Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2021.4.xx

This site may earn commission on affiliate links.
Green zegt weinig in die ene tweet, maar iets verderop deelt hij wel dat hij geobserveerd heeft dat enkele taken naar de andere core gaan.
E.M. komt erachter dat zodra je met z'n 2en staat te koken en je moet pannen en fornuis delen dat dat niet betekend dat je 2x zo snel kookt. Koks moeten communiceren en het delen van pannen en pitten is niet ideaal. Geen ideale situatie, want koks moeten wachten op resources. Er gaan hierdoor kostbare resources verloren.

Daarnaast is hij er achter gekomen dat 9 Women Can’t Make a Baby in a Month :)
 
Durf te stellen dat ik vandaag 2021.4.18.11 uitvoerig heb kunnen testen gedurende een dag van +1200km.

Automatische Lane changes op onverlichte autosnelwegen worden-of niet uitgevoerd - dan wel vaak afgebroken.

De ‘angsthaas’ factor ( overdag) is gevoelig groter geworden: Een ‘wakkere’ vrachtwagenbestuurder die zijn trekker-oplegger combo net over de lijn laat lopen resulteert in een noodremactie waar je niet goed van wordt, ook al ben je al ter hoogte van de trekker…

Vorig jaar was ik serieus onder de indruk van de keuze die de auto maakte bij baustellen… Wit en oranje belijning door elkaar en toch vaak de ‘juiste’ beslissing. Nu: “Death Wish” decisions.

Weet niet welke versie ik vorig jaar had lopen in de vakantieperiode, maar ik had toen alleszins veel minder ergernis. Dat gezegd zijnde, denk ik nog steeds dat er geen AP van een andere constructeur is dat het beter doet.

Ach, ben een verwend nest dat de FSD beloftes na 2 jaar wel wat meer ingelost wil zien worden in plaats van een achteruitgang.

Rant mode off…
 
Nog twee nachtjes slapen en dan komt eindelijk versie 9 / versie 11 of 2021.28.1 uit? Met vector bird Eye view en nog vele features die al jaren in de pijplijn zitten. Zal wel weer een teleurstelling worden, net als update rond de jaarwisseling. Tesla's rijden prima, maar de auto heeft eigenlijk niet veel aan de autopilot software updates gehad. Vroeger had je een stuur-nag om de minuut, tegenwoordig om de 15 seconden. Scherpe bochten? Lukt ook niet meer. Remmen voor stoplichten? Zwaar irritant. Al bijna een jaar gaat de knipperlicht op bepaalde locaties spontaan aan, zonder dat je NoA aan hebt staan. Om maar niet te spreken van de phantom brakes. Laagstaande zon -> autopilot uit. Koud weer -> vocht in de camera's -> autopilot uit.

De belofte van de zelfrijdende level 5 robottaxi is in Europa nog nooit zo ver weg geweest. Misschien op HW5 en software versie 14? Ben benieuwd wie dan nog zijn huidige model heeft...

Voor de mensen die gespannen zaterdag op update gaan klikken -> bespaar je de moeite, it aint gonna happen! Grotere kans Elon een kolonie start op mars!
 
Wat een negatieve geluiden (@arri . @Bokkerijder ).

Ik verheug mij ontzettend op de V9 beta. En ik zal zeker in het weekend op YT gaan kijken wat er tzt in het vat zit voor de productieversie.

En ja de productieversie zal echt niet na een maand vrijgegeven worden. Idee van een beta is om er zoveel mogelijk fouten uit te halen en dat is niet voorspelbaar qua aantal/complexiteit. Kan dus meevallen, maar ook tegenvallen en in het uiterste geval kan er zelfs een blocker tussen zitten. So be it.
 
  • Like
Reactions: Woek
Wat een negatieve geluiden (@arri . @Bokkerijder ).
Resultaten en beloftes uit het verleden..... :)

Ik herken me er wel in. Ik ben zeer skeptisch naar de nieuwe UI as deze voor MCU2's komt want ik vrees dezelfde drama performance als destijds MCU1 owners kregen toen Tesla besloot altijd de kaart data op achtergrond te tonen waardoor de performance in elkaar storte. Op MCU2 merkte je dat ook maar minder.

De huidige UI is geoptimaliseerd voor Model 3/Y 16:9 schermen. Het vertikale scherm is gewoon niet fijn. Geef mij maar de versie terug met een vertical split waar je de panelen kon swappen. Dat was echt ideaal voor de legacy S/X.


Ik verheug mij ontzettend op de V9 beta.

Tsja... verheugen op wat precies? Niks van dat alles wat de update leuk maakt komt in de EU niet beschikbaar. Verder enkel voor een paar duizend Amerikanen.

Ja natuurlijk ga ik naar YT kijken. Zien of Tesla eindelijk MobilEye is gepasseerd.

Ik zie liever features zoals correcte toepassing van snelheids limieten, Auto Park, Reverse Auto Park, een fatsoenlijk werkende browser, lane changes die WEL werken in de spits, etc.

Dat gaat V9 Beta echt niet brengen......
 
Inhoudelijk ben ik het grotendeels met je eens @ramonneke maar mijn persoonlijke beleving en verwachtingen zijn positiever.

Even recap:

- ook ik kom van een MCU1, nu met MCU2. Ik heb geen probleem om over paar jaar *betaald* naar MCU3 oid te gaan. Ik koop ook om het jaar een nieuwe telefoon en pas weer nieuwe fitness tracker ed. Techniek schrijdt voort en het kost geld om bij te blijven... En gelukkig is onderhoud weer relatief goedkoop <grin>

- eens dat alles nu voor breedbeeld wordt gemaakt. Dat zal hoogstens iets in software kunnen worden opgelost. Tot op heden stoort het mij echter maar minimaal.

- dat er weinig in de EU beschikbaar is ben ik eens. Inderdaad erg jammer. Achter de schermen wordt er wel hard gewerkt aan regelgeving en ik heb goede hoop dat dat gaat veranderen. We zitten echter in een consensus maatschappij en daarna moet de EU richtlijnen ook nog in nationale wetgeving worden omgezet. Ik begrijp Tesla dan ook wel dat ze het eerst allemaal op stuk tussen huis EM en werk EM uitproberen <big grin>

- het zou mij teleurstellen als bijvoorbeeld snelheidslimieten niet verbeterd worden. Idem voor lane changes. Parkeren kan beter, maar vind ik zo slecht nog niet, gebruik het regelmatig.

- Browser, games en zaken als Netflix zijn voor mij geen prioriteit.

- en even als aanvulling: ik hoop op frequentere en betere kaartupdates, dat zou al veel schelen met snelheden en NoA
 
Zo lees ik het ook. Eerst de limit beta naar de huidige groep en dan pas grotere uitrol.

Ik verwacht dat ook de grote uitrol formeel een beta zal blijven. En die uitrol ook in golven gaat: America First (grin)
 
En hoe lees jij deze zin? "All 3/Y can be upgraded to have FSD computer"
Heel eerlijk: ik snap hem niet 100%. Zover mij bekend kunnen alle Tesla's, ook S en X, naar HW3 voor FSD. Uiteraard moet je voor FSD wel voldoende camera's hebben, ik dacht HW 2.5 en HW 2.0.

Tweet is denk ik wel waar, maar niet volledig. Het geldt voor alle Tesla's met voldoende camera's, maar Musk spreekt alleen zijn grootste doelgroep aan. Misschien om ze gerust te stellen?

De optie van FSD komt alleen beschikbaar voor Y en 3 kan ik niet geloven. De plaid zou juist paradepaardje kunnen (moeten) zijn en heeft de nieuwe UI al.

Even mijn verwachting:

Beperkte beta (ongeveer 2000 personen) komt dit weekend. Ik denk dat één maand wat te kort is om een stap verder te gaan. Ik reken op 5 a 6 iteraties van één a twee weken.

Daarna verwacht ik dat circa half september (denk aan de Q3 cijfers!) de V9 beperkte beta als V11 beta wide gaat.

Mocht eea echt tegenzitten, dan wordt het Q4.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: nico180
ook ik kom van een MCU1, nu met MCU2. Ik heb geen probleem om over paar jaar *betaald* naar MCU3 oid te gaan.
Dat gaat hem niet meer worden. Nu de nieuwe S er is gaat er niet meer een upgrade naar MCU3 komen. De upgrade gaat de nieuwe S zijn. Althans... dat denk ik...
ik hoop op frequentere en betere kaartupdates, dat zou al veel schelen met snelheden en NoA

De data bron van snelheidslimieten is gewoon bagger. Dat heeft niets met het aantal updates te maken. Ik weet niet waar Tesla deze data vandaag haalt maar op Google, Waze en OSM staat alles super lang correct. Sinds er verkeerde limieten getoond worden door AP heb ik het bij deze bronnen gecontroleerd en daar staat het goed.

Het probleem daarnaast is dat AP niet de verkeersregels toepast welke de snelheidslimiet ravage veroorzaakt. Ook dit "EU" probleem krijgt gewoon geen aandacht. Het boeit Tesla niks want de auto's verkopen toch wel. De focus is FSD in de USA en al het overige mag wachten.

Hoelang hebben we de knipperlicht disco al bij het samenvoegen van rijstroken? Zo irritant dat ik gewoon AP uitschakel op dergelijke plekken zodat automobilisten om mij heen niet denken dan ik daadwerkelijk naar links ga of denken dat ik het als dwangmiddel gebruik.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Hier bij Ridderkerk reed ik op AP 104km/u op de linkerrijbaan onderweg naar m'n 2e vaccinatie. Een hele flauwe bocht naar rechts. AP besloot daar rechtdoor te gaan en ik schrok me werkelijk de tandjes! Al had ik een handje op het stuur als die kracht die AP op het stuur uitoefend weg valt dan is dat wel compenseren.

Vaak meegemaakt in scherpere bochten als AP weer eens niet afdoende afremt VOOR de bocht zoals iedereen dat leert bij z'n rijlessen. Die situaties herken je dan ook ruim van te voren en daar anticipeer je dan ook op. Maar in zo'n flauw knikje...

Ik heb de video opgeslagen maar die moet ik nog van het stickje afhalen.

 
Dat gaat hem niet meer worden. Nu de nieuwe S er is gaat er niet meer een upgrade naar MCU3 komen. De upgrade gaat de nieuwe S zijn. Althans... dat denk ik...


De data bron van snelheidslimieten is gewoon bagger. Dat heeft niets met het aantal updates te maken. Ik weet niet waar Tesla deze data vandaag haalt maar op Google, Waze en OSM staat alles super lang correct. Sinds er verkeerde limieten getoond worden door AP heb ik het bij deze bronnen gecontroleerd en daar staat het goed.

Het probleem daarnaast is dat AP niet de verkeersregels toepast welke de snelheidslimiet ravage veroorzaakt. Ook dit "EU" probleem krijgt gewoon geen aandacht. Het boeit Tesla niks want de auto's verkopen toch wel. De focus is FSD in de USA en al het overige mag wachten.

Hoelang hebben we de knipperlicht disco al bij het samenvoegen van rijstroken? Zo irritant dat ik gewoon AP uitschakel op dergelijke plekken zodat automobilisten om mij heen niet denken dan ik daadwerkelijk naar links ga of denken dat ik het als dwangmiddel gebruik.
Zijn de (offline) kaarten niet van Garmin? En daarmee ook de gegevens over snelheidslimieten?

Die haalt Garmin overigens ook weer ergens anders vandaag zo blijkt.

 
Zijn de (offline) kaarten niet van Garmin? En daarmee ook de gegevens over snelheidslimieten?

Die haalt Garmin overigens ook weer ergens anders vandaag zo blijkt.


Eens dat gebruikte data een zooitje is, één van mijn grootste frustraties. Juist omdat ik denk dat het eenvoudig te verhelpen zou moeten zijn.

Ik had begrepen (maar verbeter als je meer info hebt) dat heel vroeger Garmin gebruikt werd, maar dat daarna overgestapt is naar OpenData en Walhalla.

Ik heb echter ook geconstateerd dat zaken die in OD goed staan, verkeerd in de Tesla staan. Raar.

En ik las laatst ook ergens dat er recentelijk overgeschakeld zou zijn naar TomTom. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar wie weet...
 
En ik las laatst ook ergens dat er recentelijk overgeschakeld zou zijn naar TomTom. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar wie weet...
Een groot deel van TomTom hun inkomen is het leveren van data en kaartmateriaal aan derden. Niet per se de PND's en app.

Overigens heeft TomTom het ook niet altijd bij het rechte eind; maar de feedback functie werkt en kaarten worden wekelijks of maandelijks geüpdatet (afhankelijk of je op het nieuwe of oude kaartsysteem zit).
 
Uurtje gereden met 2021.4.18.11. Drie opmerkingen over de rit en de software:
  • Heb bij een afrit afgeslagen op het moment dat de afrit naar 2 banen ging, op de streep. Was misschien al een tijd, maar de auto ging niet twijfelen maar gewoon naar de rechter baan.
  • Voor het eerst in meer dan een jaar een rood stuurtje gehad (geen FSD voor rest van de rit). Zie ook mijn vorige verslag, waar ik merkte dat de stuurzeur veel moeilijker uit te zetten was. Ik was erg verbaasd.
  • Ik begreep dat de cabine-camera nu aanstond, maar zie helemaal niets staan bij de release notes. De Release notes zijn zelfs gecomprimeerd tot 2 punten voor 2021.
Verkeer was rustig (vooral 2-baans weg, met eigenlijk geen jakkeraars), het weer was goed (geen laaghangende zon of veel regen) en de route was saai (90% snelweg op 100km/u), dus FSD had eigenlijk weinig moeite. Van de snelweg af, geen FSD gebruikt want het was te veel bochtenwerk.

Op dit soort routes zou ik graag willen weten wat de auto rechts voor me voor snelheid heeft. Helpt me met de vraag: zal ik gewoon invoegen, of nog even doorgaan met inhalen? Ik weet niet of jullie het kunnen, maar ik kan het verschil tussen 95 km/u en 102 km/u op het oog niet goed inschatten. Als de auto veel sneller gaat dan ingeschat, moet ik niet een jakkeraar achter me hebben. Als de snelheid lager is dan geschat, kan ik vastgezet worden door de andere inhalers.
Ik schat dat meestal eerder in door te kijken of de afstand met de auto die erachter rijdt groter wordt. Aan de hand van de snelheid waarmee ik die achterliggende auto inhaal kan ik dan bepalen of ik daarna naar rechts moet of de volgende ook kan pakken.
 
Issues met navigatie (2021 versie) en na upgrade en rijden op 4.18.1 bij
rijden met NoA:
- a27 afslaan naar a6 ri Lelystad, afrit lijkt veel later te liggen volgens de navigatie dan in het echt. Moest NoA dus afbreken want anders waren we de 2 afslaande rijbanen voorbij gereden. Heb dit voorheen nooit gehad en NoA gaf toen altijd een rijstrook wissel voorstel Zag nu alleen en pijl dat ik moest afslaan naar een rijbaan met 2 rijstroken.
- op a27 noordwaards nog steeds onnodige rijstrookwissel voorstellen, zuidwaards kwamen ze nu niet meer voor.
- a6 naar a7 noordelijke richting wordt de bocht in het begin mooi gereden maar autosteer werd zomaar zonder aanduiding afgebroken.
- lijkt ook of je het stuur steviger moet vasthouden om de aanduiding dat je het stuur moet vasthouden te vermijden.
- invoegende verkeer achter de auto veroorzaakt nog steeds onnodige rem acties

500 km gereden; ruitenwissers reageren mooi snel op de eerste regen maar gaan ook snel op een hoog temp over, werkt iig wel zeer goed.
Geen rare remacties buiten die hier boven beschreven zijn en ook geen onverwachte snelheidsaanpassingen (alles 100 km/u gereden).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and Hbrink
Zonet +2000km erbij gezet op de Model X, en wat me opviel is dat ik helemaal geen phantom braking meer heb gehad. Ik heb nog 2021.4.18.2 met HW3.0 en MCU2.

Enige wat me stoorde was dat verkeersborden herkennen enkel op gewone wegen gebeurt, niet op snelwegen. En Duitsland heeft nogal wisselende snelheidslimieten op snelwegen.
 
  • Like
Reactions: nico180