Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Op mijn nieuwe S heb ik nu AP2.

Hij ziet, tenminste toont, alleen de auto voor mij op mijn eigen rijstrook, niet die in de andere, iets wat AP1 prima deed.

Ik heb even gebeld met Tesla en het zou mogelijk een bugje kunnen zijn.

Heeft iemand anders dat ook? Ik heb overigens versie 17.24.28.

View attachment 232334
Vreemd dat ze dat een bugje nemen: AP2 doet dat domweg nog niet! Je ziet soms wel in de verte (in je display) auto's op aangrenzende rijbanen even heen en weer schieten maar dat is het dan ook wel. Je zult in tegenstelling tot AP1 ook geen verschil in voertuigen zien: alles wordt weergegeven als gewone auto, of het nu een motor is, een vrachtauto, etc. Dat zit ook nog niet in AP2.
 
Op mijn nieuwe S heb ik nu AP2.

Hij ziet, tenminste toont, alleen de auto voor mij op mijn eigen rijstrook, niet die in de andere, iets wat AP1 prima deed.

Ik heb even gebeld met Tesla en het zou mogelijk een bugje kunnen zijn.

Heeft iemand anders dat ook? Ik heb overigens versie 17.24.28.

View attachment 232334
Je rijdt 91kmpu. De auto weet dus zeker dat je op de rechter rijbaan zit en dus negeert hij alles daarnaast. ;)
 
Vreemd dat ze dat een bugje nemen: AP2 doet dat domweg nog niet! Je ziet soms wel in de verte (in je display) auto's op aangrenzende rijbanen even heen en weer schieten maar dat is het dan ook wel. Je zult in tegenstelling tot AP1 ook geen verschil in voertuigen zien: alles wordt weergegeven als gewone auto, of het nu een motor is, een vrachtauto, etc. Dat zit ook nog niet in AP2.

Ok, bedankt, dan is het in ieder geval niet exemplarisch en kan ik gewoon de verdere ontwikkelingen mee afwachten. Ik veroorloof me te zeggen dat AP1, waar ik mee kon lezen en schrijven, het beduidend beter deed en ik dacht met de aangekondigde Smooth and Silky update weinig verschil te merken.
Positief benaderd: "Er is toch nog meer om naar uit te kijken"
 
I
Ok, bedankt, dan is het in ieder geval niet exemplarisch en kan ik gewoon de verdere ontwikkelingen mee afwachten. Ik veroorloof me te zeggen dat AP1, waar ik mee kon lezen en schrijven, het beduidend beter deed en ik dacht met de aangekondigde Smooth and Silky update weinig verschil te merken.
Positief benaderd: "Er is toch nog meer om naar uit te kijken"
Ik geloof ook niet dat dit de Smooth and Silky update is, die zou ook AP2 in parity met AP1 moeten brengen. Tot nu toe is 17.24.28 vooral naar AP1 auto's gegaan(van zojuist):
upload_2017-6-22_20-18-10.png
 
Ook hier 17.24.28 op mijn AP1 auto. Waardeloos. Dat automatisch aanpassen aan wat de auto denkt de max snelheid is werkt niet. Lange stukken waar je 80 mag (met gescheiden rijbanen) maar waar hij denkt dat de max snelheid 50 is, ben je beperkt tot 50. Dus dan maar zelf weer rijden. Niet dat dat zo'n straf is, maar het werkt niet echt lekker zo. Zeker niet omdat hij inderdaad steeds op de rem gaat als hij het beter denkt te weten.

Een enorme stap in de verkeerde richting, wat mij betreft. (En ja, ik heb de Firmware tracker bijgewerkt ;-) )
 
Ook hier 17.24.28 op mijn AP1 auto. Waardeloos. Dat automatisch aanpassen aan wat de auto denkt de max snelheid is werkt niet. Lange stukken waar je 80 mag (met gescheiden rijbanen) maar waar hij denkt dat de max. snelheid 50 is, ben je beperkt tot 50. Dus dan maar zelf weer rijden. Niet dat dat zo'n straf is, maar het werkt niet echt lekker zo. Zeker niet omdat hij inderdaad steeds op de rem gaat als hij het beter denkt te weten.

Een enorme stap in de verkeerde richting, wat mij betreft. (En ja, ik heb de Firmware tracker bijgewerkt ;-) )
Helemaal eens! Deze update maakt dat het gebruik van Autosteer (of autopilot door sommige genoemd) eigenlijk tot ongewenste gevaarlijke situaties leidt ipv deze te voorkomen! Ik heb nog geprobeerd om hem op Absolute te zetten op 130km/u maar ook hier de zeer abrupte remactie als hij "denkt" dat de max. snelheid 60 is ipv 100! Achterop komend verkeer wordt hiermee een risico want aan remmend vermogen ontbreekt het niet bij Tesla. En de zeer grote afstand houden op AS draagt daar ook al niet toe bij, zeker niet wat ontspannend rijden op AS betreft. Hier een voorbeeld (wat niet tot een gevaarlijke situatie leidde overigens):
. Het rijgedrag van een Tesla op AS is wel heel veel afwijkender dan het overige verkeer, wat tot weinig begrip leidt bij de overige 99.9% van de weggebruikers.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: dvroegop
Helemaal eens! Deze update maakt dat het gebruik van Autosteer (of autopilot door sommige genoemd) eigenlijk tot ongewenste gevaarlijke situaties leidt ipv deze te voorkomen! Ik heb nog geprobeerd om hem op Absolute te zetten op 130km/u maar ook hier de zeer abrupte remactie als hij "denkt" dat de max. snelheid 60 is ipv 100! Achterop komend verkeer wordt hiermee een risico want aan remmend vermogen ontbreekt het niet bij Tesla. En de zeer grote afstand houden op AS draagt daar ook al niet toe bij, zeker niet wat ontspannend rijden op AS betreft. Hier een voorbeeld (wat niet tot een gevaarlijke situatie leidde overigens):
. Het rijgedrag van een Tesla op AS is wel heel veel afwijkender dan het overige verkeer, wat tot weinig begrip leidt bij de overige 99.9% van de weggebruikers.
Om mijn youtube filmpje zie je hoe laat de auto reageert als de voorligger van rijbaan verandert en pas heel laat gaat accelereren en vervolgens minimaal 2 personen auto's + een vrachtwagen en de tussenruimtes aanhoudt en weer afremt.... Dat was na updaten naar 17.24.28 + camera's callibreren door de SeC. Als je de auto van AS afhaalt en op TACC zet dat houdt de auto weer minder afstand, terug op AS weer een grotere afstand.
 
Om mijn youtube filmpje zie je hoe laat de auto reageert als de voorligger van rijbaan verandert en pas heel laat gaat accelereren en vervolgens minimaal 2 personen auto's + een vrachtwagen en de tussenruimtes aanhoudt en weer afremt.... Dat was na updaten naar 17.24.28 + camera's callibreren door de SeC. Als je de auto van AS afhaalt en op TACC zet dat houdt de auto weer minder afstand, terug op AS weer een grotere afstand.

Vandaag sprak ik met Tesla hierover en vertelde men dat dit een leerversie is en dat het wel een paar weken kan duren voordat hij "bij" is. Kwestie van aantal ritten maken en AP zijn gang laten gaan onder toezicht.
Nu heb ik nog niet zoveel gereden en daarom vanavond een extra rit gemaakt. Er zitten beslist nog ongewenste (re)acties in en ik zal het in de gaten houden. Ik heb overigens nergens hoeven ingrijpen. Het meest storend vind ik de reacties op denkbeeldige snelheidsbeperkingen waarbij hij kort maar fors afremt, wat abrupt stopt achter een auto bij een rood stoplicht en vervolgens bij groen erg langzaam in beweging komt.
Overigens zijn er ook die deze update hebben en verbeteringen zien. Ik weet niet hoe lang men in deze video de update al heeft.

Ik zal het blijven volgen :)

 
Bij een stoplicht op de driemerenweg (haarlemmermeer) hetzelfde verhaal. Je bent dan wel vrij uniek als je als enige zo langzaam rijdt.

Het klopt dat je daar redelijk uniek mee bent, maar je moest eens weten hoeveel ongelukken daar bij Vijfhuizen gebeuren.
Ik ga er tenminste van uit dat je dat punt bedoelt.
Sommigen rijden er als zotten om het groene licht te halen. Tsja en dan halen ze het niet. Heb het ook zelf bijna een keer gehad dat een hard door rood rijdende idioot zich de zijkant van mijn auto had ingeboord als ik niet geremd had.
Ècht veel ongelukken daar. Ben blij dat de politie er regelmatig controleert en zoiets zeg ik niet gauw...

Maar of de snelheid nu door de software gecontroleerd moet worden, dat lijkt mij inderdaad niet.
Gelukkig heb ik dat probleem niet bij mijn classic.
 
Ik ga altijd wel van 't gas af daar, maar duidelijk minder fanatiek dan AP nu doet. Die gaat gelijk flink afremmen bij 't bord 70. Als je dan op de linker baan zit met een auto op je achterbumper rij je toch wel als een idioot ;)
Ik merkte gisteren dat ie het bij 100km/h ook vertikt om harder dan 105 te gaan op de driemerenweg, dus vraag me af of deze +5 beperking nu voor alle snelheden geldt.

Ik vind het overigens persoonlijk niet kunnen dat Tesla een dergelijke grote wijziging aanbrengt in hun software. Ik heb die software gekocht zonder die beperking. Daarnaast is de snelheidslimiet-herkenning nog vrij slecht, dus dit is echt een absurde aanpassing van Tesla. Ik hoop dat ze het gauw weer ctrl-z'ten!
 
Ik ga altijd wel van 't gas af daar, maar duidelijk minder fanatiek dan AP nu doet. Die gaat gelijk flink afremmen bij 't bord 70. Als je dan op de linker baan zit met een auto op je achterbumper rij je toch wel als een idioot ;)
Ik merkte gisteren dat ie het bij 100km/h ook vertikt om harder dan 105 te gaan op de driemerenweg, dus vraag me af of deze +5 beperking nu voor alle snelheden geldt.

Ik vind het overigens persoonlijk niet kunnen dat Tesla een dergelijke grote wijziging aanbrengt in hun software. Ik heb die software gekocht zonder die beperking. Daarnaast is de snelheidslimiet-herkenning nog vrij slecht, dus dit is echt een absurde aanpassing van Tesla. Ik hoop dat ze het gauw weer ctrl-z'ten!
Helemaal eens met deze stelling! Het lijkt er sterk op dat het voorkomen van ongevallen van Tesla's op AS (en de daarbij gepaard gaande negatieve publiciteit) ten koste gaat van het normale rijgedrag of de persoonlijke rijcomfort. Het zou een hulpmiddel moeten zijn (noemen ze het zelf niet "Drivers Assistance"?) daar de bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk blijft, maar het zou niet bepalend moeten zijn in mijn optiek. 111 rijden waar je 100 mag is weliswaar strafbaar maar hoeft zeker niet gevaarlijk te zijn (wanneer er geen verkeer is bijvoorbeeld). Maar ik maak die keuze graag zelf, zonder dan maar geen gebruik te maken van AS. Dan schiet het beperken van de snelheid wat de auto nu doet zijn doel ruimschoots voorbij. En het belachelijk veel afstand houden, zeer laat weer optrekken wanneer de auto voor je van rijbaan gewisseld is en al thuis aan de koffie zit (OK, ietswat gechargeerd ;-) ) helpt allemaal niet mee om te kunnen genieten van de "driver assistance". Of is dit de eerste stap naar "driver replacement"?
 
  • Like
Reactions: sweep and BjörnTM