Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
De massa denkt door de worden "brandstof" en "snel tanken" dat een waterstofauto waarlijk een verbrandingsmotor heeft, en het een eitje is om te tanken. De massa begrijpt dan ook helemaal niet waarom iedereen aan de elektrische auto gaat. Waterstof moet toch beter zijn, niet? Tanken, afrekenen, gaan!

Zelfs diegenen die dan vervolgens begrijpen dat een waterstofauto tegenwoordig een FCEV is, vragen zich af waarom waterstof niet doorbreekt. Nog altijd dezelfde luxe van snel tanken, maar nu ook nog eens met de acceleratie van een EV?

De dure prijs? Dat zal wel zakken eens de technologie doorbreekt. Maar technologie kan natuurlijk niet altijd magie doen, en economie is wat alles doet draaien en het goedkoopste wint als de kwaliteit vergelijkbaar is (zie VHS vs Betamax). Daarom dat er nu in België koppen zijn die er niet bij kunnen dat Vlaanderen gas wil verbieden als verwarming, maar wel gascentrales gaan bouwen om oudere kernreactoren te sluiten.
Ik heb ooit ergens gelezen dat het tanken van een waterstof wagen helemaal niet zo snel gaat aan een “drukere” pomp.
(lees 2-3 wagens voor jouw) Dit had iets te maken met druk opnieuw opbouwen of warmte afbouwen? In ieder geval het kon ook tot 10 minuten duren tussen opeenvolgende tankbeurten. Klopt dit?
 
Ik heb ooit ergens gelezen dat het tanken van een waterstof wagen helemaal niet zo snel gaat aan een “drukere” pomp.
(lees 2-3 wagens voor jouw) Dit had iets te maken met druk opnieuw opbouwen of warmte afbouwen? In ieder geval het kon ook tot 10 minuten duren tussen opeenvolgende tankbeurten. Klopt dit?
 
  • Helpful
Reactions: JanG007
Haha, dus toch..ongeloofelijk…
In Californië moet je een tijdslot reserveren. Stel je voor dat je dat aan de SuC moet doen.
En dan spreken we nog niet over de kostprijs van zo een tankstation. En het onderhoud, vergunning, keuringsvereisten, uitbatersopleiding.
Ik denk ook niet dat dit onbemand mag gelaten worden of in een bewoond gebied mag.
Ik zag gisteren op het vrtnieuws een tankstationuitbater al klagen dat snelladers installeren voor hem te duur was.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Maarten
Ik zag gisteren op het vrtnieuws een tankstationuitbater al klagen dat snelladers installeren voor hem te duur was.
Niet-SuC snelladers worden inderdaad als goud verkocht. Ik zag op Reddit een offerte voor 1 50kW DC lader en dat was 60K, maar de helft ervan een abonnement van 5 jaar op de software.

Als je dan weet dat een 8 stall SuC zo een 200K kost, zit je dus aan 25K per stall. Een IONITY laadplek met 4 stalls is dus duurder dan een SuC met 8 laadplekken, wat misschien ook de vertraging bij IONITY kost, of het beperkt aantal laadplekken bij een Fastned locatie.

Deel van het probleem is natuurlijk dat bij een Fastned en IONITY iedere toeleverancier z'n marge wil, terwijl Tesla zelf hun Supercharger stalls maakt op basis van hun eigen AC-DC omvormers.
 
Niet-SuC snelladers worden inderdaad als goud verkocht. Ik zag op Reddit een offerte voor 1 50kW DC lader en dat was 60K, maar de helft ervan een abonnement van 5 jaar op de software.

Als je dan weet dat een 8 stall SuC zo een 200K kost, zit je dus aan 25K per stall. Een IONITY laadplek met 4 stalls is dus duurder dan een SuC met 8 laadplekken, wat misschien ook de vertraging bij IONITY kost, of het beperkt aantal laadplekken bij een Fastned locatie.

Deel van het probleem is natuurlijk dat bij een Fastned en IONITY iedere toeleverancier z'n marge wil, terwijl Tesla zelf hun Supercharger stalls maakt op basis van hun eigen AC-DC omvormers.
Vergelijk eens bijv een Hypercharger met een SuC stall: extra touchscreen (dat kapot kan gaan, en in zonlicht toch slecht leesbaar is), extra meters kabel (wat alleen maar in de weg hangt en nu weer een ‘kabelmanagement’ systeem vraagt).
Ziedaar al een verschil in kosten.
 
De massa denkt door de worden "brandstof" en "snel tanken" dat een waterstofauto waarlijk een verbrandingsmotor heeft, en het een eitje is om te tanken. De massa begrijpt dan ook helemaal niet waarom iedereen aan de elektrische auto gaat. Waterstof moet toch beter zijn, niet? Tanken, afrekenen, gaan!

Zelfs diegenen die dan vervolgens begrijpen dat een waterstofauto tegenwoordig een FCEV is, vragen zich af waarom waterstof niet doorbreekt. Nog altijd dezelfde luxe van snel tanken, maar nu ook nog eens met de acceleratie van een EV?

De dure prijs? Dat zal wel zakken eens de technologie doorbreekt. Maar technologie kan natuurlijk niet altijd magie doen, en economie is wat alles doet draaien en het goedkoopste wint als de kwaliteit vergelijkbaar is (zie VHS vs Betamax). Daarom dat er nu in België koppen zijn die er niet bij kunnen dat Vlaanderen gas wil verbieden als verwarming, maar wel gascentrales gaan bouwen om oudere kernreactoren te sluiten.
Een hardnekkig misverstand is ook dat waterstof een energiebron zou zijn en niet alleen een energiedrager.
 
In Belgie merkte ik tijdens een debat op TV dat zelfs de waterstof voorstander + regering ook weinig heil zagen in waterstof voor personenvervoer. Heeft men het licht dan toch gezien? Laten we hopen.
De federale regering is qua energie eens uitgerust met mensen met kennis. Ja, er wordt gesproken over waterstof, maar met begrip dat het hier gaat over CO2-inventieve processen die geen alternatief hebben (kunstmest, staalbouw, …) en over productie in landen met een grote PV-opbrengst zoals in Noord-Afrika.

Zelfs in het Vlaamse klimaatplan zie je teksten waaruit blijkt dat ze het verschil kennen tussen ETS-emissies zoals uit gascentrales, en niet-ETS-emissies zoals uit vervoer en verwarming. Dus als je een N-VA-er hoort klagen dat de federale regering gascentrales gaat bijzetten terwijl de Vlaamse Regering iets aan CO2-uitstoot zou doen door benzinewagens te gaan verbieden tegen 2029, heeft ie z’n eigen briefing gemist waarin ie hoort te weten dat gascentrales onder ETS-emissies horen en dus Europees een plafond hebben, dat elk jaar zakt. Dwz 3 gascentrales extra in Belgie pestten andere centrales in pakweg Polen eruit. Maar dat bekt niet zo electoraal; daar is het interessanter om te zeggen dat de FedReg slecht bezig is.
 
Grappig @pvkeep! :)
Er staat in het artikel niet dat hij zich ook gaat bezighouden met waterstof voor personenauto's. Dus misschien gaat het meer over industrie, energieopslag e.d.?
Hoe dan ook lijkt het me praktischer voor hem als hij de Model X blijft rijden. ;)
Dat denk ik ook: drie dochters achter in een MX gaat uitstekend (weet ik uit ervaring), drie achterin een Toyota Mirai is een recept voor heel veel ruzie.
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
De federale regering is qua energie eens uitgerust met mensen met kennis. Ja, er wordt gesproken over waterstof, maar met begrip dat het hier gaat over CO2-inventieve processen die geen alternatief hebben (kunstmest, staalbouw, …) en over productie in landen met een grote PV-opbrengst zoals in Noord-Afrika.

Zelfs in het Vlaamse klimaatplan zie je teksten waaruit blijkt dat ze het verschil kennen tussen ETS-emissies zoals uit gascentrales, en niet-ETS-emissies zoals uit vervoer en verwarming. Dus als je een N-VA-er hoort klagen dat de federale regering gascentrales gaat bijzetten terwijl de Vlaamse Regering iets aan CO2-uitstoot zou doen door benzinewagens te gaan verbieden tegen 2029, heeft ie z’n eigen briefing gemist waarin ie hoort te weten dat gascentrales onder ETS-emissies horen en dus Europees een plafond hebben, dat elk jaar zakt. Dwz 3 gascentrales extra in Belgie pestten andere centrales in pakweg Polen eruit. Maar dat bekt niet zo electoraal; daar is het interessanter om te zeggen dat de FedReg slecht bezig is.
Er zouden dan ook onderhandelingen én een akkoord via het ETS op Europees niveau moeten geweest zijn die de bouw van onze Belgische gascentrales mogelijk maakte? Voor de oppositie zou het dan een koud kunstje zijn om deze demagogie te doorprikken.