Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.2.*

This site may earn commission on affiliate links.
Het probleem met haperende DAB+ ontvangst is nog niet opgelost in versie 2023.2.11. Heb nu een service afspraak gemaakt met SeC Duiven.
Dat is spijtig te lezen. Ik heb de indruk dat het nog slechter geworden is de laatste dagen. Vreemde is, op een lange rit op en af naar zee nauwelijks last van gehad verleden week.
Maar in mijn regio constant kraakjes en storingen. Zou het kunnen regio gebonden zijn en dat Tesla er geen weet van heeft?
Heeft iedereen hier met 2023.2.10 (en 11) last van?
 
Dat is spijtig te lezen. Ik heb de indruk dat het nog slechter geworden is de laatste dagen. Vreemde is, op een lange rit op en af naar zee nauwelijks last van gehad verleden week.
Maar in mijn regio constant kraakjes en storingen. Zou het kunnen regio gebonden zijn en dat Tesla er geen weet van heeft?
Heeft iedereen hier met 2023.2.10 (en 11) last van?

Ik denk zelfs dat het niet een 2023.2.x issue is, aangezien ik er ook last van heb en ik draai nog 2022.44.30.
 
  • Like
Reactions: Jasper2020
Dat is spijtig te lezen. Ik heb de indruk dat het nog slechter geworden is de laatste dagen. Vreemde is, op een lange rit op en af naar zee nauwelijks last van gehad verleden week.
Maar in mijn regio constant kraakjes en storingen. Zou het kunnen regio gebonden zijn en dat Tesla er geen weet van heeft?
Heeft iedereen hier met 2023.2.10 (en 11) last van?
Heb geen problemen met DAB ontvangst in NL/DE of Aus. Wel problemen met afgebroken lane changes ( linker camera) etc. Heb de datum/tijd info opgenomen en als het pp de terug reis weer zo beroerd is dan maak ik een service verzoek aan NoA was veel minder op de lange rit van 1000km snelweg.
 
Ik ook nog op 2022.44.30.

Ik wacht rustig af, zal een goede reden zijn waarom Tesla deze update nog niet naar mij pusht
Probeer je auto in te stappen, verbind met wifi, ga naar tabblad software in de auto, check of software update op geavanceerd staat, wacht een paar seconden in het menu software, als het goed is zou je auto moeten zoeken naar nieuwe FW.
 
Dat is spijtig te lezen. Ik heb de indruk dat het nog slechter geworden is de laatste dagen. Vreemde is, op een lange rit op en af naar zee nauwelijks last van gehad verleden week.
Maar in mijn regio constant kraakjes en storingen. Zou het kunnen regio gebonden zijn en dat Tesla er geen weet van heeft?
Heeft iedereen hier met 2023.2.10 (en 11) last van?
Ik heb daar ook last van. DAB soms niet om aan te horen. Terwijl het ooit heel goed was. Niet fijn.

Terwijl NoA het heel goed doet bij mij. Idem voor ruitenwissers, auto high beam.

Dus die krakende DAB radio is wel een domper 😩
 
Die gaan het niet oplossen, ik kreeg bij de supercharger te horen dat het een bekend firmware probleem is, en dat het wordt opgelost met een volgende update.
fingers crossed……
De SeC heeft contact met me opgenomen en me gevraagd de exacte tijdstippen door t geven wanneer de DAB+ radio hapert. Dat heb ik gedaan, en nu wachten we af.

Van wie kreeg je bij de SuC te horen dat er niks mee gedaan werd? Een andere Tesla bestuurder? Het probleem zit nu al in drie opeenvolgende software updates...
 
Die gaan het niet oplossen, ik kreeg bij de supercharger te horen dat het een bekend firmware probleem is, en dat het wordt opgelost met een volgende update.
fingers crossed……
Aangezien niet iedereen het heeft(ik niet), lijkt het er op dat er verschillende DAB ontvangers gemonteerd zijn (oiv het chipstekort?) en dat de nieuwe software niet compatibel is met 1 type ontvanger.
Of misschien heeft de DAB- ontvanger in hetzelfde type stilzwijgend een andere chip gebruikt.
Al is ‘kraken’ voor DAB wel vreemd. Normaal is DAB een 1-0 verhaal. Het werkt goed of het werkt niet, volledige radiostilte. Daarom zou het probleem zich voorbij de ontvanger kunnen situeren (versterker?)
 
Aangezien niet iedereen het heeft(ik niet), lijkt het er op dat er verschillende DAB ontvangers gemonteerd zijn (oiv het chipstekort?) en dat de nieuwe software niet compatibel is met 1 type ontvanger.
Of misschien heeft de DAB- ontvanger in hetzelfde type stilzwijgend een andere chip gebruikt.
Al is ‘kraken’ voor DAB wel vreemd. Normaal is DAB een 1-0 verhaal. Het werkt goed of het werkt niet, volledige radiostilte. Daarom zou het probleem zich voorbij de ontvanger kunnen situeren (versterker?)
Op mijn vorige wagen had ik toch ook regelmatig storing. Het was eerder een soort witte ruis die ik hoorde.
Momenteel geen issues DAB-wise. 🤞
 
  • Like
Reactions: Phil V
Aangezien niet iedereen het heeft(ik niet), lijkt het er op dat er verschillende DAB ontvangers gemonteerd zijn (oiv het chipstekort?) en dat de nieuwe software niet compatibel is met 1 type ontvanger.
Of misschien heeft de DAB- ontvanger in hetzelfde type stilzwijgend een andere chip gebruikt.
Al is ‘kraken’ voor DAB wel vreemd. Normaal is DAB een 1-0 verhaal. Het werkt goed of het werkt niet, volledige radiostilte. Daarom zou het probleem zich voorbij de ontvanger kunnen situeren (versterker?)
Mijn MS is van 2018, toen was er nog geen chiptekort. Maar het zou uiteraard best kunnen dat er verschillende DAB+ ontvangers gemonteerd zijn.

In Twente/Achterhoek zijn een aantal locaties waar DAB+ ontvangst slecht is. Dan valt het geluid inderdaad helemaal uit, met fade in als het signaal weer goed is, dat vind ik wel mooi geïmplementeerd. Zo schrik je je niet de tering als het signaal weer terug komt en je het volume zeer luid had staan...

De problemen die ik nu ervaar zijn anders. Het 'kraken' lijkt meer op korte onderbrekingen, net alsof de CPU het allemaal niet kan bijhouden. Soms heb je dit ook op langzamere PC's als die heel erg druk zijn of als je bluetooth signaal last heeft van interferentie, of slechte GSM ontvangst. Als ik het volume omhoog of omlaag draai met behulp van het wieltje op het stuur kraakt het geluid bij elke stap.

Ik denk dat de software update iets veranderd heeft met betrekking tot interrupts of priorities.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Mijn MS is van 2018, toen was er nog geen chiptekort. Maar het zou uiteraard best kunnen dat er verschillende DAB+ ontvangers gemonteerd zijn.

In Twente/Achterhoek zijn een aantal locaties waar DAB+ ontvangst slecht is. Dan valt het geluid inderdaad helemaal uit, met fade in als het signaal weer goed is, dat vind ik wel mooi geïmplementeerd. Zo schrik je je niet de tering als het signaal weer terug komt en je het volume zeer luid had staan...

De problemen die ik nu ervaar zijn anders. Het 'kraken' lijkt meer op korte onderbrekingen, net alsof de CPU het allemaal niet kan bijhouden. Soms heb je dit ook op langzamere PC's als die heel erg druk zijn of als je bluetooth signaal last heeft van interferentie, of slechte GSM ontvangst. Als ik het volume omhoog of omlaag draai met behulp van het wieltje op het stuur kraakt het geluid bij elke stap.

Ik denk dat de software update iets veranderd heeft met betrekking tot interrupts of priorities.

Mijn MS sprong bij DAB storingen over naar FM met een heel kort hoorbare heraling bij het terug naar DAB schakelen.

Zou de buffer verkort zijn? Ik weet niet hoe het bij DAB werkt, maar bij digitale spelers wordt er eerst een kort stuk gebufferd vooraleer het afspelen start. Bij (connectie-)storingen kunnen dan nog een paar pogingen gedaan worden om de stream alsnog te herstellen terwijl de buffer nog aan het afspelen is. Zo hoor je de storing niet.