Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
63288FE6-B6D2-4EC5-AAF8-D6DE662B57BF.jpeg

Very good advice. Thank you. We will be doing that. Tesla is trying to make it right by giving us a loaner for the next couple of weeks while they order parts and get the Y fixed, but it is still very scary thinking how many other Y's are out there having this issue without the owners' knowing about it.

Gelukkig komen de europese Model Y’s straks uit Giga Berlin
 
Wat een negatieve insteek! Is dit echt nodig?

Tesla doet er bijzonder veel aan om alle puntjes netjes op te lossen. Natuurlijk kom je TE veel puntjes tegen voor een nieuwe auto.
Koop dan een BMW of iets dergelijks, daarvan zijn er al miljoenen van gemaakt!

Als early adopter hoor je tegen dit soort zaken te kunnen (ter info, volgens de monteur van Tesla A' dam had mijn auto tot nu toe de meeste issues. Allemaal netjes opgelost). Klasse!

Lees toch met interesse de vele reacties uit 2013. Als early adopter verwachtte men dat het acceptabel was dat er allerlei kleine mankementen of afleverprobleempjes waren.

Fast forward naar 2020.
Is het niveau van bouwkwaliteit verbeterd?
Is de aflevering van de auto nu beter dan toen?
Is het service niveau vooruit of achteruit gegaan t.o.v. de "good old days"?
Wordt er nu meer aandacht besteed aan de klanten ipv aandeelhouders?
Benieuwd naar de mening van de "oudere" garde.
 
Ik vind het moeilijk om nog te oordelen; ik heb nog nauwelijks nood aan Tesla service, en als dat dan wel is, dan verloopt dat correct. Laatste service was recent voor een nieuwe 12V batterij, en was mobile service dus was eitje in Corona-tijden: ik heb m'n auto er enkel voor op de oprit moeten zetten.

De facto ga je hier dan ook mensen zien die effectief een probleem hebben. De tevreden mensen hoor je hier niet.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Net wat je zegt, er zijn 2 kampen. En aan welke zijde je zit is grotendeels afhankelijk van de mate waarin je geholpen wordt als er iets met de auto aan de hand is. Ik geloof er niet in dat de tevreden mensen zich niet laten horen.

Ben zelf nog steeds gematigd positief, maar juist door het lezen van ervaringen daterend uit 2013 vraag ik me af of service en kwaliteit verbeterd zijn of meer hetzelfde is gebleven.
 
Ik geloof er niet in dat de tevreden mensen zich niet laten horen.
Ik ben tevreden en wordt hier versleten als fanboi :).

Er zal zeker wel wat mis gaan bij Tesla, maar mijn ervaringen zijn beperkt met de SeC's in Aartselaar, Hasselt en Zaventem en mobile service, en heb over geen van hen te klagen. Ik heb dan ook geen klachten met mijn auto gehad die lang aansleepten, of waarover er discussie was qua garantie.
 
Het service gevoel is fors naar beneden gegaan sinds de grote massa M3 nu ook geholpen moet worden. Vroeger had je het klant gevoel, nu ben je een van de velen, ondanks dat je het dubbele betaald hebt en nu als laatste geleverd krijgt (FSD in dit geval).

Ik ben wel tevreden over hoe ze de service uitvoeren, wordt in Tilburg altijd uitermate vriendelijk geholpen. Het prijsniveau ligt daarentegen op het niveau van Porsche.
 
Deze auto moet Elon Musk bashen, dat lukt aardig

Review van de Polestar 2 in NRC afgelopen zaterdag. De journalist haalt daarbij ook flink uit naar Tesla Model 3. Die is 'kwalitatief inferieur' en 'omdat het een Volvo en geen Tesla is, vallen er onderweg geen bumpers af.'

Gelukkig kan er ook wat aardigs af: voor het geld van een Polestar 2 biedt Tesla een AWD 'met 300 kilo minder massa, meer bagageruimte, meer ruimte achterin, en een afhankelijk van weer en rijstijl 100 kilometer grotere actieradius bij een lager verbruik.'

Dus: meer bereik, maar zonder bumper!
 
  • Informative
Reactions: Sahino
Deze auto moet Elon Musk bashen, dat lukt aardig

Review van de Polestar 2 in NRC afgelopen zaterdag. De journalist haalt daarbij ook flink uit naar Tesla Model 3. Die is 'kwalitatief inferieur' en 'omdat het een Volvo en geen Tesla is, vallen er onderweg geen bumpers af.'

Gelukkig kan er ook wat aardigs af: voor het geld van een Polestar 2 biedt Tesla een AWD 'met 300 kilo minder massa, meer bagageruimte, meer ruimte achterin, en een afhankelijk van weer en rijstijl 100 kilometer grotere actieradius bij een lager verbruik.'

Dus: meer bereik, maar zonder bumper!
Is dat verschil van 300kg gerekend inclusief of exclusief de bumper?
 
Lees toch met interesse de vele reacties uit 2013. Als early adopter verwachtte men dat het acceptabel was dat er allerlei kleine mankementen of afleverprobleempjes waren.

Fast forward naar 2020.
Is het niveau van bouwkwaliteit verbeterd?
Is de aflevering van de auto nu beter dan toen?
(...)

De S uit 2013 was een rijdende beta-versie, met de plechtige belofte dat met problemen coulant zou worden omgegaan. En dat gebeurde ook, met als hoogtepunt de gratis verlenging van de garantietermijn op batterij en drive-train van 160.000 km naar 8 jaar onbeperkt.

Daarnaast werden allerlei beloften gedaan, bijvoorbeeld dat binnen afzienbare tijd een netwerk van gratis superchargers zou worden gerealiseerd. Ook die belofte is ruimschoots ingelost, aangevuld met een DeC-netwerk.

Er was destijds wat optimisme nodig om een auto te kopen van een Amerikaans bedrijf dat door bijna iedereen als soon-to-be-bankrupt werd gezien en beloften deed die door ‘experts’ als volstrekt onhaalbaar werden gezien.
Dat optimisme was er ook bij de mensen die in de servicecentra en achter de balie werkten. Het resultaat was een uitstekende service, werkelijk ongekend.

Inmiddels is de service anoniemer en zeker niet coulant. Zoals ook veel eigenaren niet meer de avonturiers en optimisten zijn van weleer. De grootste misser tot nu toe vind ik het totale gebrek aan communicatie over het aanpassen van de laadsnheid van de S uit 2013. Dikke plus vond ik dan weer de aflevering van mijn X: op de afgesproken tijd opgehaald door een medewerker in een andere X, naar het SeC gereden en daar een keurige ontvangst van een smetteloze auto met koffie en een kleurplaat. Genieten als vanouds.

Wat ook hielp in de Tesla feel-good-factor was een snel in waarde toenemend pakketje aandelen.
 
De S uit 2013 was een rijdende beta-versie, met de plechtige belofte dat met problemen coulant zou worden omgegaan. En dat gebeurde ook, met als hoogtepunt de gratis verlenging van de garantietermijn op batterij en drive-train van 160.000 km naar 8 jaar onbeperkt.

Daarnaast werden allerlei beloften gedaan, bijvoorbeeld dat binnen afzienbare tijd een netwerk van gratis superchargers zou worden gerealiseerd. Ook die belofte is ruimschoots ingelost, aangevuld met een DeC-netwerk.

Er was destijds wat optimisme nodig om een auto te kopen van een Amerikaans bedrijf dat door bijna iedereen als soon-to-be-bankrupt werd gezien en beloften deed die door ‘experts’ als volstrekt onhaalbaar werden gezien.
Dat optimisme was er ook bij de mensen die in de servicecentra en achter de balie werkten. Het resultaat was een uitstekende service, werkelijk ongekend.

Inmiddels is de service anoniemer en zeker niet coulant. Zoals ook veel eigenaren niet meer de avonturiers en optimisten zijn van weleer. De grootste misser tot nu toe vind ik het totale gebrek aan communicatie over het aanpassen van de laadsnheid van de S uit 2013. ...

Zeer herkenbaar (met een MS P85 2013).

Inmiddels buiten garantie ook een nieuwe lader, laadpoort, MCU1, batterijverwarming, 2x 12V-accu, luchtveringcompressor, 2x 2 onderste draagarmen voor, 2x stabilisatorstangen voor en een deurgrendelreparatie verder.
Kan gebeuren. Knaagt wel aan die ‘heeft nauwelijks onderhoud nodig’-belofte.
 
Zeer herkenbaar (met een MS P85 2013).

Inmiddels buiten garantie ook een nieuwe lader, laadpoort, MCU1, batterijverwarming, 2x 12V-accu, luchtveringcompressor, 2x 2 onderste draagarmen voor, 2x stabilisatorstangen voor en een deurgrendelreparatie verder.
Kan gebeuren. Knaagt wel aan die ‘heeft nauwelijks onderhoud nodig’-belofte.

Hoeveel km heeft de auto inmiddels gereden?
 
Zeer herkenbaar (met een MS P85 2013).

Inmiddels buiten garantie ook een nieuwe lader, laadpoort, MCU1, batterijverwarming, 2x 12V-accu, luchtveringcompressor, 2x 2 onderste draagarmen voor, 2x stabilisatorstangen voor en een deurgrendelreparatie verder.
Kan gebeuren. Knaagt wel aan die ‘heeft nauwelijks onderhoud nodig’-belofte.

Dat is ook wel zo’n beetje mijn buiten-garantie-lijstje na 450.000 km. Alleen heb ik geen luchtvering en heb ik mijn deels defecte AC slave-unit lekker laten zitten (want die doet het nog wel 2/3e, dus waarschijnlijk alleen 1 kapotte zekering).

Aanvullend: vastgeroeste spiegels, ook laten zitten (volgens Tesla een ‘gebruikersfout’, ik had ze dagelijks handmatig moeten inklappen). En dan nog: defecte SIM-kaart, ruitenwissermotor en vervanging van ingescheurd aluminium subframe drive-unit (duur dingetje).
 
Zeer herkenbaar (met een MS P85 2013).

Inmiddels buiten garantie ook een nieuwe lader, laadpoort, MCU1, batterijverwarming, 2x 12V-accu, luchtveringcompressor, 2x 2 onderste draagarmen voor, 2x stabilisatorstangen voor en een deurgrendelreparatie verder.
Kan gebeuren. Knaagt wel aan die ‘heeft nauwelijks onderhoud nodig’-belofte.

Niks van dat alles, slechts een deurgrendelreparatie die ik beter door een derde partij had laten doen, plus een preventieve eMMC vervanging bij Loek. Maar ik zit na bijna 7 jaar dan ook pas aan 140.000km. 1 onderhoudsbeurt bij 80.000km, idd nauwlijks onderhoud dus:cool:
 
Zeer herkenbaar (met een MS P85 2013).

Inmiddels buiten garantie ook een nieuwe lader, laadpoort, MCU1, batterijverwarming, 2x 12V-accu, luchtveringcompressor, 2x 2 onderste draagarmen voor, 2x stabilisatorstangen voor en een deurgrendelreparatie verder.
Kan gebeuren. Knaagt wel aan die ‘heeft nauwelijks onderhoud nodig’-belofte.

Ik denk dat tesla al die vervangen samen als een opgeleverde nieuwe auto beschouwt en niet als onderhoud.
 
Niks van dat alles, slechts een deurgrendelreparatie die ik beter door een derde partij had laten doen, plus een preventieve eMMC vervanging bij Loek. Maar ik zit na bijna 7 jaar dan ook pas aan 140.000km. 1 onderhoudsbeurt bij 80.000km, idd nauwlijks onderhoud dus:cool:

Ik vind de onderhoudskosten ook nogal meevallen: ik heb zo’n 6.000 euro neergevorkt, maar gedeeld door 450.000 km is dat 1,3 cent / km. De helft daarvan is besteed aan een onderdeel dat > 300.000 km meegaat (subframe).

Edit: zonder te janken is deze post natuurlijk hartstikke off-topic. Mijn excuses.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Sahino
Dat is ook wel zo’n beetje mijn buiten-garantie-lijstje na 450.000 km. Alleen heb ik geen luchtvering en heb ik mijn deels defecte AC slave-unit lekker laten zitten (want die doet het nog wel 2/3e, dus waarschijnlijk alleen 1 kapotte zekering).

Aanvullend: vastgeroeste spiegels, ook laten zitten (volgens Tesla een ‘gebruikersfout’, ik had ze dagelijks handmatig moeten inklappen). En dan nog: defecte SIM-kaart, ruitenwissermotor en vervanging van ingescheurd aluminium subframe drive-unit (duur dingetje).
Als 2/3e het nog wel doet, zou ik wel oppassen dat er bij de derde geen draad half los hangt, dit kan brand veroorzaken. Persoonlijk vind ik het vreemd dat Tesla iets dergelijks dan niet aan jou meld (tenzij zij al weten dat dit niet het geval is), maar oke.

Spiegels dagelijks in moeten klappen heb ik nog nooit van gehoord, bij geen enkel merk, überhaupt buitenspiegels waar roest schijnbaar heel normaal gevonden wordt vind ik eigenlijk al apart.

Vind het al met al toch een beetje aparte reacties aan Tesla hun zijde.