Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Als je de luxe hebt om om te kunnen keren heb je ook niets bij een SuC te zoeken lijkt me.

Vermoeiend zulke kortzichtige reacties en mensen meteen veroordelen. Er is ook nog een SuC in Oosterhout die voor zij die Breda aan doen misschien niet op de route ligt (bv. Rotterdam - Antwerpen) maar in hoogste nood wel nog een alternatief kan zijn.

Wie ben jij om te oordelen dat iemand die onderweg is van Amsterdam naar Parijs dat hij in Breda dan wel Antwerpen-Noord moet laden? Je kan zonder veel problemen het rekken tot Antwerpen als je achter een vrachtwagen gaat hangen vanaf Breda en als het niet te koud is, maar het is niet optimaal. Of bewust kiest voor Breda ipv Antwerpen omdat er op wandelafstand in Breda een McDonalds/KFC/Ikea is.

Maar fijn dat jij in dat geval de persoon als ongewenst bestempeld had.

Ik vind de SuC politie die op dit forum ontstaat niet fijn. Zitten zij dan steeds in de wagen tijdens het opladen te denken dat hun gebuur waarschijnlijk geen recht heeft op laden want hij woont vlakbij? Beetje zoals reizen in 1ste klasse op de trein iedereen je daar bekijkt en je in de ogen kan lezen "heeft die wel een ticket 1ste klasse?".
 
Last edited:
Ik ervaar dat de toiletten vaak netter en beter voorzien zijn als je net even paar km van de snelweg bent. Uitzondering daar gelaten maar een warme ruimte warm water en muziek kom je nu niet bepaald bij elke rustplaats tegen .
Ik heb ook wel de voorkeur voor SuC bij hotels, of bij een redelijk goed restaurant. Ik vind het heerlijk om tijdens het laden even wat te drinken of te eten. Snap niet goed waarom veel mensen in hun auto blijven zitten, daar heb je immers net al 2 tot 3 uur in gezeten op het moment dat je bij de SuC aankomt, dan is het lekker om er juist even uit te kunnen. En van het geld dat je bespaart op brandstofkosten kun je prima eten en drinken, dus voor de kosten hoef je het ook niet te laten lijkt me. Dit kleine gastronomische genoegen is wat mij betreft integraal onderdeel van het plezier om lange reizen met de EV te maken.
 
Hoe langer je er over nadenkt, hoe minder suboptimaal een SuC bij een hotel is.

Als er sprake is van ICE-ing dan is dat vaak ook voor langere periode (dinertje, lunch etc.). Mijn voorkeur zou ook meer uitgaan naar plekken aan de snelweg, mocht er dan al sprake zijn van ICE-ing dan zal het waarschijnlijk ook korter duren. Denk ook dat de irritatiefactor van een aantal SuC's bij een plek langs de weg kleiner zal zijn, dan op een vol parkeerterrein.

En voor de meeste Tesla-rijders maakt het volgens mij toch niet uit, die zie ik bij de SuC's in de auto zitten ;)

Ook de locaties, volgens mij ligt Corendon niet direct aan de snelweg. Breukelen op zich wel, maar als het een beetje druk is staat de hele afrit daar al snel vast.

Of zeg ik nu iets heel raars, omdat bijna iedereen gaat lunchen/dineren bij VdV?
Dat is voor een ieder persoonlijk. Ik deel jouw mening, ik vind afritten en rotondes zelf ook suboptimaal. Zo vind ik Breukelen best wel een gedoe om bij de SuC te komen.

Fastned heb ik vanavond weer geladen. Snelweg af bij de A50, aan de lader en zelf bij LaPlace naar binnen lopen. Ruime keuze en kan daarna weer door.

In Duitsland vind ik de Rasthof locaties wel fijn, daar heb je ook heel wat keuzes qua voorziening, maar in NL, BE en FR vind ik de hotelkeuze gewoon niet zo fijn.

Maar dat is ieder zijn eigen mening. Ik verkies een snelweg locatie boven een hotel.
 
Ik heb ook wel de voorkeur voor SuC bij hotels, of bij een redelijk goed restaurant. Ik vind het heerlijk om tijdens het laden even wat te drinken of te eten. Snap niet goed waarom veel mensen in hun auto blijven zitten, daar heb je immers net al 2 tot 3 uur in gezeten op het moment dat je bij de SuC aankomt, dan is het lekker om er juist even uit te kunnen. En van het geld dat je bespaart op brandstofkosten kun je prima eten en drinken, dus voor de kosten hoef je het ook niet te laten lijkt me. Dit kleine gastronomische genoegen is wat mij betreft integraal onderdeel van het plezier om lange reizen met de EV te maken.

Ben ik met je eens (al vind ik alleen eten niet gezellig), maar in de eerste plaats wil ik gewoon...laden en z.s.m. weer door. Al het andere is secundair, kan natuurlijk prima, leuk, aangenaam en nuttig zijn...maar is bijzaak.
 
  • Like
Reactions: Fransananas
Dat is voor een ieder persoonlijk. Ik deel jouw mening, ik vind afritten en rotondes zelf ook suboptimaal. Zo vind ik Breukelen best wel een gedoe om bij de SuC te komen.

Fastned heb ik vanavond weer geladen. Snelweg af bij de A50, aan de lader en zelf bij LaPlace naar binnen lopen. Ruime keuze en kan daarna weer door.

In Duitsland vind ik de Rasthof locaties wel fijn, daar heb je ook heel wat keuzes qua voorziening, maar in NL, BE en FR vind ik de hotelkeuze gewoon niet zo fijn.

Maar dat is ieder zijn eigen mening. Ik verkies een snelweg locatie boven een hotel.

Ik ben ook fan van de Rasthof locaties in Duitsland. Als je een langere reis maakt, kan je toch geen vier keer per dag iets gaan eten in een hotel? Je verliest daar ook elke keer zoveel tijd mee en ipv een paar keer kort te laden, het meest optimale naar reistijd en bezetting van de supercharger, sta je daar dan elke keer tot 90 of 100% te laden omdat je eten er nog niet is en dan moet je daarna lang aan een stuk doorrijden of extra stops inlassen zonder laden om de benen te strekken of een sanitaire pauze in te lassen, nog extra tijdverlies. Om nog maar te zwijgen van het feit dat als je op het verkeerde moment aankomt, je in een hotel ook niet altijd iets kan eten, heel vervelend als je met kinderen reist. En ik hou er ook niet van om in een hotel elke keer iets te drinken, ik wil graag een flesje fris drinken kunnen kopen en dat meenemen in de auto om het onderweg op te kunnen drinken.

Als je één supercharge stop moet doen en het valt op het juiste moment en je hebt tijd genoeg, dan kan een hotel aangenaam zijn, maar anders heb ik veel liever een locatie waar je heel snel geraakt, snel de toiletten kan vinden, een snack en wat drinken kan kopen en snel weer weg kan zijn, zodat de reis niet nodeloos lang wordt. Dus ook voor mij liefst zoveel mogelijk snelweglocaties.
 
Dus aan “klimmaattafels” zijn “ideëen geopperd”. Dat klinkt toch heel wat anders dan “electriciteit gaat zeker goedkoper worden”.

Ik voorspel dat electriciteit op de lange termijn duurder gaat worden. Zowel de stroomprijs als de belastingen op die stroom. En de prijs van gas gaat dankzij verhoogde belastingen nog harder omhoog.

Oorzaak zit hem vooral in toenemende vraag en leveringsonzekerheid in de 6 maanden dat de energievraag het hoogst is.
Komende jaren gaan elektra belasting en dus elektra prijs omlaag. Om mensen te stimuleren van het aardgas af te gaan, want daarvan gaat de belasting flink omhoog. Tot in 2030 bijna niemand meer aardgas gebruikt voor verwarming.

Over enkele jaren (5?) blijft elektra belasting ruwweg gelijk, maar prijzen worden fluctuerend. Hoog bij weinig aanbod/veel vraag, laag bij veel aanbod/weinig vraag. Daarop gaan we laden afstemmen (zoals nu al bij nachttarief, of stroom van je eigen panelen).
Het gaat dan rendabel worden om te investering in eigen accusystemen. Wat het nu nog niet is, door de vlakke prijzen. Dan kan je gaan verdienen door elektriciteit op te slaan als de prijs laag is, en door aan het net te leveren als de prijs hoog is. En dat is precies wat netbeheerders en energieleveranciers willen; stabiliseren van vraag en aanbod. Opladen van auto's kan daarbij ook een rol spelen. Dan is hun marge ook het grootst.

Terug naar supercharger draadje.
Oh nee, daar zijn we al, want dan gaan ook de prijzen bij de superchargers fluctueren.

Dat kan simpel. Het mooie van de CCS stekkers is namelijk ook dat Tesla eenvoudig SuC laden via type 2 gratis kan houden en dat SuC via CCS betaald wordt. Of je nu met een Model 3 of een andere auto komt. Best kans dat wij dan ook een laadpasje krijgen.
 
Vind Tesla | Tesla Nederland
De icoontje is van grijs naar rood gegaan, is het nu dan eindelijk open? :)
Ik kan bevestigen dat je kan laden in Badhoevedorp.
Ben benieuwd hoe ze dat nou gaan doen met de parkeerkosten, het is een kwartier gratis, daarna 2,50€ per uur.

Overigens zie ik de Supercharger in Zuid-Oost ook weer op de kaart, 12 stalls.
Zijn de stalls daar weer beschikbaar ?
 
Last edited:
Vermoeiend zulke kortzichtige reacties en mensen meteen veroordelen. Er is ook nog een SuC in Oosterhout die voor zij die Breda aan doen misschien niet op de route ligt (bv. Rotterdam - Antwerpen) maar in hoogste nood wel nog een alternatief kan zijn.

Wie ben jij om te oordelen dat iemand die onderweg is van Amsterdam naar Parijs dat hij in Breda dan wel Antwerpen-Noord moet laden? Je kan zonder veel problemen het rekken tot Antwerpen als je achter een vrachtwagen gaat hangen vanaf Breda en als het niet te koud is, maar het is niet optimaal. Of bewust kiest voor Breda ipv Antwerpen omdat er op wandelafstand in Breda een McDonalds/KFC/Ikea is.

Maar fijn dat jij in dat geval de persoon als ongewenst bestempeld had.

Ik vind de SuC politie die op dit forum ontstaat niet fijn. Zitten zij dan steeds in de wagen tijdens het opladen te denken dat hun gebuur waarschijnlijk geen recht heeft op laden want hij woont vlakbij? Beetje zoals reizen in 1ste klasse op de trein iedereen je daar bekijkt en je in de ogen kan lezen "heeft die wel een ticket 1ste klasse?".

Je kan een uitzionderingsgeval wel als norm beschrijven, maar waar het om gaat is dat er tussen de oren moet komen dat de 'gratis tanken' mentaliteit asociaal is. Ik heb op vakantie doorreis meegemaakt dat er geen plaats was omdat er overduidelijk zondagochtend rijders stonden te laden tijdens een kopje koffie drinken in de VdV.
En ik durf ook wel te stellen toen ik laatst in Breukelen stond bij een praktisch 100% bezetting dat de overgrote meerderheid gewoon forensen waren op zoek naar gratis stroom.
Los van rechten en plichten een sneu mentaliteit wat mij betreft en een typisch geval van ikke ikke ikke.
 
Huidige status bij Badhoevedorp, niet alle stalls zijn beschikbaar. En als je bij balie uitrijkaartje laat scannen dan kan je zonder gratis door slagboom :)
 

Attachments

  • IMG_5165.jpg
    IMG_5165.jpg
    446 KB · Views: 60
  • IMG_5166.jpg
    IMG_5166.jpg
    478.7 KB · Views: 51
  • IMG_5167.jpg
    IMG_5167.jpg
    556.3 KB · Views: 52
Huidige status bij Badhoevedorp, niet alle stalls zijn beschikbaar. En als je bij balie uitrijkaartje laat scannen dan kan je zonder gratis door slagboom :)

Woohoo! Vanmiddag even langsrijden! Erg blij mee - dan wordt het werken in AMS opeens een stuk beter te doen (hoef ik niet meer op publieke palen bij te laden tussendoor)..

En als Tesla nu toch zo lekker bezig is - mogen ze ook gelijk 'even' Leiderdorp aanleggen o_O
 
Last edited:
View attachment 354538

Iemand een deukje opgelopen in Breukelen?

Ja ik was erbij (12:45) dat iemand achteruit tussen de twee stalls door, de stall van de achterliggende rij omverreed.
Hier een plaatje terwijl de aanstichter de schade opneemt.
De MS had trouwens bijna geen schade.

O ja, voor de derde keer dat ik op Breukelen met een warme accu niet meer krijg dan 30 - 35 kW. Dat schiet niet op. Gelukkig had ik genoeg aan een paar kWh om thuis te komen.
 

Attachments

  • Breukelen.jpg
    Breukelen.jpg
    526.3 KB · Views: 55
  • Helpful
Reactions: PaulusdB