland. Ze rekenen mij nieuwprijs aan zonder korting. Ik val van mijn stoel. Mij model S was al zo goed als verkocht intussen. Er blijkt iets fout gelopen te zijn in de computersystemen en ze zouden mij terugbellen voor een aanpassing. Na anderhalve week was dit aangepast en kreeg ik de juiste orderbevestiging aan de overeengekomen prijs.

We schrijven ondertussen 9 februari en nog steeds is mijn model X niet geleverd. Gezien de te late levering werd er mij door een verkoper een vervangwagen toegezegd voor wanneer mijn model S verkocht zou zijn. Door slechte telefonische communicatie van Tesla zelf krijg ik deze vervangwagen een week te laat. Achteraf zegt een andere verkoper mij dat die wagen daar al een week op mij stond te wachten... Heel gek dat ik die nog niet was komen afhalen, maar niemand zegt mij dus iets... Dit was ook zo om de factuur te betalen. Bij mijn model S kreeg ik netjes een bericht dat mijn aankoopfactuur op mytesla klaarstond om te betalen. Deze keer dus niks en zoek het zelf maar uit.

Vorige week woensdag bel ik naar Tesla en wederom een andere verkoper zegt mij dat eindelijk alles in orde is en dat ik de wagen vrijdagnamiddag mag komen ophalen. Donderdagnamiddag belt een andere verkoper mij terug om te zeggen dat ze zich vergist hadden. Dit omdat het een Franse wagen is, die nog langs de douane moet passeren. Levering wordt uitgesteld naar deze week dinsdag.

Vrijdagnamiddag moet ik naar de winkel en ik mocht van de verkoper langsgaan bij Tesla Sint-Stevens-Woluwe om de wagen al is te gaan bekijken. Zo gezegd zo gedaan. Aan de balie wordt mij ineens verteld dat de wagen naar de body repair shop is omdat er krassen op de velgen zaten. Ik meld dat dit heel vreemd is, gezien het nieuwe kleinere velgen zouden moeten zijn en ik die bestaande grotere velgen niet zal hebben. Maar goed, onverricht ter zake terug naar huis.

Maandag bel ik naar de verkoper en die bevestigt mij nogmaals de levering voor dinsdag en ik leg hem het verhaal van de velgen uit. Hij had niet gezien dat ik de wagen neem met kleinere velgen, niet met de 22 inch performance velgen. "Ze hebben die dus voor niks laten herstellen en zullen die gebruiken als reservebanden" dixit de verkoper. Ze zullen dit aanpassen. Dinsdagmiddag word ik opgebeld dat ik mijn servicecontract niet terugbetaald krijg, en dat ik dit verschil eerst zelf moet bijstorten. Ik doe dit. Een kwartier later word ik teruggebeld met de melding dat mijn papieren toch nog niet bij de post zaten en dat mijn levering van dinsdagavond wordt uitgesteld naar nu donderdagmiddag. En dit zonder fout!! De verkoper zou hem zelfs aan mijn deur komen afleveren, met excuses. Ik heb vriendelijk gemeld dat dit niet nodig was. Donderdag was ok voor mij ter plaatse in Sint-Stevens-Woluwe.

We zijn vandaag woensdag en ik probeer mijn verkoper bij Tesla Sint-Stevens-Woluwe 2x te bereiken om te vragen of nu toch echt alles oké was voor levering donderdag. Niemand neemt de telefoon op. Zoals dit al tientallen keren gebeurde trouwens...

Woensdagavond om 20u25 (vanavond dus) krijg ik telefoon van Tesla Antwerpen dat mijn model X nog niet kan geleverd worden en dat het nogmaals uitgesteld wordt naar nu zaterdag om 10u. De wagen zou terug bij de body repair shop staan omdat er een paar krassen in de lak zitten. Ik vertel dit nogmaals aan mijn vrouw en familie. Iedereen lacht mij natuurlijk al weken lang uit. Bestaat die gekochte wagen eigenlijk wel? Dus ik bel 's avonds nog terug naar Tesla Antwerpen dat ik morgen (donderdag) de wagen wil zien ofwel bij Tesla Sint Stevens Woluwe of wel bij de repair shop zelf. Ik zal er wel naartoe rijden. Tesla Antwerpen meldt mij dat ze niemand telefonisch te pakken krijgen bij service en ze dus het adres van de body repair shop niet kennen. Ze gaan me morgen (donderdagvoormiddag) terugbellen. Ik vind het heel vreemd dat ze niet zouden weten waar hun wagens staan of met welke carrossier ze zouden samenwerken?

De vervangwagen die ik ondertussen meekrijg van Tesla Sint Stevens Woluwe (Mercedes E200 break van Sixt verhuurbedrijf) blijkt in in zijn papieren een verlopen verzekeringsdocument te hebben... Dit was enkele dagen over tijd en ik reed dus rond met foute papieren waaruit niet bleek dat de wagen nog verzekerd was. Dit hebben ze na contactname wel onmiddellijk recht gezet en mij de nieuwe verzekeringspapieren doorgemaild.

Het hele verhaal is een slechte tragedie aan het worden, en ik had veel geduld. Maar ondertussen heb ik dinsdag wel de volledige aankoopprijs naar Tesla overgeschreven en werd de leverdatum al ettelijke keren uitgesteld. En dit voor een bestaande wagen die gewoon bij Tesla zelf in Frankrijk te koop stond. Iedere dag krijg ik een ander verhaal te horen, en vooral ook een andere verkoper. Dit doet mij meer en meer argwaan krijgen dat er iets fout zou zijn met de wagen.

Een eigen document opmaken en tekenen mag niet van Tesla. Ik moet mij houden aan de procedure. Maar zij houden zich hier geenszins aan. Ik ben wel dankbaar dat ik een vervangwagen heb gekregen voor de tussentijd. Maar hier klopt echt iets niet. Dit is geen service voor een wagen van die aanschafprijs. Ik noem geen enkele naam van de verkopers, maar zijn allemaal al de revue gepasseerd.

Er zal een ingebrekestelling volgen en als ik zaterdag mijn wagen niet heb, vraag ik de annulering van het contract en terugstorting van mijn aankoopprijs.
 
Communicatie is gewoon een heel groot probleem bij Tesla.

Toen ik enkele maanden geleden in Aartselaar de winterbanden liet steken werd er een testrit gedaan met geluidsopnamemeter omdat er een storende ratel is bij het optrekken. Ze konden het probleem niet meteen plaatsen en gingen een aparte afspraak maken om dit grondiger te bekijken, samen met het afstellen van de deurklink die krassen maakt op het glas. Ik heb echter nog steeds niets gehoord van hen.

Na de bandenwissel werd de wagen op de parking gezet, ik zat in de lounge en wachtte tot er iemand mij zou komen melden dat hij klaar is. Ik heb echter na 25 minuten zélf moeten gaan vragen of hij nu eigenlijk klaar is. Dat was dan dezelfde dag waarop ik een testrit met de Model X had op de planning staan en mijn ouders had meegenomen, voor niks, want de wagen was plotseling in reparatie zonder voorafgaand telefoontje zodat ik mijn ouders beter thuis kon laten, de melding kwam slechts bij het aanmelden voor de testrit in de showroom.

Ik vraag me echt af wat voor toestanden daar gaan ontstaan eenmaal er duizenden Model 3 wagens verkocht zijn in België.