Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Ook bij mij (eigenlijk al sinds update naar .44) dat AP en TACC uitvalt zonder (verkeers)aanleiding. Zelfs als ik alleen TACC gebruik valt AP2 volledig uit. Kan na 1 min zijn, soms na 15min. Al 2x bij SEC geweest, probleem is er nog steeds, maar lees nu dat meer mensen er last van hebben.

Tuurlijk mooi systeem. En Tesla kopen is FUN als een innovatie experiment.

Maar big picture: duurt nu al 2 maanden voor mij. Als AS uitvalt, valt direct alles uit. TACC zou toch nog mooi zijn als die blijft werken met zelf sturen. Maar als ook TACC uitvalt, zou een simpele CC ook nog behulpzaam zijn. Tussen de .28 ("smooth as silk" update) en nu de 50.1 vind ik autosteer / lane change / remmen / snelheid begrenzing echt verslechterd (en dan bedoel ik die minuten dat AP2 wel werkt).

Ik hoop dan ook weer snel op een flinke stap voorwaarts in het experiment!!
 
Ook bij mij (eigenlijk al sinds update naar .44) dat AP en TACC uitvalt zonder (verkeers)aanleiding. Zelfs als ik alleen TACC gebruik valt AP2 volledig uit. Kan na 1 min zijn, soms na 15min. Al 2x bij SEC geweest, probleem is er nog steeds, maar lees nu dat meer mensen er last van hebben.

Tuurlijk mooi systeem. En Tesla kopen is FUN als een innovatie experiment.

Maar big picture: duurt nu al 2 maanden voor mij. Als AS uitvalt, valt direct alles uit. TACC zou toch nog mooi zijn als die blijft werken met zelf sturen. Maar als ook TACC uitvalt, zou een simpele CC ook nog behulpzaam zijn. Tussen de .28 ("smooth as silk" update) en nu de 50.1 vind ik autosteer / lane change / remmen / snelheid begrenzing echt verslechterd (en dan bedoel ik die minuten dat AP2 wel werkt).

Ik hoop dan ook weer snel op een flinke stap voorwaarts in het experiment!!
Bij mij de afgelopen week ook al 2x TACC en AP niet beschikbaar. Park en Start lost storing op....
 
Mijn model S ging gisteren zonder reden in de ankers (van 120km/u naar 70 zoiets). Meer mensen hier last van sinds de vorige update?
Yups, een feature die bij mij sinds .46 feilloos goed werkt ;) . Sindsdien altijd een voet tegen het Wattpedaal om zonodig meteen een dot power te geven. Omdat het steeds op dezelfde punten op de snelweg gebeurt, weet ik wanneer ik moet ingrijpen.
 
@robertvg ik zal overdag even opletten bij welke hm-paaltjes het is voor de precieze plekken. Het gebeurt in ieder geval bij mij op de A1, richting Amsterdam (vanuit het oosten) bij knooppunt Almere (100km/u). En richting Amersfoort (vanuit het westen) ter hoogte van afslag Amersfoort-West/Bunschoten (130km/u).

Het gekke is, is dat het rijrichting afhankelijk is, want op de andere rijrichting heb ik bij de genoemde punten geen last van plotseling afremmen. Dit gebeurt ook gewoon op de cruisecontrol, wat ik opzich best vreemd vind, aangezien de cruisecontrol los van de navigatiedata zou moeten werken, voor de maximum snelheid zou de camera achter de binnenspiegel de snelheidsborden moeten herkennen (toch????).
 
  • Like
Reactions: robertvg
@robertvg ik zal overdag even opletten bij welke hm-paaltjes het is voor de precieze plekken. Het gebeurt in ieder geval bij mij op de A1, richting Amsterdam (vanuit het oosten) bij knooppunt Almere (100km/u). En richting Amersfoort (vanuit het westen) ter hoogte van afslag Amersfoort-West/Bunschoten (130km/u).

Die ken ik inderdaad. De reden dat hij het de ene kant wel op doet en de andere niet is wel verklaarbaar (niet minder stom overigens).

Richting Amsterdam denkt hij, doordat de snelweg zo enorm verlegd is, dat je op de weg naast de snelweg rijdt. Daar is de snelheid 70. En dan gaat de auto dus enorm in de anders. Iets wat hij wat mij betreft op dat moment niet hoort te doen als er enige intelligentie zou zitten in het systeem.

Op de terugweg gebeurt het niet. Daar is ook veel gebeurd, maar liggen de rijbanen nog ongeveer op de zelfde plek (doch Almere/Amersfoort omgedraaid). Hij snapt dus niet precies waar hij is, maar weet wel dat het een snelweg is, dus remt niet af.

Volgens mij maakt de cruise ook gebruik van kaartdata. Dat verkeersborden lezen doet die Tesla niet. Een Ford Focus overigens wel.....
 
@Faiz71 borden leest ie (nog) niet hoor... ik heb dat plotseling remmen op de A58 in oostelijke richting bij de afslag naar de A27. Ik denk dat het daar gebeurd omdat er een lage telecom zendmast staat waarvan de straalschotel precies op de rijweg gericht is. Erg concequent vertragen tot bijna stapvoets, ook als er helemaal geen verkeer is. Al gemeld met de voiceknop maar nog geen actie op het moederschip.
 
Faiz, ik hoor/lees graag de precieze plaatsen op de snelweg waar dat gebeurt, ook van @jjochems zo mogelijk de relatie met de data in de kaarten van Tesla te kunnen vinden.

Ook op de nieuwe fly-over A9(Amsterdam Zuid-Oost) komende van de A1 gaat het nog niet goed. Kleine scherm spring van 120 naar 60 km/u als maximum snelheid. Gevolg fors af remmen terwijl je daar 100/120 mag rijden.
 
Ook op de nieuwe fly-over A9(Amsterdam Zuid-Oost) komende van de A1 gaat het nog niet goed. Kleine scherm spring van 120 naar 60 km/u als maximum snelheid. Gevolg fors af remmen terwijl je daar 100/120 mag rijden.

Nieuwe situaties kunnen een korte tijd begrepen worden hoewel men daar toch ook wel iemand voor zal hebben rondlopen. Jarenlange gaten in de kaart laten zich niet verklaren. Maar goed dat uiteindelijk de eigen neural kaart wordt opgebouwd waar deze kaart als basis dient en waar door onze reacties (niet hier maar door AP te overrulen op die locaties) de lelijke plekken wel uitgaan zodat het zich wel zal oplossen "straks".
 
Het blijft een mysterie. Eerdere meldingen van consequent plotseling afremmen van 130 tot 70 of zelfs 50 door@Hans Noordsij kon ik precies terugvinden op de maps. Nu zie ik in de kaarten geen duidelijke verklaaring voor wat jullie beschrijven.

QUOTE="Faiz71, post: 2481023, member: 62760"]En richting Amersfoort (vanuit het westen) ter hoogte van afslag Amersfoort-West/Bunschoten (130km/u).[/QUOTE]
De gehele A1 rondom deze plek is netjes maximum 130km/uur, dus daar is niets mis mee en verklaart dat remmen niet. Tenzij je auto denkt dat hij op de afslag naar Amersfoort zit want die bocht staat op de kaart als max 50 km/uur.
Na maximaal 200 meter zou je wagen dan vanzelf weer moeten versnellen tot 130.
E7AC5263-4552-4590-8F28-EBDA31E3A5F1.png

ik heb dat plotseling remmen op de A58 in oostelijke richting bij de afslag naar de A27. Ik denk dat het daar gebeurd omdat er een lage telecom zendmast staat waarvan de straalschotel precies op de rijweg gericht is
Ook daar zie ik niets vreemds op de kaarten, alles is netjes max 130.
Die zendmast (die gsm mast bedoel je neem ik aan) zal er niets mee te maken hebben, wellicht dat de viaducten een rol spelen.
3ED483E5-4277-422A-B72A-19AAA562255D.png

Ook op de nieuwe fly-over A9(Amsterdam Zuid-Oost) komende van de A1 gaat het nog niet goed
Dit zal ook te maken hebben met nieuwe wegdelen. De ADAS (Advanced Driver Assistance) maps die Tesla gebruikt zijn van maart 2017, hierop staat nog de oude situatie waarop de weg via een rondje naar rechts onder de A1 doordraaide, niet de nieuwe rechtstreekse flyover (de andere kant op A9->A1 wel overigens).

Overigens heeft Tesla vorige week voor het eerst hele stukken High Definition maps geupload, voor heel Californië en voor een Coast to Coast route. Met behulp van die HD maps zou de wagen zichzelf tot op zo’n 10cm nauwkeurig moeten kunnen positioneren, een ook moeten weten op welke rijbaan hij zit e.d. Wellicht komt die beloofde FSD demo er toch binnenkort aan. Die kaarten zijn itt de adas kaarten niet te downloaden want nu wel beveiligd door Tesla.
En ook zouden de Q1-2017 Navigon kaarten er binnenkort aankomen.

We hebben dus nu in totaal te maken met 5 soorten kaarten:
- de offline Navigon kaarten voor de navigatie (+/- een jaar oud)
- verkeersinformatie van Inrix
- Google maps, waarop beide vorige worden geprojecteerd
- de adas kaarten (tiles) met daarin per wegdelen data zoals: maximum snelheid, is autopilot toegestaan, is radar bracking enabled etc etc. En veel data die volgens mij (nog) niet wordt gebruikt zoals het snelheidsverloop door een bocht, acceleratie etc.
- en nu dus de nieuwe HD maps die worden geupload en waarschijnlijk binnenkort gebruikt gaan worden.

Het is een wonder dat het allemaal nog werkt. :confused:
 
@robertvg a15 li hm 53.3 (ongeveer), al twee keer gehad dat hij daar zonder verkeer in de buurt flink wil remmen. Er is de afgelopen jaren daar flink verbouwd aan de A15.
Dat is als ik het goed zie naast de oprit vanaf S101-Waalhaven, in westelijke richting. De kaarten zijn zo te zien wel uptodate met de huidige wegsituatie. Maar ook daar niets vreemds te zien qua maximum snelheid, tenzij je auto denkt dat hij op de oprit zit, die is het eerste stuk max. 80km/uur.
AA6568AB-8900-45D6-8856-B8356FACFE82.png
 
  • Informative
Reactions: Carl
Overigens heeft Tesla vorige week voor het eerst hele stukken High Definition maps geupload, voor heel Californië en voor een Coast to Coast route. Met behulp van die HD maps zou de wagen zichzelf tot op zo’n 10cm nauwkeurig moeten kunnen positioneren, een ook moeten weten op welke rijbaan hij zit e.d. Wellicht komt die beloofde FSD demo er toch binnenkort aan. Die kaarten zijn itt de adas kaarten niet te downloaden want nu wel beveiligd door Tesla.
En ook zouden de Q1-2017 Navigon kaarten er binnenkort aankomen.

:confused:

Komt toch allemaal wel zoals gezegd en gedacht is. En past bij Tweet van Elon hierover. Komende maanden kunnen spannende dingen laten zien.
 
Dat is als ik het goed zie naast de oprit vanaf S101-Waalhaven, in westelijke richting. De kaarten zijn zo te zien wel uptodate met de huidige wegsituatie. Maar ook daar niets vreemds te zien qua maximum snelheid, tenzij je auto denkt dat hij op de oprit zit, die is het eerste stuk max. 80km/uur.
View attachment 269376
Dan zou je in de display toch de max snelheid omlaag moeten zien springen, dit is me niet opgevallen. Of het is zo kort dat het niet in de display verschijnt.


Ik heb trouwens het idee dat er twee verschillende slow downs zijn. De eerste zoals hierboven beschreven zonder verkeer in ene een rem actie, je hoort dan echt het rempedaal bewegen (of het weer abrupt lossen daarvan). de tweede als je een vrachtwagen inhaalt of iets passeert wat veel schaduw werpt, de auto haalt dan heel aarzelend in snelheid neemt dan wel af maar niet zo abrupt.
Al een paar keer gemaild met tesla hierover, hun verzoek is om elke keer een report bug te doen via de spraakfunctie, dan kunnen ze het beter uitzoeken.