Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Op je HW1 heb je bijv. wel lane change maar hij checkt bijv. niet of het kan omdat deze daar geen camera's voor heeft en de sensoren maar de helft het bereik hebben van bijv. een HW2,5 of 3.
Veel HW1 rijders gaven daardoor aan dat hun lane change beter werkte. Dat ze daarmee hun auto in gaten gooide die daarvoor eigenlijk te klein zijn vergeten ze voor het gemak.

Je moet dan ook zelf kijken of het kan en dan de lane change aan zetten.
Met de zelfde beperkingen werkt ook de rest van de rijassistenen.

De eerste 1,5 jaar heeft mijn model S redelijk vaak in het SeC gestaan en ik heb daardoor heel veel KM's gereden met heel veel verschillende HW versies.

Veel van de problemen met de AP en rijhulpsystemen zijn terug te leiden naar ongewenst rijgedrag van je omgeving of jezelf.

Na meer dar 30 jaar noemt een BMW rijstijl moest ik ook erg wennen dat het niet normaal ik om op 1,5m achter iemand langs te rijden.
Een rijhulpsysteem in een Tesla wil minimaal 1sec afstand hebben of hij gaat ingrijpen. Dat terwijl de norm zelf 2sec is.

Dat er dan soms een keer iemand tussen komt op mijn dagelijkse ritjes van rond de 45km enkele reis is dan maar zo en op slechte dagen zijn dat er 3 of 4 maar maar met 3 a 4 x 1sec extra afstand houden ben ik toch echt maar 3-4sec later thuis. Wow big deal...

Toen ik ben gaan accepteren dat op de AP rijden vergt dat je je dan ook aan de regels moet houden is de AP heel veel beter gaan functioneren. Als je niet op de AP rijdt dan grijpt de auto nog steeds geregeld in als je er een BMW rijstijl op nahoudt. Dat is echter geen gebrek van de auto maar van de chauffeur.

Daarnaast is het systeem ook niet perfect en je weet op den duur waar hij waarschijnlijk de mist in gaat. Als je dat van je bekende plekken weet ga je op den duur ook herkennen waar het waarschijnlijk mis gaat op de plekken waar jij nieuw komt.

Hierbij zijn ook de HW1 auto's bepaalt niet heilig ik ken een aantal plekken waar mijn HW2,5 geen enkel probleem heeft maar alle HW1 auto's waarin ik gereden heb, steevast van baan wisselde omdat deze door de hobbel in de weg niet door hadden dat net na de hobbel er een bocht in de weg zat.

Ja, maar wacht even, want we wijken af naar een "v1 is niet gelijk 2.5/3" of "BMW-rijstijl"-verhaal.
Dat is allemaal niet aan de orde hé.
De vervangwagens van Tesla die ik heb gehad, hadden ook v2.5.
Een Model X die ik eens heb meegehad ook.
Die wagens reden normaal, en gebruikte ik soms weken omdat die van mij weer in Hasselt stond.
Ik ben tevens IT'er (in zoverre dat een bijdrage kan zijn), ik kan die algoritmes goed inschatten, en weet wanneer AP bijvoorbeeld in de problemen zal komen.
Hier spreken we over wagens die INCORRECT functioneren, waarvoor Tesla na vele reparaties GEEN oplossing heeft en die bijgevolg NIET RIJVAARDIG zijn (zoals ook ingeschat door een onafhankelijke expert).
 
  • Like
Reactions: horta
Zoals Jan al aanhaalde kan je binnen je garantietermijn Tesla road side assistance bellen. Optie 1 is voor pechverhelping en kom je terecht in een wachtrij van verschillende callcenters, die je een takeldienst kunnen sturen en het SeC contacteren.

Het telefoonnummer is ook te vinden als je op het Tesla-logo op je scherm in de auto tapt. Rechtsonder staat dan het telefoonnummer. Als je daarop tapt, en je telefoon is via bluetooth aangesloten, zal je telefoon via je carkit bellen.

Vergelijk het met BMW die inderdaad ook overal lokale garages heeft, maar je bij aflevering ook een Mobility pasje in je hand duwen met een algemeen nummer van hun callcenter bij panne, ook omdat de lokale BMW garage geen 24/7 permanentie voorziet.

Buiten garantie neemt Tesla de telefoon ook op hoor, maar dan kunnen ze niet meer doen dan vanop afstand je auto inlezen en het SeC verwittigen. Afslepen gebeurt dan op kosten van jezelf of je eigen bijstand.
Wat begrijp je nu niet aan mijn uitleg, ik heb road side assistance gebeld en kwam in een wachtrij terecht want er waren geen medewerkers vrij! Na een uur naar een bandje te zitten luisteren dan maar mijn verzekeraar gebeld die onmiddellijk ter hulp schoot. Ze hebben geen slechte service maar GEEN service! Achteraf heb ik de sec proberen te contacteren omdat mijn auto dan al onderweg was. Als ik zelf niets had ondernomen kampeerde ik daar nog.
 
Ja, maar wacht even, want we wijken af naar een "v1 is niet gelijk 2.5/3" of "BMW-rijstijl"-verhaal.
Dat is allemaal niet aan de orde hé.
De vervangwagens van Tesla die ik heb gehad, hadden ook v2.5.
Een Model X die ik eens heb meegehad ook.
Die wagens reden normaal, en gebruikte ik soms weken omdat die van mij weer in Hasselt stond.
Ik ben tevens IT'er (in zoverre dat een bijdrage kan zijn), ik kan die algoritmes goed inschatten, en weet wanneer AP bijvoorbeeld in de problemen zal komen.
Hier spreken we over wagens die INCORRECT functioneren, waarvoor Tesla na vele reparaties GEEN oplossing heeft en die bijgevolg NIET RIJVAARDIG zijn (zoals ook ingeschat door een onafhankelijke expert).

Dat heb ik met mijn S uit 2018 ook lang gedacht.
Ook bij mij heeft Tesla vele camera's en sensoren vervangen en gekalibreerd.
Tot dat @wooter mij een keer een spiegel heeft voorgehouden ongeveer een jaar geleden.
Eerst was ik verbolgen dat het aan mijn rijstijl zou liggen, wat overigens iets anders is dan rijvaardigheid.
De Tesla houdt zich aan regels ook bedoelt voor beginnende chauffeurs en beginnend dementerende bejaarden.
Dit is niet voor de Lewis-sen of Max-en onder ons.

Het enige wat ik sindsdien nog wel eens heb is ghost braking wat in de verschillende software versies meer of minder is.
Ook valt op dat een vuile auto meer last van ghost braking heeft dan een schone auto.
 
  • Like
Reactions: job-lek and wooter
Dat is toch zalig dees?
Het blijft aan m’n rijstijl liggen...
Zou ik “anders” gereden hebben met een vervangwagen?

Feit is dat mijn wagens elk weekend gewassen worden.
Bij vuil krijg je trouwens een waarschuwing op je dashboard (als die niet uitgevallen is).
 
Tot dat @wooter mij een keer een spiegel heeft voorgehouden ongeveer een jaar geleden.
Eerst was ik verbolgen dat het aan mijn rijstijl zou liggen, wat overigens iets anders is dan rijvaardigheid.
Niks persoonlijks overigens.

Met mijn BMW had ik ook een erg BMW-typische rijstijl, maar ik ben toen naar mijn Tesla testrit vertrokken met het idee dat dergelijke rijstijl met de opkomende trajectcontroles niet lang meer haalbaar leek, en ik mezelf ook kende aan legale snelheden (het verkeer kan me aan vMax nauwelijks boeien) en een aangename oplossing zocht

En sinds ca. 3 jaar en 4 maanden rij ik dus met een auto waar het mógelijk is om het varken uit te hangen, maar waar het op de meeste trajecten gewoon makkelijker en aangenamer is om TACC/AP aan te zetten en met de rest van het verkeer mee te rijden. En het scheelt ook in boetes :).

En als je je afvraagt wat dat scheelt in tijd? Wel, 's ochtends vertrek ik 5 minuten vroeger en kom ik ruim op tijd. Enkele jaren geleden had ik me verslapen voor een vergadering op zondagochtend en aan vMax+40 naar de vergadering gesneld, ongeveer 100km rijden. Ik was net op tijd, maar zoals het een vergadering gaat duurde het nog 10 minuten voor we konden starten want er waren nog late vogels. Na de vergadering aan vMax naar huis gereden en de rit terug was 9 minuten langer. Ik verlies 's ochtends meer tijd aan de koffie en gazet.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Allé, omdat gij het zijt.
Ik veronderstel dat ik nu uw respect krijg, ik vecht er al een uur voor *sarcasm*.
Je zou bijna denken dat je in dienst bent van Tesla.
Hoe “krachtig” het stuur draait is van geen belang.
Geen enkel systeem mag zelfs de minste actie ondernemen om diens inzittenden in gevaar te brengen.

Als ik u was, zou ik niet gereageerd hebben op de “uitdaging”, op basis van “talk is cheap”.

U hoeft zich niet te verantwoorden tegenover wie dan ook. Maar respect dat u dit wel doet.

We zijn allen volwassen mensen en moeten kunnen vertrouwen op wat er hier geschreven wordt.

In tegenstelling tot de persoon die vindt u in twijfel te kunnen trekken, herken ik wel degelijk het grillige en met vlagen het ronduit gevaarlijke weggedrag van mijn M3P (model 2020) en software 2020.40.4

Dank voor uw bijdrage.
 
Ik denk dat meer en meer mensen geconfronteerd gaan worden dat hun rijstijl niet compatibel is met deze veiligheidssystemen.

We storen ons aan rijhulpsystemen - AutoWereld
Onderzoeksraad: 'Bestuurders hebben weinig kennis van rijhulpsystemen' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl



Maar dan moet je dus accepteren dat je niet meer kan bumperkleven, couperen of overmatig hard rijden
Ik stoor me wel aan de rijhulpsystemen maar dit is het gevolg van de manier waarop de belijning is aangebracht. Op 60 kilometerwegen staan de strepen precies daar waar je zou behoren te rijden of nog daarbinnen. Daarvan raakt een Tesla dus aardig in de stress. Er is wel een oplossing. Gewoon continu met je richtingaanwijzer naar rechts aan rijden.
 
Wat een verschil in reactie tussen die van @ramonneke "ik heb die problemen met mijn wagen niet en mijn wagen rijdt zo prettig dat ik het me slecht kan voorstellen"

versus

@wooter "(mijn) tesla is zo geweldig, en ik rij zo goed; dus een ieder die rare problemen heeft zal wel of liegen dat hij barst, ofwel een ontzettende kluns zijn, ofwel iemand die 'ongeschikt' is voor een rijbewijs. In ieder geval zijn er geen Tesla auto's die slecht functioneren"

Ik heb met verbazing de posts doorgelezen en hoe moeilijk is het nu om in te leven in de ander.

Wat ik @Danny85 hoor zeggen is dat hij heel erg prettige ervaringen heeft met Tesla. Zowel met zijn voorgaande auto als met de leenautos die hij heeft gereden.

Maar stelt wel aan de kaak dat er dus ook maandagochtend auto's zijn, waaronder zijn huidige. Waarbij hij het ronduit gevaarlijk vind als de systemen niet werken zoals ze behoren te werken.

En het vervolgens belachelijk vindt dat Tesla hier dit gedurende een jaar (?) niet weet op te lossen en nota bene net doet alsof dat bij het merk hoort.

Het is dan ronduit vervelend als iemand dan vervolgens je uitmaakt voor onbenul, slechte chauffeur en leugenaar alleen omdat hij het zelf niet heb meegemaakt. Nota bene nog iemand die zich op dit forum moderator mag noemen, waarvan je beter gedrag mag verwachten.

Ik geef Danny groot gelijk dat hij het zat is, zeker na een jaar gedoe. Je koopt een auto voor een hoop geld en daarvan mag je uitgaan dat het werkt.
 
Last edited:
Hmm, boeiende verhalen hierboven. Heb mijn boek van Stephen Hawkin even aan de kant gelegd want dat kan hier niet tegen op
clip_image001.png
.

Even mijn bedenkingen, voor wat ze waard zijn natuurlijk, over deze verhalen en Tesla in het algemeen.

Resumé: Danny85 zijn S voert zo'n grote stuurcorrectie uit dat hij in volle galop afstormt op een tegenligger. Met een fenomenaal reactievermogen en met een enorme, op het stuur uitgeoefende kracht, heeft hij nog maar net een desastreus ongeval weten voorkomen. Een nakende hartaanval is tijdig kunnen vermeden worden door even gaan na te trillen aan de zijkant van de weg. De beschermheer in hem weigert vanaf nu vrouw en kinderen nog mee te nemen in deze, op wielen staande, put van verderf. We kunnen hem hier alleen maar dankbaar voor zijn. Zijn vrouw en vele kinderen doen dit echter nog veel meer.

De eerste Benz is in 1885 uitgebracht. Ze hebben potverdikke 135 jaar de tijd gehad om alles te perfectioneren. En toch stond pa een tijdje geleden aan de kant van de autosnelweg. 78 jaar. Alleen met ma, 92 jaar. Buiten, donker, koud. Wel een hesje aan, is verplicht. Vier uur moeten wachten. Plaatselijke takeldienst is hun komen halen. Mercedes is ’s nachts niet te bereiken. Schande? Nee. Normaal want wie werkt er nu ’s nachts??? De oudjes werden ergens aan garage gedropt. En nog veel erger…. Ik ben ze gaan halen. In een Tesla. Dus op gevaar voor mijn eigen leven maar ook die van mijn ouders.

Hoewel. Hier is ook zo’n kutstraat waarbij een fietspad enkel een brede rode streep op het asfalt is. De M3P heeft mij hier ook al eens op een stuurcorrectie getrakteerd waarbij ik terug naar het midden werd geforceerd. Maar buiten een lichte, corrigerende, actie van mijn twee vingers, ja ik rijd steeds in “Johny met het petje” modus, niets gebeurd. Jammer, zou anders spannend op een forum gestaan hebben….

Om bij Danny’s vervangwagen te blijven, wie vroeger een Lambo of Ferrari kocht, wist dat hij meer bij de dealer in de garage stond, dan dat er toertjes gereden werden. Hét argument om op café te stoefen welke het meest had stil gestaan. I kid you not. En toch kochten we er eentje. Voor veel centjes, zoals nu een Tesla… .

Tesla brengt een stukje hightech uit. Volledig elektrisch, een bommetje, eigen laadnet, FSD, AP, NOA, updates, het kan niet op. De klassieke, 100jarige automobielindustrie, kijkt ernaar en probeert iets ongeveer even goed na te maken maar het is toch niet gemakkelijk en daarom teren wij op wat onze gebrainwashte klanten die denken dat wij toch in alles het beste zijn en bijgevolg alles slikken. En we vragen bedragen die véééél hoger zijn dan die van Tesla en leveren minderwaardige bakken af. Yes We Can!

En wat doen wij, alé ik niet en @wooter ook niet denk ik, constant klagen over onze Tesla. Tesla die ocharme nog maar 17j bezig zijn.

Ik bedoel maar….

(ik weet het, ik schrijf soms te lang)
 
Dat is toch zalig dees?
Het blijft aan m’n rijstijl liggen...
Zou ik “anders” gereden hebben met een vervangwagen?

Feit is dat mijn wagens elk weekend gewassen worden.
Bij vuil krijg je trouwens een waarschuwing op je dashboard (als die niet uitgevallen is).

Ik geef het alleen aan.

Ik weet immers niet hoe vaak je jouw auto wast.
Zelf gun ik mij daar minder tijd voor en daardoor merk ik duidelijk dat de auto vaker de mis in gaat als hij vuiler is.
Wanneer je echt een sensor blokkeert geeft hij dat idd aan maar een dun laag je vuil geeft waarschijnlijk toch een ander signaal terug naar de AP dan een schone sensor en dus zal het algoritme ook anders reageren.

Ik wilde ook niet geloven dat het aan mij lag omdat ik ook nooit een probleem met de leenauto's had.
Wellicht dat je toch iets anders stuurt met een leenauto en wellicht ook omdat veel leenauto's een HW1 of 2 waren en een HW2,5 die toch heel veel meer geavanceerd is.

Tesla heeft bij mij meerdere keren de de AP computer, MCU, camera's en sensoren vervangen.
Niets heeft geholpen tot dat ik vooral zelf anders ben gaan rijden.

Uitvallende schermen heb ik ook geregeld gehad maar ik heb het vermoeden dat dit meer een software crash is geweest dan dat er met de hardware. Dit is overigens ook nu al bijna een jaar niet meer voorgekomen.

Overigens ken ik het gefrustreerde gevoel wel en ook ik heb zelfs met de voorbereidingen bezig geweest om de koop te laten ontbinden.
 
Last edited:
Goed dat het bij jou is opgelost, maar laten we even duidelijk maken voor degene die hier later deze thread nog eens lezen dat er wel degelijk probleemwagens zijn die levensgevaarlijke acties uithaalt.
1 sensor die slecht werkt of verkeerde informatie interpreteert mag niet leiden tot een stuurbeweging van de computer richting een ander voertuig, of het plots remmen op een autosnelweg.

Ik denk dat er veel minder mensen een vliegtuig zouden nemen als 1 sensor dergelijke fouten veroorzaakt... ow wacht, B737 MAX iemand? (Boeing relied on single sensor for 737 Max that had been flagged 216 times to FAA - CNN).
Alleen werden die voertuigen onmiddellijk stilgelegd (zoals mijn Tesla, waar ik dus nu niet meer mee mag rijden).
 
Hmm, boeiende verhalen hierboven. Heb mijn boek van Stephen Hawkin even aan de kant gelegd want dat kan hier niet tegen op
clip_image001.png
.

Even mijn bedenkingen, voor wat ze waard zijn natuurlijk, over deze verhalen en Tesla in het algemeen.

Resumé: Danny85 zijn S voert zo'n grote stuurcorrectie uit dat hij in volle galop afstormt op een tegenligger. Met een fenomenaal reactievermogen en met een enorme, op het stuur uitgeoefende kracht, heeft hij nog maar net een desastreus ongeval weten voorkomen. Een nakende hartaanval is tijdig kunnen vermeden worden door even gaan na te trillen aan de zijkant van de weg. De beschermheer in hem weigert vanaf nu vrouw en kinderen nog mee te nemen in deze, op wielen staande, put van verderf. We kunnen hem hier alleen maar dankbaar voor zijn. Zijn vrouw en vele kinderen doen dit echter nog veel meer.

De eerste Benz is in 1885 uitgebracht. Ze hebben potverdikke 135 jaar de tijd gehad om alles te perfectioneren. En toch stond pa een tijdje geleden aan de kant van de autosnelweg. 78 jaar. Alleen met ma, 92 jaar. Buiten, donker, koud. Wel een hesje aan, is verplicht. Vier uur moeten wachten. Plaatselijke takeldienst is hun komen halen. Mercedes is ’s nachts niet te bereiken. Schande? Nee. Normaal want wie werkt er nu ’s nachts??? De oudjes werden ergens aan garage gedropt. En nog veel erger…. Ik ben ze gaan halen. In een Tesla. Dus op gevaar voor mijn eigen leven maar ook die van mijn ouders.

Hoewel. Hier is ook zo’n kutstraat waarbij een fietspad enkel een brede rode streep op het asfalt is. De M3P heeft mij hier ook al eens op een stuurcorrectie getrakteerd waarbij ik terug naar het midden werd geforceerd. Maar buiten een lichte, corrigerende, actie van mijn twee vingers, ja ik rijd steeds in “Johny met het petje” modus, niets gebeurd. Jammer, zou anders spannend op een forum gestaan hebben….

Om bij Danny’s vervangwagen te blijven, wie vroeger een Lambo of Ferrari kocht, wist dat hij meer bij de dealer in de garage stond, dan dat er toertjes gereden werden. Hét argument om op café te stoefen welke het meest had stil gestaan. I kid you not. En toch kochten we er eentje. Voor veel centjes, zoals nu een Tesla… .

Tesla brengt een stukje hightech uit. Volledig elektrisch, een bommetje, eigen laadnet, FSD, AP, NOA, updates, het kan niet op. De klassieke, 100jarige automobielindustrie, kijkt ernaar en probeert iets ongeveer even goed na te maken maar het is toch niet gemakkelijk en daarom teren wij op wat onze gebrainwashte klanten die denken dat wij toch in alles het beste zijn en bijgevolg alles slikken. En we vragen bedragen die véééél hoger zijn dan die van Tesla en leveren minderwaardige bakken af. Yes We Can!

En wat doen wij, alé ik niet en @wooter ook niet denk ik, constant klagen over onze Tesla. Tesla die ocharme nog maar 17j bezig zijn.

Ik bedoel maar….

(ik weet het, ik schrijf soms te lang)

Waar haal je het dat een Ferrari of Lambo meer in de garage zou staan?
Die wagen is 3x keer binnen geweest op 2 jaar tijd, zijnde 1x een reparatie van een venster en 2x jaarlijks onderhoud.
Ik heb die wagen nog steeds, is rock solid.

In "volle galop" was 70 km/u op een baan 70km/u waarbij ik die snelheid al een minuutje of 2 had.
De baan was recht, zonder enige obstakel met enkel 2 lijnen aan de zijkant en 1 stippellijn in het midden.

Wooter meldt dat je je "handen" stevig op het stuur moet hebben, ik raad je dit dus ook aan, anders wordt je al snel ongeschikt verklaard (bizar dat hij je verhaal wel een like gaf...).
Een simpele correctie om op uw rijvak te blijven is niet zo krachtig als het effectief detecteren van een obstakel, hetgeen ik vermoed de wagen detecteerde.

Een keer stilvallen met een wagen (eender welk merk), kan gebeuren.
Daarvoor ben ik hier ook niet gekomen hé... big deal...

Ik zie dus een heel spannend verhaal om opnieuw de essentie van de klachten te verbergen of zo goed mogelijk te begraven in het forum.
 
Goed dat het bij jou is opgelost, maar laten we even duidelijk maken voor degene die hier later deze thread nog eens lezen dat er wel degelijk probleemwagens zijn die levensgevaarlijke acties uithaalt.
Ik denk dat niemand ontkent dat er soms maandag-auto's tussen zitten. Da's jammer. Dat is de 5% die uit de gauss-curve valt.
1 sensor die slecht werkt of verkeerde informatie interpreteert mag niet leiden tot een stuurbeweging van de computer richting een ander voertuig, of het plots remmen op een autosnelweg.
Maar in dit geval denk ik dat jouw problemen met "FSD" en stuurcorrecties eerder zijn omdat je de waarschuwingen niet correct hebt gelezen: ten alle tijde ben je als chauffeur altijd verantwoordelijk voor het rijgedrag van je auto. Je auto rijdt niet vanzelf, maar heeft wel verschillende ADAS-functies om je te helpen. Dat wil niet zeggen dat ze foutloos zijn, maar wel dat ze kunnen helpen.

De functies van ADAS zijn overigens niet van die aard dat ze het stuur losrukken als je je stuur normaal vast hebt. Dat is ook mijn punt van mijn post 4 pagina's geleden.

Ik denk dat er veel minder mensen een vliegtuig zouden nemen als 1 sensor dergelijke fouten veroorzaakt... ow wacht, B737 MAX iemand?
Behalve dat de B737MAX fly-by-wire is, gecertifieerd en niet meer beta is, en ondanks de stuurinput van de piloten het vliegtuig autonoom zelf het hoogteroer anders kan manipuleren. Bij een Tesla is jouw stuur fysiek verbonden met de wielen, en is het een elektromotor die het stuur autonoom kan draaien, maar niet zo sterk is als jouw eigen stuurkracht. Meer nog, als de elektromotor een weerstand voelt, zal de computer stoppen met de elektromotor op het stuur aan te sturen.

Alleen werden die voertuigen onmiddellijk stilgelegd (zoals mijn Tesla, waar ik dus nu niet meer mee mag rijden).
En wie zegt dat je niet meer met je Tesla mag rijden? Enkele dagen terug was het namelijk dat je je vrouw en kinderen er niet meer mee vervoerde. En daarna beweerde je dat de auto dit al meer deed, hoewel je eerste bewering was dat het uitwijken vorige week was.

Hoe langer dit aansleept en hoe meer pagina's je er bij schrijft, hoe ongelofelijker je verhaal klinkt.

Waar haal je het dat een Ferrari of Lambo meer in de garage zou staan?
Je hebt meerdere keren in die aard geïnsinueerd, en zelfs een foto van een oranje lambo gepost.

Een simpele correctie om op uw rijvak te blijven is niet zo krachtig als het effectief detecteren van een obstakel, hetgeen ik vermoed de wagen detecteerde.
Oh jawel. Een correctie gaat overigens samen met een melding op je dashboard, in beide gevallen. En ook tijdens autosteer kan je eenvoudig door de druk heen duwen om zelf te sturen.

Ik zie dus een heel spannend verhaal om opnieuw de essentie van de klachten te verbergen of zo goed mogelijk te begraven in het forum.
Het lukt ons zo goed dat je al 4 pagina's erover bezig bent.

Hoeveel leden heeft je stichting al om een groepsclaim in te dienen?
 
Ik denk dat niemand ontkent dat er soms maandag-auto's tussen zitten. Da's jammer. Dat is de 5% die uit de gauss-curve valt.

Maar in dit geval denk ik dat jouw problemen met "FSD" en stuurcorrecties eerder zijn omdat je de waarschuwingen niet correct hebt gelezen: ten alle tijde ben je als chauffeur altijd verantwoordelijk voor het rijgedrag van je auto. Je auto rijdt niet vanzelf, maar heeft wel verschillende ADAS-functies om je te helpen. Dat wil niet zeggen dat ze foutloos zijn, maar wel dat ze kunnen helpen.

De functies van ADAS zijn overigens niet van die aard dat ze het stuur losrukken als je je stuur normaal vast hebt. Dat is ook mijn punt van mijn post 4 pagina's geleden.


Behalve dat de B737MAX fly-by-wire is, gecertifieerd en niet meer beta is, en ondanks de stuurinput van de piloten het vliegtuig autonoom zelf het hoogteroer anders kan manipuleren. Bij een Tesla is jouw stuur fysiek verbonden met de wielen, en is het een elektromotor die het stuur autonoom kan draaien, maar niet zo sterk is als jouw eigen stuurkracht. Meer nog, als de elektromotor een weerstand voelt, zal de computer stoppen met de elektromotor op het stuur aan te sturen.


En wie zegt dat je niet meer met je Tesla mag rijden? Enkele dagen terug was het namelijk dat je je vrouw en kinderen er niet meer mee vervoerde. En daarna beweerde je dat de auto dit al meer deed, hoewel je eerste bewering was dat het uitwijken vorige week was.

Hoe langer dit aansleept en hoe meer pagina's je er bij schrijft, hoe ongelofelijker je verhaal klinkt.


Je hebt meerdere keren in die aard geïnsinueerd, en zelfs een foto van een oranje lambo gepost.


Oh jawel. Een correctie gaat overigens samen met een melding op je dashboard, in beide gevallen. En ook tijdens autosteer kan je eenvoudig door de druk heen duwen om zelf te sturen.


Het lukt ons zo goed dat je al 4 pagina's erover bezig bent.

Hoeveel leden heeft je stichting al om een groepsclaim in te dienen?

ADAS kan dan wel niet foutloos zijn, het gaat erom dat deze geen beslissing mag nemen die gevaarlijk is voor diens inzittenden.
Als ik een module in "beta" laat voor 5 jaar, dan kom ik eronder uit, terwijl ik toch 100.000'en van die modules uitrol?
De elektromotor detecteert inderdaad weerstand, het gaat erom dat de timing desastreus kan zijn, en alsnog de inzittenden in gevaar brengt.
Ik mag niet meer rijden omdat een onafhankelijke expert, die nationaal werkt met tientallen experts (voordat je hen weer in twijfel trekt) effectief op het ondertekend expertiseverslag gemeld heeft dat de wagen NIET rijveilig is en dat er DRINGEND wordt aanbevolen NIET meer met de wagen te rijden.
Wat denk je nu dat er gebeurt als ik toch een accident krijg en de verzekering dat document onder ogen krijgt?
Inderdaad, discussies... Blijft natuurlijk dat die wagen dus geen meter meer mag rijden op de openbare weg.

Ik heb nooit geïnsinueerd dat een Lambo of eender welke exotic langer en meer in de garage staat dan een andere wagen door een foto van een vervangwagen te posten? Je bent wel creatief hé? :)

We gaan nog wel enkele pagina's verder hoor, tot je effectief doorhebt dat er probleemwagens zijn.
Ik lees dat er wel meerdere mensen gefrustreerd zijn om gelijkaardige problemen, en dat voor 1 of andere reden jij er altijd bent op het forum om er een verhaal aan te breiden :-D

Leden? Hoezo? Wil jij ook lid worden dan? :)