Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet het niet of je dat wilt, je zou het niet moeten willen.

Tesla heeft de autoindustrie veranderd, van een hardware business, via een software business in een cloud business
Moest je eerst alles van te voren bestellen, nu is de hardware gestandaardiseerd en kun je de auto op een later tijdstip aanpassen. Daarnaast krijg je updates met nieuwe nog niet voorspelde functies en voor de meest geavanceerde functies is de cloud noodzakelijk.
Het interessante aan functies uit de cloud is dat het altijd weer aangepast kunnen worden en dat de gebruikers dit willen. Er zijn altijd nieuwe wensen en sommige krijg je gewoon cadeau.

Andere auto’s hebben functies die helemaal uitgetest zijn en zijn dan ook achterhaald als ze de garage uit rijden, dat zie je in je afschrijving.

Software die we gebruiken is nooit zonder bugs omdat bugvrije functies hele lange testcycli vereisen.
Mensen kiezen voor de nieuwste software met veel functies die werkbaar zijn. Ze stappen af van oudere software met weinig functies die geen fouten hebben. Naar bug vrije functies is dus geen vraag, werkbaar is genoeg.

Voor de 3 wordt dit niet anders, tenzij je een tweede hands koopt waar de vorige eigenaar de fouten uit gehaald heeft en de hardware niet meer ondersteund wordt.

Ook voor mijn nieuwe x is het niet anders.
5 problemen, 1 cloud, 1 software, 1 service, 2 hardware.
Het hardware issues zijn het minst urgent
Het meest urgent was het cloud issue, de radar die niet met de clouddata overweg kon. Dit was ook meteen de meest geavanceerde functie die veel functionaliteit toevoegt, de AP2.
Dit had ik niet gehad als Ik met de S was blijven rijden maar juist deze functie creëert mijn vraag en daarmee het risico op bugs. Mijn keuze, ik had ook 5 jaar kunnen wachten.
Auto's worden de komende tijd net als smartphones je vervloekt ze vanwege de bugs maar je wil er niet buiten vanwege de functies.
Niets voor jouw? Koop een Classic S voor je rust of zie de eerste maanden als één van de steentjes die je bijdraagt.

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik verwacht dat er geen bugs zijn in/met de auto. Ik ben daar ook niet ongerust over. Het enige wat ik wel verwacht is dat Tesla geen stomme, voorkombare hardwarefoutjes op mijn bord legt. Een auto met netjes afgestelde deuren/ramen/bodypanelen en netjes gebalanceerde en uitgelijnde wielen uitleveren, lijkt me nou niet direct heel onredelijk. Maar goed...volgens mij zijn we het helemaal niet zo erg oneens met elkaar.

Ook hebben ze verwachtingen gecreëerd ten aanzien van te verwachten onderhoudskosten.

Zoals gezegd...genieten van alle info die komen gaat en lekker de fora in de gaten houden voor steekhoudend gejank over het eerste half jaar Model 3 leveringen. Zien we dan wel weer verder ;).
 
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik verwacht dat er geen bugs zijn in/met de auto. Ik ben daar ook niet ongerust over. Het enige wat ik wel verwacht is dat Tesla geen stomme, voorkombare hardwarefoutjes op mijn bord legt. Een auto met netjes afgestelde deuren/ramen/bodypanelen en netjes gebalanceerde en uitgelijnde wielen uitleveren, lijkt me nou niet direct heel onredelijk. Maar goed...volgens mij zijn we het helemaal niet zo erg oneens met elkaar.

Ook hebben ze verwachtingen gecreëerd ten aanzien van te verwachten onderhoudskosten.

Zoals gezegd...genieten van alle info die komen gaat en lekker de fora in de gaten houden voor steekhoudend gejank over het eerste half jaar Model 3 leveringen. Zien we dan wel weer verder ;).

Helemaal waar. De hardware dat was al heel veel jaren bestaat een deur etc mag best fatsoenlijk worden afgeleverd er zijn nog steeds teveel mensen die het maar voor lief nemen dat het niet goed is van : Tesla is nog jong... Ja dus je hebt er wel even meer dan 100K neergelegd voor je auto dan mogen de basis opties toch gewoon goed zijn. Software foutjes etc ok, maar raamlijsten, deuren die niet goed staan bij aflevering etc zou niet meer mogen.
 
Helemaal waar. De hardware dat was al heel veel jaren bestaat een deur etc mag best fatsoenlijk worden afgeleverd er zijn nog steeds teveel mensen die het maar voor lief nemen dat het niet goed is van : Tesla is nog jong... Ja dus je hebt er wel even meer dan 100K neergelegd voor je auto dan mogen de basis opties toch gewoon goed zijn. Software foutjes etc ok, maar raamlijsten, deuren die niet goed staan bij aflevering etc zou niet meer mogen.
Precies...en als het gebeurt, lezen we het hier :p.

Ik zal volgend jaar bij het maken van de afleverafspraak mijn verwachtingen kenbaar maken. Ik heb liever een iets latere aflevering met hogere kwaliteit, dan zo snel mogelijk met punten waar je je gewoon niet aan wilt irriteren. En als er punten zijn met langere oplostijd, dan hoor ik die graag voor ik een datum bevestig.

Als je bijvoorbeeld zou weten van tevoren dat een raam compleet niet werkt, maar over 4 weken pas gemaakt kan worden...dan hoeft dat niet perce de levering in de weg te staan. Je wilt er allen niet tijdens de aflevering achter komen.

Uiteindelijk wil je gewoon niet negatief verrast worden als dat niet nodig is. Zeker niet tijdens het feest wat de aflevering moet zijn.
 
Zo, we hebben er nu 3,5 jaar opzitten met een P85, tijd voor een balanspost.

Ja, het is geweldig autorijden op veel fronten en goede personal advertising.
Geniet. Geniet. Geniet. Aan m'n Tesla kom je niet. Geen kwaad woord hoor!


Nou, zo langzamerhand begin ik toch te dromen van een elektrische Duitser.
Met het principe van elektriek en de kwaliteit die ik verwacht van een > tonner.
Laten we het vandaag eens over de navigatie hebben:

- vastlopende navigatie ("initializing...")
- idiote navigatie (wie bedenkt deze afslag/route?)
- niet-lerende navigatie (iedere dag dezelfde stomme fout)
- slechte, verouderde kaarten (hoe lang was het rondom Utrecht incorrect?)

- vastgelopen snelheidsmeter (geen idee hoe snel je rijdt)

En dát is me met een BMW nog nooit overkomen.
 
Als er IETS zeker opgelost gaat worden in de Tesla software, dan is het wel de gebrekkig werkende navigatie.
Het zal zelfs in Californië gaan opvallen dat er hele zwermen semi-autonoom rijdende Tesla's met lege accupakketten langs de Europese wegen stilvallen, vanwege hopeloos de weg kwijt.
 
  • Funny
Reactions: HWS
Dat is ook gelijk het gevaar van Tesla. Als straks Audi en BMW met iets komen en daarbij ook een laadnetwerk hebben (kan snel met een dealer in elke stad en die verplichten 4 laadplekken te hebben ofzo). dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat Tesla niet meer zoveel verkoopt. De tijd zal het ons leren.
 
Laten we het vandaag eens over de navigatie hebben:

- vastlopende navigatie ("initializing...")
- idiote navigatie (wie bedenkt deze afslag/route?)
- niet-lerende navigatie (iedere dag dezelfde stomme fout)
- slechte, verouderde kaarten (hoe lang was het rondom Utrecht incorrect?)

- vastgelopen snelheidsmeter (geen idee hoe snel je rijdt)

En dát is me met een BMW nog nooit overkomen.
Ik heb nog steeds liever een 17" Google map in het midden dan die kleine schermpjes zonder touchscreen van de Duitsers. Heb ik me daar wat liggen zot draaien aan een draaiknop in een Mercedes om een adres in te geven, ongelooflijk verouderd als ik nu terugkijk. Een beetje gezond verstand van jezelf en wat eigenwijsheid toevoegen en je komt overal met de huidige navigatie.
 
Ik heb nog steeds liever een 17" Google map in het midden dan die kleine schermpjes zonder touchscreen van de Duitsers. Heb ik me daar wat liggen zot draaien aan een draaiknop in een Mercedes om een adres in te geven, ongelooflijk verouderd als ik nu terugkijk. Een beetje gezond verstand van jezelf en wat eigenwijsheid toevoegen en je komt overal met de huidige navigatie.

Daar gaat het ook niet om , je hebt er grof geld voor neergelegd dan hoort het te werken in iedergeval beter dan het nu doet. Als je een Ipad koopt om aantekeningen te maken dan neem je toch ook niet voor lief dat als het niet lekker gaat dat het met pen en papier ook werkt?
 
  • Like
Reactions: Bankroetlama
Ik heb nog steeds liever een 17" Google map in het midden dan die kleine schermpjes zonder touchscreen van de Duitsers. Heb ik me daar wat liggen zot draaien aan een draaiknop in een Mercedes om een adres in te geven, ongelooflijk verouderd als ik nu terugkijk. Een beetje gezond verstand van jezelf en wat eigenwijsheid toevoegen en je komt overal met de huidige navigatie.

Schoolvoorbeeld van een 'Kom-niet-aan-m'n-Tesla": Ja maar die Duitsers zijn nog stommer met hun micro-schermpjes.
Dát was niet het onderwerp.

Heb al een paar maal geprobeerd met gezond verstand de snelheid in te schatten, terwijl m'n dashboard vastloopt. Blijft niet leuk.
En ja met een frequent 'initialising navigation" kom je inderdaad overal, behalve waar je rechtstreeks naar toe wilt.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Schoolvoorbeeld van een 'Kom-niet-aan-m'n-Tesla": Ja maar die Duitsers zijn nog stommer met hun micro-schermpjes.
Dát was niet het onderwerp.

Heb al een paar maal geprobeerd met gezond verstand de snelheid in te schatten, terwijl m'n dashboard vastloopt. Blijft niet leuk.
En ja met een frequent 'initialising navigation" kom je inderdaad overal, behalve waar je rechtstreeks naar toe wilt.
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Het gebrek aan goede navigatie is bijna hilarisch. Recentelijk stuurde de navigatie mij een doodlopende weg in op weg naar Tesla Tilburg. Terug gevallen op de TomTom op iPhone die, overigens, ook met een goede snelheidsaanduiding heeft.
Apple werkt ook met TomTom. Weet iemand waarom Tesla met Google blijft werken?
 
... stomme, voorkombare hardwarefoutjes ...

... steekhoudend gejank ...
Een foutje is een foutje, hardware, software of cloud. En de meeste foutjes zijn doorgaans te voorkomen, dat lijkt me bijna een tautologie.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. De vraag is waar moet geïnvesteerd worden om zoveel mogelijk fouten te voorkomen. De prioriteiten die Tesla stelt staan mij wel aan. De focus ligt op ontwikkeling van nieuwe schone en veilige technologie. Daar wordt geïnvesteerd en niet op overbodige perfectie in het afleverproces.
De duitse degelijkheid heeft geleid tot een geluidsafdeling bij BMW van die miljoenen investeert om het geluid van het dichtslaan van de portier marketing technisch te optimaliseren. Dat terwijl BMW jaarlijks 20.000 extra doden veroorzaakt.

De meeste onderwerpen in dit jank-draadje is wat mij betreft steekhoudend en ter lering, dus laten we ons dit genoegen niet ontzeggen.:D
 
Zo, we hebben er nu 3,5 jaar opzitten met een P85, tijd voor een balanspost.

Ja, het is geweldig autorijden op veel fronten en goede personal advertising.
Geniet. Geniet. Geniet. Aan m'n Tesla kom je niet. Geen kwaad woord hoor!


Nou, zo langzamerhand begin ik toch te dromen van een elektrische Duitser.
Met het principe van elektriek en de kwaliteit die ik verwacht van een > tonner.
Laten we het vandaag eens over de navigatie hebben:

- vastlopende navigatie ("initializing...")
- idiote navigatie (wie bedenkt deze afslag/route?)
- niet-lerende navigatie (iedere dag dezelfde stomme fout)
- slechte, verouderde kaarten (hoe lang was het rondom Utrecht incorrect?)

- vastgelopen snelheidsmeter (geen idee hoe snel je rijdt)

En dát is me met een BMW nog nooit overkomen.
Herkenbaar..

De initializing is opgelost met nieuwe firmware van de navigatie in het sec....
 
Een foutje is een foutje, hardware, software of cloud. En de meeste foutjes zijn doorgaans te voorkomen, dat lijkt me bijna een tautologie.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. De vraag is waar moet geïnvesteerd worden om zoveel mogelijk fouten te voorkomen. De prioriteiten die Tesla stelt staan mij wel aan. De focus ligt op ontwikkeling van nieuwe schone en veilige technologie. Daar wordt geïnvesteerd en niet op overbodige perfectie in het afleverproces.
De duitse degelijkheid heeft geleid tot een geluidsafdeling bij BMW van die miljoenen investeert om het geluid van het dichtslaan van de portier marketing technisch te optimaliseren. Dat terwijl BMW jaarlijks 20.000 extra doden veroorzaakt.

De meeste onderwerpen in dit jank-draadje is wat mij betreft steekhoudend en ter lering, dus laten we ons dit genoegen niet ontzeggen.:D

Tja dan kan je net zo goed zeggen dat we niet meer over de snelweg moeten gaan omdat het adolfje zijn idee was.
 
Daar gaat het ook niet om , je hebt er grof geld voor neergelegd dan hoort het te werken in iedergeval beter dan het nu doet. Als je een Ipad koopt om aantekeningen te maken dan neem je toch ook niet voor lief dat als het niet lekker gaat dat het met pen en papier ook werkt?

Ik heb grof geld betaald om elektrisch te rijden met de beste auto die er is. De navigatie die er tijdens de testrit in zat heb ik gekregen, en kan zelfs nog beter worden met updates. Kans daarop bij de Duitsers is nul. Heb 5 jaar met dezelfde navigatie gereden in mijn C-klasse. Internet had ik al helemaal niet, laat staan dat ze even Spotify zouden toevoegen.

Ik heb eens een Android tablet gekocht om aantekeningen te maken en die haperde, ik heb 'm buitengesmeten en een ipad gekocht ;)

Heb je de navigatie van een Bentley al eens gezien? Dat is gewoon dezelfde functionaliteit als een RNS 510 van de WAG groep. Vind jij dat dan wel normaal? Een Bentley kost helemaal een fortuin en heeft dezelfde navigatie mogelijkheden dan een Golf!

Schoolvoorbeeld van een 'Kom-niet-aan-m'n-Tesla": Ja maar die Duitsers zijn nog stommer met hun micro-schermpjes.
Dát was niet het onderwerp.

Heb al een paar maal geprobeerd met gezond verstand de snelheid in te schatten, terwijl m'n dashboard vastloopt. Blijft niet leuk.
En ja met een frequent 'initialising navigation" kom je inderdaad overal, behalve waar je rechtstreeks naar toe wilt.

Kom-gerust-aan-mijn-Tesla hoor :) Ik ben geen fanboy. Er zijn zeker dingen die beter kunnen, en alles wat hapert wordt zonder probleem opgelost. Ik begrijp gewoon hun keuze om hun programmeer capaciteit te focussen op AP ipv op de navigatie omdat dat past in hun visie. Ze hebben een nieuw automerk (voorlopig) succesvol van niets uit de grond gestampt, en zijn ondertussen al meer waard dan Ford. En dat op 14 jaar tijd! Om dat te bereiken moet je keuzes maken. En als klant hebben wij de vrijheid om daarin mee te gaan of niet, we mogen zelfs alles uitgebreid testen voor we het kopen.

Mijn dashboard is nog nooit vastgelopen, daar zou ik mee naar het SeC gaan als het meerdere keren gebeurt.

Misschien relativeer ik het wel allemaal teveel, maar dat is iets anders dan blind alles goed praten. Mijn kinderen zijn gezond, ik heb alles wat ik moet hebben door de dingen te doen die ik graag doe, en kan dan ook nog elektrisch rondrijden in een topwagen. Mij hoor je dan niet klagen, maar nu ga ik off-topic :):):)
 
Ik heb grof geld betaald om elektrisch te rijden met de beste auto die er is. De navigatie die er tijdens de testrit in zat heb ik gekregen, en kan zelfs nog beter worden met updates. Kans daarop bij de Duitsers is nul. Heb 5 jaar met dezelfde navigatie gereden in mijn C-klasse. Internet had ik al helemaal niet, laat staan dat ze even Spotify zouden toevoegen.

Ik heb eens een Android tablet gekocht om aantekeningen te maken en die haperde, ik heb 'm buitengesmeten en een ipad gekocht ;)

Heb je de navigatie van een Bentley al eens gezien? Dat is gewoon dezelfde functionaliteit als een RNS 510 van de WAG groep. Vind jij dat dan wel normaal? Een Bentley kost helemaal een fortuin en heeft dezelfde navigatie mogelijkheden dan een Golf!



Kom-gerust-aan-mijn-Tesla hoor :) Ik ben geen fanboy. Er zijn zeker dingen die beter kunnen, en alles wat hapert wordt zonder probleem opgelost. Ik begrijp gewoon hun keuze om hun programmeer capaciteit te focussen op AP ipv op de navigatie omdat dat past in hun visie. Ze hebben een nieuw automerk (voorlopig) succesvol van niets uit de grond gestampt, en zijn ondertussen al meer waard dan Ford. En dat op 14 jaar tijd! Om dat te bereiken moet je keuzes maken. En als klant hebben wij de vrijheid om daarin mee te gaan of niet, we mogen zelfs alles uitgebreid testen voor we het kopen.

Mijn dashboard is nog nooit vastgelopen, daar zou ik mee naar het SeC gaan als het meerdere keren gebeurt.

Misschien relativeer ik het wel allemaal teveel, maar dat is iets anders dan blind alles goed praten. Mijn kinderen zijn gezond, ik heb alles wat ik moet hebben door de dingen te doen die ik graag doe, en kan dan ook nog elektrisch rondrijden in een topwagen. Mij hoor je dan niet klagen, maar nu ga ik off-topic :):):)
Heel mooi dat alles netjes wordt opgelost, met wat geduld als ik het hier zo allemaal lees. Maar wat als er straks duizenden
M3 modellen bijkomen? Weken wachten alvorens in één van de weinige service punten binnen te geraken? Dat is mijn grootste vrees. Ik heb er alle vertrouwen in dat de body panelen e.d.m. nu wel netjes uitgelijnd zullen zijn, dat het leder goed opgespannen zal zijn en dat alle irritante piepjes en kraakjes tot het verleden zullen behoren.
 
Tja dan kan je net zo goed zeggen dat we niet meer over de snelweg moeten gaan omdat het adolfje zijn idee was.
De ondersteuning van BMW aan Hitler betrof vooral vliegtuigmotoren en dan nog was dit aan de Luftwaffe. Anders ligt het natuurlijk met VW dat op verzoek van Hitler door Porsche is opgericht. Misschien is dit je verwarring.
Maar dan nog had de milieudruk door de auto-industrie nog niet die omvang die het nu heeft en is het maar de vraag of voorzien kon worden welke gevolgen de autobahn zou krijgen.
Zelfs als dat zo was dan is link met het verleden, me niet helemaal duidelijk. Met een Tesla is het goed mogelijk om maximaal gebruik te maken van de autobahn tegen minder dan 2% van de nadelige effecten van een BMW.
Laten we vooral vooruit kijken, maar niet in deze draad.
 
Ik heb pas een maand mijn nieuwe Tesla (erg blij mee tot nu toe) maar kan het niet laten hier even te reageren... ik heb 3 jaar een zogenaamd degelijke Duitser, nl. een BMW i3 gehad en dat was veruit mijn slechtste auto ooit! De techniek lijkt goed, prima afwerking, goed concept, slechte range trouwens, maar zelfs mijn Renault Laguna van lang geleden was nog betrouwbaarder! Nog nooit zo veel stil gestaan, slechts 2 jaar garantie en daarna ruzie maken over de kosten van reparaties en slechte service, vooral van de importeur. Alles ging kapot, sloten, schokbrekers, laadsysteem, klepjes, vergrendeling, airco, verwarming etc. maar ongetwijfeld zijn er hier leden die juist goede ervaringen hebben met BMW. Wat ik wil zeggen is dat de degelijke Duitsers elektrisch nog heel veel te leren hebben en dat ze dus nauwelijks verder ontwikkelingen in elektrisch rijden is omdat ze de techniek en betrouwbaarheid nog niet onder controle hebben en trouwens welke auto heeft wel een perfecte navigatie?