Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
EVs worden binnen nu en drie jaar voordeliger om te rijden dan ICEs, ook zonder belastingvoordelen. Dan zullen de andere merken toch pijnlijk grote afschrijvingen moeten doen op hun ICE technologie
Vergis je niet in het slechte verdienmodel van de huidige autobouwers op EV’s. Zij hebben dringend EV’s nodig om de CO2 boete te ontlopen. Maar uiteindelijk zullen ook deze autobouwers weer geld willen verdienen wat ze nu op hun EV’s niet kunnen. Niet voor niets vraagt Porsche voor de Taycan zo’n hoge prijs. Even gerekend dat er geen bpm op zit is die auto gewoon absurd duur. En ook bij die merken gaat het gewoon om de euro’s.
 
EVs worden binnen nu en drie jaar voordeliger om te rijden dan ICEs, ook zonder belastingvoordelen. Dan zullen de andere merken toch pijnlijk grote afschrijvingen moeten doen op hun ICE technologie

Nou ja, eerst zien, dan geloven...
Vooralsnog ligt mijn leasebedrag van de Model 3 op 936 ex brandstof en had de CX5 op 630 ex brandstof gezeten.
Daar zit geen belasting in de Model 3 (geen wegenbelasting en geen BPM).

Er zal echt heel veel met prijzen gedaan moeten worden, wil de Model 3 binnen 3 jaar goedkoper worden om te rijden dan een CX5 bijvoorbeeld...
 
Nou ja, eerst zien, dan geloven...
Vooralsnog ligt mijn leasebedrag van de Model 3 op 936 ex brandstof en had de CX5 op 630 ex brandstof gezeten.
Daar zit geen belasting in de Model 3 (geen wegenbelasting en geen BPM).

Er zal echt heel veel met prijzen gedaan moeten worden, wil de Model 3 binnen 3 jaar goedkoper worden om te rijden dan een CX5 bijvoorbeeld...
Zo een leaseprijzen geven een vertekend beeld want in die leaseprijs van de CX6 en Model 3 zit een verwachte restwaarde. De leasemaatschappij baseert zich hierbij op prestaties uit het verleden en de markt, en voor de CX6 is het bekend wat zo een auto na leasetermijn nog waard is en voor de Model 3 weet je dat je leasers met wat meer kapitaal kan aantrekken. Of de leasemaatschappij die CX6 binnen 4 jaren ook effectief aan die restwaarde kan verkopen, is daarentegen weer koffiedik kijken.

Dit wordt veel zichtbaarder als je niet langs een leasemaatschappij gaat, maar rechtstreeks voor een renting met afkoopbelofte gaat. Het risico wordt hierbij naar jezelf doorgeschoven en dan dat maandelijkse bedrag makkelijk lager uitvallen.
 
Zo een leaseprijzen geven een vertekend beeld want in die leaseprijs van de CX6 en Model 3 zit een verwachte restwaarde. De leasemaatschappij baseert zich hierbij op prestaties uit het verleden en de markt, en voor de CX6 is het bekend wat zo een auto na leasetermijn nog waard is en voor de Model 3 weet je dat je leasers met wat meer kapitaal kan aantrekken. Of de leasemaatschappij die CX6 binnen 4 jaren ook effectief aan die restwaarde kan verkopen, is daarentegen weer koffiedik kijken.

Dit wordt veel zichtbaarder als je niet langs een leasemaatschappij gaat, maar rechtstreeks voor een renting met afkoopbelofte gaat. Het risico wordt hierbij naar jezelf doorgeschoven en dan dat maandelijkse bedrag makkelijk lager uitvallen.

Zelf kopen vs lease is totaal niet aantrekkelijk als je geen eigen bedrijf hebt.
Zodra je in loondienst bent is lease veel voordeliger, vooral bij duurdere wagens.

Leasebedragen mag je gebruiken, voordat de belastingdienst is langsgeweest.
Als ik ze laat uitkeren, blijft er veel te weinig over om daar een Model 3 van aan te schaffen...
 
Zo een leaseprijzen geven een vertekend beeld want in die leaseprijs van de CX6 en Model 3 zit een verwachte restwaarde. De leasemaatschappij baseert zich hierbij op prestaties uit het verleden en de markt, en voor de CX6 is het bekend wat zo een auto na leasetermijn nog waard is en voor de Model 3 weet je dat je leasers met wat meer kapitaal kan aantrekken. Of de leasemaatschappij die CX6 binnen 4 jaren ook effectief aan die restwaarde kan verkopen, is daarentegen weer koffiedik kijken.

Dit wordt veel zichtbaarder als je niet langs een leasemaatschappij gaat, maar rechtstreeks voor een renting met afkoopbelofte gaat. Het risico wordt hierbij naar jezelf doorgeschoven en dan dat maandelijkse bedrag makkelijk lager uitvallen.
Die leasingmaatschappijen toch, al jaren in de business en zich toch zo vergissen bij het vastleggen van de leasingprijs.
 
Zelf kopen vs lease is totaal niet aantrekkelijk als je geen eigen bedrijf hebt.
Zodra je in loondienst bent is lease veel voordeliger, vooral bij duurdere wagens.

Leasebedragen mag je gebruiken, voordat de belastingdienst is langsgeweest.
Als ik ze laat uitkeren, blijft er veel te weinig over om daar een Model 3 van aan te schaffen...
Vergelijk je nu kopen met leasen? Of vergelijk je eigenlijk "auto van de zaak" met "auto privé (eventueel met km vergoeding)"? Ik heb het idee van het laatste.

Voordeel van uit laten keren en zelf een auto kopen is dat je geen bijtelling betaalt. Al is dat voordeel voor een M3 weer relatief laag.
 
Ik verwacht dat de leaseprijs mede relatief hoog is door gedrag van Tesla. Bij intrede model 3 opeens S/X-modellen met tienduizenden euro's verlagen is vragen om problemen met leasemaatschappijen. Zeker als ze net de extra afschrijving van een grote partij diesels verwerkt hebben. Vervolgens zien ze torenhoge verzekeringspremies voorbij komen, de service (bereikbaarheid) achteruit hollen, maken ze zich zorgen om hoge uurtarieven (en in beginperiode opgave van >onderhoudsbeurten), wellicht nog wat toeslag voor bandjes ivm vermogen, etc. Vervolgens zien ze dat er enorm veel vraag is naar de Model3. Waarom zouden ze dan de tarieven opeens verlagen? (als concurrenten het ook niet doen)
 
Die prijsverlagingen helpen uiteraard niet. Restwaarde, ze zijn wel heel voorzichtig.
60 x 936,- = 56K, dan weet ik al genoeg.

Lease van de model 3 is kunstmatig hoog, te hoge prijs model 3 in NL (kijk maar naar Duitsland, stukken goedkoper geworden), in NL zijn ze juist z'n 2K duurder geworden de afgelopen maanden. De LM doet daar nog een schepje bovenop. Allemaal door de 8% en de schaarste dit jaar van leverbare LR EV's rond de 50K.

De 4% EV's zijn niet aan te slepen dit jaar en daar maken ze gebruik van. Het kan dus doen ze het........

Déjà vu met de outlander PHEV in 2013, z'n 52K voor een bak die 1 jaar daarover niemand zou kopen in benzine uitvoering, maar ja 0% (en mia/vamil)..... run op die bakken, mensen die boten volgenden, de dealers gek belden of ze hem nog in 2013 kregen, in 2014 (7%) voor 5-10K boven nieuwprijs verkocht werden...... ;)
 
Leaseprijzen zullen wel aan de hoge kant zijn vanwege de populariteit. Veel leaserijders willen dit jaar nog elektrische rijden en de leasemaatschappijen willen er nog een leuke cent aan verdienen de mensen staan er toch voor in de rij...


Tevens verwacht ik dat de Model 3 volgend jaar in verkoopprijs zal dalen. Kijk maar wat de model 3 nu in Duitsland kost. Daar is de auto zo`n 5000 euro goedkoper, na correctie van BTW en Duiste Bafa premie! Doe eens 5000 euro maal de verkochte model 3 auto`s sinds Juni dit jaar. Dat is een leuke extra omzet en winst voor Tesla. Elon Musk mag Rutte wel dankbaar zijn. Op Portugal na schijnt de model 3 hier het duurste te zijn terwijl wij in Europa ook nog, samen met Noorwegen, aan de top staan van de verkoopaantallen. In Duitsland zijn er in September zo`n 1500 op kenteken gezet....
 
Die leasingmaatschappijen toch, al jaren in de business en zich toch zo vergissen bij het vastleggen van de leasingprijs.
Ja, en ze zijn allemaal failliet omdat ze niet snappen hoe afschrijving werkt. ;)
Die prijsverlagingen helpen uiteraard niet. Restwaarde, ze zijn wel heel voorzichtig.
60 x 936,- = 56K, dan weet ik al genoeg.
...

Als je niet je due diligence doet, krijg je zo een verhalen. Ja je anderzijds zelf rekenen, kan je perfect zelf zien hoeveel geld ze in hun zakken stoppen. Dus ja, ik doe lekker een individuele financiële renting.
 
Leaseprijzen zullen wel aan de hoge kant zijn vanwege de populariteit. Veel leaserijders willen dit jaar nog elektrische rijden en de leasemaatschappijen willen er nog een leuke cent aan verdienen de mensen staan er toch voor in de rij...


Tevens verwacht ik dat de Model 3 volgend jaar in verkoopprijs zal dalen. Kijk maar wat de model 3 nu in Duitsland kost. Daar is de auto zo`n 5000 euro goedkoper, na correctie van BTW en Duiste Bafa premie! Doe eens 5000 euro maal de verkochte model 3 auto`s sinds Juni dit jaar. Dat is een leuke extra omzet en winst voor Tesla. Elon Musk mag Rutte wel dankbaar zijn. Op Portugal na schijnt de model 3 hier het duurste te zijn terwijl wij in Europa ook nog, samen met Noorwegen, aan de top staan van de verkoopaantallen. In Duitsland zijn er in September zo`n 1500 op kenteken gezet....
Hoe hoog is de BAFA premie in Duitsland?

Wellicht komt er in NL ook nog een dergelijke regeling. Helemaal mooi als deze ook voor 2de hands EV gaat gelden om de auto’s in NL te houden.
 
Die prijsverlagingen helpen uiteraard niet. Restwaarde, ze zijn wel heel voorzichtig.
60 x 936,- = 56K, dan weet ik al genoeg.

Lease van de model 3 is kunstmatig hoog, te hoge prijs model 3 in NL (kijk maar naar Duitsland, stukken goedkoper geworden), in NL zijn ze juist z'n 2K duurder geworden de afgelopen maanden. De LM doet daar nog een schepje bovenop. Allemaal door de 8% en de schaarste dit jaar van leverbare LR EV's rond de 50K.

De 4% EV's zijn niet aan te slepen dit jaar en daar maken ze gebruik van. Het kan dus doen ze het........

Déjà vu met de outlander PHEV in 2013, z'n 52K voor een bak die 1 jaar daarover niemand zou kopen in benzine uitvoering, maar ja 0% (en mia/vamil)..... run op die bakken, mensen die boten volgenden, de dealers gek belden of ze hem nog in 2013 kregen, in 2014 (7%) voor 5-10K boven nieuwprijs verkocht werden...... ;)

dat zegt toch niets...
Als ik bij een willekeurige andere ICE leasebedrag * leasetermjjnen doe, kom ik op soortgelijke bedragen uit.

leasebedrag is nu eenmaal niet alleen afschrijving, ieder risico is daarin meegenomen. Je betaalt voor mobiliteit.
 
Leaseprijzen zullen wel aan de hoge kant zijn vanwege de populariteit. Veel leaserijders willen dit jaar nog elektrische rijden en de leasemaatschappijen willen er nog een leuke cent aan verdienen de mensen staan er toch voor in de rij...


Tevens verwacht ik dat de Model 3 volgend jaar in verkoopprijs zal dalen. Kijk maar wat de model 3 nu in Duitsland kost. Daar is de auto zo`n 5000 euro goedkoper, na correctie van BTW en Duiste Bafa premie! Doe eens 5000 euro maal de verkochte model 3 auto`s sinds Juni dit jaar. Dat is een leuke extra omzet en winst voor Tesla. Elon Musk mag Rutte wel dankbaar zijn. Op Portugal na schijnt de model 3 hier het duurste te zijn terwijl wij in Europa ook nog, samen met Noorwegen, aan de top staan van de verkoopaantallen. In Duitsland zijn er in September zo`n 1500 op kenteken gezet....

toch is het niet zo simpel, wij lessen bij twee partijen die echt hun best doen de laagste prijs neer te leggen, anders gaat de order naar de ander. De accountmanager doet echt zijn best een laagste aanbod te doen.

concurrentie werkt...
 
Tesla zal verdwijnen of 80% in waarde verminderen volgens de bewering van een gerenommeerd professor
Professor voorspelt dat Tesla verdwijnt of 80% in waarde daalt en legt uit waarom

Privacy settings

Ik denk dat Tesla tzt op zal gaan in een ander merk. Dus in die zin zal het verdwijnen als zelfstandig bouwer.

En dat zal vooral een gevolg zijn van de enorme technologische voorsprong die Tesla heeft.

Ook sluit ik niet uit dat Tesla deels doorgaat als bouwer van automotive accu’s en daarnaast een onderdeel zich afsplitst die zich richt op laadinfrastructuur.

Maar gewoon verdwijnen? Nope.

80% minder waard? Hell no!
 
Ik denk dat Tesla tzt op zal gaan in een ander merk. Dus in die zin zal het verdwijnen als zelfstandig bouwer.

En dat zal vooral een gevolg zijn van de enorme technologische voorsprong die Tesla heeft.

Ook sluit ik niet uit dat Tesla deels doorgaat als bouwer van automotive accu’s en daarnaast een onderdeel zich afsplitst die zich richt op laadinfrastructuur.

Maar gewoon verdwijnen? Nope.

80% minder waard? Hell no!

Ik denk eerder een grote tech-club Google, Amazon, Apple, Microsoft, etc ...... Die hebben de kennis en technologie om er wat mee te kunnen. Dat bouwen van het omhulsel wordt steeds minder spannend. Nu maar hopen dat de carrosseriebouwers terug komen, anders wordt het wel saai.
 
Dat is precies de reden waarom sommige bedrijven gewone harddisks gebruiken voor intensieve ‘write operations’ zoals het loggen van data. In Linux inderdaad meestal in /var. Andere ‘mostly read’ data wordt dan op een SSD gezet vanwege de snellere toegang.
Ideetje voor Tesla ?
 
Onheilspellend bericht over geheugenproblemen in de MCU 1 en wellicht ook de MCU 2. Als het klopt is het geen prettig vooruitzicht.

UPDATE: Tesla Cars Have A Memory Problem That May Cost You A Lot To Repair

Er zitten daar meerdere fouten in het Tesla ontwerp: de hoeveelheid logging en de verkeerde keuze memory chip. Syslog is volstrekt overbodig. eMMC is niet geschikt voor veel schrijven en al helemaal niet voor >70% vulgraad, wel voor opslag van software. *nix systemen willen sowieso eigenlijk 30% ruimte vrij hebben. Bijna 100% is inderdaad garantie voor kapot gaan door gebrek aan mogelijkheid voor wear levelling.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo