Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de laatste tijd het forum wat minder gevolgd maar zie diverse discussies over de laatste updates waarbij de policy is aangepast rondom het vasthouden van het stuur en de straf erop. Ik heb vandaag 402 km gereden met een fantastische auto (om te beginnen... ) AP2 werk op mijn auto erg goed, en gaat elke update vooruit! Er staat alweer 27.000 op sinds januari met meer dan 80% AP... ik denk dat ik dus hoor bij de heavy users!

Ik had eerst niet altijd mijn stuur vast (shame ;-).... maar ik vond dat verantwoordt in de situaties waarin ik dat deed. Sinds de wijziging hou ik mijn stuur nu wel vast en zelfs dan krijg ik 3x straf (niet meer gebruiken) omdat mijn tesla vind dat ik moet duwen en RSI moet krijgen (vasthouden is echt niet genoeg) Dat is toch hopeloos.... Een top systeem wordt mijns inziens onder druk van de pers op deze manier min of meer onbruikbaar gemaakt zonder wettelijke verplichting (volgens mij)

Dit moet toch ook anders kunnen. Volgens mij zou dit gewoon een setting kunnen zijn net als max snelheid, je hoeft toch ook niet de voet op het rempedaal te hebben bij gebruik van welke afstandscruise van welk merk dan ook. Is er een (NL?) usergroup die hierover met Tesla van gedachten wisselt? Samen moeten we hier toch iets beters voor kunnen verzinnnen wat intelligenter is dan de huidige maatregelen zodat meer en veilig autonoom rijden wordt bevordert en bewijst hoe goed de AP2 nu al is? (En NEE ik ben niet voor een polsgewichtje om het stuur, dat is te kort door de bocht en kan volgens mij gruwelijk mis gaan)
 
1.jpeg
2..jpeg
3.jpeg
air.jpeg
datasharing.jpeg
Ik vermoed dat ik een "online" update heb gehad gisteren.... kreeg opeens een "What's New in This Update" toen ik weg wilde rijden. Zit nu op 2018.24.1 maar weet eigenlijk niet meer wat ik daarvoor had.
Daarna een luchtvering melding (begrijp dat dit een bug is).
Tevens vannochtend een "Data sharing" melding bij inschakeling van mijn route. Deze heb ik tijdens het rijden lastig kunnen lezen :D

Anyways, nieuwe navi ziet er wel gelikter uit moet ik toegeven.
 
De update is de kaart (map) update. Deze komt onafhankelijk van de firmware. De luchtveringsmelding is inderdaad een bug in 24.1 De melding inzake datasharing heb ik nog niet eerder gezien.

NB: als na een reset de melding inzake luchtvering niet weggaat, even met Tesla contact opnemen. Stel dat het wel echt een probleem met de vering is...
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
Ik moet zeggen dat het lijkt of Tesla de firmware updates nu toch beter onder controle heeft. Uitgaande van TeslaFI (ik weet dat dit niet representatief is, maar ik heb even niet meer info), heeft nu ruim 93% van auto's firmware 21.9 of 24.1. Dat zijn percentages die een Google, Microsoft en Apple niet halen!

Ik pleit trouwens nog steeds voor verplicht updaten, gebruiker heeft niets te zeggen :) Met veiligheid moet je geen risico's nemen...

Verder is er nu voor model III 24.7 uitgekomen, maar die gaat nog heel langzaam.

Ik ben benieuwd of er nog een grote release komt voordat eind augustus V9 komt...
 
Ik moet zeggen dat het lijkt of Tesla de firmware updates nu toch beter onder controle heeft. Uitgaande van TeslaFI (ik weet dat dit niet representatief is, maar ik heb even niet meer info), heeft nu ruim 93% van auto's firmware 21.9 of 24.1. Dat zijn percentages die een Google, Microsoft en Apple niet halen!

Ik pleit trouwens nog steeds voor verplicht updaten, gebruiker heeft niets te zeggen :) Met veiligheid moet je geen risico's nemen...

Verder is er nu voor model III 24.7 uitgekomen, maar die gaat nog heel langzaam.

Ik ben benieuwd of er nog een grote release komt voordat eind augustus V9 komt...

Die die rollen meer updates uitgerold in een uur (misschien zelfs per minuut) dan dat Tesla ooit auto's heeft verkocht.
Daardoor een beetje scheve vergelijking.
 
De veiligheidssystemen werken toch altijd (collision prediction oid) ongeacht of je op AP/cruise aan hebt staan of niet? Deze situatie is door het veiligheidssysteem niet herkend, een interessante casus toch lijkt me...


Tot het moment dat Tesla met een update komt die het mogelijk maakt met AP op tweebaanswegen met tegenliggers te rijden is dit een zinloze discussie. Tesla geeft duidelijk aan: AP alleen voor de snelwegen geschikt.

Er doen zich meerdere problemen voor die eerst moeten worden opgelost.

- AP stuurt de auto voortdurend tegen de buitenste lijn in een bocht. Geen of nauwelijks een probleem op snelwegen met flauwe bochten, echter een groot probleem op dergelijke 2-baanswegen met scherpere bochten i.c.m. tegenliggers.

- AP stuurt uitsluitend op basis van belijning, niet op basis van tegenliggers of andere gevaren. Werkt op de snelweg, echter niet in andere situaties.

- Uiteraard grijpt AEB niet in. Dat zou in een dergelijke situatie levensgevaarlijk zijn. Alleen sturen is hier zinvol. De software kan het (nog) niet dus de mens zal het moeten doen.

Dus: niet doen op dergelijke wegen en indien toch dan zeker niet klagen.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Tot het moment dat Tesla met een update komt die het mogelijk maakt met AP op tweebaanswegen met tegenliggers te rijden is dit een zinloze discussie. Tesla geeft duidelijk aan: AP alleen voor de snelwegen geschikt.

Er doen zich meerdere problemen voor die eerst moeten worden opgelost.

- AP stuurt de auto voortdurend tegen de buitenste lijn in een bocht. Geen of nauwelijks een probleem op snelwegen met flauwe bochten, echter een groot probleem op dergelijke 2-baanswegen met scherpere bochten i.c.m. tegenliggers.

- AP stuurt uitsluitend op basis van belijning, niet op basis van tegenliggers of andere gevaren. Werkt op de snelweg, echter niet in andere situaties.

- Uiteraard grijpt AEB niet in. Dat zou in een dergelijke situatie levensgevaarlijk zijn. Alleen sturen is hier zinvol. De software kan het (nog) niet dus de mens zal het moeten doen.

Dus: niet doen op dergelijke wegen en indien toch dan zeker niet klagen.

Waar haal je vandaan dat het alleen geschikt is voor snelwegen. Ik heb naar aanleiding van jouw opmerking de handleiding nog eens doorgenomen en dat staat werkelijk nergens. Wel staat er dat je het niet in de stad mag gebruiken.

Dat de (E)AP steeds buitenste lijn volgt is ook op de snelweg ronduit gevaarlijk. In de spiegels kan ik zien dat het koetsweg tot over de lijnen gaat en dat is gewoon niet acceptabel.

Anders dan rechtuit werkt het gewoon niet. Ook in de file is het onbruikbaar omdat ook dan het midden van de baan niet de juiste positionering is.
Als je de handleiding leest dan staat er dat TACC en dus ook Auto Steer een BETA functie is i.p.v. reguliere functionaliteit.
Dit kunnen we lezen als dat we allemaal Beta testers zijn cq crash dummies....
 
Wellicht is Tesla wat vaag, maar dit staat er letterlijk. Ik kende de term expresweg niet, maar deze wordt door wikipedia vertaald met:

Een expresweg is in de meeste landen een wegtype bestaande uit minstens 2 maal 2 rijstroken die gescheiden worden door een middenberm.

In principe voldoen alle autosnelwegen aan deze definitie, maar in de meeste landen wordt het begrip expresweg (of vergelijkbare begrippen) gereserveerd voor meerstrookswegen met gescheiden rijbanen die niet voldoen aan de standaard voor autosnelwegen. Een expresweg kan gelijkvloerse kruisingen of/en overwegen hebben en heeft in de meeste landen de juridische status van autoweg of het lokale equivalent daarvan.

Mijn conclusie: primair snelweg en wellicht bij tweebaans autoweg. Dus niet bij een éénbaans autoweg / N-weg oid

upload_2018-7-11_10-28-10.png
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Duidelijk maar dan wel weer in tegenspraak met:

Als u kiest voor het gebruik van
Autosteer op straten in woongebieden, op een
weg zonder middenmarkering, of op een weg
zonder beperkte toegang, kan de maximale
cruisesnelheid door Autosteer worden
begrensd.


Bijvoorbeeld de N wegen waar hij juist dan weer veel beter werkt in werkelijkheid omdat hij daar actief de snelheid aanpast aan de geldige maximum snelheid.

Bedoeld voor wil overigens niet zeggen dat Tesla zegt dat je het elders niet mag gebruiken.
Anders zouden ze daar ook niet speciaal een sectie over opnemen.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Hmmm, ik heb een AP2 en ik heb nog nooit een blauwe voorligger gehad alleen blauwe lijnen.
Komt ook niet vaak voor, alleen als je al een witte voorligger had en de blauwe lijnen gedurende iets langere tijd verdwenen zijn.
Meestal ben je dan, hoop ik, meer op de weg aan het letten en niet op de kleur van het autotje. :)

Edit: het blauwe auto’tje zie je ook bij files als je wat langer stilstaat, dacht ik.
 
Last edited: