Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb gisterochtend ruim een half uur proefgereden met de Model Y. Gewoon zelf, zonder Tesla medewerker naast me. Was in Tesla store Duiven. Zonder afspraak, maar die kun je beter wel maken. De Model Y gaat 's werelds best verkochte auto worden, volgens Elon, dus er gaan miljoenen proefritjes gemaakt worden.

Eerste mening: Heerlijke auto, een echte Tesla. Wel nog steeds redelijk veel bandenlawaai. Windgeruis wel veel minder dankzij dubbelglas.
Dat bandenlawaai komt vast van achteren, omdat er bezuinigd is op een (acoustisch goede) hoedenplank. Als ik met de M3 met achterbank neergeklapt rij is het bandengeluid zeker 3x zo hard. Ik denk dat zo'n aftermarket rolgordijntje-hoedenplank al veel zal schelen
 
Dat bandenlawaai komt vast van achteren, omdat er bezuinigd is op een (acoustisch goede) hoedenplank. Als ik met de M3 met achterbank neergeklapt rij is het bandengeluid zeker 3x zo hard. Ik denk dat zo'n aftermarket rolgordijntje-hoedenplank al veel zal schelen
Ja, een acoustisch goede hoedenplank zal zeker nut hebben.
Wat ik me ook realiseer is dat als je een stille cockpit belangrijk vindt een glazen dak nadelig is. Alle geluiden weerkaatsen over zo'n glad oppervlak langer door de cockpit dan als je een stoffen hemel zou hebben.
Bij de Model X speelt de gigantische, ver naar achter lopende voorruit ook een nadelige rol.
Maar het begint bij acoustisch goede geluidsisolatie van alle wielkasten, motoren, etc. om het geluid buiten de cockpit te houden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1 and fivari
Werner heeft een duurtester Y.


Een quote uit het filmpje: "bij Tesla zijn het geen onderstel experts, die expertise hebben ze niet".
Laat dat nou net het onderdeel zijn waar ze met de innovatie met de Gigapress alle concurrentie achter zich laten.
Eerst even je huiswerk doen voor je een filmpje op het internet zet Werner Budding, zodat je geen enorme onzin aan het uitkramen bent.
 
Last edited:
Een quote uit het filmpje: "bij Tesla zijn het geen onderstel experts, die expertise hebben ze niet".
Laat dat nou net het onderdeel zijn waar ze met de innovatie met de Gigapress alle concurrentie achter zich laten.
Eerst even je huiswerk doen voor je een filmpje op het internet zet Werner Budding, zodat je geen enorme onzin aan het uitkramen bent.
Volgens mij is de gigapress voor het chassis en niet het onderstel. Als je het topic van de draagarmen hier even open doet, vind ik het niet zo extreem dat ze stellen dat Tesla geen onderstel-expert is.
 
  • Like
Reactions: 9shots
Eerst even je huiswerk doen voor je een filmpje op het internet zet Werner Budding, zodat je geen enorme onzin aan het uitkramen bent.
Alle, echt alle autojourno's lullen wat uit hun bek. Het enige vage correcte dat ze geven is wat je ook in een spec sheet kan terugvinden, en zelfs dat hebben ze vaak fout.
Als je het topic van de draagarmen hier even open doet, vind ik het niet zo extreem dat ze stellen dat Tesla geen onderstel-expert is.
Expertise kan je namelijk kopen. Heeft Elon al in het verleden aangegeven: de goeie kwaliteit van het geluidssysteem in een Tesla komt er niet doordat er Bose of Burmester op de plastic luidsprekergrille staat, maar door de juiste engineers met de juiste kennis en ervaring eraan te laten werken.


Het spel over "draagarmen" is beperkt tot 1st gen Model S en Model X, maar hetzelfde geluid hoor je ook bij Audi en andere merken. Nu, Audi met het motorblok voor de wielen heb ik nooit wat gevonden, maar om nu te beweren dat Audi met al die jaren niet een onderstel-expertise zou hebben?
 
Nou, de upper control arms van de eerste M3's in Nederland en dus ook die van daarvoor in de USA zijn nog redelijk berucht (hoewel veel minder duur en gevaarlijk dan de draagarmen die jij noemt)
Zo berucht dat ik er nauwelijks van weet. En zo berucht dat ik met mijn Model X enkel een krakende bol op mijn upper control arm had die is vervangen.

Toch gek dat mijn 167000km Model X al die problemen niet kent. Zou de mobile service hier 's nachts stiekem aanlopende problemen komen herstellen?
 
Zo berucht dat ik er nauwelijks van weet. En zo berucht dat ik met mijn Model X enkel een krakende bol op mijn upper control arm had die is vervangen.

Toch gek dat mijn 167000km Model X al die problemen niet kent. Zou de mobile service hier 's nachts stiekem aanlopende problemen komen herstellen?
Nee, het komt omdat jij niet klaagt over Tesla support. :p
 
Zo berucht dat ik er nauwelijks van weet. En zo berucht dat ik met mijn Model X enkel een krakende bol op mijn upper control arm had die is vervangen.

Toch gek dat mijn 167000km Model X al die problemen niet kent. Zou de mobile service hier 's nachts stiekem aanlopende problemen komen herstellen?

April 2017 MX 90D, 61500km, rustig gereden.
Offerte voor reparatie voortrein €4976
 

Attachments

  • D8851ADC-C717-44F7-BA18-66702121B2FB.jpeg
    D8851ADC-C717-44F7-BA18-66702121B2FB.jpeg
    114.5 KB · Views: 43
Garantie of niet, kapot gaan is jammer @wooter daarom fijn dat Tesla dit wel steeds beter doet. En als je het model 3 draadje volgt zie je dat de early ones vaker upper control arm-problemen hebben en Tesla nu ook een preventieve reseal uitvoert bij deze exemplaren, dus als Tesla het acknowlegt mag jij dat best volgen. Maar het hoeft niet.
Ik ben het ermee eens dat Tesla steeds beter doet en de reparaties die nodig zijn ook steeds minder omvangrijk zijn.
 
Gisteren winterbanden op de 21' velgen van mijn vrouw haar MY laten leggen. Na 't ophalen even stukje in gereden en zojuist een retourtje Eindhoven ermee gemaakt en wat gisteren op viel is nu bevestigd. De zachtere banden komen het comfort ten goede. Het hele stugge is er van af. Maar natuurlijk nog niet het comfort van mijn MS. Ook is er natuurlijk wel een toename aan bandengeluid, maar is natuurlijk het nadeel van winterbanden in het algemeen.
 
  • Like
Reactions: job-lek