Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Volkswagen ID.3

This site may earn commission on affiliate links.
Het beperkte laadvermogen, in een tijd dat de Model 3 al van 2018 aan 250kW kan laden, is volgens mij een groot teken dat Big Auto nog lang niet kan volgen met Tesla.

Dat je om kostenredenen een kleinere batterij steekt kan ik nog begrijpen, maar dat je met zo een gloednieuwe auto zelfs aan de grootste batterij aan 126kW de boel gaat ophouden aan een IONITY in Q4 2020 kan er bij mij niet in...

Ik bedoel maar, mijn Q2 2017 Model X kan tot 143kW laden aan V2 superchargers... Sindsdien heeft Big Auto enkel de Audi e-tron en de Porsche Taycan die dit kunnen evenaren, en meest recent een Polestar 2.
Goed punt, maar als je ook de doelgroep in gedachte neemt, dan is de IONITY oponthoud tijdens vakantieperiode een feit. Daarbuiten zijn het volgens mij voornamelijk thuisladers.
 
Gaat een tesla waarvan het laadvermogen onder 125 kW zakt, zich dan ook moeten verplaatsen?
Het pieklaadvermogen dat gedurende enkele minuten kan worden vastgehouden, in ideale omstandigheden dan nog (Temp en SOC), is niet het enige wat telt. Hoelang het hoge laadvermogen kan worden vastgehouden telt zeker ook mee. De ID3 is op 60' volledig vol, dat is zo slecht niet. Het laadvermogen blijft tot ruim 80% SOC boven 60 kW, dat is zo slecht niet. Over een groot deel wordt aan 2C geladen, dat is zo slecht niet.
Bij hyperchargers zou (een combinatie van een energie- en) een tijdstarief moeten gelden zodat die zo snel mogelijk vrijkomen.
Voorlopig niet echt een probleem want de ionity-laders worden weinig gebruikt.
 
  • Like
Reactions: horta
Tesla Bjorn heeft dit weekend een roadtrip van 2000 km gemaakt mey de ID.3

In zijn conclusies is hij erg positief over de wagen
  • comfortabele stoelen, ook geen last van bezweette rug na een lange trip
  • stille wagen (zeker met dubbele beglazinig)
  • korte draaicirkel
  • erg efficiënt, dus perfect geschikt voor lange ritten, zelfs indien er geen échte snelladers (> 100 kW) op de route liggen
  • meer dan voldoende ruim en dus geschikt als gezinswagen
Een puntje dat hij eerder al aanhaalde: veel betere verlichting dan een Model 3
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
veel betere verlichting dan een Model 3
Ik vraag me af of dat echt zo is, of omdat de meeste mensen niet weten dat de Model 3 af-fabriek met de dimlichten op de laagste stand qua niveauregeling geleverd worden. De eerste weken dacht ik ook dat er iets mis was, tot ik zelf de lichten manueel instelde via het menu. Nu zijn ze beter dan onze vorige auto met xenon verlichting.
 
  • Informative
Reactions: LaurensH
Ik vraag me af of dat echt zo is, of omdat de meeste mensen niet weten dat de Model 3 af-fabriek met de dimlichten op de laagste stand qua niveauregeling geleverd worden. De eerste weken dacht ik ook dat er iets mis was, tot ik zelf de lichten manueel instelde via het menu. Nu zijn ze beter dan onze vorige auto met xenon verlichting.

Ik deel deze opmerking -> super verlichting mits goed afgesteld.

Gemerkt dat je de alleen maar op de knop voor hoogteverstelling hoeft te drukken voor automatisch afstellen van de lampen. Auto op een vlakke ondergrond en knop indrukken. Lampen gaan dan eerst helemaal omhoog om vervolgens in de juiste stand te eindigen. (je hoeft dus niet zelf af te stellen mbv knopjes bij M3) Tot op heden heb ik dit 3x gedaan -> lampen waren na verloop van tijd weer wat lager komen te staan. (vanzelf verloop? of na update?)
 
Vanmiddag in een AiDeeTree gezeten. Of is het gewoon Iedeedrie? In de nieuwe Renault Zoe is het afwerkgehalte heel wat hoger. Terwijl zo’n apparaat bijna net zoveel kost als de instap M3. Plastic wat de klok slaat.
In deze video is te zien goed goed of slecht hij in elkaar steekt.
 
De id3 als,test gehad voor een weekend, proberen te laden met mijne tesla charger van 2.5 meter en een id3 met de laadklep aan de rechtse kant, niet gelukt.

Moet je geen switch op je lader omdraaien om ook niet tesla's toe te laten te laden? (dacht zo eens iets gelezen te hebben)

However, Tesla AC EVSEs may be set to charge ‘only Teslas’, or to a ‘legacy’ mode where they will charge (most) EVs from other manufacturers.
 
Jobbeke: . . . proberen te laden met mijne tesla charger van 2.5 meter en een id3 met de laadklep aan de rechtse kant, niet gelukt.
Moet je geen switch op je lader omdraaien om ook niet tesla's toe te laten te laden? (dacht zo eens iets gelezen te hebben).
Zoals ik het gelezen heb, was de kabel te kort om aan de andere kant te kunnen komen;)
 
Moet je geen switch op je lader omdraaien om ook niet tesla's toe te laten te laden? (dacht zo eens iets gelezen te hebben)

However, Tesla AC EVSEs may be set to charge ‘only Teslas’, or to a ‘legacy’ mode where they will charge (most) EVs from other manufacturers.
Standaard staat de switch goed. Alleen bij DeC’s wordt die soms omge-’switched’.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
DeC = twc beide moet de dipswitch op legacy gezet worden
Sommige DeCs zijn ‘Tesla only’ en daarvoor verzetten ze de switch, zodat anderen niet kunnen laden. misschien stamt dit nog uit de tijd dat ze de TWC gratis kregen. Ik vermoed dat dat zo moest van Tesla toen ze de apparatuur nog gratis leverden.
In Frankrijk mag volgens de wet een gratis ‘Tesla only’ paal enkel als er ook een lader is, waar iedereen mag laden (égalité!). Daar zie je dan beide versies naast elkaar.
 
Vandaag een filmpje van Bright gezien. Leuke manier van presenteren van de ID3, maar 1 statement deed bij toch een lach op het gezicht brengen: Bij 10.19 zegt de presentator: "En geloof het of niet, Die Tesla (model 3) is van binnen chiquer afgewerkt, hierzo voelt alles wel een beetje plastic aan" :D.

Hoe dan ook heeft VW wel een mooie zet gemaakt met deze auto.

 
Vergelijking van het verbruik IRL tussen een ID.3 met en zonder warmtepomp.

Verschil : - 15% verbruik wanneer ik me op de SOC baseer (60% SOC tov 51% SOC verbruikt), de wagen zelfs geven 165 kWh tegenover 177 kWh aan, dat komt neer op 7%)

Nu is het interieur opwarmen tot 24°C wel een beetje erover, maar ik ben al tevreden 5% verschil


Laatste van de test is wel grappig : VW moet de laadcurves nog wat bijsturen, een ID.3 die je begint op te laden met 20% is sneller opgeladen tot 80% dan ééntje die start met opladen bij 29%

Ik zou de zelfde test wel eens willen zien met de oude en de nieuwe Model 3 (ook al zijn er daar nog enkele andere veranderingen)
 
  • Informative
Reactions: nico180