Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf het ook opmerkelijk vinden hoe Toyota nog best fier overeind staat op de beurs terwijl alle andere fabrikanten de pijn van de EV transitie voelen en hier ook flink op afgerekend worden....
Dat zal kunnen komen door de lage gemiddelde uitstoot van de Toyota vloot. Ze hebben veel plug-ins die laag zijn gewaardeerd. Of dat gehaald wordt in de praktijk valt nog te bezien.
 
Lees hier hoe Michael Liebreich met subtiele Britse understatements financieel gehakt maakt van technisch optimisme betreffende waterstof.

(Hij is mede oprichter van Bloomberg New Energy Finance en breed gerespecteerd en zichtbaar.)

Hier de supply side:

Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part One: The Supply Side | BloombergNEF
Ik heb het snel gescand, dus niet in detail. Mijn verwachting is dat de praktijk nog weerbarstiger zal blijken te zijn. Men gaat er vanuit dat elektrolysers gebruik kunnen maken van bijna gratis elektriciteit op momenten dat er overschot is aan duurzame elektriciteit. Mijn verwachting is dat ook in de toekomst dit nauwelijks voorkomt. Immers, als de energie nagenoeg gratis is, wil ik in 2033 graag voor 1 cent meer, mijn thuisbatterij helemaal volladen en de auto die aan de lader staat ook. Sterker nog, ik laat erg graag de warmtepomp extra draaien, al wordt daardoor de vloer net 3 graden warmer, of warm ik eigenlijk mijn buffer tot een temperatuur, waarop de efficientie van mijn warmtepomp wat lager wordt. Immers, dat is altijd goedkoper dan het moeten verbruiken van elektriciteit op momenten dat deze kostbaar is.
En ik doordat het rendement van de batterij thuis en in de EV flink hoger zijn dan het rendement van de waterstof keten, kan ik er altijd meer voor bieden dan dat een elektrolyser kan. Sterker nog, wanneer daadwerkelijk elektriciteit op momenten nagenoeg gratis wordt, zal zelfs de industrie processen daarop willen aanpassen, zeker de energieintensieve processen.
 
Hyundai gaat koppig verder. Oude koeien: 'loodzware batterijen' en beperkte actieradius...Zonder stimulansen van de overheid notabene, volgens de tekst. (Hyundai gaat er voor opdraaien? ;)) De energie komt uit waterkracht (Hydrospider) om groene waterstof te produceren via electrolyse. Bertrand Piccard werd voor de kar gespannen, in een interview vond hij H2 een goed concept, ook omdat de olie-industrie dan mee kon doen.
In Zwitserland komt waterstof echt tot leven • TTM.nl
 
Last edited:
Hyundai gaat koppig verder. Oude koeien: 'loodzware batterijen' en beperkte actieradius...Zonder stimulansen van de overheid notabene, volgens de tekst. (Hyundai gaat er voor opdraaien? ;)) De energie komt uit waterkracht (Hydrospider) om groene waterstof te produceren via electrolyse. Bertrand Piccard werd voor de kar gespannen, in een interview vond hij H2 een goed concept, ook omdat de olie-industrie dan mee kon doen.
In Zwitserland komt waterstof echt tot leven • TTM.nl
Mooi initiatief toch?

(een goede vriend van me doet de bevoorrading van de stations)
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Lees hier hoe Michael Liebreich met subtiele Britse understatements financieel gehakt maakt van technisch optimisme betreffende waterstof.

(Hij is mede oprichter van Bloomberg New Energy Finance en breed gerespecteerd en zichtbaar.)

Hier de supply side:

Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part One: The Supply Side | BloombergNEF

En hier deel 2, de toepassing (demand).

Wel voor chemie, staal en nog wat zaken. Niet voor auto's. Uitgebreide uiteenzetting hier:

Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part Two: The Demand Side | BloombergNEF
 
  • Like
Reactions: job-lek
Toyota komt met een nieuwe Mirai met tankservice(!)

Tankservice
Dat is ook nodig, want waterstofstations zijn in ons land nog altijd erg zeldzaam. Om dat probleem op te vangen, biedt Toyota de Mirai Launch Edition straks ook aan met een tankservice. Daarbij wordt de auto opgehaald, volgetankt en teruggebracht, op voorwaarde dat dat binnen een straal van 50 km van een waterstoftankstation is.

Dit kost de nieuwe Toyota Mirai

Waanzin.
 
Toyota komt met een nieuwe Mirai met tankservice(!)

Tankservice
Dat is ook nodig, want waterstofstations zijn in ons land nog altijd erg zeldzaam. Om dat probleem op te vangen, biedt Toyota de Mirai Launch Edition straks ook aan met een tankservice. Daarbij wordt de auto opgehaald, volgetankt en teruggebracht, op voorwaarde dat dat binnen een straal van 50 km van een waterstoftankstation is.

Dit kost de nieuwe Toyota Mirai

Waanzin.
Gelukkig dat er vanaf 2021 12% bijtelling komt om deze waterstof-waanzin iets minder aantrekkelijk te maken.
 
Die Mirai is belachelijk duur, maar heeft er iemand zicht op de kost component van een FCEV auto. BIj een BEV is het duidelijk dat vooral de batterij lichter en goedkoper moet worden. Hoe zit dat bij een FCEV? Die Mirai is belachelijk duur (ik bedoel wie zou er meer dan 30K aan een Toyota uitgeven), maar ik neem aan dat die productie ook nog niet bepaald is opgeschaald...
 
De fuel cell is nooit in staat om het nodige piekvermogen aan elektriciteit te leveren. Je zit dus met een behoorlijk complex systeem waar elektriciteit uit de FC en uit een bufferbatterij gecombineerd moet worden.
Je krijgt dus een relatief dure drukbestendige tank, fuel cell met kleine bufferbatterij, en dan gewoon al wat in elke EV zit op die gigantische batterij na. De bufferbatterij is blijkbaar een NiMH-batterij van 1,6 kWh met een hoge C-rating. Die zijn erg robuust en in vergelijking met de batterijen in BEV goedkoop. Ik zou denken dat onder de streep de kost ongeveer gelijk loopt of op dit moment zelfs nog wat lager ligt dan van een BEV.
Zelf geloof ik er ook niet in voor automotive en al zeker niet voor personenwagens, maar er is veel stemmingmakerij. Jammer dat de wetenschap zijn objectiviteit verkoopt aan wie het onderzoek betaalt.
Ik zie, los van automotive en in het kader van de gehele elektrificatie van ons energieverbruik, toch twee argumenten voor waterstof als energiedrager ipv batterijen als energiedrager:
  • Op dit moment bedraagt het marktaandeel van BEV in Europa een 2% en de batterijen, hoewel wat overdreven, lijken nu al de bottleneck te zijn. Dat moet dus nog 50x meer worden. en dan krijg je nog alle andere energienoden want met de auto rondrijden is toch maar een fractie van wat we nodig hebben. Is dat haalbaar met lithiumbatterijen? Zijn er genoeg resources om dat te realiseren? Misschien opteert men in de toekomst voor kleinere batterijpacks in de auto ten voordele van sneller laden? Die vier keer per jaar dat je 1.000km aflegt op een dag hoeven misschien niet de grootte van de batterij te bepalen.
  • Wanneer een continent zoals Europa volledig op hernieuwbare energie overschakelt, zit je volgens mij onvermijdelijk zeer regelmatig met massale overproductie en met massale productietekorten. De korte balancering (dag/nacht en misschien zelfs de energienood in een sombere windstille week in de zomer) kan perfect met hydropower via waterreservoirs of batterijen. De batterijen uit de BEV zouden daar een rol in kunnen spelen eerder dan nog een extra batterij in de vorm van een thuisbatterij. Voor de balancering tussen seizoenen of tussen langere perioden zijn batterijen te duur en hebben ze een te beperkte energie-inhoud. Om altijd een basisniveau aan energievoorziening te hebben zal je een flinke overcapaciteit moeten installeren, waar dan ook. In dat verhaal kan waterstof een rol spelen.
Ik kwam vorige week nog dit artikel tegen: CEO Solvay: ‘We investeren in waterstof. Het potentieel is enorm’
Solvay gaat zich toch niet inlaten met die technologie als er helemaal geen winst te maken valt. Idem voor een groep als Toyota. De mensen die dergelijke strategische beslissingen nemen, zijn toch geen idioten en worden door de aandeelhouders op de uiteindelijke resultaten beoordeeld.
 
Verder lijken me al die ideeën om groene elektriciteit om te vormen naar waterstof om op te slaan en dan te hergebruiken als stroom in de winter, maar ook daar valt me op: waar ga je al die waterstof opslaan? En heb je zoveel overproductie van groene stroom dat je je kan permitteren om 70% gewoon te doen vervliegen?
 
  • Like
Reactions: Bas. and SpeedyEddy
Het argument dat andere nieuwe ontwikkelingen het uiteindelijk niet gehaald hebben vind ik niet zo sterk, maar misschien was mijn laatste paragraaf ook niet zo'n sterk argument.
Maar toch: waterstof is op zich geen nieuwe ontwikkeling van een enkele speler, maar iets waaraan heel wat grote groepen meewerken. Het gaat in essentie om het creëren van een schaalbare en betaalbare energiedrager. De nood daaraan lijkt me duidelijk. Batterijen zijn niet schaalbaar, waterstof wel of toch zo goed als.
Een andere en handigere schaalbare energiedrager zou nog beter zijn.
Dat de productie van waterstof slechts een rendement haalt van 30% is achterhaald. Dat extreem lage rendement maakt deel uit van de stemmingmakerij waarover ik het had. Ieder spreekt voor de eigen winkel. Verwacht van de CEO van een batterijproducent niet dat hij waterstof verdedigt en vv. Men zit ondertussen ruim dubbel zo hoog.
Volgende wiki is het lezen waard: Waterstofeconomie - Wikipedia
Voor wat opslag betreft kan ik me voorstellen dat voor grote installaties, in tegenstelling tot een wagen, de meest efficiënte opslag niet in de vorm van drukvaten zal gebeuren. Ik lees op diezelfde wiki dat zelfs de opslag in de vorm van mierenzuur mogelijk is. Dan zou je dus slechts een gewone kuip nodig hebben. Ik bedoel maar...
 
Ik denk dat niemand twijfelt aan de voordelen van waterstof in industriële toepassingen, maar die toepassingen vallen dan ook niet over dingen zoals opslag, en liggen niet zo wakker van opwekking zolang ze reforming kunnen gebruiken. Bovendien val je daar ook niet over efficiëntie want het eindproduct is niet elektriciteit, maar de waterstof zelf als bron om hitte te creëren.

Opslag van waterstof is gewoon een groot probleem. De moleculen zijn zo klein dat ze makkelijk lekken en ze tasten ook nog eens materialen aan. Waterstof onder lage druk opslaan vereist grote installaties, en onder hoge druk opslaan vereist versterkte tanks en ditto pompinstallaties. Andere oplossingen vereisen weer voor- en nabehandeling, wat ook energie-intensief is. Ondergrondse opslag is ook mogelijk, maar daar kijk je ook aan tegen grote verliezen.

De vraag hoe bestand al die investeringen zijn tegen jaarlijks goedkoper wordende batterijen en internationale HVDC-lijnen. Als Marokko, Spanje en Portugal hun woestijnen vol met zonnepanelen plaatsen en een goeie HVDC-lijn naar West-Europa trekken, is lokale waterstof-opslag dan nog zo interessant als je met batterij-opslag al voldoende de gaten in zon- en windenergie in de winter kan opvangen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor wat opslag betreft kan ik me voorstellen dat voor grote installaties, in tegenstelling tot een wagen, de meest efficiënte opslag niet in de vorm van drukvaten zal gebeuren. Ik lees op diezelfde wiki dat zelfs de opslag in de vorm van mierenzuur mogelijk is. Dan zou je dus slechts een gewone kuip nodig hebben. Ik bedoel maar...
Je zou ook een stap verder kunnen gaan en de overtollige stroom omzetten in methaan. Ons huidige gas netwerk kan prima enorme hoeveelheden opslaan en we hebben bestaande centrales om het weer in stroom om te zetten.