Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat @LastNLSig verwijst naar mensen die vanuit Enschede (Universiteit Twente) open neer naar Den Haag gechauffeerd worden. Dat is iets meer dan 400 km retour. Dus moet het met normaal rijden plus een klein uurtje laden op bestemming aan een 11 kW station wel lukken met een Tesla met tenminste 90 kWh accu. Het Bart Tommelein syndroom blijkt besmettelijk...

Als mensen van de UT er in deze tijd nog op staan om voor een vergadering van 1 uur fysiek op en neer te rijden, slaan ze m.i. sowieso de plank mis, of ze dat nu mileu bewust doen of niet.

Video conferencing anyone?
 
  • Like
Reactions: BobbyKings
Ik denk dat @LastNLSig verwijst naar mensen die vanuit Enschede (Universiteit Twente) open neer naar Den Haag gechauffeerd worden. Dat is iets meer dan 400 km retour. Dus moet het met normaal rijden plus een klein uurtje laden op bestemming aan een 11 kW station wel lukken met een Tesla met tenminste 90 kWh accu. Het Bart Tommelein syndroom blijkt besmettelijk...
Inderdaad. Had ook berekend (en verteld) dat het met bijladen in Den Haag net moet lukken.
Maar dan moet alles wel precies passen en er bij het ministerie een laadpaal beschikbaar zijn (wel graag 22kW dan). Maar als er voor omgereden moet worden (en je vast staat in het verkeer) wordt het allemaal erg krap. Een beschikbare SuC zorgt dan voor enige ease of mind. En zoals ik aangaf help het bij de overtuiging/overstap (ook als het niet direct noodzakelijk is).

Ben zelf ook wel eens voor een paspoort/visum op en neer geweest. Nog geen 10min op een ambassade (als er echt haast bij is) . Dan mis je op dat traject echt een SuC.
 
Bij een verbruik van 280-300Wh/km (boender je flink met een S, of rijd je normaal met regen en windje tegen). Dan heb je max 120kWh nodig. Een 90kWh Model S heeft 82kWh usable bij 100% SoC bij vertrek.

Een uur aan de 11kW AC gaat dan niet voor voldoende energie zorgen. Dan stop je 8 a 9 kWh in de accu. Je moet ondanks dit uurtje laden nog ergens onderweg 27 kWh scoren. Dan zou mijn advies zijn....zowel op de heen als terugreis 20 minuutjes bij Fastned aan de DC.

De reis zou dan ongeveer 40 minuten langer duren dan met een walmende diesel. Die 27-38kWh bij een SuC halen kost 15-20 minuten.

Een SuC levert je dus "slechts" 20-25 minder reistijd op, dan de route zonder een SuC te doen. Op een totale reistijd van een dikke 4 uur.

Wanneer je wat rustiger rijdt, dan moet 250Wh/km mogelijk zijn zodat je 100kWh nodig hebt.

Een nieuwe S100D, een iets minder hoge kruissnelheid en een onsite AC sessie van 1 uur, is wel voldoende voor je case en is geen SuC voor nodig.
 
Op de lijn Enschede-Den Haag kom je geen enkele SuC tegen (zonder extensief omrijden). Ergens op die lijn zou dus best fijn zijn.
Of dat nu Den Haag, Utrecht op Apeldoorn is maakt niet zo heel erg veel uit. Hoewel Utrecht de meeste mogelijkheden geeft.

Kwam pas mensen van de UT tegen die als vervanging van de 'auto's met chauffeur' een Tesla overwogen. Die brengen soms voor een vergadering van een uur bestuurders op en neer naar Den Haag. Dan is destination charging ook maar een halve oplossing. Goed (overtuigend) om dan een SuC back-up ergens onderweg te hebben.

Zelf natuurlijk groot voorstander van Apeldoorn (A1/A50) want op dagelijkse route. Maar de afgelopen 3,5 jaar bewijzen dat die natuurlijk niet echt nodig is.
Hmm er is nog ander elektrisch vervoer voorhanden dat precies evenveel tijd kost tussen Enschede en Den Haag...
Waarom pikken mensen altijd het moeilijkste geval uit in plaats van naar de dagelijkse km's te kijken?
Maak een Tesla beschikbaar voor UT personeel en ik durf te wedden dat dat de auto wordt die het minst stilstaat van het beschikbare wagenpark...
 
  • Like
Reactions: HWS
Bij een verbruik van 280-300Wh/km (boender je flink met een S, of rijd je normaal met regen en windje tegen). Dan heb je max 120kWh nodig. Een 90kWh Model S heeft 82kWh usable bij 100% SoC bij vertrek.

Een uur aan de 11kW AC gaat dan niet voor voldoende energie zorgen. Dan stop je 8 a 9 kWh in de accu. Je moet ondanks dit uurtje laden nog ergens onderweg 27 kWh scoren. Dan zou mijn advies zijn....zowel op de heen als terugreis 20 minuutjes bij Fastned aan de DC.

De reis zou dan ongeveer 40 minuten langer duren dan met een walmende diesel. Die 27-38kWh bij een SuC halen kost 15-20 minuten.

Een SuC levert je dus "slechts" 20-25 minder reistijd op, dan de route zonder een SuC te doen. Op een totale reistijd van een dikke 4 uur.

Wanneer je wat rustiger rijdt, dan moet 250Wh/km mogelijk zijn zodat je 100kWh nodig hebt.

Een nieuwe S100D, een iets minder hoge kruissnelheid en een onsite AC sessie van 1 uur, is wel voldoende voor je case en is geen SuC voor nodig.

Mijn ervaring is dat je voor een energiegebruik van 280-300 Wh/km voor een lange rit (100+km) toch wel serieus te hard moet rijden. Met de 90D die wij tijdelijk hadden, was een energiegebruik van 215 Wh/km bij 110 km/u heel normaal (op een langere rit). Dat is met AC op 20/21 graden. Bij 120-125 (en begin een stuk 80, maar ook een stuk 130) met 3 man in auto en AC op 20 is 235 Wh/km heel normaal.
 
  • Informative
Reactions: Defiant
Op de lijn Enschede-Den Haag kom je geen enkele SuC tegen (zonder extensief omrijden). Ergens op die lijn zou dus best fijn zijn.
Als je direct over de A35 vanuit Enschede vertrekt naar Den Haag niet inderdaad, maar als je over de N18 gaat kom je langs SuC Zevenaar. Dat is +/- 5 km langer (dus dat valt wat mij betreft nog wel mee), alleen omdat je over een 80 km/u weg gaat ben je wel vaak 15 minuten langer aan het rijden. Aan de andere kant, mijn ervaring is dat de filekans op die route wel weer kleiner is, dus op drukkere dagen kan het juist gunstig uitpakken.

Neemt niet weg dat ik wel graag een SuC rond Utrecht zou willen zien en dan zou je Enschede-Den Haag dus ook meteen van een SuC hebben voorzien, ook als je volledig over de snelweg gaat.

Edit: zie net dat het volgens Google al snel 25 minuten langer is, maar goed, ik haal meestal op de N18 wel 5-10 minuten in ten opzichte van de Google en navigatie tijd :p
 
Mijn ervaring is dat je voor een energiegebruik van 280-300 Wh/km voor een lange rit (100+km) toch wel serieus te hard moet rijden. Met de 90D die wij tijdelijk hadden, was een energiegebruik van 215 Wh/km bij 110 km/u heel normaal (op een langere rit). Dat is met AC op 20/21 graden. Bij 120-125 (en begin een stuk 80, maar ook een stuk 130) met 3 man in auto en AC op 20 is 235 Wh/km heel normaal.

Nog beter....dan wordt de noodzaak voor een SuC in de casus nog kleiner. Ik reken me niet graag rijk met voorbeelden ;). Voorkomt teleurstellingen. Dus kortom...zelfs in het iet wat "gezochte" geval van de Tesla die heeel snel van de TU naar Den Haag moet kunnen, blijkt die Tesla al zo goed te zijn dat de absolute noodzaak voor een SuC vervalt voor die route...maar ik denk dat niemand zal ontkennen dat het handig zou zijn. :D
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Mijn ervaring is dat je voor een energiegebruik van 280-300 Wh/km voor een lange rit (100+km) toch wel serieus te hard moet rijden. Met de 90D die wij tijdelijk hadden, was een energiegebruik van 215 Wh/km bij 110 km/u heel normaal (op een langere rit). Dat is met AC op 20/21 graden. Bij 120-125 (en begin een stuk 80, maar ook een stuk 130) met 3 man in auto en AC op 20 is 235 Wh/km heel normaal.

totdat je een MX rijdt, dat red je niet onder de 270 Wh/km met max. 120 km p/u
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Uitbreiding van Amsterdam ZO met 5 stalls
 

Attachments

  • IMG_0032.JPG
    IMG_0032.JPG
    549.8 KB · Views: 50