Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Naar mijn mening zijn er 3 verschillende discussies:

het topic privacy: Een camera die via onboard processing doet om als een binaire sensor te fungeren die true or false geeft op “eyes on the road” is niet anders dan een sensor die kijkt of er iemand op de stoel zit. De vraag is echter “hoe is het geïmplementeerd”. Dit lijkt me een aparte discussie voor buiten dit topic.

De verantwoordelijkheidskwestie: is het aan Tesla om zulke mechanismen af te dwingen? Mijn wasmachine start ook niet als het te vol zit of de deur niet toe is, en dat zijn de grenzen waarbinnen mijn wasmachine geacht wordt te functioneren. (Dit is gewoon mijn gedacht over de hele kwestie). Opnieuw een discussie voor buiten dit topic.

De finetuning / gevoeligheid: triggert het nieuwe systeem te snel / functioneert het ondermaats. Enkel dit lijkt me een discussie die hier thuis hoort.

Ben het wat beu om in een software update topic ellenlange welles nietes berichten te moeten doornemen om hopelijk wat relevante posts te lezen.

(End rant)
 
Last edited:
Ik denk ook niet dat iemand het prettig vindt dat nu die camera werkt, maar het was wel half en half aangekondigd want plots zat er een camera in de Model 3...

En systemen zoals bij Ford laten echt handsfree rijden toe, voor zover je naar de weg staart. Ik mis die 2 minuten van volledig zelf rijden wel, zoals in 2017...
 
Door mij zou je niet weggehoond zijn hoor, en volgens mij was het al geruime tijd bekend dat dit eraan zat te komen. Waarom is dat overigens relevant? Heb je weleens van voortschrijdend inzicht gehoord?

Het is toch geen nieuws voor je dat ondanks dat duidelijk vermeld staat in de voorwaarden van Tesla m.b.t. AP dat het béta is, en de bestuurder altijd moet blijven opletten er al meerdere ongelukken gebeurt zijn omdat de bestuurder dacht dat het wel OK is om met AP aan zich met andere zaken bezig te houden.

En ja, helaas voor jou werkt het nou eenmaal zo in een maatschappij dat als in de praktijk blijkt dat veel mensen zich niet aan de afspraken houden er maatregelen genomen worden om die mensen te dwingen zich wél aan de afspraken te houden. Vroeger hadden we ook niet alle deuren op slot maar hing er gewoon een touwtje door de brievenbus... Snap je dat vergelijk?

Als jij je eigen deur op slot willen doen wil vergelijken met een privacy inperkende maatregelen…

Ik vind het niet echt een sterk vergelijk.
 
Ik verwacht dat ondersteunende systemen zoals AP, en hand in hand daarmee systemen die misbruik van dat soort systemen trachten te voorkomen, in de toekomst verplicht zullen gaan worden. Net zoals ABS, riemen, hoofdsteunen een rechterbuitenspiegel en ga zo maar door in de loop der jaren verplicht geworden zijn. Met als gevolg dat het aantal verkeersdoden in de afgelopen decennia drastisch is afgenomen.

Ik begrijp best dat sommige van die verplichte maatregelen het gevoel opwekken dat je vrijheid beperkt wordt. Ik ben niet roomser dan de paus, dat gevoel heb ik zelf ook weleens. Bijvoorbeeld in het begin met niet meer mogen roken in openbare gelegenheden, of als je wagen bijvoorbeeld gewoonweg niet harder meer zou kúnnen rijden dan de maximum snelheid zoals nu al het geval is bij vrachtwagens.

Maar het feit dat iets voor mij persoonlijk niet altijd even 'fijn' voelt betekent voor mij niet dat ik het er dus per definitie niet mee eens ben. Er zijn naast mijzelf namelijk nog meer mensen waar ik rekening mee dien te houden. Als je alleen met je eigen gevoel/mening rekening wenst te houden en geen oog meer hebt voor de belangen en/of veiligheid van de ander ben je gewoon individualistisch ingesteld wat mij betreft, en dat vind ik een veel gevaarlijkere ontwikkeling in onze maatschappij dan de hyperbolische vergelijkingen die hier door sommigen gemaakt worden met opmerkingen als 'Big Brother', 'tirannie' en 'dystopie'.

Maar we dwalen af... :p
 
Last edited:
Het is jammer om te zien hoe in vrij korte tijd mensen vergeten zijn wat de waarde is van individuele vrijheden.

Op het moment dat ze moeten wijken voor het algemeen belang zijn ze niet meer bestaand. Het opent de weg naar tirannie.

Ik kan ook heel simpel vertellen waarom het algemeen belang vereist dat jij overal in jouw huis camera’s moet hebben. Big brother is watching you. Ooit was dat het sprekend voorbeeld van een dystopie.
Het verschil is dat je niet verplicht bent om een auto met AP te kopen, je bent niet verplicht het te gebruiken.

Op het moment dat je bepaalde dingen wilt kunnen en de leverancier wil dat beperken met behulp van 'hulpmiddelen' dan staat m dat vrij. Het staat jouw dan vrij om het niet te kopen.

Liever had ik ook dat mn kloofmachine geen 2 handige bediening eiste (om te zorgen dat je handen niet geplet worden flauw hoor), toch doet ie dat. Ook heel flauw dat auto's met geluidssignalen waarschuwen als je geen gordel om hebt ook dat beperkt mijn vrijheid. Of die vervelende hijskraan die gaat piepen als je te ver probeert te reiken. In dit geval wordt er beperkt omdat je een risico met anderen neemt (in principe erger dan geen gordel om doen).

Waarin ik je gelijk zou geven is als de beelden online naar Tesla gingen om daar te bekijken of je wel naar de weg kijk. Dat gebeurt niet (volgens tesla). De permanente online staat van mijn auto vind ik vele malen zorgwekkender dan het feit dat ie een lokaal (getraind) systeem gebruikt om te kijken of ik wel naar de weg kijk.

Individuele vrijheden moeten helaas altijd afgewogen worden op de algemene belangen. Bij twijfel moeten de indiviudele vrijheden voorrang krijgen. Een moord plegen omdat je nu eenmaal een kannibaal bent is niet echt acceptabel. Dit is daar totaal geen voorbeeld van vind ik.
 
Kunnen ze niet eindelijk de belofte van full self drive inlossen. Ik heb geen hekel aan autorijden, maar kijk uit naar het moment dat het gewoon werktijd is. Dit grijze gebied dat we nu betreden kan ik missen als kiespijn. Meer tools om te betuttelen, fix die *sugar* gewoon.

Naja suger my ass, mag je niet eens meer vloeken op het forum! Oh 1 stike, 4 more to go for a ban 🫣😋
 
Kunnen ze niet eindelijk de belofte van full self drive inlossen. Ik heb geen hekel aan autorijden, maar kijk uit naar het moment dat het gewoon werktijd is. Dit grijze gebied dat we nu betreden kan ik missen als kiespijn. Meer tools om te betuttelen, fix die *sugar* gewoon.

Naja suger my ass, mag je niet eens meer vloeken op het forum! Oh 1 stike, 4 more to go for a ban 🫣😋
Dan kom je pas echt aan vrijheden als dat eenmaal kan wordt het op zeker verplicht om te gebruiken :) :)
 
Eindelijk eens een reden om blij te zijn met mijn Model S zonder interieurcamera.

Verder zou ik iedereen adviseren om een foto te maken van je gezicht dat aandachtig naar de weg kijkt en een klein printje daarvan vlak voor de camera te hangen. Probleem opgelost.
Alsjeblieft.
1703175355539.png

Even printen en voor de camera hangen.
 
Ik heb net weer 60km gereden en ik blijf bij mijn mening. Drama.
Ik heb getest:
Links door het zijraam kijken, geen probleem.
In het telefoonboek een naam opzoeken: probleem.
Naar je hand kijken zonder dat er een telefoon in zit: probleem.

Ik heb idd een probleem met het feit dat Tesla mij hier beperkt in mijn vrijheid van het gebruik van een product waarvoor ik 7800 eur betaald heb (full ap).

Erger. Op AP mag je niet meer aan je telefoon komen, maar als je zelf rijdt, geen probleem!

Ik moet eerlijk zeggen dat de AP voor mij de absolute topreden is op Tesla te rijden.
Als ze dit nu afpakken omdat ik het gebruik waarvoor het dient (bestuurder ondersteunen terwijl die bvb een contact opzoekt in het telefoonboek (van de wagen)), dan zie ik geen reden om Tesla te rijden.
De straf om je zelf betaald product af te pakken tijdens een WEEK vind ik zelfs te gek voor woorden.

Als dit de richting is waar het heen gaat, dan ruil ik mijn Tesla binnenkort in voor een Ram met een 5L V8 erin en ga ik wel terug analoog rijden.
 
Ik snap dat er mensen zijn die gefrustreerd zijn.
Toch vrees ik dat klagen en janken geen zin gaat hebben.
Andere partijen zullen dit toch ook echt moeten gaan implementeren en dus is alleen een werkende FSD de oplossing.

Level 2 eist volledige aandacht en nog steeds geen telefoon gebruik.
Dat wij persoonlijk de level 2 met ons leven vertrouwen en zaken gaan doen waarvoor een level 2 niet bedoelt is precies de reden dat de strengere regels er zijn.

Het begint nu wel heel veel herhaling en frustratie te worden waar toch niets mee gedaan wordt en de verwijten bestaan uit non-argumenten.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Ik heb net weer 60km gereden en ik blijf bij mijn mening. Drama.
Dat we maar snel terug slechte ruitenwissers hebben...

Ik heb getest:
Links door het zijraam kijken, geen probleem.
Top 👍
In het telefoonboek een naam opzoeken: probleem.
Hoort ook niet... 👎
Naar je hand kijken zonder dat er een telefoon in zit: probleem.
Laat dat over aan Madame Soleil...
Met andere woorden, hoort ook niet 👎
Ik heb idd een probleem met het feit dat Tesla mij hier beperkt in mijn vrijheid van het gebruik van een product waarvoor ik 7800 eur betaald heb (full ap).
WTF is Full AP?
Erger. Op AP mag je niet meer aan je telefoon komen, maar als je zelf rijdt, geen probleem!
Ook dan is het een problem, Eentje van 180€ en bij een actie een week (of 2 weken) rijbewijs inleveren
Ik moet eerlijk zeggen dat de AP voor mij de absolute topreden is op Tesla te rijden.
Dat kan nog steeds, maar dan wel volgens de opgelegde regels, of het je nu past of niet.
Als ze dit nu afpakken omdat ik het gebruik waarvoor het dient (bestuurder ondersteunen terwijl die bvb een contact opzoekt in het telefoonboek (van de wagen)), dan zie ik geen reden om Tesla te rijden.
Joepie, komt er weer eentje bij op de tweedehandsmarkt? Of roep je maar wat?
btw, een bestuurder hoort niets te doen dan te besturen en daar horen agenda's contactpersonen, telefoons, SMS'n en mails niet bij.
Moeilijk?
De straf om je zelf betaald product af te pakken tijdens een WEEK vind ik zelfs te gek voor woorden.
Liever dat de politie je rijbewijs voor een week of langer afneemt? Liever dat je een kind het leven afneemt omdat uw telefoon, agenda, of dergelijke zo belangrijk was?
Liever dat je zelf onder een vrachtwagen terecht komt omdat je dacht dat AP voor u alles wel zou regelen?
Als dit de richting is waar het heen gaat, dan ruil ik mijn Tesla binnenkort in voor een Ram met een 5L V8 erin en ga ik wel terug analoog rijden.
Dus toch duidelijk maar wat roepen?

Als ik sommige reacties lees denk ik... neen, dat mag ik hier niet schrijven...
 
Ik snap dat er mensen zijn die gefrustreerd zijn.
Toch vrees ik dat klagen en janken geen zin gaat hebben.
Andere partijen zullen dit toch ook echt moeten gaan implementeren en dus is alleen een werkende FSD de oplossing.

Level 2 eist volledige aandacht en nog steeds geen telefoon gebruik.
Dat wij persoonlijk de level 2 met ons leven vertrouwen en zaken gaan doen waarvoor een level 2 niet bedoelt is precies de reden dat de strengere regels er zijn.

Het begint nu wel heel veel herhaling en frustratie te worden waar toch niets mee gedaan wordt en de verwijten bestaan uit non-argumenten.
Ik vind het geen enkel probleem om controles te hebben. Alleen niet met een camera.

Daar zijn echt wel andere manieren voor om te bedenken.

Overigens gaat die camera nooit een goede check zijn. Als ik een zonnebril draag (vandaag nog gedaan tijdens het rijden…), dan kan de camera helemaal niet zien waar ik naar kijk. Of wat te denken van als ik een petje op heb (al zullen er vast mensen zijn die het een goed idee vinden dat dat niet meer mag)?

Daarnaast: het mag wel zo zijn dat de camera op dit moment geen beelden naar Tesla stuurt, maar zo lang als de camera technisch gezien dit kan, is het dus niet veilig.

Als er dus al een camera verplicht wordt gesteld, dan moet er hardwarematig een blokkade zitten op het versturen van die beelden.
 
Terug on topic. Ik heb vanavond getest en als je continue naar het scherm kijkt duurt het exact 5 seconden voor je de eerste waarschuwing krijgt. Dat is dan een geluidssignaal en een melding op het scherm.

Dat lijkt me meer dan genoeg tijd om te doen wat je moet doen zonder voor je te kijken. Je zou ook kunnen zeggen dat 5 seconden niet voor je kijken al te lang is.

Ik heb niet getest of de volgende waarschuwing weer 5 seconden op zich laat wachten maar ik vermoed dat de interval steeds korter wordt en uiteindelijk leidt tot geforceerde AP uitschakeling voor de rest van de rit.

I rest my case
 
  • Like
Reactions: wooter
Ik heb net weer 60km gereden en ik blijf bij mijn mening. Drama.
Ik heb getest:
Links door het zijraam kijken, geen probleem.
In het telefoonboek een naam opzoeken: probleem.
Naar je hand kijken zonder dat er een telefoon in zit: probleem.

Ik heb idd een probleem met het feit dat Tesla mij hier beperkt in mijn vrijheid van het gebruik van een product waarvoor ik 7800 eur betaald heb (full ap).

Erger. Op AP mag je niet meer aan je telefoon komen, maar als je zelf rijdt, geen probleem!

Ik moet eerlijk zeggen dat de AP voor mij de absolute topreden is op Tesla te rijden.
Als ze dit nu afpakken omdat ik het gebruik waarvoor het dient (bestuurder ondersteunen terwijl die bvb een contact opzoekt in het telefoonboek (van de wagen)), dan zie ik geen reden om Tesla te rijden.
De straf om je zelf betaald product af te pakken tijdens een WEEK vind ik zelfs te gek voor woorden.

Als dit de richting is waar het heen gaat, dan ruil ik mijn Tesla binnenkort in voor een Ram met een 5L V8 erin en ga ik wel terug analoog rijden.
En die Ram rijdt wel vanzelf?
 
  • Funny
Reactions: RobsEV