Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
De vervolg rit vanaf SuC Dordrecht had ik een verbruik van gemiddeld 274Wh/km met een gemiddelde snelheid van 90km/h. Dat vind ik toch wat aan de hoge kant. Buiten gemiddeld 4.4 graden.

Als ik straks op wintersport ga met nog lagere temperaturen zou het verbruik dus nog hoger zijn.
Dat verbruik is inderdaad fors. Hangt veel af van de lengte van je rit.

Allereerst zullen mensen die nog met zomerbanden rijden merken dat het verbruik snel oploopt. Komt mede doordat de zomerbanden stugger worden en veel meer rolweerstand gaan opleveren. Als mijn zomerbanden bij het scherp achteruit uitdraaien van de oprit beginnen te 'bokken', dan is het tijd voor winterbanden. Deze heb ik deze week geplaatst en is het bokken verleden tijd.

Ik reed gisteren 60 km naar Leiden. Auto interieur voorverwarmd aan 220V. De eerste 40 km een 'verbruik laatste 50 km' van 250 wH/KM. Daarna was de regenbeperking eraf en ging 'Verbruik laatste 50 km' naar 190 wH/km.
Betekent dat de accu continue wordt verwarmd. Op de terugreis, nu tegen wind maar wel met nog warme accu, is het verbruik onder de 200 wH/km gebleven.
Wel, als vanouds, met 103 km/h continue.
 
Nu heb ik bijna 1,5 maand mijn auto en zou graag een afspraak plannen voor het afleverpunt en nog een klein lijstje kleine probleempjes. ik probeer zo nu en dan in Duiven de Service afdeling te bereiken, maar ... dat duurt mij echt te lang. Elke keer hang ik tussen 30-60 min, zonder ook maar iemand aan de lijn te krijgen. Vind dit echt een beetje teveel van het goede. Als het zo erg is, geef dan in ieder geval een wachttijd indicatie aan... lijkt me niet zo moeilijk. Heb mijn sales contact persoon maar gemaild en ga vanmiddag, maar eens voor de lange adem en nog langer hangen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
De vervolg rit vanaf SuC Dordrecht had ik een verbruik van gemiddeld 274Wh/km met een gemiddelde snelheid van 90km/h. Dat vind ik toch wat aan de hoge kant. Buiten gemiddeld 4.4 graden.

Als ik straks op wintersport ga met nog lagere temperaturen zou het verbruik dus nog hoger zijn.

Hoe lang was die rit? Want een rit van 30-60 km is vaak nodig om batterij echt warm te krijgen. Pas dan zakt gebruik echt. Als je 200 km zou rijden zou het weinig uitmaken.
 
Naar de SuC 30km, vervolgrit 58km, daarna nog diverse ritten.

Allereerst zullen mensen die nog met zomerbanden rijden merken dat het verbruik snel oploopt. Komt mede doordat de zomerbanden stugger worden en veel meer rolweerstand gaan opleveren.

Laat ik nou gisteren winterbanden + velgen zijn gaan halen. Zoals ik jouw advies hier nu lees zeg je dus eigenlijk zet ze er meteen onder

Ik reed gisteren 60 km naar Leiden. Auto interieur voorverwarmd aan 220V. De eerste 40 km een 'verbruik laatste 50 km' van 250 wH/KM. Daarna was de regenbeperking eraf en ging 'Verbruik laatste 50 km' naar 190 wH/km.

Ik kan helaas nog niet thuis laden. Eergisteren had ik voldoende capaciteit volgens de navigatie van abetterrouteplanner om m'n eerste stint te halen waarna ik had kunnen laden op locatie. Gisteren bij vertrek was het verbruik fors maar bleef ook fors. Gelukkig ging de route langs de SuC anders had ik nog moeten omrijden ook.

Het interieur voorverwarmen heeft bij mij weinig zin want na enkele minuten is het altijd al 19.5 graden binnen. Wel heb ik begrepen dat het zinvol is in de ochtend even 10-20% te laden om zo niet enkel af te toppen maar ook de batterij te verwarmen mits je aansluiting dus afdoende is. Helaas kan ik dat nog niet aan huis doen maar hoop over een tijdje met 16A of 20A 3 fase te kunnen gaan laden. Wat ik me dan weer afvraag is of het laden met een zeer koude accu dan ook weer tot meer verlies lijd. Bij de laadpaal laad ik nu vaak met een efficiency van ongeveer 87% en dat is vaak meteen starten met laden

190wH/km is trouwen wel heel erg netjes. Volgens mij heb ik dat enkel de eerste dagen gezien dat ik mijn S100D had omdat het toen nog tegen de 20 graden was en misschien niet eens onder de 190wH/km geweest. Ben wel benieuwd naar je verbruik als het 20 graden is met 21".
 
Laat ik nou gisteren winterbanden + velgen zijn gaan halen. Zoals ik jouw advies hier nu lees zeg je dus eigenlijk zet ze er meteen onder
Inderdaad. Vanaf ongeveer 7 graden en lager op winterbanden is prima.

190wH/km is trouwen wel heel erg netjes. Volgens mij heb ik dat enkel de eerste dagen gezien dat ik mijn S100D had omdat het toen nog tegen de 20 graden was en misschien niet eens onder de 190wH/km geweest. Ben wel benieuwd naar je verbruik als het 20 graden is met 21".
Ik heb met achterwielaandrijving en 21" een jaarrond verbruik van 202 wH/km. In de winter, met veel korte boodschappenritjes loopt die ATA op naar 205 wH/km.
De 19" winterbanden zorgen ervoor dat mijn verbruik ook in de winter gunstig blijft.
Onder gunstige zomerse condities rij ik langere afstanden met een verbruik van 185 wH/km.
Maar, ik zeg het nog maar eens, ik rij als een opa. Ik vind het altijd jammer als ik op mijn bestemming ben :)
 
  • Like
Reactions: Remog
Maar, ik zeg het nog maar eens, ik rij als een opa. Ik vind het altijd jammer als ik op mijn bestemming ben :)

185wH/km is volgens mij wel super gunstig, zeker met 21"! Op welke snelheid rijd je dan meestal Wim, is dat 100km/h?

Ik trek vooral rustig op, hou voldoende afstand en rem zeer minimaal waarbij ik ook zo weinig mogelijk gebruik maak van regeneratie. Ik vind eigenlijk AP bijvoorbeeld veel te snel accelereren en te hard remmen om dit comfortabel te noemen en accelereer liever zelf.

Op de snelweg wil ik best 120/130 rijden als de verkeerssituatie dit toelaat en ik voldoende SoC heb.
 
185wH/km is volgens mij wel super gunstig, zeker met 21"! Op welke snelheid rijd je dan meestal Wim, is dat 100km/h?

Ik trek vooral rustig op, hou voldoende afstand en rem zeer minimaal waarbij ik ook zo weinig mogelijk gebruik maak van regeneratie. Ik vind eigenlijk AP bijvoorbeeld veel te snel accelereren en te hard remmen om dit comfortabel te noemen en accelereer liever zelf.

Op de snelweg wil ik best 120/130 rijden als de verkeerssituatie dit toelaat en ik voldoende SoC heb.
Ik rij op autosnelwegen altijd 103 km per uur. Ik heb alle tijd en dat komt omdat ik, simpel hè, op tijd vertrek.
Daarnaast rij ik zeer bewust heel anticiperend. Ik schakel AP, lang voordat deze zelf te hard gaat remmen, al uit.
Daarna rustig optrekken en AP weer inschakelen. Dat levert niet alleen een rustige en comfortabele rit op, maar voorkomt ook slijtage aan de auto.
Ik rij bijv. 60 tot 70.000 km met een stel 21" zomerbanden, in dit geval Michelin Pilot Super Sport.
De banden heb ik voorjaar 2016 erop gelegd en nu 30.000 km later zijn de banden van 8 naar 5.5 mm afgesleten.
Van de winterbanden, 3 korte winters van rond 3000 km, heb ik de slijtage niet bijgehouden, maar zal ook minimaal zijn.
 
Je gemiddelde verbruik zal ook erg hoog zijn met dit weer als de afstanden kort zijn.
De eerste 5km was mijn verbruik ondanks voorverwarmen nog ongeveer 440w/km daarna zakte het hard in en na 45km was het gemiddelde 235W/km. Als je dan ook alleen de kleine stukken rijdt zonder voorverwarmen dan zal je verbruik erg hoog kunnen zijn.
 
Mijn auto/raam kan een nieuw truukje

https://www.tozz.nl/tmc/doormalfunction.mp4

Vanmorgen zag ik dat passagiersraam open stond. Gesloten, klaar. Toen viel mij op dat het raam niet meer omhoog gaat zodra je de deur sluit. HIj gaat echter wel naar beneden, dus zakt elke keer een paar centimeter.

Tesla gaat op onderzoek uit
Je bent de nieuwe Hans Klok!:cool:

Bij mij bleef de audio vanochtend spelen nadat ik de boel gesloten had.
 
Mijn auto/raam kan een nieuw truukje

https://www.tozz.nl/tmc/doormalfunction.mp4

Vanmorgen zag ik dat passagiersraam open stond. Gesloten, klaar. Toen viel mij op dat het raam niet meer omhoog gaat zodra je de deur sluit. HIj gaat echter wel naar beneden, dus zakt elke keer een paar centimeter.

Tesla gaat op onderzoek uit
Knopje raam dicht lang vasthouden, en blijven vasthouden(zeg seconde of 5) als raam dicht is .
En idem voor openen 1x lang vasthouden. Dan heb je raam calibratie uitgevoerd.
 
Mijn auto/raam kan een nieuw truukje

https://www.tozz.nl/tmc/doormalfunction.mp4

Vanmorgen zag ik dat passagiersraam open stond. Gesloten, klaar. Toen viel mij op dat het raam niet meer omhoog gaat zodra je de deur sluit. HIj gaat echter wel naar beneden, dus zakt elke keer een paar centimeter.

Tesla gaat op onderzoek uit

Even reset met scroll wieltjes, of power off. gebeurt bij mij eens per 2 a 3 maanden of zo.
 
Ja, SeC kwam ookal met 'raam calibreren'. Even afgezien wat ik daarvan vindt (nog nooit gehad bij welke andere auto dan ook) is dit ook niet echt een oplossing voor mijn probleem. Dat dat raam doet wat het op het filmpje doet vind ik te overzien, maar wat ik erger vind is dat wanneer dit gebeurt mijn raam in de nacht automatisch open gaat (een centimeter of 8).

Dat is vooral erg vervelend wanneer het flink regent.
 
OK, weer even zeiken hoor:

- verbruik de afgelopen dagen richting de 400 op de snelweg;
- geen browser (vastgelopen);
- geen spotify (geen geluid);
- wel verbinding met LTE;
- regelmatig melding verminderde autopilot;
- na een uur terug in de auto levert steevast beslagen ramen op;
- rammelende voorwielophanging;
- suizende voorruit;
- A/C uit resulteert in alles manueel.

Lekker man. Ben ongeveer elke rit wel 1 of 2 keer aan het scrollwielresetten. Sinds V9 is het echt houtje touwtje. Ben niet echt onder de indruk.
 
OK, weer even zeiken hoor:

- verbruik de afgelopen dagen richting de 400 op de snelweg;
- geen browser (vastgelopen);
- geen spotify (geen geluid);
- wel verbinding met LTE;
- regelmatig melding verminderde autopilot;
- na een uur terug in de auto levert steevast beslagen ramen op;
- rammelende voorwielophanging;
- suizende voorruit;
- A/C uit resulteert in alles manueel.

Lekker man. Ben ongeveer elke rit wel 1 of 2 keer aan het scrollwielresetten. Sinds V9 is het echt houtje touwtje. Ben niet echt onder de indruk.
Volgens mij heeft het meer met de kou te maken dan v9.
 
Heel raar.

Vanmiddag van de oprit weggereden de straat op. S***, lekke band!
Auto voelde echt niet goed.

Uitgestapt. Bandenronde gedaan. Heu? Alle banden vol met wind.
Weer ingestapt. Suspension op scherm gezet. Stond Jack mode aan!
Dat terwijl ik pas vrijdag a.s. afspraak voor wissel heb staan.

Hoe kan dit nu weer? Auto heeft dag of 3 stil gestaan dat wel. Maar niet in deep sleep oid.
Dan nog trouwens. Nog niet eerder meegemaakt dat auto vanzelf in jack mode is gegaan.
Wel link dit.

Ik heb dit nog niet gemeld aan Tesla, maar ga dit wellicht nog even doen.
 
Bij mij bleef de audio vanochtend spelen nadat ik de boel gesloten had.

Zoals ik al zei, ik heb dit ook gehad. Weet nu ook weer wat de oorzaak was. Ik had de gordel van passagierstoel vastgeklikt (omdat ie gaat piepen als je wat zwaars op de stoel zet). Als de gordel niet los geklikt wordt denkt de auto dat er nog iemand in zit.

Gordel los en klaar.
 
  • Informative
Reactions: Steven
Ik mis even het draadje "draadje dat janken helpt voorkomen" want dan kan ik daar de volgende tip kwijt.
Sinds ik mijn tweedehandsje heb viel mij de waas over het beeld van de achteruitrijcamera op. Mijn vermoeden was dat dit door het verweren van het kunststof kapje over de lens komt en dat blijkt te kloppen, nadat ik naar analogie een oplossing voor wazige transparante kunststof koplampkappen heb toegepast:
WD-40!!!! Beetje op een doekje, op het lenskapje smeren. Een seconde of 10 laten intrekken, goed uitpoetsen en het beeld is heeel erg verbeterd! (en als je denkt dat er risico's aan zitten; google dan maar eens op wat wd 40 schoonmaken kan zonder schade, ik verwacht hoge omzetten WD-40 en ja ik ga morgen aandelen kopen, maar eerst de M3 bekijken in Duiven in de loop van de middag.)
Edit : Op de homepage wordt zelfs gerept van 2000 toepassingen...