Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dat ook. Zowel links als rechts wegrijdend van de verhoogde stoep.
Over een week gaan ze er naar kijken (luisteren). Zodra ik thet weet zal ik het posten.
Het is lastig te omschrijven, geprobeerd het geluid op te nemen, maar op de opname hoor je het bijna niet en in de auto een behoorlijke ‘kloenk’. Ik dacht eerst omdat de luchtverontreiniging ‘zeer hoog’ staat op de parkeerplaats dat dit het was. Maar helaas. Dat is het niet.
Luchtvering... autocorrectie ook...
 
Ik heb de laatste tijd last van een soort 'tikken' bij het rijden met volledige stuuruitslag.
Kwa geluid heb je het idee dat je ergens overheen rijdt, maar dat is niet zo.

Het lijkt het ergste te zijn als ik koud wegrij vanaf een parkeerplek.
Ik kon niet direct relevante posts op het forum vinden.

Wie weet waar dit geluid vandaan komt?
Is het makkelijk te verhelpen?
Ik heb dat ook. Zowel links als rechts wegrijdend van de verhoogde stoep.
Over een week gaan ze er naar kijken (luisteren). Zodra ik het weet zal ik het posten.
Het is lastig te omschrijven, geprobeerd het geluid op te nemen, maar op de opname hoor je het bijna niet en in de auto een behoorlijke ‘kloenk’. Ik dacht eerst omdat de luchtvering ‘zeer hoog’ staat op de parkeerplaats dat dit het was. Maar helaas. Dat is het niet.
Niks om je zorgen over te maken of ervoor naar het Service Center te gaan.
Elk jaar rond deze tijd melden eigenaren zich met deze klacht op dit forum en elders.
Door het koudere weer en vochtig wegdek i.c.m. de brede banden van Tesla's gaan de voorste banden 'wringen' bij het nemen van een scherpe bocht, vooral als dit achteruitrijdend gebeurt. De buitenzijde van de band legt een andere weg (langer of korter) dan de binnenzijde en dus springt de band elke afgelegde 5 of 10 cm terug in model. Kloenk.
Nogmaals: niks aan de hand, dus.
 
Niks om je zorgen over te maken of ervoor naar het Service Center te gaan.
Elk jaar rond deze tijd melden eigenaren zich met deze klacht op dit forum en elders.
Door het koudere weer en vochtig wegdek i.c.m. de brede banden van Tesla's gaan de voorste banden 'wringen' bij het nemen van een scherpe bocht, vooral als dit achteruitrijdend gebeurt. De buitenzijde van de band legt een andere weg (langer of korter) dan de binnenzijde en dus springt de band elke afgelegde 5 of 10 cm terug in model. Kloenk.
Nogmaals: niks aan de hand, dus.

OK, bedankt.
Lijkt me een duidelijke uitleg, het klinkt alleen een beetje scary als het gebeurd.
Bij mijn huidige woning is de hoek waarbij ik wegrijd iets scherper denk ik, dus valt het nu meer op dan vroeger.
 
OK, bedankt.
Lijkt me een duidelijke uitleg, het klinkt alleen een beetje scary als het gebeurt.
Bij mijn huidige woning is de hoek waarbij ik wegrijd iets scherper denk ik, dus valt het nu meer op dan vroeger.
Soort bestrating maakt ook een hoop uit; sommige (beton)klinkers hebben zelfs in de zomer dit effect.
 
Last edited:
OK, bedankt.
Lijkt me een duidelijke uitleg, het klinkt alleen een beetje scary als het gebeurd.
Bij mijn huidige woning is de hoek waarbij ik wegrijd iets scherper denk ik, dus valt het nu meer op dan vroeger.
Voor mij is het bokken van de voorwielen, voorzien van zomerbanden, het signaal om de winterbanden erop te zetten. Ik denk dat het voor de besturing en ophanging beter is om dat bokken, dit veroorzaakt een flinke stootbelasting, te voorkomen.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb de laatste tijd last van een soort 'tikken' bij het rijden met volledige stuuruitslag.
Kwa geluid heb je het idee dat je ergens overheen rijdt, maar dat is niet zo.

Het lijkt het ergste te zijn als ik koud wegrij vanaf een parkeerplek.
Ik kon niet direct relevante posts op het forum vinden.

Wie weet waar dit geluid vandaan komt?
Is het makkelijk te verhelpen?

Ik heb dat ook. Zowel links als rechts wegrijdend van de verhoogde stoep.
Over een week gaan ze er naar kijken (luisteren). Zodra ik thet weet zal ik het posten.
Het is lastig te omschrijven, geprobeerd het geluid op te nemen, maar op de opname hoor je het bijna niet en in de auto een behoorlijke ‘kloenk’. Ik dacht eerst omdat de luchtverontreiniging ‘zeer hoog’ staat op de parkeerplaats dat dit het was. Maar helaas. Dat is het niet.
Zomerbanden? Die worden te stug in de winter om het verschil in draaicirkel binnenkant-buitenkant van deze brede banden op te vangen. Band ‘verspringt’ dan plots alsof er iets mis is met de cardan.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Voor mij is het bokken van de voorwielen, voorzien van zomerbanden, het signaal om de winterbanden erop te zetten. Ik denk dat het voor de besturing en ophanging beter is om dat bokken, dit veroorzaakt een flinke stootbelasting, te voorkomen.

Ik heb het bokken ook, maar ik ga niet weken met 11 graden op winterbanden rijden. Dan is het profiel eraf, als ik ze echt nodig heb tijdens de wintersport.
 
Ik heb het bokken ook, maar ik ga niet weken met 11 graden op winterbanden rijden. Dan is het profiel eraf, als ik ze echt nodig heb tijdens de wintersport.
Dat zal toch wel meevallen. Ik rij met zomerbanden 60.000 km, met winterbanden rond 45.000 km.
In die paar weken voordat de temperatuur richting 5 graden gaat zul je niet heel veel slijtage hebben.
In ieder geval krijg ik wel een flink lager verbruik als ik met de huidige temperaturen van 21" zomerbanden naar 19" winterbanden ga.
Dat bokken kun je verminderen als je de bochtstraal kan vergroten. Ik kan dat helaas niet en mede omdat ik de stress op de auto tot een absoluut minimum wil beperken, wissel ik de zomerbanden vrij vlot.
 
Ik rij met zomerbanden 60.000 km, met winterbanden rond 45.000 km.

Ik rijd meestal echt als een "opa" zoals jij het zelf beschrijft en ik heb denk ik 2 maanden terug m'n slijtage doorgegeven. Ik ga echt nevernooit 60K op m'n zomersloffen halen. Ik ben blij als ik 25K haal! Dat zou inhouden dan ik dan maar 75% met wintersloffen red wat inhoud nog geen 19K dus ik hou ook nog lekker m'n zomersloffen erop. Ik vraag me af hoeveel kilometers ik haal als ik niet zo sloom en rustig zou rijden........
 
Ik vraag mij af wie er hier allemaal elk jaar weer hun oude zomer & winterbanden elk jaar weer onder hun auto hebben laten schroeven?
Naast dat banden slijten, verdrogen & verouderen de banden.
Autobanden worden tijdens het rijden warm, winterbanden worden, als er mee blijft rijden in de zomer veel te heet.
Door het elke keer opwarmen,afkoelen, opwarmen, afkoelen van de zomer(winter)banden, worden de banden steeds harder, dus stugger.
Krijgen steeds minder tractie, maar nog belangrijker voor de normale weggebruiker steeds langere remweg.
Resumerend, oude winterbanden doen het minder dan nieuwe zomerbanden bij onze wintertemperaturen van gemiddeld 3.5 graden Celsius.
Het is een attractieve business case over de bandenboer.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Afgelopen week tijdens de mist rij ik weg. Oh ja, de verlichting aan zetten v.w. de mist. Dan moet ik 3 handelingen plegen om het licht aan te doen. Wat verlang ik dan weer terug naar een normale auto met die fijne altijd op de zelfde plaats zittende knoppen. Die je blindelinks kan vinden zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Is eigenlijk meer bling bling zo'n scherm.
 
Afgelopen week tijdens de mist rij ik weg. Oh ja, de verlichting aan zetten v.w. de mist. Dan moet ik 3 handelingen plegen om het licht aan te doen. Wat verlang ik dan weer terug naar een normale auto met die fijne altijd op de zelfde plaats zittende knoppen. Die je blindelinks kan vinden zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Is eigenlijk meer bling bling zo'n scherm.

ja man, afzien is het. Als ik jou was zou ik hem maar snel verkopen.
 
  • Love
Reactions: pvkeep
Afgelopen week tijdens de mist rij ik weg. Oh ja, de verlichting aan zetten v.w. de mist. Dan moet ik 3 handelingen plegen om het licht aan te doen. Wat verlang ik dan weer terug naar een normale auto met die fijne altijd op de zelfde plaats zittende knoppen. Die je blindelinks kan vinden zonder je ogen van de weg te hoeven halen. Is eigenlijk meer bling bling zo'n scherm.

Bij mijn vorige auto had ik ca. 77 knopjes. Na 300.000 km wist ik ze blindelings te vinden. Maar als m'n wederhelft iets aan/uit moest zetten was het wel even zoeken. Deze week ging ze met mist rijden en had ze in een paar seconden de mistlampen aan ;)

Nb: een paar extra knopjes op/rond stuur zou me overigens ook wel kunnen bekoren (maar ben meer dan tevreden met huidige scherm)
 
Bij mijn vorige auto had ik ca. 77 knopjes. Na 300.000 km wist ik ze blindelings te vinden. Maar als m'n wederhelft iets aan/uit moest zetten was het wel even zoeken. Deze week ging ze met mist rijden en had ze in een paar seconden de mistlampen aan ;)

Nb: een paar extra knopjes op/rond stuur zou me overigens ook wel kunnen bekoren (maar ben meer dan tevreden met huidige scherm)

Ik heb in een lange file uit pure verveling in vorige auto ook eens zitten tellen. Ik kwam ruim over de 90 knopjes.... Ben blij dat ik van al die clutter af ben. Je hebt 95% van de knopjes zo goed als nooit nodig (zoals mistlampen ;-)... Prima dat dat netjes opgeborgen in een menuutje zit!