Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spraakherkenning na 2019.40.50.1 help mee!

This site may earn commission on affiliate links.
Oké. Ze hebben dus een hoop stukgemaakt. Fijn zo’n afgeraffelde update.

Maar iets simpels als “Bel Jan MOBIEL” Hoe moeilijk is dat? Mijn after market Parrot uit m’n eerste Saab 93 begreep dit zelfs. Kunnen ze in plaats van zinloze spelletjes en futiele opties als “kom hier auto want ik ben te lui en te vet om zelf nog te lopen” niet gewoon eens wat oude vertrouwde functionaliteit uit de jaren ‘90 in die auto opnemen?
 
  • Funny
Reactions: DucaTinus
In een VW is het erger hoor. Daar moet je voor navigatie eerst “plaats” roepen. Dan “straat” waarna je het “huisnummer” moet laten weten. Waarna het systeem zegt dat er geen telefoon gekoppeld is dus hij niet kan bellen. En de kans dat dit nog goed komt is heel wat kleiner dan bij Tesla. Dit blijkt ook duidelijk bij de Audi Etron waar helaas geen verbetering mogelijk is.
Wat kan mij VW schelen? Toen ik de auto kocht werkte stembediening voor navigatie en bellen nagenoeg foutloos. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Ik snap niet hoe je dat goed kunt praten met een verwijzing naar het gepruts bij VAG... met hen heb ik niets te maken, op de Ionity chargers na dan.
 
In een VW is het erger hoor. Daar moet je voor navigatie eerst “plaats” roepen. Dan “straat” waarna je het “huisnummer” moet laten weten. Waarna het systeem zegt dat er geen telefoon gekoppeld is dus hij niet kan bellen. En de kans dat dit nog goed komt is heel wat kleiner dan bij Tesla. Dit blijkt ook duidelijk bij de Audi Etron waar helaas geen verbetering mogelijk is.

Dat is zeker het fijne van OTA updates.
 
Dat is zeker het fijne van OTA updates.

Correctie: dat is THEORETISCH het fijne van OTA updates. Op papier klinkt het mooi, maar voorlopig heb ik dankzij die OTA updates nog geen week kunnen genieten van perfect werkende spraakherkenning, waarna het nu al bijna twee weken niet meer werkt, ondanks 2 verdere updates. Misschien moeten ze de boel eerst eens stabiliseren alvorens belangrijke functionaliteit als hands-free bellen en navigeren te slopen voor weinig tot geen gewin (want wat hebben we nu voor verbeteringen gekregen in 50.40.1-7 behalve Netflix?).
 
Wat kan mij VW schelen? Toen ik de auto kocht werkte stembediening voor navigatie en bellen nagenoeg foutloos. Nu eigenlijk helemaal niet meer. Ik snap niet hoe je dat goed kunt praten met een verwijzing naar het gepruts bij VAG... met hen heb ik niets te maken, op de Ionity chargers na dan.
Ik zie niet waar ik dit goedpraatte. Maar bij Tesla is er nog hoop. Navi bestemmingen kun je via de microfoon op het navi toetsenbord inspreken. Ik gebruik voor bellen nu maar Siri. Ik hoop dat ze het snel fixen.
 
Ik zou graag de voice-commands lijst (NL) verder willen aanvullen. Om dit voor iedereen gemakkelijk en overzichtelijk te maken (en te houden) heb ik de reeds bestaande lijst in een app gezet. Deze is hier te vinden en wordt geüpdate zodra er meer commands zijn toegevoegd aan de Google Drive. Ik hoop dat iedereen zijn steentje wil bijdragen.
 
Ik zou graag de voice-commands lijst (NL) verder willen aanvullen. Om dit voor iedereen gemakkelijk en overzichtelijk te maken (en te houden) heb ik de reeds bestaande lijst in een app gezet. Deze is hier te vinden en wordt geüpdate zodra er meer commands zijn toegevoegd aan de Google Drive. Ik hoop dat iedereen zijn steentje wil bijdragen.
Vraag me af wat Frank hiervan denkt?:D:) (algemeen)

Mooi initiatief, ik neem aan dat er ook een Engelse lijst is die we kunnen uitproberen in het NL?
Blijft bijzonder dat je deze info van forum en groepen moet halen ipv het van Tesla te krijgen. Ben jij geen "liefhebber" dan zal deze info je nooit bereiken. Het is dat ik op TMC zit want mijn vrouw (het is haar m3) had hier nooit achtergekomen. En hoeveel van de 30k eigenaren snappen er nu al helemaal niets meer van? De vragen komen nog steeds iedere dag voorbij op de div. fora's, facebooken etc
 
Last edited:
We worden nu al best lang geteisterd door deze versie.
Bug reports werken ook niet meer dus wellicht denken ze bij development van Tesla dat het een geweldige versie is nu er geen bugreports meer binnenkomen....:confused::(

Jullie weten toch dat bugreports niet 'binnenkomen' bij Tesla?
Er word niks verstuurd hoor. Alleen een marker geplaatst in de logs lokaal in de auto.
Vervolgens heb je niet al teveel tijd om Tesla Service te contacten, en dan kan er vanuit engineering op je auto ingelogd worden om te kijken en die kunnen aan de hand van de marker kijken naar zaken/logging op/rond het tijdstip. Bron: Tesla monteurs zelf.
 
Een paar dagen geleden getest met "open dashboardkastje". Dit commando wordt perfect herkend en in tekst weergegeven en vervolgens gesproken bevestigd met de tekst "open laadpoort". Daarna wordt de laadpoort ook netjes geopend, tijdens het rijden....:eek::eek:

Omdat ik het bijna niet kon geloven, vandaag nog maar eens getest. Wederom werd het commando keurig herkend en ook uitgevoerd. Deze keer stond de auto wel geparkeerd en stond het laadklepje keurig open. :)

Ik snap de klachten dus niet zo goed, het werkt uitstekend maar doet wel iets anders dan je vroeg.:cool:

"Bel en dan een naam" doet het bij mij trouwens prima. "Navigeer naar ..." is daarentegen 100% kansloos.

"Open ..." durf ik niet meer tijdens het rijden.:(:):D
 
Een paar dagen geleden getest met "open dashboardkastje". Dit commando wordt perfect herkend en in tekst weergegeven en vervolgens gesproken bevestigd met de tekst "open laadpoort". Daarna wordt de laadpoort ook netjes geopend, tijdens het rijden....:eek::eek:

Omdat ik het bijna niet kon geloven, vandaag nog maar eens getest. Wederom werd het commando keurig herkend en ook uitgevoerd. Deze keer stond de auto wel geparkeerd en stond het laadklepje keurig open. :)

Ik snap de klachten dus niet zo goed, het werkt uitstekend maar doet wel iets anders dan je vroeg.:cool:

"Bel en dan een naam" doet het bij mij trouwens prima. "Navigeer naar ..." is daarentegen 100% kansloos.

"Open ..." durf ik niet meer tijdens het rijden.:(:):D

Same here echter; Bel naam met "van den" erin gaat weer helemaal fout. Het is nog niet "af" voor de nederlandse taal.
 
Jawel, oudere versie ging prima om met namen inclusief tussenvoegsels. Is dus ergens fout gegaan bij deze release. Zekerheden bestaan niet bij Tesla, maar grote kans dat in volgende release alles weer werkt.

En ik hoop die release binnen twee weken te zien/hebben :cool::p
 
Dit is echt heel dramatisch. Van een perfect systeem dat zowel in het Engels als Nederlands de spraakcommando's feilloos overman, is het een system geworden dat niks meer kan. "Navigeer naar thuis" of "rij naar huis" wordt goed gespeld maar niet meer begrepen. "Speel Kensington" idem dito. Je hebt er helemaal niks meer aan en hopelijk wordt het snel gecorrigeerd. Mijn auto is nu een jaar oud (Model S) en bij een portier laat een RVS strip los en bij een ander portier gaat de deurhendel niet meer altijd naar binnen. Het 17 inch display verkleurt ook helemaal geel langs de randen. Disndag naar Tesla voor reparatie en dan zal ik daar ook eens peilen hoe het met de spraakcommando's zit.
 
Blijkbaar heeft iemand sharen via de link uitgeschakeld, en heb ik sinds vannacht tientallen mails gekregen omdat mensen toestemming vroegen om de link te openen. Bij deze zou hij weer terug toegankelijk moeten zijn, en ik heb ingesteld dat willekeurige mensen de share instellingen niet meer kunnen veranderen.
 
Alle voormelde klachten herkenbaar. Wat mij betreft is het meest irritante dat 1. Tesla Nederland over dit soort gedoe zelf niet actief communiceert en 2. De wachttijd voor een garageafspraak (in Den Haag) 2 maanden is. En dat in samenhang dat contact alleen per sms (sic!) kan. 5 jaar geleden toen ik mijn eerste model S kreeg was eea onvergelijkbaar beter.
 
Na bij update 2020.4.1 te zijn beland, werken de spraakcommando's nog steeds niet goed. Weet iemand een alternatief voor "Navigeer naar..", dat is zo'n beetje de meest nuttige omdat daarvoor de interactie met je touchscreen intensief is. In de Engelse taal heb ik het nog niet geprobeerd. Weet iemand hoe je alles in het Engels omzet? Alvast bedankt.
 
Nadat de spraakcommando's eerst perfect werkten, heb ook ik deze week een update gekregen waardoor niets meer lukt.
Wat mij het meest opvalt , is dat het systeem me nu niet lijkt te horen. Als ik heel hard schreeuw in mijn auto schrijft hij een paar woorden, maar dat is ook alles.
Voorheen lukte het bijna fluisterend.
 
Waarschijnlijk is er niets mis met jouw auto maar werkt de back end weer eens niet. Ik had vandaag ook weer een paar hilarische momenten waarin ik vraag om te navigeren naar een plek, de tekst keurig volledig in beeld komt ondanks moeilijke leestekens en er vervolgens iets heel anders van gemaakt wordt. En het “command not understood” als resultaat.