Jawel hoor, v1, 127.000 KM mee gemaakt.
Op je HW1 heb je bijv. wel lane change maar hij checkt bijv. niet of het kan omdat deze daar geen camera's voor heeft en de sensoren maar de helft het bereik hebben van bijv. een HW2,5 of 3.
Veel HW1 rijders gaven daardoor aan dat hun lane change beter werkte. Dat ze daarmee hun auto in gaten gooide die daarvoor eigenlijk te klein zijn vergeten ze voor het gemak.
Je moet dan ook zelf kijken of het kan en dan de lane change aan zetten.
Met de zelfde beperkingen werkt ook de rest van de rijassistenen.
De eerste 1,5 jaar heeft mijn model S redelijk vaak in het SeC gestaan en ik heb daardoor heel veel KM's gereden met heel veel verschillende HW versies.
Veel van de problemen met de AP en rijhulpsystemen zijn terug te leiden naar ongewenst rijgedrag van je omgeving of jezelf.
Na meer dar 30 jaar noemt een BMW rijstijl moest ik ook erg wennen dat het niet normaal ik om op 1,5m achter iemand langs te rijden.
Een rijhulpsysteem in een Tesla wil minimaal 1sec afstand hebben of hij gaat ingrijpen. Dat terwijl de norm zelf 2sec is.
Dat er dan soms een keer iemand tussen komt op mijn dagelijkse ritjes van rond de 45km enkele reis is dan maar zo en op slechte dagen zijn dat er 3 of 4 maar maar met 3 a 4 x 1sec extra afstand houden ben ik toch echt maar 3-4sec later thuis. Wow big deal...
Toen ik ben gaan accepteren dat op de AP rijden vergt dat je je dan ook aan de regels moet houden is de AP heel veel beter gaan functioneren. Als je niet op de AP rijdt dan grijpt de auto nog steeds geregeld in als je er een BMW rijstijl op nahoudt. Dat is echter geen gebrek van de auto maar van de chauffeur.
Daarnaast is het systeem ook niet perfect en je weet op den duur waar hij waarschijnlijk de mist in gaat. Als je dat van je bekende plekken weet ga je op den duur ook herkennen waar het waarschijnlijk mis gaat op de plekken waar jij nieuw komt.
Hierbij zijn ook de HW1 auto's bepaalt niet heilig ik ken een aantal plekken waar mijn HW2,5 geen enkel probleem heeft maar alle HW1 auto's waarin ik gereden heb, steevast van baan wisselde omdat deze door de hobbel in de weg niet door hadden dat net na de hobbel er een bocht in de weg zat.