Ik weet het niet of je dat wilt, je zou het niet moeten willen.
Tesla heeft de autoindustrie veranderd, van een hardware business, via een software business in een cloud business
Moest je eerst alles van te voren bestellen, nu is de hardware gestandaardiseerd en kun je de auto op een later tijdstip aanpassen. Daarnaast krijg je updates met nieuwe nog niet voorspelde functies en voor de meest geavanceerde functies is de cloud noodzakelijk.
Het interessante aan functies uit de cloud is dat het altijd weer aangepast kunnen worden en dat de gebruikers dit willen. Er zijn altijd nieuwe wensen en sommige krijg je gewoon cadeau.
Andere auto’s hebben functies die helemaal uitgetest zijn en zijn dan ook achterhaald als ze de garage uit rijden, dat zie je in je afschrijving.
Software die we gebruiken is nooit zonder bugs omdat bugvrije functies hele lange testcycli vereisen.
Mensen kiezen voor de nieuwste software met veel functies die werkbaar zijn. Ze stappen af van oudere software met weinig functies die geen fouten hebben. Naar bug vrije functies is dus geen vraag, werkbaar is genoeg.
Voor de 3 wordt dit niet anders, tenzij je een tweede hands koopt waar de vorige eigenaar de fouten uit gehaald heeft en de hardware niet meer ondersteund wordt.
Ook voor mijn nieuwe x is het niet anders.
5 problemen, 1 cloud, 1 software, 1 service, 2 hardware.
Het hardware issues zijn het minst urgent
Het meest urgent was het cloud issue, de radar die niet met de clouddata overweg kon. Dit was ook meteen de meest geavanceerde functie die veel functionaliteit toevoegt, de AP2.
Dit had ik niet gehad als Ik met de S was blijven rijden maar juist deze functie creëert mijn vraag en daarmee het risico op bugs. Mijn keuze, ik had ook 5 jaar kunnen wachten.
Auto's worden de komende tijd net als smartphones je vervloekt ze vanwege de bugs maar je wil er niet buiten vanwege de functies.
Niets voor jouw? Koop een Classic S voor je rust of zie de eerste maanden als één van de steentjes die je bijdraagt.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik verwacht dat er geen bugs zijn in/met de auto. Ik ben daar ook niet ongerust over. Het enige wat ik wel verwacht is dat Tesla geen stomme, voorkombare hardwarefoutjes op mijn bord legt. Een auto met netjes afgestelde deuren/ramen/bodypanelen en netjes gebalanceerde en uitgelijnde wielen uitleveren, lijkt me nou niet direct heel onredelijk. Maar goed...volgens mij zijn we het helemaal niet zo erg oneens met elkaar.
Ook hebben ze verwachtingen gecreëerd ten aanzien van te verwachten onderhoudskosten.
Zoals gezegd...genieten van alle info die komen gaat en lekker de fora in de gaten houden voor steekhoudend gejank over het eerste half jaar Model 3 leveringen. Zien we dan wel weer verder .