Dit soort maandagochtend auto's komt vaker voor en het lijkt me zeker niet onredelijk om de koop te ontbinden. Het is ook helemaal niet vreemd dat je hiertoe pas na zoveel maanden toe besluit, want je behoort de leverancier de kans te geven om problemen op te lossen. Het lijkt me dat je dat ruimschoots hebt gedaan maar dat het product gewoon non-conform is. Het is alleen aan jou om dat aan te tonen en dat is in de praktijk niet altijd even gemakkelijk. Het probleem is alleen dat het vaak een juridische strijd is die je wel moet willen aangaan. Maar gezien jouw historie met de auto denk ik dat menig rechter (mits goed onderbouwd) hier wel in mee zal gaan. Zou wel goede juridische bijstand in de arm nemen, dus onderaan de streep gaat dit geld kosten. Dit soort zaken kent enkel verliezers.
Voor iemand die professioneel bezig is, vind ik je toch wel naïef dat je denkt dat je na 7 maanden nog een aankoop kan ongedaan maken.
Non-conformiteit is iets anders dan een spijkerbroek terugsturen die je achteraf niet zo mooi vind. Dit heeft niets te maken met retourrecht (koop op afstand), maar met een product dat niet voldoet aan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Een MCU die 3x wordt vervangen in 9 maanden lijkt me ook geen optisch ding. Ook een voorruit vervang je niet 3x voor de lol. En elke maand je sensoren opnieuw afstellen is natuurlijk waanzin. Ik kan niet inschatten of de verwachtingen van
@RobsEV onrealistisch zijn, maar ik neem niet aan dat Tesla dit soort zaken steeds onnodig vervangt. Er zal dus wel degelijk iets mis zijn met die wagen.
Ja, als je lekker als stoere SUV-rijder op het hoogste wil rijden, dan gaat je verbruik de hoogte in en rammelen de assen, no *sugar* sherlock. En verder veel dreigen en stoere praat.
Rammelende assen zijn we bij Tesla ondertussen bijna gewend, maar het hoort natuurlijk niet. Er rijden heel wat auto's rond met luchtvering, maar het gerammel dat er uit sommige Tesla's komt is ongekend. De mijne rammelt overigens ook bij vol optrekken en zware belading. Ik heb niet zoveel met stoplichtsprintjes, dus heb er geen last van. Het lijkt gewoon een ontwerpfout te zijn, want vrijwel elke Tesla heeft er last van (op den duur).
Het zou je overigens sieren om je berichten wat minder op de man te spelen. Op een forum als deze (waar je elkaar vaak niet persoonlijk kent) kun je niet inschatten wat er precies gespeeld heeft. Dat er hier wat aan de hand lijkt te zijn lijkt me evident. Ieder heeft recht op zijn mening, maar laten we de discussie hier een beetje respectvol houden.
Maar het is niet alleen Tesla hoor. Hans Melchers (#13 in de Quote 500) had een Bentley Mulsanne gekocht voor bijna een half miljoen. Dat ding had zoveel ellende dat die dat apparaat heeft ingeruild op een Bentley Flying Spur (ook goed voor zo'n 2.5 ton). Die was nog slechter en bleek bij een keuring niet eens goed genoeg om aan het verkeer deel te mogen nemen. Die heeft toen Pon (importeur) mooi voor lul gezet met onderstaande brief (
bron):
Beste Wijnand,
Hartelijk dank voor je gewaardeerde reactie naar aanleiding van de twee miskopen, één keer een Mulsanne brandnew en een ander maal Flying Spur brandnew.
Helaas voel ik mij door Pon Luxury Cars dermate opgelicht dat het licht bij mij rood staat.
Ik zal nu alle media (zowel de goede als de slechte) nationaal als ook internationaal op de hoogte stellen van het feit dat ik door de directie van jouw bedrijf ben opgelicht. Zij weigeren namelijk keer op keer om de afgekeurde Flying Spur terug te betalen. De auto staat bij mij in de garage en is na een officiële keurig zodanig kaduuk bevonden dat er uit oogpunt van veiligheid niet meer mee gereden mag worden. Ik ben al een keer bedrogen door Pon Cars en ben alleen bereid de auto aan Pon terug te leveren nadat ik het bedrag dat ik voor die kutauto betaald heb op mijn bankrekening gecrediteerd krijg.
Sorry dat ik wat onparlementair schrijf, maar jij Wijnand zou net zo nijdig geworden zijn wanneer jij een fokstier had gekocht, die na aflevering impotent bleek te zijn.
Met vriendelijke groet,
Hans Melchers (75)
De uitkomst van dit conflict heb ik helaas niet meegekregen, maar Pon heeft geweigerd de Mulsanne indertijd terug te nemen. Wellicht dat er na een juridisch steekspel wel het e.e.a. is gebeurd, maar dat is niet bekend gemaakt bij mijn weten. Ook in dat segment is het dus (helaas) niet triviaal om altijd een goede auto te krijgen. Als je dat wilt kun je beter een 13-in-dozijn Toyota of Suzuki kopen.
Keyboard warriors die het zogenaamd allemaal wel weten daar heb je in de praktijk weinig aan en helemaal niet als je in een procedure de deksel op je neus krijgt omdat je te hard van stapel loopt. Vergeet niet het is een zo'n procedure echt wedstrijd koorddansen en dan mag je het opnemen tegen een emotieloze professional terwijl jij boos bent en je genaaid voelt. Dit is dan ook het ideale recept om de mist in te gaan in een procedure.
Daarom is het goed om juridische bijstand in te roepen als je er zelf met teveel emotie in zit. Helaas kost ook dat je geld. Dit soort zaken is enorm frustrerend en gaat volledig in tegen je gevoel van rechtvaardigheid.