robertvg
Extremely Well-Known Member
Werner Budding:
WAAROM de AUTO op WATERSTOF NIKS WORDT.
WAAROM de AUTO op WATERSTOF NIKS WORDT.
Last edited:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik blijf het ook opmerkelijk vinden hoe Toyota nog best fier overeind staat op de beurs terwijl alle andere fabrikanten de pijn van de EV transitie voelen en hier ook flink op afgerekend worden....Hoe waterstof de samenleving verandert | Toyota
Toyota geloofd er nog helemaal in. Waterstof als energiebron...
Dat zal kunnen komen door de lage gemiddelde uitstoot van de Toyota vloot. Ze hebben veel plug-ins die laag zijn gewaardeerd. Of dat gehaald wordt in de praktijk valt nog te bezien.Ik blijf het ook opmerkelijk vinden hoe Toyota nog best fier overeind staat op de beurs terwijl alle andere fabrikanten de pijn van de EV transitie voelen en hier ook flink op afgerekend worden....
Ik heb het snel gescand, dus niet in detail. Mijn verwachting is dat de praktijk nog weerbarstiger zal blijken te zijn. Men gaat er vanuit dat elektrolysers gebruik kunnen maken van bijna gratis elektriciteit op momenten dat er overschot is aan duurzame elektriciteit. Mijn verwachting is dat ook in de toekomst dit nauwelijks voorkomt. Immers, als de energie nagenoeg gratis is, wil ik in 2033 graag voor 1 cent meer, mijn thuisbatterij helemaal volladen en de auto die aan de lader staat ook. Sterker nog, ik laat erg graag de warmtepomp extra draaien, al wordt daardoor de vloer net 3 graden warmer, of warm ik eigenlijk mijn buffer tot een temperatuur, waarop de efficientie van mijn warmtepomp wat lager wordt. Immers, dat is altijd goedkoper dan het moeten verbruiken van elektriciteit op momenten dat deze kostbaar is.Lees hier hoe Michael Liebreich met subtiele Britse understatements financieel gehakt maakt van technisch optimisme betreffende waterstof.
(Hij is mede oprichter van Bloomberg New Energy Finance en breed gerespecteerd en zichtbaar.)
Hier de supply side:
Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part One: The Supply Side | BloombergNEF
Mooi initiatief toch?Hyundai gaat koppig verder. Oude koeien: 'loodzware batterijen' en beperkte actieradius...Zonder stimulansen van de overheid notabene, volgens de tekst. (Hyundai gaat er voor opdraaien? ) De energie komt uit waterkracht (Hydrospider) om groene waterstof te produceren via electrolyse. Bertrand Piccard werd voor de kar gespannen, in een interview vond hij H2 een goed concept, ook omdat de olie-industrie dan mee kon doen.
In Zwitserland komt waterstof echt tot leven • TTM.nl
Lees hier hoe Michael Liebreich met subtiele Britse understatements financieel gehakt maakt van technisch optimisme betreffende waterstof.
(Hij is mede oprichter van Bloomberg New Energy Finance en breed gerespecteerd en zichtbaar.)
Hier de supply side:
Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part One: The Supply Side | BloombergNEF
En toch blijven ze maar komen. Misschien moet ik maar stoppen met investeren in meewindEn hier deel 2, de toepassing (demand).
Wel voor chemie, staal en nog wat zaken. Niet voor auto's. Uitgebreide uiteenzetting hier:
Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part Two: The Demand Side | BloombergNEF
ik kan oprecht genieten van die analyses van Liebreich / BNEF. Zeker wat relevante toepassing voor waterstof, maar ik krijg ook jeuk van die plaatjes van auto's op waterstof zoals bij meewind..En hier deel 2, de toepassing (demand).
Wel voor chemie, staal en nog wat zaken. Niet voor auto's. Uitgebreide uiteenzetting hier:
Liebreich: Separating Hype from Hydrogen – Part Two: The Demand Side | BloombergNEF
Gelukkig dat er vanaf 2021 12% bijtelling komt om deze waterstof-waanzin iets minder aantrekkelijk te maken.Toyota komt met een nieuwe Mirai met tankservice(!)
Tankservice
Dat is ook nodig, want waterstofstations zijn in ons land nog altijd erg zeldzaam. Om dat probleem op te vangen, biedt Toyota de Mirai Launch Edition straks ook aan met een tankservice. Daarbij wordt de auto opgehaald, volgetankt en teruggebracht, op voorwaarde dat dat binnen een straal van 50 km van een waterstoftankstation is.
Dit kost de nieuwe Toyota Mirai
Waanzin.
Betamax - WikipediaIk kwam vorige week nog dit artikel tegen: CEO Solvay: ‘We investeren in waterstof. Het potentieel is enorm’
Solvay gaat zich toch niet inlaten met die technologie als er helemaal geen winst te maken valt. Idem voor een groep als Toyota. De mensen die dergelijke strategische beslissingen nemen, zijn toch geen idioten en worden door de aandeelhouders op de uiteindelijke resultaten beoordeeld.
Je zou ook een stap verder kunnen gaan en de overtollige stroom omzetten in methaan. Ons huidige gas netwerk kan prima enorme hoeveelheden opslaan en we hebben bestaande centrales om het weer in stroom om te zetten.Voor wat opslag betreft kan ik me voorstellen dat voor grote installaties, in tegenstelling tot een wagen, de meest efficiënte opslag niet in de vorm van drukvaten zal gebeuren. Ik lees op diezelfde wiki dat zelfs de opslag in de vorm van mierenzuur mogelijk is. Dan zou je dus slechts een gewone kuip nodig hebben. Ik bedoel maar...