Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

RDW vertraagt komst FSD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Welke productie auto van Mercedes kan dit? Als je een filmpje hebt waar dit op de openbare weg is gefilmd dan graag delen!

Het was geen productie auto, maar destijds -2013- een (claimed) "near productie S classe".

uit de post FSD kopen: Dit filmpje (zijn er vast meer):
Autonomous S-Class record journey


Overigens was Ernst Dickmans een geweldige pionier,
Mercedes heeft hem/autonoom rijden compleet laten lopen midden 90'er jaren.

zie: The man who invented the self-driving car (in 1986)

en Ernst Dickmanns - Wikipedia

"The second culmination point was a 1,758 kilometres (1,092 mi) trip in the fall of 1995 from Munich in Bavaria to Odense in Denmark to a project meeting and back. Both longitudinal and lateral guidance were performed autonomously by vision. On highways, the robot achieved speeds exceeding 175 kilometres per hour (109 mph) (there is no general speed limit on the Autobahn)."

Dit was 1995, en computers waren nog in de megabyte/megaherz range....
 
  • Informative
Reactions: basvk
"near productie S classe"
We zijn nu 6 jaar later en de "near productie S classe" is nog steeds "near productie S classe".
Terwijl Uber aangeboden heeft er 100.000 te kopen, Uber reportedly bought at least 100,000 Mercedes Benz S-Classes, voor wat het waard is.

De complexiteit van autonoom rijden wordt onderschat. Het is nog steeds de vraag of er voldoende computercapaciteit is om een auto in de stad te laten rijden. Meest realistische korte termijn mogelijkheid is de Chinese weg, corridors waar een autonoom voertuig voorrang heeft.
Deze wordt overigens ook genoemd voor de Europese autosnelwegen.

Die staan niet stil en tijdje terug mooi film gezien van city driving.
Een filmpje zegt weinig. Sterker zelfs in een live demo weet je niet waar je naar kijkt. De enige manier om te weten hoever een systeem werkelijk is, is zelf rijden of een onafhankelijk test.

Hoever zijn de ontwikkelingen?
De beste indicator is een summon-optie en dan de vraag, welke toezicht is vereist?
 
We zijn nu 6 jaar later en de "near productie S classe" is nog steeds "near productie S classe".
Terwijl Uber aangeboden heeft er 100.000 te kopen, Uber reportedly bought at least 100,000 Mercedes Benz S-Classes, voor wat het waard is.

De complexiteit van autonoom rijden wordt onderschat.

Precies, autonoom rijden is complex.
Het was ook niet gisteren uitgevonden, en morgen (spreekwoordelijk volgend jaar) met de huidge technische truc (lees Deep Learning) zal het ook IMHO niet opgelost zijn met een "big bang".

Daarom is zo belangrijk dat de RDW goed voorbereid is;
de juiste bewijslast kan vragen en de kritische scenarios aftest.

Dit in het belang van zowel de aanvrager (introductie van wat kan, en veilig is)
als de mede-weggebruikers (beperken of laten verbeteren wat niet voldoende veilig is - als systeem, i.e. bestuurder + apparaat).

Ik wens de RDW veel wijsheid toe, ook als dat betekent dat de RDW door optimisten wellicht als vertragende factor wordt gezien (we zijn weer on topic ;)).
 
Last edited:
Het was geen productie auto, maar destijds -2013- een (claimed) "near productie S classe".

uit de post FSD kopen: Dit filmpje (zijn er vast meer):
Autonomous S-Class record journey


Overigens was Ernst Dickmans een geweldige pionier,
Mercedes heeft hem/autonoom rijden compleet laten lopen midden 90'er jaren.

zie: The man who invented the self-driving car (in 1986)

en Ernst Dickmanns - Wikipedia

"The second culmination point was a 1,758 kilometres (1,092 mi) trip in the fall of 1995 from Munich in Bavaria to Odense in Denmark to a project meeting and back. Both longitudinal and lateral guidance were performed autonomously by vision. On highways, the robot achieved speeds exceeding 175 kilometres per hour (109 mph) (there is no general speed limit on the Autobahn)."

Dit was 1995, en computers waren nog in de megabyte/megaherz range....

Ok, geen productie auto dus en net zoveel marketing nonsense als de filmpjes van Tesla en MobilEye jaren terug.

Voor productie auto's blijft Tesla dus momenteel ruimschoots aan kop.

Het probleem is niet pathplanning. Dat is al decennia terug opgelost. Het probleem zit in object recognition and avoidance en het correct toepassen van verkeersregels zonder het verkeer op te houden. probleem is nog steeds niet verholpen en het is wachten op de oplossing of oplossingen.
 
Ok, geen productie auto

Was ook niet de intentie, wel had ik al lang het Tesla equivalent filmpje verwacht van city driving,.
Dir moet toch in 3 maanden op de markt komen (eind 2019 Elon Time toch?).
Het is angstvallig stil, het autonomy day filmpje was just "rural driving".

In tegenstelling tot Smart summon filmpjes waren er al een paar jaar.

Andere merken zitten ook niet stil, hebben andere zwaartepunten maar lane keeping, ACC, lane assist wordt nu bij meerderen in de higher end aangeboden. Ik vind persoonlijk het "magic carpet" concept van Mercedes wel charmant (maar goed die gaan ervan dat in markten als China je toch je persoonlikle chauffeur hebt bij je S-klasse, en op de achterbank werkt - andere doelgroep).

Twee grote verschillen
- Telsa schat de ontwikkelingskosten en tijd voor "echte FSD" (level3-5) significant lager in dan anderen (Daimler en BMW denken het niet apart te kunnen doen), Google / Chris Urmson is ook pessimistischer.
- Tesla brengt zeer snel "beta feauture" op de markt die minder of meer werken (en soms niet). De early adopters lopen kans op schade (zie de smart summon filmpjes).

Voor de RDW de uitdaging, wanneer een "beta feature" veilig genoeg is ook richting andere weggebruikers,
in Nederland maar dus ook Europa.


En idd Tesla en MobilEye was een heel sterke combinatie geweest. Jammer dat dat uitelkaar gespat is.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Nederland heeft gewoon te veel fietsers, en met de electrische fiets gaan ze nog sneller, dus nog moeilijker te hanteren helaas. Laten we die maar verbieden.
Gemotoriseerde vierwielers rijden doorgaans 4x zo snel, nochtans hebben hun bestuurders onder alle omstandigheden totale controle.
/s

Over balk en splinter gesproken.

Die neiging om alles te veroordelen wat niet aan de automobilistische norm voldoet, misschien moet we proberen de wereld niet louter vanachter een dashboard te aanschouwen.
 
@AntoniusJR lees Tesla And Autonomy: The Possibility Of Fast Progress - Tesla, Inc. (NASDAQ:TSLA) | Seeking Alpha eens.

Mgmt smry: er is een case te maken dat, gezien de hoeveelheid reeds verzamelde data, en de influx van nieuwe data per dag, en de mogelijkheid om de auto's te "verzoeken" om specifieke informatie te verzamelen en op te sturen, en Karpathy en de zijnen al jaren bezig zijn met het neurale netwerk voor te bereiden erop, we het merendeel van de hordes al lang voorbij zijn en we alleen het resultaat nog niet zien.

Het vergelijk met Google's DeepMind en Starcraft is niet irreeel:
DeepMind spent about three years in research and development on StarCraft and then used imitation learning to train its agent to human-level performance in three days. In a metaphorical sense, the training process “wrote” the “code” to play StarCraft in three days. The years of human work was to set up the training process, particularly the neural network architecture and the dataset.
Ik denk zelf ook dat Tesla op dit moment meer bezig is met validatie en controle van alle leerprocessen dan nog echt enorm hard ontwikkelen eraan. Ik vind robotaxi's binnen een jaar ook een gezocht plan, maar het is niet vergezocht om te zien dat Tesla jaren bezig geweest met het opzetten van alle benodigdheden en vanaf hier merendeel de data zijn werk kan laten doen.

Of simpeler gesteld - als ze morgen besluiten om de auto te laten toeteren als hij een mooie vrouw ziet hebben ze de beschikking over enkele miljoenen uren aan cameramateriaal. Ze hoeven het neurale netwerk alleen nog even te leren wat een mooie vrouw is, er al die video's overheen te gooien en met 10 man een paar dagen te klikken of ie gelijk had of niet.

Het enige echte probleem, en de hoofdreden achter eender welke vertraging die nu nog volgt, is dat er niemand dood gaat als je een keer toetert voor een lelijke vrouw. Wat wel kan als 1 van de 500.000 auto's 1 keer een rood stoplicht fout herkent.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
@arne-nl "Nederland heeft gewoon te veel fietsers, en met de electrische fiets gaan ze nog sneller, dus nog moeilijker te hanteren helaas. Laten we die maar verbieden."" Ironisch bedoeld, dacht dat dat er wel bovenop zou liggen.:oops:

@curry684 Had het gelezen, interesting read. Begreep wel uit een andere Karpathy lecture, dat hij nog moeite had de interferentie tussen verschillende deelstukken in het NN te vermijden, en dat daarvoor ook de laatste acquisite was gedaan. Daarnaast is het stukje tactische driver strategy meer een reinforcement learning probleem, en NoA moet daar nog naartoe migreren.

Toekomst gaat het leren.
Ik vind het zeker boeiend, op AP/FSD te gebruiken, maar doe het met grote mate van mind on, hands on, feet over.
YMMV.
 
Tweedrie grote verschillen
- Telsa schat de ontwikkelingskosten en tijd voor "echte FSD" (level3-5) significant lager in dan anderen (Daimler en BMW denken het niet apart te kunnen doen), Google / Chris Urmson is ook pessimistischer.
- Tesla brengt zeer snel "beta feauture" op de markt die minder of meer werken (en soms niet). De early adopters lopen kans op schade (zie de smart summon filmpjes).
- Tesla probeert investeringen zo snel mogelijk te laten renderen.
FSD, EAP en dergelijke zijn gewoon mooie cash cows. FSD/EAP zijn in feite software pakketten die 2000€ tot 6000€ per verkochte auto opleveren. En dat meer dan 300.000 keer per jaar (en binnen afzienbare tijd miljoenen keer per jaar). FSD/EAP alleen groeit qua omzet binnen enkele jaren al groter dan een software toko als Adobe (ca 5miljard omzet per jaar)... Totaal zonde om FSD/EAP in een lab weg te laten kwijnen totdat het helemaal af is als je er nu al zoveel aan kunt verdienen...
 
Was ook niet de intentie, wel had ik al lang het Tesla equivalent filmpje verwacht van city driving,.
Dir moet toch in 3 maanden op de markt komen (eind 2019 Elon Time toch?).
Het is angstvallig stil, het autonomy day filmpje was just "rural driving".

Tsja, het is Elon time (TM). Inmiddels weet iedereen toch wel dat het enkel Elon z'n targets zijn? Dat ze meestal niet gehaald worden op dat moment maakt niet uit. Hij legt de lag hoog, wil innoveren, wil out of the box denken en vooral niet horen dat dingen niet kunnen. Als mensen op voorhand al denken dat iets niet kan dan breekt het de positieve vibe in het development proces.

Als Tesla Q2 of Q3 volgend naar met rural driving komt zoals jij het noemt is het nog steeds een zeer knappe prestatie. Als dat Q2 2021 in EU komt helemaal knap. Dat houd in dat ik met m'n Tesla die ik vorig jaar heb gekocht van de Groene Kruisweg hier onder Rotterdam autonoom kan rijden tot net buiten de stadsgrenzen van elke willekeurige stad.

Daar zit hem nou juist de kracht van Tesla. Als dat ze lukt gaan ze ZO ONTZETTEND hard vanaf dat moment omdat de hele vloot fungeert als feedback loop.

Als je het mij vraagt is het opnemen van FSD hardware in *alle* auto's de "game set match" move geweest. Al zijn ze niet de eerste, ze gaan straks het snelste. Interesseert me he-le-maal niks of dat over 1 jaar of 5 jaar is.
 
Hier sluit ik mij bij aan.
Summon, voorrijden. Ik weet het niet. Hoe smart is dat? Zitten er camera's onder een Tesla? Wat als er een kat onder zit. Nog erger, een knikker en een kinderhandje op weg naar die knikker.
Die kat zorgt 1. Dat hij op tijd weg is. 2. Zie je die zelf ook niet als je in de auto zit. Wat overigens ook heel goed voor de knikker en het handje kan gelden.
 
Ik ben jarenlang wethouder geweest en vanwege mijn portefeuille was ik veel betrokken bij de herinrichtingen (so far: praten vanuit den onderbuik) in het kader 'duurzaam veilig'. Dat hield onder meer in dat een x percentage van de wegen aangepast moest worden naar 30/60 km/u. Voor een gemeente met veel buitengebied ga je dan bv automatisch wegen aanwijzen voor 60 km/u die totaal niet daarom vragen. Gewoon dom.

Maar ten aanzien van de weginrichtingen werd mij meermaals verteld dat bepaalde keuzes werden gemaakt om automobilisten aan het twijfelen (!) te brengen, of door optisch wegen te versmallen, etc., want dan gaan ze langzamer rijden (of waar ik helemaal boos om kan worden: parkeerplekken opzettelijk klein maken, want dan kopen mensen minder grote auto's, wat overigens in de praktijk totaal niet zo werkt, want de SUV blijft populairder worden). En dat allemaal met het mantra 1 km/u minder hard is 3% minder ongevallen (Finch et al als ik mij goed herinneren). Dat je dat niet zomaar op iedere situatie toe kan passen en al helemaal niet zo als je onduidelijkheden opzettelijk aanbrengt (...), lijkt mij duidelijk. En het grootste probleem is nog: daarmee rem je weliswaar de gemiddelde snelheid, maar de wegpiraat, degenen waar het om gaat dus, die laat zich echt niet daardoor tegenhouden. Dan zijn drempels gewoon veel geschikter, al zijn dat ook ondingen natuurlijk, zeker als ze wat ouder worden en daardoor schade kan ontstaan aan auto's die wat minder hoog op de pootjes staan.

Dat Nederland zo geweldig is aangeharkt betwist ik. Mijn ervaring is dat AP in België beter werkt en het is echt niet zo dat over de grens ineens zoveel minder wordt gefietst. Ik zie om mij heen dan bij nieuwe weginrichtingen in 9 vd 10 gevallen een verslechtering is bereikt. En laten we wel zijn: nu al die duurzaam veilig wegen gebouwd zijn is het aantal ongevallen, ernstig gewonden en verkeersdoden toegenomen. Zou dat wellicht iets te maken hebben met die onduidelijkheden?

Ik ben hier met name zo fel op vanwege mijn ervaringen als wethouder (daar heb ik het jarenlang tegen kunnen houden, maar toen ik vertrok ging het alsnog met volle spoed door volgens het eerste plan), maar ook vanuit andere zaken die ik mee heb gemaakt. Zoals in het dorp waar ik opgroeide, waar op een kruising, 10 meter nadat je van 80 naar 50 moest een enorme kegel werd gebouwd waar je, als je daar met 80 overheen reed gelanceerd werd tegen een boom aan. Eerste avond: zwaar ongeval. Tweede avond dodelijk ongeval (op een kruising waar in de jaren daarvoor niets aan de hand was!). En de gemeente maar roepen dat het een prima aanpassing was, het lag allemaal aan de weggebruikers... Dan heb je wel een enorme plaat voor je kop en diezelfde plaat zag ik terug als wethouder bij de verkeerskundigen.

Al dat lokale wiel opnieuw uitvinden is gewoon niet slim. We zijn een enorm gedecentraliseerd land en lopen daardoor juist tegen veel problemen op (waar denk je dat het mis gaat met de woningbouw bijvoorbeeld?). Het is helemaal niet zo moeilijk om snelwegen, autowegen en N-wegen een standaard inrichting te geven, overeenkomstig met ook de ter plekke geldende maximum snelheid (wat dat betreft vind ik die groene streep in het midden juist een heel goed idee en ook met FSD werkt dat natuurlijk uitstekend). Dat Lutjebroek niet als Amsterdam ingericht gaat worden snap ik, maar daar heb ik dan ook helemaal niet voor gepleit. Het gaat met name om de grote bulk. Historische binnensteden zullen altijd een crime blijven voor FSD, reden waarom ik ook niet geloof dat we de komende decennia het stuur en de pedalen uit de auto's kunnen gaan halen. Maar als je alleen tijdens die momenten op hoeft te letten en de rest van de reis gewoon vervoerd wordt, dan zijn we al heel ver.

Overigens, die fietsstraat, de eerste, kwam in Utrecht toen ik daar rechten studeerde. Was een prima straat die na herinrichting echt slechter was geworden. Niet voor niets is die proef destijds ook beëindigd.

Ten aanzien van het rijgedrag van de Nederlander: als we overgaan op autonoom rijden, is dat probleem uiteraard weg. :)
Precies dat probleem van “hindernissen” ervaar ik zo vaak. Door concentratie op zo’n versmalling is je aandacht daarop gericht. De kinderen die daar lopen/fietsen krijgen dus minder aandacht.
Hier ook een situatie van een mooie rechte weg met een “springschans” 200m voor het einde. Eén Subaru Impreza en een BMW 3 serie belandden daardoor in een woonkamer. Met je wielen boven het asfalt remt het gewoon niet zo goed.
 
Erger: dan komt het nooit af. Tesla werkt volgens de "intervention is error" strategie. Geen interventies => geen training van het neurale netwerk.

En bedenk ook dat zowat elke Tesla AP heeft, die op snelwegen en n-wegen veel gebruikt wordt, dus die leert snel.
FSD is al een veel kleinere groep en binnen die groep zijn er een handjevol die het proberen (met zweet handjes) op de grachten in Amsterdam...... dat gaat dus nog wel even duren.
 
Vandaag "antwoord" van de RDW op mijn (vrij uitvoerige) mail:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over de beoordeling van de autopilot van uw Tesla.

De RDW toetst de nieuwe autopilot op basis van Europese regelgeving. Het is complexe materie en het is mogelijk nog niet duidelijk of de Europese regelgeving deze vorm van autopilot toestaat. De RDW is er regelmatig over in gesprek met Tesla. U kunt nadere informatie bij de fabrikant opvragen. De RDW informeert de fabrikant over de voortgang van de aanvraag.