Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voor de duidelijkheid, ik heb dus geen enkele rijhulp aan, dus ook geen AP of TACC, en toch een ingreep. Alleen omdat ik die "rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" niet elke rit weer wil uit moeten zetten.

Die feature zuigt! Ik heb zo vaak een ingreep maar ik heb nog nooit dit ervaren als een ruk aan het stuur. Ik heb dan al het stuur vast. Wellicht is dit een verschil in kracht tussen diverse modellen?
 
Voor de duidelijkheid, ik heb dus geen enkele rijhulp aan, dus ook geen AP of TACC, en toch een ingreep. Alleen omdat ik die "rijstrook overschrijdingspreventie in noodgevallen" niet elke rit weer wil uit moeten zetten.

Ik vind het ook een hinderlijk ding. Vooral omdat de functie zich na elke stop weer inschakelt. Op de Autobahn schrik ik me soms een hoedje bij wegwerkzaamheden met een krappe linkerrijstrook. En dan moet je met de schrik in het lijf door het menu scrollen, hopend dat de software niet opnieuw ingrijpt net wanneer je met alleen nog je linkerhand aan het stuur zit.
 
Ik zag vanmiddag ineens in mijn good old P85 dat de MCU 1 die in januari 2019 is vervangen gele randen heeft. Iemand enig idee of de garantie op dat ding toen twee jaar was of twee jaar met een km-beperking?

Afhankelijk van het antwoord vind ik deze tekortkoming om te huilen (eerst € 2.400 ex. BTW voor een crashende MCU vanwege een ontwerpdommigheid, en dan anderhalf jaar later gele strepen in de vervangende unit).
 
Ik zag vanmiddag ineens in mijn good old P85 dat de MCU 1 die in januari 2019 is vervangen gele randen heeft. Iemand enig idee of de garantie op dat ding toen twee jaar was of twee jaar met een km-beperking?

Afhankelijk van het antwoord vind ik deze tekortkoming om te huilen (eerst € 2.400 ex. BTW voor een crashende MCU vanwege een ontwerpdommigheid, en dan anderhalf jaar later gele strepen in de vervangende unit).

Binnen 1,5 jaar gele strepen. Das toch gewoon non conformiteit? (mochten ze t niet onder garantie willen oplossen).
 
Ik zag vanmiddag ineens in mijn good old P85 dat de MCU 1 die in januari 2019 is vervangen gele randen heeft. Iemand enig idee of de garantie op dat ding toen twee jaar was of twee jaar met een km-beperking?

Afhankelijk van het antwoord vind ik deze tekortkoming om te huilen (eerst € 2.400 ex. BTW voor een crashende MCU vanwege een ontwerpdommigheid, en dan anderhalf jaar later gele strepen in de vervangende unit).
Ik denk 4 jaar. Mijn MCU is september 2019 vervangen en dat is met 4 jaar en onbeperkt aantal km
 
Ik vind het ook een hinderlijk ding. Vooral omdat de functie zich na elke stop weer inschakelt. Op de Autobahn schrik ik me soms een hoedje bij wegwerkzaamheden met een krappe linkerrijstrook. En dan moet je met de schrik in het lijf door het menu scrollen, hopend dat de software niet opnieuw ingrijpt net wanneer je met alleen nog je linkerhand aan het stuur zit.
Heb je geprobeerd de functie met stembediening uit te schakelen?
 
Ik zag vanmiddag ineens in mijn good old P85 dat de MCU 1 die in januari 2019 is vervangen gele randen heeft. Iemand enig idee of de garantie op dat ding toen twee jaar was of twee jaar met een km-beperking?

Afhankelijk van het antwoord vind ik deze tekortkoming om te huilen (eerst € 2.400 ex. BTW voor een crashende MCU vanwege een ontwerpdommigheid, en dan anderhalf jaar later gele strepen in de vervangende unit).
De eerste keer is altijd garantie. De tweede keer niet meer. Ik had ze trouwens ma 2 weken weer terug. Ik zou me de moeite besparen.
 
Niet geprobeerd. Goed idee. Kan ik mijn ogen tenminste op de weg houden.
Is het gelukt? Dat is echt by far de meest verschrikkelijke “feature” van de auto. Die ingreep voel ik gelukkig nauwelijks maar die kolere herrie van de Elon toeters is echt een verschrikking.

Op plaats twee van software fouten verstopt als “feature” staat trouwens de TACC die zelfstandig ingestelde snelheden aanpast. Allemachtig wat irritant.
 
Is het gelukt? Dat is echt by far de meest verschrikkelijke “feature” van de auto. Die ingreep voel ik gelukkig nauwelijks maar die kolere herrie van de Elon toeters is echt een verschrikking.

Op plaats twee van software fouten verstopt als “feature” staat trouwens de TACC die zelfstandig ingestelde snelheden aanpast. Allemachtig wat irritant.

koopt 1 classic:cool:, TACC/Elon toeters vrij rijden is de hemel.
 
Je kunt al die zaken toch desgewenst uitzetten bij een nieuwe Tesla? Dan lijkt het me dus geen reden om hiervoor een classic te kopen.

Nee, dat kan helaas niet. De corrective steering schakelt na elke stop automatisch in. En van de TACC kun je het ‘adaptive’ deel niet uitzetten zonder de gehele cruise control uit te zetten.
Een van de redenen waarom ik nog steeds de voorkeur geef aan mijn classic S als daily driver in NL: een cruise control die gewoon een vaste snelheid rijdt en bij wegwerkzaamheden geen piepsignaal en getrek aan het stuur.
 
Dat wil ik echt niet meer. Dat heb ik op mijn motorfiets en is eens het wat drukker wordt compleet nutteloos.


Geen problemen met mijn HW2.0 auto.
Nee, natuurlijk heb jij er geen problemen mee, die heb je nooit, nou ja, wel toen je nog BMW/vul willekeurig Duits merk in/Audi reed, maar de rest van dit forum wel dus.

Hoe doe je dit toch? Heb je hiervoor een speciale ontken-alles-macro op jouw toetsenbord geprogrammeerd?
 
Alles mag er af wat mij betreft, zolang ik maar CC, Navi en FM radio heb. Hoeveel gewicht zou het besparen als we al die miljoenen coderegels verwijderen?:D
Zo sterk wil ik het niet stellen hoor. Alleen alles eraf dat ze zelf bedacht hebben omdat ze dachten het beter te weten. Dus geen Tesla implementatie van een TACC maar een echt werkende die gewoon rekening houdt met de afstand tussen auto’s en dus wat geleidelijker optrekt of afremt. Geen AP die continu de in TACC ingestelde snelheid overruled of bij iedere stuurbeweging uitvalt, maar zoals het bedoeld is. Zonder nadenken. En geen Tesla navi die niet weet wat een tussenstop is of hoe een file eruit ziet, maar gewoon een goede TomTom implementatie. De zelf door de baby van Elon op de regenachtige zondagmiddag in elkaar gefröbelde Spotify interface eraf en gewoon de UX van Spotify zelf. De vreselijke contacten en telefoon app eraf en gewoon die van een willekeurige autofabrikant die wel snapt dat je wil kunnen zoeken of direct het mobiele ipv het vaste nummer wil kunnen selecteren met je stem. En zo kan ik nog een uurtje doorgaan.

Geef me een weekje de tijd bij Tesla en het wordt een auto die niet alleen fantastisch rijdt, want dat doet ‘ie al, maar ook fantastisch bedienbaar is.
 
Geef me een weekje de tijd bij Tesla en het wordt een auto die niet alleen fantastisch rijdt, want dat doet ‘ie al, maar ook fantastisch bedienbaar is.

We hebben hem gevonden!
Staat hier een stuurman aan de wal?
Mijn ervaring met digitalisation, AI, IoT is dat Murphy achterhaald is. Het is geen 20-80 meer maar 1-99. 99% van de oplossing (de happy flow) heb je snel, maar die laatste % krijg je heel moeilijk opgelost. Die ene meter waar hij onterecht remt, terwijl hij 100000m perfect rijdt, is er lastig uit te krijgen. Afhankelijk van de focus van je gebruikers heb je mensen die tevreden zijn wegens de 99% en mensen die steen en been klagen over die 1%.
Heel veel projecten (en veel stuurlui aan de wal) zien bij de budgettering enkel die 99% en falen dan door die 1%. “Met 1 knop en wat ontwikkeling kan je mij elke dag 2 uur besparen”. Daar kan niemand iets op tegen hebben. Tot de uitval, monitoring en error handling van die automatisatie naar boven komt, meestal na het live zetten, omdat niemand op voorhand naar die 1 % kijkt.
Stel je eens voor dat je wagen in 1 % van de gevallen (het mag nog 0,00001% zijn), NIET remt, wanneer hij WEL zou moeten remmen. Dan zou die uitval, ondanks het goede rapport, wel heel veel aandacht krijgen.
 
Hoe doe je dit toch? Heb je hiervoor een speciale ontken-alles-macro op jouw toetsenbord geprogrammeerd?
Nee, ik spreek uit mijn ervaringen.

Jij toch ook?

Dus geen Tesla implementatie van een TACC maar een echt werkende die gewoon rekening houdt met de afstand tussen auto’s en dus wat geleidelijker optrekt of afremt. Geen AP die continu de in TACC ingestelde snelheid overruled of bij iedere stuurbeweging uitvalt, maar zoals het bedoeld is. Zonder nadenken. En geen Tesla navi die niet weet wat een tussenstop is of hoe een file eruit ziet, maar gewoon een goede TomTom implementatie. De zelf door de baby van Elon op de regenachtige zondagmiddag in elkaar gefröbelde Spotify interface eraf en gewoon de UX van Spotify zelf. De vreselijke contacten en telefoon app eraf en gewoon die van een willekeurige autofabrikant die wel snapt dat je wil kunnen zoeken of direct het mobiele ipv het vaste nummer wil kunnen selecteren met je stem. En zo kan ik nog een uurtje doorgaan.
Het grappige is dat je stuk voor stuk net de slechtere implementaties verkiest.
  • TACC bij de concurrentie betekent vaak nog langere tussenafstanden. TACC bij Tesla is in standje 1 of 2 vrij assertief, maar dat kan ik niet bij de concurrentie zeggen waar ik altijd op standje 1 rijd en nog veel afstand hou. Met mijn ervaringen van Ford's CoPilot360 weet ik ook dat dat ding soms moeite heeft met vooropliggend verkeer te herkennen
  • Ik heb al jaren geen TomTom meer gebruikt, net omdat Waze zoveel beter is. Rerouting van Tesla is quasi even goed als die van Waze, en soms zelfs beter. Dat maakt het soms moeilijk om te kiezen/beslissen welke route te nemen als je zoals mij op langere filegevoelige afstanden met beide rijdt.
  • De Tesla Spotify interface vind ik overzichtelijk en vind er m'n playlists, favorieten en 'radio' op basis van favorieten snel in terug. Dat kan ik niet zeggen over de native Spotify interface (ik wist zelfs niet dat ze zo een 'radio' hadden) en zelfs niet over de native Apple Music interface. Nieuwe muziek leer ik kennen via mijn Tesla.
Maar goed, ik wil wel eens zien hoe je bij Tesla op een weekje kan doen wat Bo al jaren aan het doen is voor www.abetterrouteplanner.com.
 
  • Like
Reactions: nico180