Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Gevaarlijke situaties doordat de auto op een doorgaande weg waar een snelheid van 100 km/h toegestaan is opeens vertraagt naar 60 km/h.
Heb dit op 4 juli aangegeven bij Tesla en kreeg vorige week een firmware upgrade versie 17.26.76

Om zeker te zijn even weekje getest.

Het probleem is echter helaas niet verholpen.

Bijgesloten enkele foto's van een situatie die meerdere keren optreed bijvoorbeeld op de weg Lelystad richting Harderwijk langs vliegveld Lelystad.

IMG_8013 (Large).JPG IMG_8015 (Large).JPG IMG_8016 (Large).JPG

Nog maar weer een nieuwe mail naar Tesla gezonden:

Aangezien het foutief werken van de snelheidsinterpretatie voor gevaarlijke situaties zorgt zijn er mijns inziens 3 mogelijkheden:

1. Terug naar een oudere firmware waar deze limitering niet in zat totdat het probleem opgelost is.

2. Functie in de software beschikbaar krijgen waarmee de autopiloot snelheidsbeperking uitgeschakeld kan worden.

3. Een firmware waarin de snelheidsbeperking werkt conform de op dat wegvak geldende regels.

4. Voorkeur is een combinatie van 2 en 3


Tot dat er aan één van bovenstaande 4 mogelijkheden voldaan is wil ik mijn standpunt graag met u delen:


Uiteraard zal ik extra alert rijden maar wil toch op voorhand Tesla verantwoordelijk stellen voor de schade in het geval dat midden op een doorgaande weg zonder enige reden de auto besluit van 100 km/h naar 60 km/h te vertragen en er een vrachtwagen in de achterkant parkeert.


Alternatief is de autopiloot functie niet gebruiken maar op dat moment heb ik een product wat niet doet waarvoor het gekocht is en komen we weer in een heel ander verhaal terecht.
 
Je kan verantwoordelijk stellen wie je wilt, je hebt volgens mij alleen geen poot om op te staan. Tesla is naar mijn mening altijd erg duidelijk geweest over de verantwoordelijkheid bij autopilot: die ligt altijd bij de bestuurder.
Bovendien geef je in je post aan op de hoogte te zijn van de beperkingen van het systeem, dus dit maakt je case zeker niet sterker.

Ja, ook ik vind de nieuwe methode waarmee AP omgaan met maximum snelheden minder dan de oude, maar ik snap het wel: Jij wilt dat ik stuur? Prima, maar dan op basis van bij mij bekende snelheden. Daarmee is het inderdaad op zijn zachtst gezegd niet tof dat die snelheden niet kloppen. Maar onbruikbaar vind ik het systeem allerminst. Open voor verbetering? Zeker!

Jammer dat het draadje van 8.1 bijna alleen over deze beperking gaat!
 
Brusselse binnenring vanaf Groot-Bijgaarden tot Strombeek: beperkt tot 90. Als er nu 1 plaats is waar hij al zou moeten geleerd hebben....
17.26.76.

Zelfde bij Mercedes (recent model) heb ik gemerkt. Deze geeft ook op een groot deel van de ring 90 aan. Ik vermoed dat ze allemaal dezelfde foute GPS kaartgegevens gebruiken aangezien er daar geen verkeersborden staan.
 
Hebben jullie de ervaring dat de auto in AP soms een behoorlijke schommel binnen de rijstrook maakt meteen na een hobbel op de snelweg? Het voelt alsof AP door het plotselinge hoogteverschil de positie van de lijnen heel even verlegd en dan snel weer corrigeerd. Op de A15 heb je een aantal vrij heftige hobbels. Zat daar vandaag voor mijn gevoel tweemaal érg dicht tegen het verkeer naast me na zo'n hobbel. AP2 17.26.76.

Ook vraag ik me af wanneer AP2 beter om zal gaan met dubbele belijning, bijv. op een 100 km/u weg met groene strook. Nu pakt 'ie vaak de linker van de dubbele lijn en wil hij dus veel te links in de strook rijden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tampert
2017.28 c528869.

op 17.17.17 had ik dit gedrag helemaal niet, die had echter wel last als de zon verkeerd op de camera's stond, dan werd hij nerveus. op versie 17.26.76 was dit gedrag weg maar met bobbels is hij de weg even kwijt.
 
Is met name als je over een heuveltop komt, dan gaat ie zoeken en moet je alert zijn.
De camera ziet even geen belijning en dus gaat ie zwalken. M.i. makkelijk op te lossen door de auto bij het ontbreken van belijning gewoon strak rechtdoor te laten rijden. Komt de belijning weer terug in beeld dan zal ie uiteraard de koers moeten corrigeren. Dat is alleen in bochten wat ingewikkelder.
 
Snelheidslimiet van 70 op stuk snelweg E313 naar E34 is nog niet opgelost, maar met de nieuwe updates gaat hij wel niet meer volop in de remmen, het remmen gaat nu veel geleidelijker maar is nog steeds niet gewenst natuurlijk.

Bizarre is ook als je snelheid bijgeeft dat de limiet op 70 bleef staan lang voorbij de bocht. Eenmaal de rem eens aanraken en plots staat er terug 120 terwijl er geen enkel bord is gepasseerd met een snelheidslimiet. Het lijkt me dus echt gewoon een kaartenprobleem.