Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Klopt ik heb recent alleen een discussie gehad met een VAG rijder die alles heeft laten wegschrijven omdat er niet mee te rijden viel in zijn optiek.
Ik denk dat meer en meer mensen geconfronteerd gaan worden dat hun rijstijl niet compatibel is met deze veiligheidssystemen.

We storen ons aan rijhulpsystemen - AutoWereld
Onderzoeksraad: 'Bestuurders hebben weinig kennis van rijhulpsystemen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Maaskant zegt dat fabrikanten inderdaad hulpsystemen gebruiken die nog niet uitontwikkeld zijn, maar vraagt zich tevens af of dit erg is. "We zitten nu op level 2 van de vijf niveaus van rijtaakondersteuning en de ontwikkeling kan alleen maar sneller gaan als je ADAS gebruikt, de fouten en het overrulen door de gebruiker daarvan meet en analyseert. Deze informatie kun je gebruiken om de systemen beter te maken en deze van een update te voorzien. Die technologie is allemaal aanwezig."

Maar dan moet je dus accepteren dat je niet meer kan bumperkleven, couperen of overmatig hard rijden
 
Hmm, blijft het punt dat geen enkel ander voertuig waarmee ik reed (toch ook premium-merken met een gelijkaardige leeftijd en kilometers), alsook m'n vorige Tesla, niet instuurde op een ander voertuig om een onbestaand object te vermijden.
Laat me duidelijk zijn, de wagen detecteerde dergelijke objecten al na enkele dagen of ownership, en er werd ook bevestigd door Tesla dat er iets gedetecteerd werd dat er niet was (radar / camera gaven verschillende waardes).
Vele herstellingen later deed de wagen het nog steeds, alsook nu na 2 jaar nog steeds (weliswaar een jaar stilgestaan bij Tesla in ZAVENTEM ;-) ).

Zou jij je meerderjarige zoon of dochter, die weliswaar over een rijbewijs beschikt maar weinig kilometers heeft, je Tesla in deze staat meegeven (terzijde, ik heb 2 jonge kinderen, dus niet van toepassing)?
Allemaal goed en wel als het correct werkt, wat ook bij de meerderheid van de Tesla's zal zijn, maar in sommige gevallen (er zijn meer klachten) krijgt Tesla het simpelweg niet opgelost.
Heeft dat te maken met te beperkte logs, onkunde van de technieker, groeipijnen?
Blijft erbij dat Tesla afspraken niet nakomt en alles "conceptueel" noemt dat fout gaat zodra je in de rechtbank staat.
 
Hmm, blijft het punt dat geen enkel ander voertuig waarmee ik reed (toch ook premium-merken met een gelijkaardige leeftijd en kilometers), alsook m'n vorige Tesla, niet instuurde op een ander voertuig om een onbestaand object te vermijden.
Laat me duidelijk zijn, de wagen detecteerde dergelijke objecten al na enkele dagen of ownership, en er werd ook bevestigd door Tesla dat er iets gedetecteerd werd dat er niet was (radar / camera gaven verschillende waardes).
Vele herstellingen later deed de wagen het nog steeds, alsook nu na 2 jaar nog steeds (weliswaar een jaar stilgestaan bij Tesla in ZAVENTEM ;-) ).

Zou jij je meerderjarige zoon of dochter, die weliswaar over een rijbewijs beschikt maar weinig kilometers heeft, je Tesla in deze staat meegeven (terzijde, ik heb 2 jonge kinderen, dus niet van toepassing)?
Allemaal goed en wel als het correct werkt, wat ook bij de meerderheid van de Tesla's zal zijn, maar in sommige gevallen (er zijn meer klachten) krijgt Tesla het simpelweg niet opgelost.
Heeft dat te maken met te beperkte logs, onkunde van de technieker, groeipijnen?
Blijft erbij dat Tesla afspraken niet nakomt en alles "conceptueel" noemt dat fout gaat zodra je in de rechtbank staat.

Dat klopt want dat zat waarschijnlijk in je vorige Tesla ook nog niet ingebouwd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De wagen detecteerde dergelijke objecten al na enkele dagen of ownership
Vorige week voerde de wagen (bij manueel rijden) plots een uitwijkmanoeuvre uit naar het rijvak waar een auto van tegengestelde richting kwam. Ik heb op het nippertje een aanrijding kunnen vermijden.

Zou jij je meerderjarige zoon of dochter, die weliswaar over een rijbewijs beschikt maar weinig kilometers heeft, je Tesla in deze staat meegeven
Absoluut. Zowat hoogste Euro NCAP-score; erg goeie ADAS; snelheidsbegrenzer, valet mode en tracking in de app.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat meer en meer mensen geconfronteerd gaan worden dat hun rijstijl niet compatibel is met deze veiligheidssystemen.

We storen ons aan rijhulpsystemen - AutoWereld
Onderzoeksraad: 'Bestuurders hebben weinig kennis van rijhulpsystemen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Maar dan moet je dus accepteren dat je niet meer kan bumperkleven, couperen of overmatig hard rijden

Precies als je snapt waar de rijhulpsystemen allemaal op letten dan weet je ook wanneer ze willen gaan ingrijpen.
Mensen die daar niet aan willen zou ik vooral willen adviseren om vooral geen nieuwe auto van welk merk dan ook te kopen.
 
Precies als je snapt waar de rijhulpsystemen allemaal op letten dan weet je ook wanneer ze willen gaan ingrijpen.
Nagel op de kop. Ik vind de autopilot, NoA en zo heel goed werken omdat ik wéét dat je op de snelweg op 150 meter afstand van een trager rijdende vrachtwagen een lane change moet starten, omdat anders je auto gaat vertragen omdat ie de trager rijdende vrachtwagen begint te detecteren. Ik heb ook geen problemen met terug naar rechts gaan omdat ik wacht tot de auto zélf detecteert dat rechts vrij is en er genoeg afstand is tussen het tragere verkeer op het rechtervak en mezelf.

Maar dat zijn marges die de semi-bumperklevende bestuurders niet aanhouden. Nee, je kan niet tot 50 meter achter een vrachtwagen naderen aan 120 km/u en dan naar links gaan. Nee, je kan ook niet net nadat je iemand hebt ingehaald vlak voor hen invoegen. Da's niet veilig, en die ADAS laten dat ook niet toe en beginnen dan te klagen.

Het leukste is als een achterligger met mijn ADAS het aan de stok krijgt, en denkt door te bumperkleven of rechts in m'n dode hoek te rijden me te intimideren. Tesla's ADAS laat dan een rode lijn zien tussen mijn rijvak en het rijvak waar ik zou naar moeten uitwijken, dus gaat die auto lane change niet door. En in weze heeft de achterligger ruzie met een computer en een computer is niet 's ochtends met een humeur opgestaan, dus die escaleert dingen ook niet verder. En ik kies er voor om lijdzaam de computer te volgen, ook goed voor mijn gemoedsrust.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: job-lek and RobsEV
Nagel op de kop. Ik vind de autopilot, NoA en zo heel goed werken omdat ik wéét dat je op de snelweg op 150 meter afstand van een trager rijdende vrachtwagen een lane change moet starten, omdat anders je auto gaat vertragen omdat ie de trager rijdende vrachtwagen begint te detecteren. Ik heb ook geen problemen met terug naar rechts gaan omdat ik wacht tot de auto zélf detecteert dat rechts vrij is en er genoeg afstand is tussen het tragere verkeer op het rechtervak en mezelf.

Maar dat zijn marges die de semi-bumperklevende bestuurders niet aanhouden. Nee, je kan niet tot 50 meter achter een vrachtwagen naderen aan 120 km/u en dan naar links gaan. Nee, je kan ook niet net nadat je iemand hebt ingehaald vlak voor hen invoegen. Da's niet veilig, en die ADAS laten dat ook niet toe en beginnen dan te klagen.

Het leukste is als een achterligger met mijn ADAS het aan de stok krijgt, en denkt door te bumperkleven of rechts in m'n dode hoek te rijden me te intimideren. Tesla's ADAS laat dan een rode lijn zien tussen mijn rijvak en het rijvak waar ik zou naar moeten uitwijken, dus gaat die auto lane change niet door. En in weze heeft de achterligger ruzie met een computer en een computer is niet 's ochtends met een humeur opgestaan, dus die escaleert dingen ook niet verder. En ik kies er voor om lijdzaam de computer te volgen, ook goed voor mijn gemoedsrust.

Volledig mee akkoord, als het correct werkt.
Het gaat erom dat als het niet werkt en Tesla het niet kan oplossen, ze hun afspraken moeten honoreren en niet alles "conceptueel" aan het merk moeten noemen voor een rechtbank.
Als het niet werkt, dan is het ook nog eens levensgevaarlijk.
Ruk jij af en toe ook eens aan het stuur van een chauffeur langs jou om zijn responstijd te checken? :)
 
  • Like
Reactions: Paco
Ik ga even ingrijpen in deze verhitte discussie. Oftwel, we gaan ermee stoppen. Iedereen heeft zijn ei gelegd en het gaat nu van kwaad tot erger, met persoonlijke aanvallen en beschuldigingen. Nieuwe posts over deze specifieke casus worden verwijderd, klagen over andere tekortkomingen mag uiteraard.

Zullen we aub ophouden met deze discussie.
 
  • Like
  • Love
Reactions: job-lek and ebullio
Zou jij je meerderjarige zoon of dochter, die weliswaar over een rijbewijs beschikt maar weinig kilometers heeft, je Tesla in deze staat meegeven (terzijde, ik heb 2 jonge kinderen, dus niet van toepassing)?

Laat ik het zo zeggen, ik heb dergelijke incidenten nooit meegemaakt. Enkel phantom brakes en micro brakes. Geen probleem om m'n auto straks aan m'n dochter af te staan :+). Aangezien ik ALTIJD op AP rijd zodra er lijnen zijn en anders ALTIJD TACC z'n werk laat doen is ze inmiddels ook zeer bekent met alle irritante reacties van de auto.

Echter, zou ik zo'n moment als jij beschrijf ervaren waarbij de auto het stuur soort van uit m'n handen zou rukken richting een auto of stilstand object terwijl ik dus actief stuur dan zou ik me wezenloos schrikken. Ik kan het me alleen zo lastig voorstellen door mijn eigen zeer positieve rijervaring met AP/TACC/NOA.
 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Zullen we aub ophouden met deze discussie.
Ik stel voor dat we dit hele forum hernoemen naar het 'wooter heeft altijd gelijk forum'. En dan mag hij de hele dag met zichzelf in discussie over hoe slecht BMW is en hoe supergeweldig zijn eigen Model X is.

Misschien wordt het tijd dat moderators ook elkaar gaan moderaten.
 
Ik stel voor dat we dit hele forum hernoemen naar het 'wooter heeft altijd gelijk forum'. En dan mag hij de hele dag met zichzelf in discussie over hoe slecht BMW is en hoe supergeweldig zijn eigen Model X is.

Misschien wordt het tijd dat moderators ook elkaar gaan moderaten.

Laat ik duidelijk zijn. Tesla (zowel auto als bedrijf) is niet geweldig maar volgens mij is de enige conclusie hier dat deze twee mannen er nooit uit gaan komen. Nog 10 paginas elke keer herhalen det de auto geweldig is of dat hij levensgevaarlijk is gaat helemaal niks meer toevoegen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik denk dat meer en meer mensen geconfronteerd gaan worden dat hun rijstijl niet compatibel is met deze veiligheidssystemen.

We storen ons aan rijhulpsystemen - AutoWereld
Onderzoeksraad: 'Bestuurders hebben weinig kennis van rijhulpsystemen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Maar dan moet je dus accepteren dat je niet meer kan bumperkleven, couperen of overmatig hard rijden

Ik mag autopilot niet meer aanzetten als mijn vrouw in de wagen zit. Een paar keer een seinende vrachtwagen achter mij gehad omdat de tesla uit het niets van 100 naar 85 ging (er was niemand voor mij).

Ik neem dat door lief, maar Ik kan mij voorstellen dat als je nog 6 van dat soort gebreken hebt je het wel zat bent.
 
Ik mag autopilot niet meer aanzetten als mijn vrouw in de wagen zit. Een paar keer een seinende vrachtwagen achter mij gehad omdat de tesla uit het niets van 100 naar 85 ging (er was niemand voor mij).

Ik neem dat door lief, maar Ik kan mij voorstellen dat als je nog 6 van dat soort gebreken hebt je het wel zat bent.
Gek, in de mijne zit wel nog een gaspedaal.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Het erom dat we niet kunnen ontkennen dat Tesla met veiligheidsproblemen zit met een deel van hun wagens, en dat ze mede door hun groei niet de capaciteit hebben om dit op te lossen.
Daarnaast is het schande hoe ze dergelijke zaken aanpakken en ronduit liegen voor een rechtbank.
Zijnde "Mnr xxxxx uw Tesla is nu perfect hersteld".
Ik ga m'n auto ophalen, en die ligt in panne, de weken erna heeft die zowat elk probleem dat er was sinds 09/2018 nog steeds.
Had ik dit geweten had ik de wagen niet gekocht, en dat is het doel, nietigheid van de overeenkomst.

Sta ik nog steeds achter het idee van Tesla? Tuurlijk.
Stuur ik m'n referral nog rond? Absoluut niet.
 
Het is niet dat ik veel andere keuze had. Ik sta met pech in Gent, Tesla niet te bereiken en dan heeft mijn verzekeraar zelf een takelwagen gestuurd om mij te helpen. Dichtstbijzijnde Tesla garage op 10km de eerst volgende 150km verder. Denk niet dat de takeldienst ging zitten wachten tot ik ooit eens iemand aan de lijn kreeg. Die heeft mijn auto gewoon bij de dichtstbijzijnde dealer afgezet zoals bij ieder ander merk gedaan wordt. Ik verwachtte niet dat ze er direct aan begonnen of zo maar dat ik ze op zijn minst telefonisch kan bereiken om ze in te lichten dat mijn auto onderweg is en verdere afspraken te maken. Nu heb ik een taxi moeten nemen om in de garage zelf te horen hoe lang ik moest wachten op mijn auto. Als het ongehoord is om mijn auto naar de garage af te voeren die mijn auto afgeleverd heeft dan zou ik niet weten wat ik anders moet doen. Misschien naar een onbekende laten afvoeren om dan telefoon te krijgen dat hun krik vastzit in de batterij omdat ze nog nooit aan een Tesla gewerkt hebben?

Puur uit interesse, hoe heb je Tesla proberen te bereiken? Road side assistance of het SEC?
Road side zou 24/24 - 365/365 beschikbaar zijn en dit over heel Europa.

Roadside Assistance | Tesla Support
Zoals Jan al aanhaalde kan je binnen je garantietermijn Tesla road side assistance bellen. Optie 1 is voor pechverhelping en kom je terecht in een wachtrij van verschillende callcenters, die je een takeldienst kunnen sturen en het SeC contacteren.

Het telefoonnummer is ook te vinden als je op het Tesla-logo op je scherm in de auto tapt. Rechtsonder staat dan het telefoonnummer. Als je daarop tapt, en je telefoon is via bluetooth aangesloten, zal je telefoon via je carkit bellen.

Vergelijk het met BMW die inderdaad ook overal lokale garages heeft, maar je bij aflevering ook een Mobility pasje in je hand duwen met een algemeen nummer van hun callcenter bij panne, ook omdat de lokale BMW garage geen 24/7 permanentie voorziet.

Buiten garantie neemt Tesla de telefoon ook op hoor, maar dan kunnen ze niet meer doen dan vanop afstand je auto inlezen en het SeC verwittigen. Afslepen gebeurt dan op kosten van jezelf of je eigen bijstand.
 
rijdt dat fijn, de hele tijd met je voet boven het gaspedaal zweven en wachten totdat die ene halve seconde er is dat hij uit het niets remt?
Dat is het punt: mijn auto doet dat ook, maar wel heel voorspelbaar (afslag naar links, auto's rechts geparkeerd in een bocht), dat is het moment om het van te voren uit te schakelen. Het staat ook in de handleiding. Dan weet je wanneer het komt, en komt het niet als verrassing. Ghost breaking echter... Levensgevaarlijk.
 
Jawel hoor, v1, 127.000 KM mee gemaakt.

Op je HW1 heb je bijv. wel lane change maar hij checkt bijv. niet of het kan omdat deze daar geen camera's voor heeft en de sensoren maar de helft het bereik hebben van bijv. een HW2,5 of 3.
Veel HW1 rijders gaven daardoor aan dat hun lane change beter werkte. Dat ze daarmee hun auto in gaten gooide die daarvoor eigenlijk te klein zijn vergeten ze voor het gemak.

Je moet dan ook zelf kijken of het kan en dan de lane change aan zetten.
Met de zelfde beperkingen werkt ook de rest van de rijassistenen.

De eerste 1,5 jaar heeft mijn model S redelijk vaak in het SeC gestaan en ik heb daardoor heel veel KM's gereden met heel veel verschillende HW versies.

Veel van de problemen met de AP en rijhulpsystemen zijn terug te leiden naar ongewenst rijgedrag van je omgeving of jezelf.

Na meer dar 30 jaar noemt een BMW rijstijl moest ik ook erg wennen dat het niet normaal ik om op 1,5m achter iemand langs te rijden.
Een rijhulpsysteem in een Tesla wil minimaal 1sec afstand hebben of hij gaat ingrijpen. Dat terwijl de norm zelf 2sec is.

Dat er dan soms een keer iemand tussen komt op mijn dagelijkse ritjes van rond de 45km enkele reis is dan maar zo en op slechte dagen zijn dat er 3 of 4 maar maar met 3 a 4 x 1sec extra afstand houden ben ik toch echt maar 3-4sec later thuis. Wow big deal...

Toen ik ben gaan accepteren dat op de AP rijden vergt dat je je dan ook aan de regels moet houden is de AP heel veel beter gaan functioneren. Als je niet op de AP rijdt dan grijpt de auto nog steeds geregeld in als je er een BMW rijstijl op nahoudt. Dat is echter geen gebrek van de auto maar van de chauffeur.

Daarnaast is het systeem ook niet perfect en je weet op den duur waar hij waarschijnlijk de mist in gaat. Als je dat van je bekende plekken weet ga je op den duur ook herkennen waar het waarschijnlijk mis gaat op de plekken waar jij nieuw komt.

Hierbij zijn ook de HW1 auto's bepaalt niet heilig ik ken een aantal plekken waar mijn HW2,5 geen enkel probleem heeft maar alle HW1 auto's waarin ik gereden heb, steevast van baan wisselde omdat deze door de hobbel in de weg niet door hadden dat net na de hobbel er een bocht in de weg zat.
 
  • Like
Reactions: wooter