Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
En denk je dan aan meer stalls op een lokatie of juist meer lokaties?

Niet of maar én.

Het zal vermoedelijk nog wel een 3-5 jaar duren alvorens het netwerk van CCS snelladers voldoende dekking heeft zoals de SuC, in die tijd zal Tesla moeten investeren in meer SuC en meer laders bij bestaande SuC, helaas een investering die daarna staat stof te garen.

Ik denk dat het snel kan gaan eenmaal de grote merken brandstofverkopers langs de snelwegen er plots geld tegenaan gaan gooien.

Ik vermoed ook dat vele uitbaters gaan nadenken over hoe ze die bestuurders die laden langer dan de gewoonlijke 10 minuten kunnen bezig houden. Waarschijnlijk zullen er meer ruimtes komen met tafels en stoelen en stopcontacten en gratis wifi om verder te werken tijdens het laden. Waarschijnlijk zullen sommigen ook meer gaan inzetten op iets meer dan de snelle hap uit de snackmuur voor zij die dat wensen maar toch beperkt tot een kwartier tot een half uurtje ipv een diner bij VdV. Er zijn natuurlijk al wel wat grotere stopplaatsen die beschikken over een La Place of een fast food optie, maar ik denk dat er daar nog verder in ontwikkeld kan worden. (Op termijn kan de VdV zelfs nog vouchers gaan uitdelen voor gratis SuC beurt bij dinner ;) )

Ik denk dat het de komende jaren gewoon heel leuk gaat worden met alle ontwikkelingen en dat is dankzij de standaard CCS waarrond iedereen zijn diensten kan gaan ontwikkelen. We gaan op korte termijn een uitgebreid netwerk krijgen waar ze in de VS nog jaloers op gaan zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Superendo
Even complot denken over CCS laders van grote benzinemerken bij tankstations: de benzinemerken willen ons over hebben op H2, en niet op elektrisch rijden. Ik vermoed dat het niet zo'n vaart gaat lopen met laadstations bij benzinestations langs de snelweg (afgezien van Allego en Fastned). Ik hoop natuurlijk wel dat er veel CCS laadstations komen, begrijp me niet verkeerd, maar denk dat er een spelletje gespeeld gaat worden.
 
  • Informative
Reactions: pvkeep
Of die snelladers bij tankstations komen er wel, eentje of zo per tankstation, met een idioot hoge prijs per kWh. Lijkt me belangrijk onderdeel van dat spelletje.

Geloof ik niets van - zeker in Nl niet... Ook als dit de strategie van Shell cs zou zijn, de ontwikkeling gaat toch wel door... Als zij dus niet met de laadpalen komen, komen anderen er wel mee. Waterstof is echt geen serieus alternatief meer - daar voor ligt BEV al te ver voor... Voordeel is natuurlijk ook dat die infra met snelladers er zo staat, dus kunnen ze snel schakelen zodra ze het nodig vinden.
 
  • Like
Reactions: Michel3
De politiek denkt daar anders over (de lobbyisten van de schelp doen echt goed hun werk). Kijk maar eens hoe het vechten tegen de bierkaai is ondanks de goede stukken die onder andere hier worden gepubliceerd. Alle tegengeluiden worden onderdrukt of genegeerd.
 
De politiek denkt daar anders over (de lobbyisten van de schelp doen echt goed hun werk). Kijk maar eens hoe het vechten tegen de bierkaai is ondanks de goede stukken die onder andere hier worden gepubliceerd. Alle tegengeluiden worden onderdrukt of genegeerd.
De waterstoflobby verstomt snel als de kosten duidelijk worden. Die heb ik in het draadje over waterstof becijferd.
Totale meerkosten voor waterstof 53,4 miljard euro. Dat is per Nederlands gezin 6.846 euro. Dan zie je direct hoe idioot de route via waterstof is. Voor dat bedrag kan ieder Nederlands gezin een warmtepomp aanschaffen.
 
De waterstoflobby verstomt snel als de kosten duidelijk worden. Die heb ik in het draadje over waterstof becijferd.
Totale meerkosten voor waterstof 53,4 miljard euro. Dat is per Nederlands gezin 6.846 euro. Dan zie je direct hoe idioot de route via waterstof is. Voor dat bedrag kan ieder Nederlands gezin een warmtepomp aanschaffen.

Voor dat bedrag red ik het niet om de CV te vervangen door een warmtepomp met voldoende rendement.

Voor de rest ben ik het met je eens.
 
Warmtepompen hebben een subsidie van rond 2000 euro. Betekent dat je 8846 euro zou hebben te besteden.
Voor dat bedrag heb je om en nabij een lucht/water warmtepomp voor een gemiddelde woning.
Klaas, klopt toch?
Wim,
Ik denk dat dat klopt voor mijn woning met goede isolatie en vloerverwarming.
Maar de gemiddelde woning zal eerst (verder) moeten isoleren en vloerverwarming moeten aanleggen voordat het voor dat bedrag lukt.
 
Wim,
Ik denk dat dat klopt voor mijn woning met goede isolatie en vloerverwarming.
Maar de gemiddelde woning zal eerst (verder) moeten isoleren en vloerverwarming moeten aanleggen voordat het voor dat bedrag lukt.

Wij hebben geïsoleerd , geen vloerverwarming:( alleen daarom zullen de kosten veel hoger zijn. Een veredelde airco unit of een meervoud daarvan zie ik niet als oplossing.
Misschien zie ik het niet goed maar ik schat dat wij onder de 30k niet klaar zijn.

En helaas valt er weinig te verwachten van diegenen die de energie transitie doordrukken zonder betaalbaar alternatief.
En ik verwacht eerlijk gezegd dat de overheid er voor gaat zorgen dat niet alleen het gas duurder wordt maar ook de nu al zwaarbelaste elektrische energie.

Jammer genoeg is het huis niet geschikt om genoeg zonnepanelen aan te leggen om off-grid te gaan.
 
Wij hebben geïsoleerd , geen vloerverwarming:( alleen daarom zullen de kosten veel hoger zijn. Een veredelde airco unit of een meervoud daarvan zie ik niet als oplossing.
Misschien zie ik het niet goed maar ik schat dat wij onder de 30k niet klaar zijn.

En helaas valt er weinig te verwachten van diegenen die de energie transitie doordrukken zonder betaalbaar alternatief.
En ik verwacht eerlijk gezegd dat de overheid er voor gaat zorgen dat niet alleen het gas duurder wordt maar ook de nu al zwaarbelaste elektrische energie.

Jammer genoeg is het huis niet geschikt om genoeg zonnepanelen aan te leggen om off-grid te gaan.
Ik zie het wat anders. Je hebt het over de 'transitie doordrukken'. Dat is wel erg negatief. Het is toch onze domme plicht om geen vernielde wereld aan onze kinderen na te laten?
De overheid zal - terecht - het gas duurder maken, daar moeten we sowieso van af. Elektriciteit zal zeker goedkoper worden, precies met het bedrag dat het gas duurder wordt.
De mensen doen gemiddeld helaas veel te weinig zelf. Ik ben actief in een energie-collectief en erger me regelmatig kapot aan de totale desinteresse van mensen.
Pas als ze stevig in de portemonnee worden gepakt beginnen ze na te denken. En als ze dan nagedacht hebben dat is de eerste vraag wie dit allemaal gaat betalen.

In jouw situatie zullen de kosten echt geen 30 mille zijn, maximaal de helft.
Tenslotte kun je kijken of er een postcoderoos regeling in je buurt is. Dan leg je samen met een twintigtal geïnteresseerden zo'n kleine 300 zonnepanelen op een boerendak.

Off-grid gaan is in Nederland een onmogelijkheid. Je komt gewoon de winter niet door.
 
Tenslotte kun je kijken of er een postcoderoos regeling in je buurt is. Dan leg je samen met een twintigtal geïnteresseerden zo'n kleine 300 zonnepanelen op een boerendak.


[OT aan/]
En je
kunt daartoe natuurlijk ook altijd het initiatief nemen. De Coöperatie Zon op Nederland kan je daarbij goed helpen. Er zijn ook alternatieven, maar hier hebben wij in het dorp goede ervaring mee.
Is financieel nog
interessant ook - binnen 8 jaar heb je je investering terugbetaald gekregen en daarna heb je 7 tot 17 jaar gratis stroom. Naast de gerealiseerde CO2 uitstootreductie.
[OT uit/]
 
Het Tesla SuC netwerk wordt straks CCS en alle Tesla’s die nu verkocht worden hebben beperkt superchargen en met de M3 geen gratis Superchargen. Straks gaat het netwerk open voor alle CCS voertuigen en die moeten tegen betaling van tenminste 0.25/kwh gaan laden. Dit zorgt ervoor dat er flink kapitaal binnen komt en hiermee zullen alle huidige SuC’s verder uitgebreid gaan worden.

my 2 cents.......
 
Elektriciteit zal zeker goedkoper worden
Kun je dat eens toelichten?
In landen die in de energietransitie ver voor liggen op Nederland, zoals Duitsland, gebeurt het tegenovergestelde. Electriciteit is fors duurder geworden en bij sommige leveringscontracten is zelfs geen leveringszekerheid (stroomlevering mag tijdelijk, bijvoorbeeld een kwartier, stopgezet worden).

Maar je klinkt nogal zeker van je zaak, dus ben benieuwd naar je toelichting.
 
Kun je dat eens toelichten?
In landen die in de energietransitie ver voor liggen op Nederland, zoals Duitsland, gebeurt het tegenovergestelde. Electriciteit is fors duurder geworden en bij sommige leveringscontracten is zelfs geen leveringszekerheid (stroomlevering mag tijdelijk, bijvoorbeeld een kwartier, stopgezet worden).

Maar je klinkt nogal zeker van je zaak, dus ben benieuwd naar je toelichting.

Ik ben ook benieuwd. Ik ben er heilig van overtuigd dat rupsjenooitgenoeg de prijzen van energie flink gaat verhogen.
 
Kun je dat eens toelichten?
In landen die in de energietransitie ver voor liggen op Nederland, zoals Duitsland, gebeurt het tegenovergestelde. Electriciteit is fors duurder geworden en bij sommige leveringscontracten is zelfs geen leveringszekerheid (stroomlevering mag tijdelijk, bijvoorbeeld een kwartier, stopgezet worden).

Maar je klinkt nogal zeker van je zaak, dus ben benieuwd naar je toelichting.
Aan de klimaattafels, dat zijn de overleggroepen die de regering adviseren over de energietransitie, zijn ideeën geopperd om het gas 75% in prijs te laten stijgen en de opbrengst daarvan voor het verlagen van de energiebelasting op elektriciteit te gebruiken. Die 75% gaat de regering veel te hard maar linksom of rechtsom is de richting gas duurder, stroom omlaag.
Kijk maar even hier: Belasting op aardgas omhoog, elektriciteit goedkoper
 
Het Tesla SuC netwerk wordt straks CCS en alle Tesla’s die nu verkocht worden hebben beperkt superchargen en met de M3 geen gratis Superchargen. Straks gaat het netwerk open voor alle CCS voertuigen en die moeten tegen betaling van tenminste 0.25/kwh gaan laden. Dit zorgt ervoor dat er flink kapitaal binnen komt en hiermee zullen alle huidige SuC’s verder uitgebreid gaan worden.

my 2 cents.......
Right. Zodat Breukelen bijvoorbeeld vol staat met iPaces, Kona’s en Ioniqs?
Terwijl de infrastructuur vooruit betaald is door de MS/MX eigenaren ?
Ik denk het niet. Voorlopig zeker nog niet.