Misschien al langer geweten, maar ik vond op teslalogger.de een interessante link waar je een historiek kan terug vinden van hoe druk de meeste superchargers bezet zijn:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hm ja goede vraag. Mijn eerste gedachte was: De stijgende energieprijzen natuurlijk. Maar, zo te zien zijn deze de laatste weken vrij stabiel:Wat is er aan de hand met de prijs aan "de pomp"?
Op 25/03 was de prijs nog € 0.35/kWh. Daarna werd het € 0,44/kWh en vandaag € 0,55/kWh. Telkens supercharger Brugge...
Ik denk dat niemand de logica van Tesla kent, maar ik neem aan dat Tesla de meest logische keuze maakt. Dit kan zijn dat een bepaalde SUC druk is (dus voor Tesla zelf logischer) of dat het voor je rit efficiënter is km een andere SUC te nemen (dus voor jou logischer).Gisteren was ik een trip door Duitsland aan het rijden en de navigatie stond enige tijd op een bepaalde supercharger. Maar op ongeveer zo’n 30km navigeerde hij plots naar een andere supercharger. Is er ergens een soort van logging met de reden waarom hij plots een andere voorstelde. Na heel wat vergelijkingen tussen de 2 locaties (op 10km ongeveer van elkaar) zag ik dat 1/8 beschikbaar was op degene die hij verwijderd had. De andere was 17/20 beschikbaarheid. Vermoed dus dat dat de reden was maar zou fijner zijn geweest met een bepaalde melding met reden.
Dacht eerst dat ik die net niet ging halen maar dat was niet de reden.
Ik ga begin Juli op vakantie in Frankrijk. Ik maakte me wat zorgen over de beschikbaarheid van superchargers voor deze tocht, aangezien het vorig jaar al redelijk druk was richting het zuiden (meestal slechts 1-2 laadpalen vrij per SUC), en aangezien er sinds vorige jaar nog heel wat bijkomende voertuigen verkocht zijn. En ook omdat Tesla-superchargers nu open zijn voor andere merken maar ik zie dat er slechts een zeer beperkt aantal superchargers open is voor andere merken in Frankrijk. Gaat dat zo blijven? Of is daar nog verdere evolutie in? Alleen de nieuwe superchargers?Frankrijk gaat ook goed, maar misschien niet zo hard als Duitsland.
Ik weet natuurlijk niet welke route je neemt maar tijdens mijn route de soleil trip afgelopen kerst was het mega druk bij de SuC's. Ik kom regelmatig in Metz en ook daar is het tegenwoordig vaak langzaam laden door pairing of zelfs even wachten en daarna nog steeds langzaam laden. Ik zou proberen alvast een planning te maken om buiten de drukke tijden te rijden.Ik ga begin Juli op vakantie in Frankrijk. Ik maakte me wat zorgen over de beschikbaarheid van superchargers voor deze tocht, aangezien het vorig jaar al redelijk druk was richting het zuiden (meestal slechts 1-2 laadpalen vrij per SUC), en aangezien er sinds vorige jaar nog heel wat bijkomende voertuigen verkocht zijn. En ook omdat Tesla-superchargers nu open zijn voor andere merken maar ik zie dat er slechts een zeer beperkt aantal superchargers open is voor andere merken in Frankrijk. Gaat dat zo blijven? Of is daar nog verdere evolutie in? Alleen de nieuwe superchargers?
Er zijn in ieder geval 2 of 3 extra superchargers tov vorig jaar, en er zouden er in Q2 langs de route die ik plan nog 2 bijkomen in Q2.
Ellende is dat(bijna) iedereen nu alternatieve reisdata gaat plannen zodat de onzekerheid alleen maar toeneemt. Was de routeplanner in de auto maar eens slim.Ik weet natuurlijk niet welke route je neemt maar tijdens mijn route de soleil trip afgelopen kerst was het mega druk bij de SuC's. Ik kom regelmatig in Metz en ook daar is het tegenwoordig vaak langzaam laden door pairing of zelfs even wachten en daarna nog steeds langzaam laden. Ik zou proberen alvast een planning te maken om buiten de drukke tijden te rijden.
Als je de wekker 's-morgens om 2:00 zet en dan gaat rijden, dan heb je nauwelijks problemen om door Frankrijk heen te rijden. Is ook lekker rustig op de weg.Ellende is dat(bijna) iedereen nu alternatieve reisdata gaat plannen zodat de onzekerheid alleen maar toeneemt. Was de routeplanner in de auto maar eens slim.
Niet iedereen wil al om 0200 op de weg zitten... Klopt natuurlijk wel wat je zegt.Als je de wekker 's-morgens om 2:00 zet en dan gaat rijden, dan heb je nauwelijks problemen om door Frankrijk heen te rijden. Is ook lekker rustig op de weg.
Gelukkig maar, anders stond ik ook in de laadfile .Niet iedereen wil al om 0200 op de weg zitten... Klopt natuurlijk wel wat je zegt.
Ik ga voor de eerste keer, en ik ben al niet meer de jongste helaas, de nacht voor Hemelvaart naar Italië rijden. Als het niks is dan maar ergens bij een SuC wat proberen te slapen.Gelukkig maar, anders stond ik ook in de laadfile .
Zelf vind ik het heerlijk.
Ja de tarieven zijn aardig omhoog geschoten inderdaad. Had vorige maand uitgerekend wat een tripje naar de bergen ging kosten qua snelladen maar die kosten zijn bijna verdubbeld nu. Alleen NL leek nog even achter te blijven maar inmiddels is het in NL, DE, FR, BE en CH allemaal zo rond de 50 cent per kWh. Met de accijns juist wat naar beneden maakt dat ik met een beetje doorrijden nu waarschijnlijk (nipt) goedkoper uit ben als ik met de benzine sportauto ga, Toch wel bijzonder, dat was vroeger wel anders..Wat is er aan de hand met de prijs aan "de pomp"?
Op 25/03 was de prijs nog € 0.35/kWh. Daarna werd het € 0,44/kWh en vandaag € 0,55/kWh. Telkens supercharger Brugge...
Ik weet niet welke wagens je vergelijkt, maar met mijn model 3 reken ik voor een rit op de autostrade aan 200 Wh/km. Zelfs met ,55 €/kWh kom ik dan aan 11 € /100 km.Ja de tarieven zijn aardig omhoog geschoten inderdaad. Had vorige maand uitgerekend wat een tripje naar de bergen ging kosten qua snelladen maar die kosten zijn bijna verdubbeld nu. Alleen NL leek nog even achter te blijven maar inmiddels is het in NL, DE, FR, BE en CH allemaal zo rond de 50 cent per kWh. Met de accijns juist wat naar beneden maakt dat ik met een beetje doorrijden nu waarschijnlijk (nipt) goedkoper uit ben als ik met de benzine sportauto ga, Toch wel bijzonder, dat was vroeger wel anders..