Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Even janken over tekortkomingen... van de BMW i3 van mijn vrouw. Ze moppert over een auto die met geen mogelijkheid warm wil worden, zelfs niet op stand 28 graden. Het ontwasemen duurt een kwartier. En dan natuurlijk nog het ruiten krabben, want er is geen app met voorverwarm-functie. Ze kijkt jaloers hoe ik elke ochtend in een warme auto zonder ijs op de ramen stap.

Mijn buurman keek afgelopen tijd niet jaloers hoe ik mijn deur van de rubbers aan het trekken was en (weliswaar met ontdooide ruiten) maar met niet naar buiten uitklapbare spiegels ben gaan rijden. Mijn spiegels gingen namelijk niet meer uit. Maar zo heeft elke auto z’n voor en nadelen. Een BMW i3 is in ieder geval flink goedkoper en als je een ton neerlegt krijgt je de helft weer terug. Ook lekker.
 
  • Funny
Reactions: M@rtinV and woes
Even janken over tekortkomingen... van de BMW i3 van mijn vrouw. Ze moppert over een auto die met geen mogelijkheid warm wil worden, zelfs niet op stand 28 graden. Het ontwasemen duurt een kwartier. En dan natuurlijk nog het ruiten krabben, want er is geen app met voorverwarm-functie. Ze kijkt jaloers hoe ik elke ochtend in een warme auto zonder ijs op de ramen stap.

Vreemd, mijn i3 kan ik gewoon met de app, sleutel of autoinstellingen voorverwarmen.
 
Begrijp ik het goed dat de software zelfstandig besluit om de achterruit (en spiegel)verwarming aan te zetten als je voorverwarmt, afhankelijk van de buitentemperatuur? Hoe koud moet het dan worden?
Ik heb een paar weken geleden rechtsboven in de app wel een tekentje van de achterruitverwarming gezien en kon dat toen (dacht ik) aan en uit zetten. Maar de laatste dagen nu ik het echt nodig heb is dat icoontje nergens meer te bekennen.
Ook genoeg gezien dat ontdooien aangaat bij +7 graden :)rolleyes:) en dan weer niet bij -3. Kom je bij de auto, kan je inderdaad nog steeds krabben.
Handmatig voorruit/achterruit verwarming aanzetten kan (nog steeds) niet.

Wel iets anders raars ontdekt. Ik gebruik Teslafi en dat levert wel interessante info op. Gisteren voor een langere trip even boven de 90% geladen. Op een gegeven moment zette ik de climate aan en begon de auto van -2 heerlijk naar +20 te brengen alles aan (ontdooien, batterijverwarming, stoelverwarming). Op een gegeven moment zakt de laadsnelheid in (van 13 kW naar 6 kW) batterij 95% (dit is normaal), maar tegelijkertijd zakt de interieur temperatuur ook mee. Paar minuten later is de interieur temperatuur (volgens de app en TeslaFi) weer +6graden en ja de auto is gewoon 'frisjes', ruiten ook nog niet volledig ontdooit. Climate uit en weer aan hielp niet. Vlak voordat ik wegging maar even het laden gestopt en de climate weer aangezet, in paar minuten was de interieurtemperatuur weer 20 graden.
Past misschien beter in het software/voorverwarming draadje, maar goed.

upload_2019-1-23_10-12-30.png


upload_2019-1-23_10-13-37.png


upload_2019-1-23_10-13-14.png
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Mag je ook janken over een loaner?

Zo niet dan toch..
Mijn auto staat al sinds maandagmorgen bij SeC in Rotterdam en ik wordt ook op de hoogte gebracht en ik heb een S75D met 85 accu meegekregen.
So far so good...

Gisteren bleken ineens alle banden maar een spanning van 2,5bar te hebben ipv 3,1.
Vanochtend was de MCU volledig dood en was hij ook niet opgeladen.
Met Tesla road assist deze weer aan de praat gekregen en gelukkig was de 85 accu groot genoeg voor vandaag..

Wel viel op dat deze auto van juli 2017 heel veel meer weg geluid laat horen en zingen van de aandrijving dan mijn eigen auto van juni 2018.
Ook laadt deze maar max. met 16A i.p.v. 24A en dat was blijkbaar niet genoeg om, een dag eerder, de accu wel gelijk op te warmen bij het laden.

De AP2, ik heb een 2,5, maakt geen grote fouten zoals waar de mijne nu voor bij het SeC is (zoals uit het niets de auto in een vangrail willen zetten) maar toch voelt deze wel minder zeker. Op rechte stukken voel je continu kleine schokkerige correcties in het stuur i.p.v. vloeiende bewegingen zoals mijn eigen auto doet.

De lane change werkt wel weer redelijk vlot maar tijdig stoppen voor een stilstaande file lijkt weer lastiger te realiseren voor deze loaner.
Daar staat tegenover de achteruitrijcamera wel weer perfect is en deze geeft in het donker zelfs zonder dat de achteruitrij verlichting aan staat een prima zicht. Bij mijn auto is het vrijwel een volledig zwart gat zelfs al laat ik de remlichten meebranden zet ik ook de alarmlichten aan.
 
Last edited:
Mag je ook janken over een loaner?

Zo niet dan toch..
Mijn auto staat al sinds maandagmorgen bij SeC in Rotterdam en ik wordt ook op de hoogte gebracht en ik heb een S75D met 85 accu meegekregen.
So far so good...

Gisteren bleken ineens alle banden maar een spanning van 2,5bar te hebben ipv 3,1.
Vanochtend was de MCU volledig dood en was hij ook niet opgeladen.
Met Tesla road assist deze weer aan de praat gekregen en gelukkig was de 85 accu groot genoeg voor vandaag..

Wel viel op dat deze auto van juli 2017 heel veel meer weg geluid laat horen en zingen van de aandrijving dan mijn eigen auto van juni 2018.
Ook laadt deze maar max. met 16A i.p.v. 24A en dat was blijkbaar niet genoeg om, een dag eerder, de accu wel gelijk op te warmen bij het laden.

De AP2, ik heb een 2,5, maakt geen grote fouten zoals waar de mijne nu voor bij het SeC is (zoals uit het niets de auto in een vangrail willen zetten) maar toch voelt deze wel minder zeker. Op rechte stukken voel je continu kleine schokkerige correcties in het stuur i.p.v. vloeiende bewegingen zoals mijn eigen auto doet.

De lane change werkt wel weer redelijk vlot maar tijdig stoppen voor een stilstaande file lijkt weer lastiger te realiseren voor deze loaner.
Daar staat tegenover de achteruitrijcamera wel weer perfect is en deze geeft in het donker zelfs zonder dat de achteruitrij verlichting aan staat een prima zicht. Bij mijn auto is het vrijwel een volledig zwart gat zelfs al laat ik de remlichten meebranden zet ik ook de alarmlichten aan.

First world problems are also problems. Heb met je te doen man, sterkte.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Was toch weer een verrassende pakjes dag :)
Dat ik nog een winterset kreeg wisten ze niets van maar ik ging naar huis met een compleet nieuwe set.
Vlekken in bekleding zijn voor het grootste deel weggewerkt.
Spatboard vastgezet
Spiegel gerepareerd
Van lakschade beoordeling wisten ze ook niets. Gelukkig had ik een reactie van een servicemedewerker op mail staan over deze klacht. Na eerst een afwijzing en daarna veel heen en weer gebel gaan ze de motorkap toch laten overspuiten.
Geleerd:
Alles op mail laten bevestigen en als ze dat niet doen zelf mail sturen waarin je de klachten en of afspraken beschrijft.
Bij volgende oplevering maak ik zelf ook foto’s van tekortkomingen.
Eind goed al goed.
Misschien hoort dit thuis in draadje goed ervaringen maar wilde nog even laten weten dat ik de eerste week van januari de zwarte panter mocht brengen voor het overspuiten van de motorkap. Ook aangegeven dat de laadklep regelmatig niet open ging. Toen is hem haalde was de motorkap netjes gespoten en ook beter gesteld. Daarnaast was de laadklep gereinigd en de software daarvoor opnieuw geladen. Meest opvallende: nu was de auto echt gedetailt ! Auto leek wel helemaal overgespoten en interieur zag er nu uit als nieuw. Het kan dus wel :)
Ik ben weer super tevreden.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Een tekortkoming is een groot woord maar het kan beter.
In de oude app kon je je verwarming aan zetten en met de oude app ging hij vanaf ca. 5C ook defrosten en ging ook de achterruitverwarming en dus ook de spiegelverwarming aan.
Prima zou je zeggen maar in nieuwe app is het maar afwachten...

Zelfs met -4C in het interieur ging alleen de verwarming aan en niet de defrost en de achterruitverwarming.
Na >15min voorverwarmen was het heerlijk warm in de auto en waren de ruiten en spiegels nog steeds bevroren.
Kon mijn vrouw wel alvast warm zitten maar mocht ik alsnog naar buiten met een ijsschrapper.

Een andere keer met maar -2C in de auto ging wel de defrost vanzelf aan maar niet de achterruitverwarming.

Beide keren stond hij aangesloten op de TWC.

Handiger zou het dan ook zijn als je het ook feitelijk zelf kunt instellen.


Ik heb dit zelfde probleem... de features komen en gaan met software updates:( maar nu kunnen we wel de zetels voorverwarmen.
 
Ik heb dit zelfde probleem... de features komen en gaan met software updates:( maar nu kunnen we wel de zetels voorverwarmen.

Inderdaad. Wat ik in de huidige versie ook irritant vind is dat de navigatie bij handmatig in- of uitzoomen een paar seconden later weer in- of uitzoomt naar de oorspronkelijke stand. Bij het tonen van de volledige rit kan ik niet goed zien waar de files staan, bij inzoomen evenmin, doordat de navigatie al voor het tonen van de verkeersintensiteit weer uitzoomt.
 
  • Like
Reactions: Tozz and robertvg
Inderdaad. Wat ik in de huidige versie ook irritant vind is dat de navigatie bij handmatig in- of uitzoomen een paar seconden later weer in- of uitzoomt naar de oorspronkelijke stand. Bij het tonen van de volledige rit kan ik niet goed zien waar de files staan, bij inzoomen evenmin, doordat de navigatie al voor het tonen van de verkeersintensiteit weer uitzoomt.
Ff op knopje rechtsboven drukken en je hebt zoomnaad overzicht dat blijft staan
 
First world problems are also problems. Heb met je te doen man, sterkte.

Je hebt helemaal gelijk maar daarom is het topic ook janken.
Serieuze problemen bespreek ik eerst met Tesla.;)

Hier probeerde ik aan te geven wat er gewoon opvalt tussen twee auto's met maar een jaar verschil in leeftijd.

Deze ochtend was hij i.i.g. wel weer netjes aan het laden.

Maar nog even de verschillen aangeven.
Helaas is 3 fase 16A wat deze auto maximaal kan laden blijkbaar niet genoeg om de accu warm te stoken daar waar mijn eigen auto die maximaal 3 fase 24A kan laden dit wel doet.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
4EAD03CE-CC34-4AB7-BDC1-39101188AB8A.png
Je hebt helemaal gelijk maar daarom is het topic ook janken.
Serieuze problemen bespreek ik eerst met Tesla.;) Maar nog even de verschillen aangeven.
Helaas is 3 fase 16A wat deze auto maximaal kan laden blijkbaar niet genoeg om de accu warm te stoken daar waar mijn eigen auto die maximaal 3 fase 24A kan laden dit wel doet.

Als je range extension niet aan hebt staan, het is koud genoeg en je zet de verwarming aan via de app, dan start de accu verwarming ook.
 
View attachment 371414

Als je range extension niet aan hebt staan, het is koud genoeg en je zet de verwarming aan via de app, dan start de accu verwarming ook.

Die heb ik nog nooit aangehad dus dat kan het niet zijn.;)

Wat ik aangaf is dat hij random soms wel en soms niet aan gaat.:confused:
Dit betreft zowel de defrost, achterruitverwarming en de batterij verwarming.

Dat hij zelf de accu verwarming regelt, prima als ik mijn eigen auto aan 3x24A laadt dan is dat toch niet nodig.
Ruiten ontdooien vind ik wel prettig. Wat heb ik immers aan een warme auto als ik nog steeds buiten mag staan met een schrappertje.:(
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zo, domper op de feestvreugde op vrijdagavond... Driver Profile herinnert zich niet meer hoe ver of diep mijn stuur staat per profiel. Moet ik met mijn dikke buik opletten als ik wil in- en uitstappen.

Tesla Support gebeld, namen onmiddellijk op en spraken Nederlands, maar buiten de logs opvragen en ze naar het SeC sturen die pas maandag open gaan, en eens een soft reset doen, konden ze niets.

Enige relevante topics geven geen oplossing, behalve "fixed after the last update" of een hercalibratie...

Bug or missing feature, steering wheel not being restore in driving profile
Steering wheel position no longer tied to profile?
Steering Wheel Memory Position Issue

Eentje spreekt over ook de zetel bewegen. Straks nog eens proberen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Zo, domper op de feestvreugde op vrijdagavond... Driver Profile herinnert zich niet meer hoe ver of diep mijn stuur staat per profiel. Moet ik met mijn dikke buik opletten als ik wil in- en uitstappen.

Tesla Support gebeld, namen onmiddellijk op en spraken Nederlands, maar buiten de logs opvragen en ze naar het SeC sturen die pas maandag open gaan, en eens een soft reset doen, konden ze niets.

Enige relevante topics geven geen oplossing, behalve "fixed after the last update" of een hercalibratie...

Bug or missing feature, steering wheel not being restore in driving profile
Steering wheel position no longer tied to profile?
Steering Wheel Memory Position Issue

Eentje spreekt over ook de zetel bewegen. Straks nog eens proberen.
Nieuwe software vannacht gekregen, en na installatie werkt het stuur weer.

Softwarebugs :rolleyes: