Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Als het allemaal waar is is het best wel triest

Privacy settings

Het verhaal is ten dele juist. De kosten zijn inderdaad rond de EUR 35.000 (in Nederland; USD 29.000 in de VS). Dat is niet alleen voor een nieuwe accu maar ook voor een upgrade van de PEM, die in de prijs is inbegrepen. Het artikel suggereert dat de PEM dikwijls kapot zou zijn en ook - tegen extra kosten - vervangen zou moeten worden. Dat is (dus) onjuist. En het bedrag is inclusief (de)montage. Het (de)monteren van de accu bij een Roadster is aan arbeid en tijd niet te vergelijken met de andere modellen van Tesla. Het is echt een paar dagen werk.

Verder is het in het artikel genoemde aeropakket er niet. Tesla heeft die eind 2014 aangekondigd (Roadster 3.0) en later aangegeven dat het niet is doorontwikkeld en niet verkocht zal worden. Dat laatste geldt ook voor banden voor de Roadster met een zeer lage rolweerstand.

De kosten voor de accu zijn inderdaad zeer hoog. Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de kleine schaal waarop ze worden geproduceerd en het vele handwerk dat er voor nodig is (wat ook weer met de kleine schaal verband houdt). Ik kan de bron zo snel niet vinden, maar heb eerder gelezen dat alle individuele accu's (bijna 7.000 stuks) met de hand aan elkaar gesoldeerd worden. Tesla stelt dat deze accu tegen kostprijs wordt aangeboden (zie onder meer: Roadster 3.0 Battery Upgrade). Overigens is deze accu upgrade al een hele tijd niet te verkrijgen omdat er grote degradatie problemen mee zijn. Er is een groep Roadster rijders - waar ik deel van uitmaak - die met smart wachten op de nieuwe versie van deze upgrade.

Enige vrees dat een nieuwe accu voor de 3, S of X ook zo kostbaar zal zijn lijkt mij niet terecht. Van de Roadster zijn er wereldwijd 2.500 gemaakt. Ik weet niet de exacte aantallen, maar een paar honderd daarvan zijn niet meer op de weg (en niet (alleen) omdat de accu het niet meer doet). De Roadster is in die zin een proefmodel voor Tesla geweest dat ze wilde proberen of het mogelijk was een volledig elektrische auto in 'massaproductie' te nemen en rijdend te houden. De Roadster is nooit gemaakt met het oog op makkelijk of goedkoop onderhoud. Het onderhoud van de Roadster is bewerkelijk en relatief kostbaar. Bij de ontwikkeling van de andere modellen is ook gelet op aspecten als onderhoud. En de andere modellen zijn op een compleet andere schaal gebouwd en in gebruik. Nieuwe accu's voor de andere modellen verwacht ik dan ook tegen aanzienlijk lagere prijzen dan nu wordt gevraagd voor de Roadster.

Verder vind ik het best bijzonder dat Tesla voor de Roadster - tegen de achtergrond van de hiervoor genoemde aantallen en het feit dat de laatste zijn gebouwd in 2011 of 2012 - een nieuwe accu ontwikkelt. Dat geeft mij best vertrouwen. Weliswaar is de accu kostbaar, maar de mogelijkheid van de upgrade is er wel. Als Tesla althans nog met een verbeterde versie komt zonder de degradatie problemen ...
 
Als Tesla destijds heeft aangegeven dat een vervangende accu van 19.000 euro zou kosten, dat zou je verwachten dat deze eigenlijk goedkoper is geworden op basis van de zakkende prijs/kWh. Wat dan in zijn nadeel werkt is het hebben van wat unieker product en daarmee zou de prijs weer wat duurder kunnen zijn. Dan is 35.000 euro wel schrikbarend duurder (bijna verdubbeld).

Je hebt 2 zaken, goedkoper worden van accu's en inflatie.

Inflatie: 19.000 USD in 2010 is 23.000 in 2020

Bij massa productie zou je inderdaad verwachten dat die packs goedkoper zouden worden echter de Roadster is geen massa productie want ze worden niet meer geproduceerd en het is echt een niche markt waardoor de prijs om deze packs te produceren juist duurder wordt.

Dus 35.000 voor een niche product is best aan de schappelijke kant.
 
  • Like
Reactions: horta
Als Tesla destijds heeft aangegeven dat een vervangende accu van 19.000 euro zou kosten, dat zou je verwachten dat deze eigenlijk goedkoper is geworden op basis van de zakkende prijs/kWh. .

Die packs waren voor de Roadster met de hand gemaakt. En neen, in een andere branche worden zaken niet altijd goedkoper als je je moet houden aan de originele stuklijst.

Ik repareerde ooit voor de Belgische overheid computers die 9 jaar oud waren, met een speciale chipvariant die slechts in een kleine hoeveelheid werd geproduceerd. Ik kan je verzekeren dat die stukken op den duur echt niet goedkoop waren, en het onderhoudscontract was er ook naar.
 
Einde discussie.
Ik zIe deze en soortgelijke kreten wel vaker voorbij komen en vind ze eigenlijk nogal storend. Kunnen we ajb afspreken dat mensen die geen tegenspraak dulden of vinden dat ze boven de andere forum leden staan (moderators uiteraard uitgezonderd) het forum verder met rust laten?

upload_2020-3-11_7-31-22.png

... en een eigen blog starten?

upload_2020-3-11_7-32-35.png


ps - ik het de quote bewust geanonimiseerd, omdat het mij niet om een persoon gaat maar om een bepaald gedrag wat ik wel vaker voorbij zie komen.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Als je als beroepschauffeur tot 46x terug moet om zaken te laten repareren, ga je toch een aantal dingen afvragen:
- Hoe vaak moet dat bij bijvoorbeeld in vergelijking met Mercedes die je 400.000km die je rijdt?
- Hoeveel vervangt Mercedes onder garantie?
- Hoe gaat Mercedes om met vervangend vervoer? Mag je dan wel het vervangend vervoer voor bedrijfsvoering gebruiken?
- Hoeveel van die 46x zijn dan ook echt serieuze klachten of had hij die kunnen uitstellen?
- Hoeveel brandstofkosten had Mercedes vergoed van de 400.000 km ;)
- Wist de chauffeur waar hij aan begon, namelijk nieuwe techniek?

Afijn, je geld terug eisen lijkt mij in deze zwaar overtroffen gezien de km-standen en wetende dat ook bij Mercedes onderhoud noodzakelijk is.
 
  • Like
Reactions: horta
Als je als beroepschauffeur tot 46x terug moet om zaken te laten repareren, ga je toch een aantal dingen afvragen:
- Hoe vaak moet dat bij bijvoorbeeld in vergelijking met Mercedes die je 400.000km die je rijdt?
- Hoeveel vervangt Mercedes onder garantie?
- Hoe gaat Mercedes om met vervangend vervoer? Mag je dan wel het vervangend vervoer voor bedrijfsvoering gebruiken?
- Hoeveel van die 46x zijn dan ook echt serieuze klachten of had hij die kunnen uitstellen?
- Hoeveel brandstofkosten had Mercedes vergoed van de 400.000 km ;)
- Wist de chauffeur waar hij aan begon, namelijk nieuwe techniek?

Afijn, je geld terug eisen lijkt mij in deze zwaar overtroffen gezien de km-standen en wetende dat ook bij Mercedes onderhoud noodzakelijk is.

En ook: als er zo extreem vaak een gebrek aan jouw auto is, hoe rij je dan?
 
En ook: als er zo extreem vaak een gebrek aan jouw auto is, hoe rij je dan?

Je kan echt wel pech hebben hoor.... (niet alleen met Tesla daarom)

Ik vind het al opmerkelijk dat ze een EV als taxi gebruiken. Ok voor het onderhoud maar je verliest toch serieus wat tijd op jaarbasis? Ik zie ze hier aan Orly ook altijd staan laden met de S...wss gecapped etc...je mist toch wel wat ritten...denk ik dan maar?
 

Er is ook nog zoiets als ondernemersrisico. Je mag er natuurlijk van uitgaan dat problemen binnen garantie netjes worden opgelost en dat is hier volgens mij gewoon het geval. Ik heb ook wel eens een auto gehad waar ik meer problemen en kosten aan had dan mij lief waren, en ja 400.000 km zijn aardig wat kilometers voor een auto. Het is ook niet voor niets dat leasemaatschappijen vaak een maximaal kilometrage van 160.000 of 180.000 aanhouden, daarboven nemen de risico's toe.
Zeker als je overstapt op “nieuwe” technieken dan loop je wat meer risico.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Amai,

Wat is dit? C'est quoi?

Iemand van hier?

Tesla Owners Club BE on Twitter

Daar waren wij ook bij ;)

Als ik het geld had kocht ik de Porsche. Wat interesseert mij die mindere range nou? Het scheelt niet veel. Die betere Tesla infra gebruik ik enkel met wintersport en boeit me ook he-le-maal niks.

Een S goedkoper in onderhoud dan de Taycan? The future will tell.

Ik vind het strakke Tesla interieur top maar je kunt he-le-maal niks met je Tesla schermpje. Met je Taycan heb je in ieder geval Apple Carplay zodat je het nog nuttig kunt gebruiken.

Het *enige* is AP/NOA, ik heb de auto nu 1.5 jaar en heb er een ontzettende haat/liefde relatie mee. Geef mij maar een 'simpele' adaptive cruisecontrol met lane assist die automatisch geactiveerd wordt zonder dat ik continue aan/uit geluidjes hoor en de auto terug geslingers wordt in z'n baan omdat AP door EU regels of eigen waarneming vind dat het niet mag of kan.

Dan zou ik toch de nieuwe roadster nemen, die is veel goedkoper geworden en met veel meer range en supersnel. Een echte Porsche concurrent
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and Maurice1