Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hier komt aërodynamica om de hoek kijken. De hoogte van de voorkant van de auto zal een luchtstroom aan de onderkant op gang brengen. De opdracht van ontwerpers is de luchtstroming lineair te houden, dat levert de geringste luchtweerstand op.
Zou de onderkant naar achteren oplopen, dan raakt de lucht daar verdund en wordt turbulent. Ook zal er dan een luchtstroom gaan beginnen vanaf de zijkant van de auto naar beneden om de lagere druk daar op te vullen. Het resultaat is dat ook daar de lineaire stroming wordt verstoord.
Er is maar één optimale oplossing en dat is, kijk bijv. maar naar de F1, een volledig vlakke bodem.

De Red Bulls staan behoorlijk voorover. Dus een beetje rake kan geen kwaad. De auto kan beter een beetje voorover staan dan achterover.
 
Zou dit dan aan de luchtvering kunnen liggen? Ik heb namelijk niet de luchtvering en ervaar dat de Model S echt heel stabiel is op 200+ km/u. Je hebt echt het gevoel aan de weg geplakt te zitten en het is gewoon bijna saai om zulke snelheden te rijden omdat het zo makkelijk gaat.

Ik heb luchtvering. MS 75 D

Stabiel genoeg boven de 200. Helaas kan de accu het niet aan. Al snel wordt het vermogen beperkt. Jammer genoeg moet ik zeggen. Als het kan qua bereik etc rij ik graag 225(harder gaat niet :(). En uiteraard alleen als het ÈN veilig ÈN toegestaan is.

Ik mis die eigenschap eigenlijk meer dan ik van te voren had gedacht.

Verder dat het laden te kort met voldoende vermogen gaat is toch echt een afknappertje.

Verder een ideale auto.
 
De Red Bulls staan behoorlijk voorover. Dus een beetje rake kan geen kwaad. De auto kan beter een beetje voorover staan dan achterover.
Dat voorover staan wordt weleens onbelast afgebeeld. De rake bij de F1 teams varieert van 1.2 graden bij Mercedes tot 1.9 graden bij Red Bull. Maar vol brandstof en een coureur is de rake vrijwel nihil. De F1 auto heeft een hele serie stroomlijn onderdelen. Er wordt heel goed voor gezorgd dat de luchtstroom overal aanligt en dus zo min mogelijk turbulent wordt. Midden onder de auto ligt de carrosserie letterlijk op de grond. Waar geen lucht is is ook geen turbulentie en dus geen weerstand.
Vroeger werd daar zelfs lucht afgezogen om meer neerwaartse druk te creëren. Dat is niet meer toegestaan.
In ieder geval heb je gelijk dat ze nooit een negatieve rake inbouwen.

sp02-f1-ricciardo-verstappen.jpg
 
Ik heb luchtvering. MS 75 D

Stabiel genoeg boven de 200. Helaas kan de accu het niet aan. Al snel wordt het vermogen beperkt. Jammer genoeg moet ik zeggen. Als het kan qua bereik etc rij ik graag 225(harder gaat niet :(). En uiteraard alleen als het ÈN veilig ÈN toegestaan is.

Ik mis die eigenschap eigenlijk meer dan ik van te voren had gedacht.

Verder dat het laden te kort met voldoende vermogen gaat is toch echt een afknappertje.

Verder een ideale auto.

Heb jij een S 75 D? Wanneer treedt bij jou die beperking van de accu op? Bij mijn eerste ‘pull’ van 120 kpu naar bijv. 180 kpu heb ik al beperkingen tot onder de 200kw. 225 kpu haal ik niet eens.
 
Ik was onlangs ook in Duitsland en heb dezelfde ervaring dat de auto niet veilig aanvoelde vanaf 190 km/h een stukje 240 km/h gereden maar dat Is niet voor herhaling vatbaar.

De auto voelt niet stabiel en de besturing wordt zweverig.

Hij rijdt het lekkerste rond de 160 km/h.
 
Vorig keer krijg ik al reactie van mannen met een P versie die hier geen last van hebben en wellicht dat ze daar al iets hebben aangepast in de automatische afstelling.

Dat klopt. Ik heb achtereenvolgens een P85, 90D en P100D gehad. Bij elke overstap merkte ik dat de vering wat stugger was en de auto beter op de weg lag bij hogere snelheden. De P100D was wat dat betreft de duidelijkste verbetering. Die heeft duidelijk een op hogere snelheden afgestemd onderstel. Geeft dan veel vertrouwen.
 
Vroeger werd daar zelfs lucht afgezogen om meer neerwaartse druk te creëren. Dat is niet meer toegestaan.
View attachment 365735

Ze deden niets anders dan nu met de rake maar ze hadden ook skirts tot (vrijwel) op de grond waardoor er geen lucht vanaf de zijkant onder de auto gezogen kon worden. Dit heeft het voordeel dat je meer downforce creëert en dat deze beter en eenvoudiger wordt verdeeld over de lengte van de auto. Door de rake creëer je een onderdruk onder de auto en daardoor downforce.

Het nadeel (en reden van het verbod) is geweest dat als een skirt beschadigd er ineens erg veel downforce wegvalt en de auto vrijwel onbestuurbaar wordt. Zoiets als Ericsson had met het blijven hangen van de DRS dit jaar. Ander probleem maar hetzelfde effect.
marcus-ericsson-sauber-c37-cr-.jpg
 
Ik merk sinds V9 dat de navigatie wat raar doet wanneer ik een route uitstippel met een Supercharger bezoek. Het gaat mis na het verlaten van de Supercharger.

Zoals gister:
- Vanuit Brugge een tussenstop in de buurt van Leiden, daar 11 kWh kunen bijladen, maar is niet voldoende.
- Laden in Badhoevedorp
- Daarna naar huis in Drenthe

Geladen in Badhoevedorp. geen probleem tot dus ver. Wat nu opvalt is dat de navigatie de optie 'remove charging stops' toont, terwijl er geen charging stops meer zijn.

Dan gaat de navigatie automatisch verder naar huis. Die gaf eerst aan je hebt 20% SoC resterend bij aankomst. Nou rij ik vaak te hard, dus daar blijft meestal rond de 5 tot 10% van over. Echter, door deze bug lijkt de aankomst SoC harder te dalen dan verwacht. Ik zou aankomen met 2% SoC en toen was ik nog niet bij Almere. Ook daalde mijn aankomsttijd niet, terwijl ik toch vrij stevig doorreed.

Wanneer je nu op de optie 'Remove charging stops' klikt veranderd er nogal wat:
- Aankomsttijd daalt met +/- 20 minuten in mij geval
- Aankomst SoC stijgt van 5% naar 18%

Het is mij niet duidelijk wat er mis gaat in de navigatie, maar iets klopt er niet wanneer er een SuC bezoek op je route zit. Herkent iemand dit?
 
Ik merk sinds V9 dat de navigatie wat raar doet wanneer ik een route uitstippel met een Supercharger bezoek. Het gaat mis na het verlaten van de Supercharger.

Zoals gister:
- Vanuit Brugge een tussenstop in de buurt van Leiden, daar 11 kWh kunen bijladen, maar is niet voldoende.
- Laden in Badhoevedorp
- Daarna naar huis in Drenthe

Geladen in Badhoevedorp. geen probleem tot dus ver. Wat nu opvalt is dat de navigatie de optie 'remove charging stops' toont, terwijl er geen charging stops meer zijn.

Dan gaat de navigatie automatisch verder naar huis. Die gaf eerst aan je hebt 20% SoC resterend bij aankomst. Nou rij ik vaak te hard, dus daar blijft meestal rond de 5 tot 10% van over. Echter, door deze bug lijkt de aankomst SoC harder te dalen dan verwacht. Ik zou aankomen met 2% SoC en toen was ik nog niet bij Almere. Ook daalde mijn aankomsttijd niet, terwijl ik toch vrij stevig doorreed.

Wanneer je nu op de optie 'Remove charging stops' klikt veranderd er nogal wat:
- Aankomsttijd daalt met +/- 20 minuten in mij geval
- Aankomst SoC stijgt van 5% naar 18%

Het is mij niet duidelijk wat er mis gaat in de navigatie, maar iets klopt er niet wanneer er een SuC bezoek op je route zit. Herkent iemand dit?


jazeker, zie mijn post onder Navigatie.

Ik zat onderweg te 'spelen' met de oplaadpunten, dwz, tijdens een stop de route opnieuw laten berekenen en halverwege het rijden (tussen twee Suc's in) te kiezen voor remove charging stops en dan weer opnieuw de route laten berekenen. Het idee was hoe meer actuele gegevens en hoe dichterbij huis en voorspelbaarder de navigatie zou moeten worden.
De uitkomsten variëren enorm. Zo erg dat ik begon te twijfelen aan de betrouwbaarheid.
Aankomsttijd wijzigt continue (loopt op) en SoC varieert.

De gedane suggestie om de SuC's uit te stippelen via ABRP en te vertrekken bij een Suc als de aankomst 10% is een prima suggestie.
Dat ga ik de volgende keer zeker proberen
 
Ik merk sinds V9 dat de navigatie wat raar doet wanneer ik een route uitstippel met een Supercharger bezoek. Het gaat mis na het verlaten van de Supercharger.

Zoals gister:
- Vanuit Brugge een tussenstop in de buurt van Leiden, daar 11 kWh kunen bijladen, maar is niet voldoende.
- Laden in Badhoevedorp
- Daarna naar huis in Drenthe

Geladen in Badhoevedorp. geen probleem tot dus ver. Wat nu opvalt is dat de navigatie de optie 'remove charging stops' toont, terwijl er geen charging stops meer zijn.

Dan gaat de navigatie automatisch verder naar huis. Die gaf eerst aan je hebt 20% SoC resterend bij aankomst. Nou rij ik vaak te hard, dus daar blijft meestal rond de 5 tot 10% van over. Echter, door deze bug lijkt de aankomst SoC harder te dalen dan verwacht. Ik zou aankomen met 2% SoC en toen was ik nog niet bij Almere. Ook daalde mijn aankomsttijd niet, terwijl ik toch vrij stevig doorreed.

Wanneer je nu op de optie 'Remove charging stops' klikt veranderd er nogal wat:
- Aankomsttijd daalt met +/- 20 minuten in mij geval
- Aankomst SoC stijgt van 5% naar 18%

Het is mij niet duidelijk wat er mis gaat in de navigatie, maar iets klopt er niet wanneer er een SuC bezoek op je route zit. Herkent iemand dit?
Je moet ergens onderaan het lijstje op start drukken. Dan gaat het programma pas dunamisch rekenen. Anders blijft hij op de begininstellingen staan maar verschuift wel je locatie en volgende route actie.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Na 2,5 jaar en 65K km. kom ik dan eindelijk aan de beurt in dit draadje. Anderhalve maand moeten wachten op onderdelen voor de soft-close van de achterklep is nog te verteren. Ging gewoon open en dicht, alleen moest ik de klep een klein duwtje geven om te kunnen vergrendelen. Daar is goed mee te leven. Maar vijf maanden wachten op een portiergreep is te lang. Meer specifiek, de greep van het bestuurdersportier. De greep die zich iedere keer vol enthousiasme liet zien als ik dichterbij kwam, maar daarna de deur niet wilde ontgrendelen. De greep die er voor zorgde dat ik, vijf maanden lang en diverse keren per dag, via het RV portier mijn portier moest openen, hangend over de bestuurdersstoel, af een toe in de stromende regen met mijn benen en achterwerk buitenboord, soms in mijn pak, vaak op drukke openbare parkeerplaatsen en vrijwel altijd ten overstaan van diverse toeschouwers. Neem van mij aan, dat komt allemaal weinig charmant over. Gelukkig deden de problemen geen afbreuk aan het rijgenot en kon ik gewoon rijden en van iedere kilometer genieten. Maar Elon, los die onderdelen-voorziening nu eindelijk op. Zo, mijn eerste en hopelijk laatste 'jank' is er uit. Tot nooit weer ziens in dit draadje!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik ben na drie jaar geen SeC van binnen te hebben gezien, voor het eerst weer bij SeC A'dam onder dak.
Na een intake van 1,5 uur blijkt na twee dagen een deel van de werkzaamheden niet te zijn uitgevoerd. Tesla nodigt mij in de email met de factuur uit om te bellen als ik nog vragen heb. Ja, die heb ik. Waarom zijn de bouten, een veiligheidsupdate, van mijn stuurbekrachtiging niet vervangen? En waarom de APK die binnen twee weken verplicht moet plaatsvinden niet ook is uitgevoerd?
Om half elf gebeld. Ruim een uur in de wacht gestaan en het toen maar opgegeven.
Op SMS reageert het SeC ook niet.
Gelukkig heb ik een loaner. Geen erg frisse, de binnenkant van de voorruit is moddervet, hij trekt naar rechts en AP kan alleen door remmen worden uitgeschakeld.
Tesla A'dam, als jullie meelezen, vervang aub die bouten en voer de APK uit.
Laten jullie dan ook nog iets van je horen?
 
  • Informative
Reactions: woes
Na 2,5 jaar en 65K km. kom ik dan eindelijk aan de beurt in dit draadje. Anderhalve maand moeten wachten op onderdelen voor de soft-close van de achterklep is nog te verteren. Ging gewoon open en dicht, alleen moest ik de klep een klein duwtje geven om te kunnen vergrendelen. Daar is goed mee te leven. Maar vijf maanden wachten op een portiergreep is te lang. Meer specifiek, de greep van het bestuurdersportier. De greep die zich iedere keer vol enthousiasme liet zien als ik dichterbij kwam, maar daarna de deur niet wilde ontgrendelen. De greep die er voor zorgde dat ik, vijf maanden lang en diverse keren per dag, via het RV portier mijn portier moest openen, hangend over de bestuurdersstoel, af een toe in de stromende regen met mijn benen en achterwerk buitenboord, soms in mijn pak, vaak op drukke openbare parkeerplaatsen en vrijwel altijd ten overstaan van diverse toeschouwers. Neem van mij aan, dat komt allemaal weinig charmant over. Gelukkig deden de problemen geen afbreuk aan het rijgenot en kon ik gewoon rijden en van iedere kilometer genieten. Maar Elon, los die onderdelen-voorziening nu eindelijk op. Zo, mijn eerste en hopelijk laatste 'jank' is er uit. Tot nooit weer ziens in dit draadje!

Irritant ja. Bij mij het portier achter de bestuurder. Althans, het portier van de loaner. Mijn eigen S staat bij SeC en wacht op een aantal onderdelen, waaronder... een portiergreep.