Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Kun je dat eens toelichten?
Het zijn gewoon natuurwetten.

PV-systemen, zonnecellen, is silicon-technologie. Iedere zoveel jaar halveren de kosten en verdubbeld de capaciteit. De enige kosten zijn het onderhoud, lees schoonmaken van de panelen. Die zullen zo rond de €0,01/kWh liggen. Nu wordt in zonnige landen al stroom aangeboden voor 2 to 2,5 cent per kWh.

Voor wind is de bodem op basis van vergelijking, ook te berekenen.
Het onderhoud van een kolencentrale kost 2-3 cent per kWh afhankelijk van de leeftijd. Daarnaast moeten kolen worden aangevoerd, ook dit geeft kosten. Kolencentralen werken op basis van hitte dit geeft grote thermische stress in de opwekkende systemen. Aan kolencentrales wordt al meer dan 100 jaar ontwikkeld. Deze zijn nauwelijks meer te verbeteren.
Bij wind is de ontwikkeling nog maar net begonnen. De prijs van windenergie is nog maar enkele jaren onder die van kolen. Nu pas wordt het interessant om te investeren door grote bedrijven. Daarvoor was het hobby van overheden. Er staan molens op de planning van 12MW, en er zijn nog geen fysieke beperkingen in zicht. Natuurlijk is er wel gebrek aan ervaring.
Wind heeft als voordeel lage temperatuur en geen aanvoerkosten. Als nadeel dat het eindproduct, elektriciteit, getransporteerd moet worden. Maar elektriciteit transporteren is veel goedkoper dan kolen. In China kan al elektriciteit verplaatst worden over 3.000 km, op gelijkstroom hoogspanning, tegen 10% verlies.
Er is geen reden waarom wind niet zou kunnen zakken tot onder de €0,03/kWh.

Het importeren van olie en kolen is vrij stompzinnig. Per jaar geven we in Nederland alleen al €30miljard uit aan subsidies aan merkwaardige regimes die ons een zwart goedje leveren dat we opstoken. Die €30miljard kunnen we beter steken in onze eigen economie middels windmolens. Met de daarmee te bereiken schaalgrote zakt de prijs heel snel naar de genoemde minima.
 
Zodat Breukelen bijvoorbeeld vol staat met iPaces, Kona’s en Ioniqs?
Terwijl de infrastructuur vooruit betaald is door de MS/MX eigenaren ?

SuC’s zijn lange termijn investeringen. M/S eigenaren zullen zeker een deel meebetaald hebben maar denk ik zeker niet volledig betaald.

Ik denk dat er Tesla only chargers en EV chargers zullen komen net als bij destination chargers.

Als er meer non Tesla’s gaan laden is er binnen notime budget voor meer chargers.
 
Aan de klimaattafels, dat zijn de overleggroepen die de regering adviseren over de energietransitie, zijn ideeën geopperd om het gas 75% in prijs te laten stijgen en de opbrengst daarvan voor het verlagen van de energiebelasting op elektriciteit te gebruiken. Die 75% gaat de regering veel te hard maar linksom of rechtsom is de richting gas duurder, stroom omlaag.
Kijk maar even hier: Belasting op aardgas omhoog, elektriciteit goedkoper
Dus aan “klimmaattafels” zijn “ideëen geopperd”. Dat klinkt toch heel wat anders dan “electriciteit gaat zeker goedkoper worden”.

Ik voorspel dat electriciteit op de lange termijn duurder gaat worden. Zowel de stroomprijs als de belastingen op die stroom. En de prijs van gas gaat dankzij verhoogde belastingen nog harder omhoog.

Oorzaak zit hem vooral in toenemende vraag en leveringsonzekerheid in de 6 maanden dat de energievraag het hoogst is.

Dit is het Supercharger draadje, dus ik zal het hierbij houden.
 
Dus aan “klimmaattafels” zijn “ideëen geopperd”. Dat klinkt toch heel wat anders dan “electriciteit gaat zeker goedkoper worden”.

Ik voorspel dat electriciteit op de lange termijn duurder gaat worden. Zowel de stroomprijs als de belastingen op die stroom. En de prijs van gas gaat dankzij verhoogde belastingen nog harder omhoog.

Oorzaak zit hem vooral in toenemende vraag en leveringsonzekerheid in de 6 maanden dat de energievraag het hoogst is.

Dit is het Supercharger draadje, dus ik zal het hierbij houden.
Die klimaattafels zijn wel de plekken waar iedereen die in Nederland op het gebied van milieu en energie er echt toe doet, aanzit. Dit kabinet heeft 't ingesteld en neemt het zeer serieus.
Je moet toch echt naar de link van de overheid kijken. Die is toch glashelder?
En reken er maar op dat de beide knoppen waar de overheid aan kan draaien, energiebelasting gas en elektriciteit, voor 100% tegengesteld aan elkaar, zal worden gedraaid. Te beginnen over 1,5 maand, gas omhoog, elektriciteit omlaag.
Dat de totale kosten voor energie toenemen is niet zo gek. De energietransitie is heel duur.
Ik geef wel toe dat die mensen die over energiegebruik niet nadenken, wel de prijs gaan betalen.

En ja, wij hebben daar al heel lang geleden over nagedacht, én gehandeld.
Niet voor niks wonen wij in een huis dat 100% energie-neutraal is. 0-op-de-meter dus.
Als ruim 11 jaar geleden installeerden wij een grondwater warmtepomp. 45 zonnepanelen zorgen voor alle stroom daarvoor, inclusief dat van de Tesla.
Daarnaast zorgen wij, door een aandeel van ruim 3% in een 3 MW windmolen, voor de elektriciteit van nog eens 60 gezinnen.
Ik realiseer me dan ook goed dat wij niet alleen tot de 'Tesla elite' maar ook tot de 'energie elite' worden gerekend.
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Gewoon mailen met Tesla ([email protected] ) en VdV Breda.
Heb ik vorige keer gedaan en nu na jouw bericht weer.
Als er meer mailtjes komen wordt er “misschien” wat meer aandacht aan besteed.
Net verstuurd naar VdV & Tesla:

Goedenavond,
Vandaag was het weer zover.
8 van de 12 plekken bezet door auto’s met verbrandingsmotor.
Verscheidende Tesla rijders keerde om en gingen weer weg.
Dit vind ik toch echt een kwalijke zaak, al deze mensen vertrouwen op deze laadplekken om weer verder te kunnen reizen.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Straks komt de uitrol van de model 3 er ook nog bij en kunnen er 4 van de 12 laadplekken gebruikt worden op een dag als vandaag.
Dit gaat echt problemen opleveren.


Hierbij het antwoord van (sep 2018) VdV Breda:

Bedankt voor de uw mail.

Wij gaan dit intern bespreken en verbeteren, er komt ook een bord.

Helaas kunnen we er niet fulltime op toe zien dat er geen andere auto’s worden geparkeerd.


Onze excuses voor het ongemak.


Met vriendelijke groet,


Niki Fens-Mensen
( [email protected] )

Front Office Manager

Hotel Breda Princeville

Princenhagelaan 5

4813 DA Breda

076 524 08 06

076 514 27 01
 
  • Like
Reactions: job-lek and Sijsje
Gewoon mailen met Tesla ([email protected] ) en VdV Breda.
Heb ik vorige keer gedaan en nu na jouw bericht weer.
Als er meer mailtjes komen wordt er “misschien” wat meer aandacht aan besteed.
Net verstuurd naar VdV & Tesla:

Goedenavond,
Vandaag was het weer zover.
8 van de 12 plekken bezet door auto’s met verbrandingsmotor.
Verscheidende Tesla rijders keerde om en gingen weer weg.
Dit vind ik toch echt een kwalijke zaak, al deze mensen vertrouwen op deze laadplekken om weer verder te kunnen reizen.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?
Straks komt de uitrol van de model 3 er ook nog bij en kunnen er 4 van de 12 laadplekken gebruikt worden op een dag als vandaag.
Dit gaat echt problemen opleveren.


Hierbij het antwoord van (sep 2018) VdV Breda:

Bedankt voor de uw mail.

Wij gaan dit intern bespreken en verbeteren, er komt ook een bord.

Helaas kunnen we er niet fulltime op toe zien dat er geen andere auto’s worden geparkeerd.


Onze excuses voor het ongemak.


Met vriendelijke groet,


Niki Fens-Mensen
( [email protected] )

Front Office Manager

Hotel Breda Princeville

Princenhagelaan 5

4813 DA Breda

076 524 08 06

076 514 27 01

Allemaal keurige mails. Ik zou er voorstander van zijn de communicatie constructief en opbouwend te houden. Ze hebben de uitrol van het SuperCharger netwerk ondersteund en ik hoop dat ze dat blijven doen. En dat we elkaar blijven helpen in de transitie naar een schone toekomst.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik zeg het al langer: Ik vind de SuC bij van der Valk of andere hotels suboptimaal.

Als ik met 120kW CCS direct langs de snelweg kan laden verkies ik die locatie direct boven een SuC.

Tijd is voor mij erg belangrijk, ik heb er al zo weinig van. Daarnaast wil ik gewoon een blikje drinken halen en een broodje, meer niet.

Hoe langer je er over nadenkt, hoe minder suboptimaal een SuC bij een hotel is.

Als er sprake is van ICE-ing dan is dat vaak ook voor langere periode (dinertje, lunch etc.). Mijn voorkeur zou ook meer uitgaan naar plekken aan de snelweg, mocht er dan al sprake zijn van ICE-ing dan zal het waarschijnlijk ook korter duren. Denk ook dat de irritatiefactor van een aantal SuC's bij een plek langs de weg kleiner zal zijn, dan op een vol parkeerterrein.

En voor de meeste Tesla-rijders maakt het volgens mij toch niet uit, die zie ik bij de SuC's in de auto zitten ;)

Ook de locaties, volgens mij ligt Corendon niet direct aan de snelweg. Breukelen op zich wel, maar als het een beetje druk is staat de hele afrit daar al snel vast.

Of zeg ik nu iets heel raars, omdat bijna iedereen gaat lunchen/dineren bij VdV?
 
  • Like
Reactions: STLL and widodh
Hoe langer je er over nadenkt, hoe minder suboptimaal een SuC bij een hotel is.

Als er sprake is van ICE-ing dan is dat vaak ook voor langere periode (dinertje, lunch etc.). Mijn voorkeur zou ook meer uitgaan naar plekken aan de snelweg, mocht er dan al sprake zijn van ICE-ing dan zal het waarschijnlijk ook korter duren. Denk ook dat de irritatiefactor van een aantal SuC's bij een plek langs de weg kleiner zal zijn, dan op een vol parkeerterrein.

En voor de meeste Tesla-rijders maakt het volgens mij toch niet uit, die zie ik bij de SuC's in de auto zitten ;)

Ook de locaties, volgens mij ligt Corendon niet direct aan de snelweg. Breukelen op zich wel, maar als het een beetje druk is staat de hele afrit daar al snel vast.

Of zeg ik nu iets heel raars, omdat bijna iedereen gaat lunchen/dineren bij VdV?

Ik ervaar dat de toiletten vaak netter en beter voorzien zijn als je net even paar km van de snelweg bent. Uitzondering daar gelaten maar een warme ruimte warm water en muziek kom je nu niet bepaald bij elke rustplaats tegen .