delavandaag
Member
Het verhaal is ten dele juist. De kosten zijn inderdaad rond de EUR 35.000 (in Nederland; USD 29.000 in de VS). Dat is niet alleen voor een nieuwe accu maar ook voor een upgrade van de PEM, die in de prijs is inbegrepen. Het artikel suggereert dat de PEM dikwijls kapot zou zijn en ook - tegen extra kosten - vervangen zou moeten worden. Dat is (dus) onjuist. En het bedrag is inclusief (de)montage. Het (de)monteren van de accu bij een Roadster is aan arbeid en tijd niet te vergelijken met de andere modellen van Tesla. Het is echt een paar dagen werk.
Verder is het in het artikel genoemde aeropakket er niet. Tesla heeft die eind 2014 aangekondigd (Roadster 3.0) en later aangegeven dat het niet is doorontwikkeld en niet verkocht zal worden. Dat laatste geldt ook voor banden voor de Roadster met een zeer lage rolweerstand.
De kosten voor de accu zijn inderdaad zeer hoog. Dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de kleine schaal waarop ze worden geproduceerd en het vele handwerk dat er voor nodig is (wat ook weer met de kleine schaal verband houdt). Ik kan de bron zo snel niet vinden, maar heb eerder gelezen dat alle individuele accu's (bijna 7.000 stuks) met de hand aan elkaar gesoldeerd worden. Tesla stelt dat deze accu tegen kostprijs wordt aangeboden (zie onder meer: Roadster 3.0 Battery Upgrade). Overigens is deze accu upgrade al een hele tijd niet te verkrijgen omdat er grote degradatie problemen mee zijn. Er is een groep Roadster rijders - waar ik deel van uitmaak - die met smart wachten op de nieuwe versie van deze upgrade.
Enige vrees dat een nieuwe accu voor de 3, S of X ook zo kostbaar zal zijn lijkt mij niet terecht. Van de Roadster zijn er wereldwijd 2.500 gemaakt. Ik weet niet de exacte aantallen, maar een paar honderd daarvan zijn niet meer op de weg (en niet (alleen) omdat de accu het niet meer doet). De Roadster is in die zin een proefmodel voor Tesla geweest dat ze wilde proberen of het mogelijk was een volledig elektrische auto in 'massaproductie' te nemen en rijdend te houden. De Roadster is nooit gemaakt met het oog op makkelijk of goedkoop onderhoud. Het onderhoud van de Roadster is bewerkelijk en relatief kostbaar. Bij de ontwikkeling van de andere modellen is ook gelet op aspecten als onderhoud. En de andere modellen zijn op een compleet andere schaal gebouwd en in gebruik. Nieuwe accu's voor de andere modellen verwacht ik dan ook tegen aanzienlijk lagere prijzen dan nu wordt gevraagd voor de Roadster.
Verder vind ik het best bijzonder dat Tesla voor de Roadster - tegen de achtergrond van de hiervoor genoemde aantallen en het feit dat de laatste zijn gebouwd in 2011 of 2012 - een nieuwe accu ontwikkelt. Dat geeft mij best vertrouwen. Weliswaar is de accu kostbaar, maar de mogelijkheid van de upgrade is er wel. Als Tesla althans nog met een verbeterde versie komt zonder de degradatie problemen ...