Misschien een beetje off-topic maar ik vindt dat Tesla het best nog goed doet.
Ik las laatst een Autoweek test van de Golf-E
Opgegeven verbruik door VW: 1:66,7
Test verbruik Autoweek: 1:16,4
Tankinhoud: 40 L
Dus volgens VW: 2668 Km
In werkelijkheid (niet eens in de winter etc): 656 Km
Dat is 2012 KM minder bereik dan opgeven, dan doet Tesla het toch een stuk beter.
Ja ik weet de benzine tank je in 10-15 minuten maar dat veranderd niets aan het verschil opgegeven en werkelijk bereik.
Moest ik gewoon ff kwijt, niet on-topic, negeer het dan maar.
- disclaimer vooraf - inderdaad beetje OT
- disclaimer vooraf - ik heb niet het artikel op Autoweek gelezen
Aangezien je het over een brandstof tank hebt, neem ik aan dat je de Golf GTE bedoelt en niet de Golf-E (of E Golf)?
Hybride verbruik is wat je kunt halen zonder extern op te laden. Plug-in hybride verbruik is wat je krijgt door je accu van helemaal vol naar helemaal leeg te rijden en dan 25 km op benzine door te rijden naar de volgende laadpaal (en daar weer op te laden). Deze manier van bepalen van het plug-in hybride verbruik is gewoon gereguleerd.
Voor de Outlander gold indertijd bv. een hybride verbruik van 5.8 l / 100 km. Het plug-in hybride verbruik werd daarvan afgeleid als: (25 * 5.8) / (25 + 52) = 1.9 l / 100 km. Precies de waarde die velen van ons nog zullen kennen uit de advertenties van destijds.
Veel mensen hebben zich hier indertijd helemaal niet in verdiept en hebben ten onrechte aangenomen dat ze met een 2000 kg zware SUV 1.9 l / 100 km gemiddeld konden halen zonder tussentijds regelmatig op te laden. Beetje naïef, natuurlijk, maar dan krijg je vanzelf teleurgestelde reacties. Ik kan je vertellen dat ik weken heb gehad dat ik ver onder die 1.9 l /100 km bleef (heb wel eens 3000 km in één maand tegen 0 l / 100 km gedaan), maar ik heb ook dagen gehad dat ik ruim over de 5.8 l / 100 km heen ging (lange rit op de snelweg). Over 150.000 km ben ik overigens uitgekomen op 3.8 l / 100 km. Daarvan waren 15.000 km met een caravan van 1500 kg aan de haak. Zo zie je maar, als je je hybride maar regelmatig oplaad, dan kun je best wel een eind komen. Zal voor de Golf GTE niet veel anders zijn.
Ik denk ook niet dat VW ooit gesteld heeft dat de actieradius van een Golf GTE 2668 km was. Dat is denk ik iets wat anderen bedacht hebben. Mitsubishi gaf voor de Outlander als actieradius 'slechts' 824 km op. Die bestond uit 755 km op benzine ( 45 liter tegen 5.8 l /100 km) + 52 km op stroom. Er weinig destijds weinig mensen die zich af vroegen waarom dat geen 2420 km (45 liter tegen 1.9 l / 100 km + 52 km) was. Iedereen was veel te druk met het uitrekenen van de voordelen van de MIA, KIA, VAMIL en 0% bijtelling
Ik houd zo maar rekening met de mogelijkheid dat Autoweek zich ook niet in deze materie verdiept heeft. Ik denk ook niet dat ze in de test steeds maximaal 25 km op benzine hebben gereden tussen twee laadbeurten.