Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag eindelijk een rondje NL gereden met 17.24.28. Op een paar plekken deed ie vreemd: op de N11 vond AP1 tot twee keer toe dat de maximum snelheid 70 km/u was en niet 100, maar verder werkt het prima. De auto blijft nu meteen midden in de baan rijden na inschakelen AP, dat was met 17.17.17 altijd een drama: de eerste kilometer schurkte ie tegen de rechterstreep aan.
Baanwissel is véél beter geworden. Na 5 keer knipperen kan je de richtingaanwijzer alweer loslaten en maakt hij toch de manoeuvre af. Afstand tot voorligger is niet groter dan eerst. En op de terugweg heeft ie nergens gemekkerd dat er een AP snelheidslimiet zou zijn. Een beetje vaag is dat wel.
 
Ik vind het niet erg byzonder. 17.24.28 is niet echt feest. Ik hoop dat ze autosteer ellende fixen.
Zelfs op mijn Classic is 17.24.28 niet perfect. De ruitenwissers zijn weer eens hopeloos bezig op allebei de automatische standen. Eerste bolletje: te traag. Tweede bolletje: nog trager!
Ik denk dat ze de ruitenwisserprogrammatuur gebruiken als inwerkprogramma voor de stagiairs. En die begrijpen het versiebeheer nog niet zo goed, zodat ze voor 17.24.28 een versie van drie jaar geleden hebben ingecheckt. Aan het automatisch wissen op een AP2 auto zijn ze dus nog lang niet toe. (Die functie staat toch nog uit?)
 
Zelfs op mijn Classic is 17.24.28 niet perfect. De ruitenwissers zijn weer eens hopeloos bezig op allebei de automatische standen. Eerste bolletje: te traag. Tweede bolletje: nog trager!
Ik denk dat ze de ruitenwisserprogrammatuur gebruiken als inwerkprogramma voor de stagiairs. En die begrijpen het versiebeheer nog niet zo goed, zodat ze voor 17.24.28 een versie van drie jaar geleden hebben ingecheckt. Aan het automatisch wissen op een AP2 auto zijn ze dus nog lang niet toe. (Die functie staat toch nog uit?)
Nee hoor, het auto wissen is er nog niet voor AP2.
 
Ik heb vandaag eindelijk een rondje NL gereden met 17.24.28. Op een paar plekken deed ie vreemd: op de N11 vond AP1 tot twee keer toe dat de maximum snelheid 70 km/u was en niet 100, maar verder werkt het prima. De auto blijft nu meteen midden in de baan rijden na inschakelen AP, dat was met 17.17.17 altijd een drama: de eerste kilometer schurkte ie tegen de rechterstreep aan.
Baanwissel is véél beter geworden. Na 5 keer knipperen kan je de richtingaanwijzer alweer loslaten en maakt hij toch de manoeuvre af. Afstand tot voorligger is niet groter dan eerst. En op de terugweg heeft ie nergens gemekkerd dat er een AP snelheidslimiet zou zijn. Een beetje vaag is dat wel.
Dat is ook met 17.24.30 een ongrijpbaar en onvoorspelbaar fenomeen. Als ze op de navigatie blijven steunen voor het bepalen waar je rijd en daarmee de max snelheid wordt bepaald, kunnen ze aan Autosteer blijven sleutelen tot ze een ons wegen maar wordt het niet beter. Want ik heb nog geen enkele indicatie dat ze nu verkeersborden kunnen lezen. En als ze dat al kunnen: fijne wedstrijd met onze fijne regels van tussen 19:00-06:00 130km/u en daarbuiten 100km/u en dat soort grappen. Overigens: op (mijn) AP2 is Auto Lane Change nog steeds NTW (Next To Worthless). Op AS is de afstand wel beduidend groter, op TACC is de afstand hetzelfde. Maar de eerste 100km met 17.24.30 geeft wel een veel "smoother" gevoel dus volgens mij gaat het echt de goede kant op.
 
Sommige informatie vertelt niet het hele verhaal. Zoals bijvoorbeeld de grafiek over de positie op de weg van het gewaardeerde forumlid Hans Noordsij.
Die grafiek dateert nog van voor de grote septemberupdate (7.0?).
Toen hield hij echt letterlijk het midden aan.
Sedertdien volgt hij eerder wat de voorligger doet (denk ik). Inderdaad ideaal om motorrijders door te laten. Maar soms gaat hij heel ver. Tot op fr lijn vaak.
Er zijn nog 'nadelen' die dan opgedoken zijn. Hij vertrekt nu inderdaad heel laat na zijn voorganger na een stilstand (is hier al opgemerkt) en accelereert ook laat als een voorganger verdwenen is. Voor 7.0 speelde hij veel korter op de bal, maar dit gaf problemen in korte bochten. Als de tacc op een hogere snelheid stond als dat een voorligger zijn bocht nam en de voorligger verdween even uit beeld door de scherpte van de bocht, dan ging hij ineens naar de tacc snelheid accelereren wat gevaarlijk was. Nu wacht hij even en meestal is de voorligger dan al weer 'in beeld'. Elk nadeel heb zijn voordeel en ook omgekeerd.
 
Vandaag met de (bijna) nieuwe auto 450km gereden, dus een goede kans om de AP2 eens uit te testen.
Hoewel mijn auto afgelopen zaterdag is uitgeleverd kreeg ik hem met 17.16.35 en die heb ik nog steeds.
Al met al was ik niet ontevreden, Lane change werkt ok, problemen lijken er vooral te zijn met viaducten (plotseling kort remmen)
en auto's die invoegen. Ik had wel het idee dat het systeem beter ging werken naarmate er meer km's meer gereden zijn.

Nu maar wachten op de nieuwe firmware, ik had hem gisteren een uurtje aan de wifi, maar er is niets gedownload nog....
 
Dat is ook met 17.24.30 een ongrijpbaar en onvoorspelbaar fenomeen. Als ze op de navigatie blijven steunen voor het bepalen waar je rijd en daarmee de max snelheid wordt bepaald, kunnen ze aan Autosteer blijven sleutelen tot ze een ons wegen maar wordt het niet beter. Want ik heb nog geen enkele indicatie dat ze nu verkeersborden kunnen lezen. En als ze dat al kunnen: fijne wedstrijd met onze fijne regels van tussen 19:00-06:00 130km/u en daarbuiten 100km/u en dat soort grappen. Overigens: op (mijn) AP2 is Auto Lane Change nog steeds NTW (Next To Worthless). Op AS is de afstand wel beduidend groter, op TACC is de afstand hetzelfde. Maar de eerste 100km met 17.24.30 geeft wel een veel "smoother" gevoel dus volgens mij gaat het echt de goede kant op.
Heel zeker dat AP1 wel borden leest! Een zelfgemaakt 30 km bord langs de straat werd opgemerkt en als echt geregistreerd. Dit was al een jaar geleden.
 
AP1 leest borden, zeker weten. Maar ".28" laat zich ook mee beïnvloeden door GPS, daarvan ben ik ook bijna zeker. Ten eerste weet ie plots véél beter welke snelheidslimiet waar geldt (vergist zich af en toe - want GPS is ook niet perfect ter zake - maar is wel beter dan vroeger, want is nu eenmaal ook niet zo heel goed in 't zelf 'verkeersborden-lezen'). Ten tweede ben ik vandaag langs een school gereden waar, bij de opening van de schoolpoort, een tijdelijke 30km/u regel geldt, aangegeven door verlicht verkeersbord dat alleen dàn aangaat (dus niet om 8u 's avonds of zo). Tesla vertraagde plots tot 35km/u ook al stond het bord niét aan (en was er ook geen reden toe...), dus dat kan vermoedelijk alleen door een 'foute veralgemening' in de GPS veroorzaakt zijn.
 
Vandaag ook op 24.28 gemerkt dat hij veel meer snelheidsbeperkingen kende (en AP dus beperkt). Komt inderdaad van gps en camera samen.
Net 17.24.30 binnen, morgen eens kijken of ik een verschil merk.

(Updates komen nu vlot, volgens mij al gedownload op SeC maandag en nu pas installatie)
 
Zie (voel) geen verschil met 24.28 of 24.30.

De snelheidsbeperking op lokale wegen is soms wel een handicap aangezien hij soms een bord mist waardoor hij beperkt is tot 50km/h waar je 70km/h mag. Spijtig dat je nergens kan aanduiden dat je deze wenst te negeren...
 
Ik merk dat er nu 2 auto's in de gaten worden gehouden.
De eigen rijbaan en de auto op de rijbaan hier links van.
Dit was voorheen toch niet?
Ook had ik de indruk dat mijn auto in ging houden toen een auto op de linker rijbaan zijn knipperlicht aandeed naar rechts en voor mij ging invoegen.
Wel had ik op de a44 in wassenaar toen ik naar de linkerbaan ging op ap dat hij veel te ver naar links ging over de doorgetrokken streep, bijna de vangrail in.
Ik heb zelf terug gestuurd en het later nog 2 keer geprobeerd
Allebei de keren wilde hij weer bijna de vangrail in. Ik heb die keren niet ingegrepen en het scheelde denk ik maar 5 of 10 cm of ik zat op de vangrail