Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
ik hoef er nu niet op te letten wat er aan staat voordat ik een auto aan de lader hang. Met wat planning denk ik dat het prima te doen is op 3x25. maar als ik het plannen/bijsturen had kunnen overlaten aan een apparaat dan leek me dat prettiger. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen het oplossen en of het plannen problemen oplevert. Altijd alleen maar s nachts laden is met 2 auto’s die door verschillende personen worden gereden niet altijd een optie tenzij je s nachts eruit gaat om te wisselen of een extra laadpunt toevoegt.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Kijk eens naar de Fivari Solar: Fivari - Producten.

Met het piektarief dat in aantocht is in België zal wat intelligente sturing sowieso een must worden. Overdag de thuisbatterij opladen met zonne-energie (of zelfs van het net, als je maar onder de piek blijft) en ‘s avonds laden met 5kW van het net en 2,5 van de thuisbatterij. Zo blijf je minder dan 5kW van het net halen en laadt je toch aan 7,5kW.
 
Gisteravond de 2e Tesla Wall Connector geïnstalleerd, en direct als slave aangesloten op de bestaande installatie (1 TWC als slave met TWCManager). Ging onmiddellijk goed: elke auto kreeg 9A en nog 2A over voor de rest van het huis. En als de ene auto vol was, kreeg de andere het volle overige vermogen. 3X20A hier.
 
  • Informative
Reactions: Astrid
@Astrid: wij hebben het opgelost door naar 3x50 A te gaan. ;) Teveel spul wat slurpt, en inderdaad: niet na hoeven denken, gewoon laden is heel fijn. We hebben 2 EV's en 2 laders waarvan 1 slimme enkelfase Zappi en 1 domme EVBox die op 32 A staat.

Wij hebben ook een bovengemiddeld aantal gebruikers maar door slim selecteren, aanschaffen en verdelen over de 3x 25A konden we van onze dure 3x 35 A aansluiting af. Scheelt elk jaar Euro 700,-- vastrecht waardoor je snel uit de eenmalige investeringen bent, minder verbruikt (ook besparing!) en de netbeheerder ook wat helpt.

Enkele voorbeelden:
  • Warmtepomp droger (900W) ter vervanging van de oude droger (3.000W)
  • Coocker op slimme verdeeldoos met vaatwasser (1 zware verbruiker gelijktijdig)
  • Koelen / verwarmen A+++ -> beperkt opgenomen vermogen ondanks relatief groot thermisch vermogen
  • Op alle 3 de fases een omvormer met zonnepanelen (overdag wordt het daardoor zo'n beetje onmogelijk om de hoofdzekeringen eruit te laten springen)
  • Bijna alle wat zwaardere verbruikers vervangen door veel zuinigere exemplaren (met tevens minder geïnstalleerd vermogen)
  • Tesla standaard op wat lager vermogen laten laden (13A is bij ons altijd voldoende ->overdag op zonnige momenten kan ik wel op vol vermogen)
  • Etc.
Ieder z'n eigen keuze/afwegingen.
Maar ook met een relatief kleine aansluiting is er héél veel mogelijk.
Daarbij alvast voorbereid op tijden die waarschijnlijk nog gaan komen (belasting op piekbelasting)
 
  • Informative
Reactions: Astrid
Opties bij ons zijn veel beperkter: we hebben een warmtepomp droger, we hebben nieuwe keuken apparatuur (nieuw huis), we hebben zonnepanelen (maar de auto's laden in het algemeen 's nachts ;)) we hebben 2 warmtepompen, we hebben een zwembad, we hebben airco's (inverters met warmtepompen), we hebben een serverpark hier in huis, we hebben een groot netwerk in huis, ;) Kortom, die 3x50 zit soms tot 3x48 A vol volgens Domoticz. ;) In de zomer valt er niet zo veel te besparen. In de winter gaat de warmtepomp van het zwembad uit, maar dan doen de zonnepanelen ook veel minder. Ieder zijn eigen afwegingen naar eigen mogelijkheden inderdaad.

Mijn voorspelling is dat we naar kwartier beprijzing toe gaan (en dan niet zoals in België). Laat de accu's maar komen.
 
Sinds deze week ervaar ik het probleem dat er 1 fase (’s nachts) er tijdens het laden uit klapt. Gevolg natuurlijk dat een deel van mijn groepen geen stroom krijgt (aardlek schakelaars staan gewoon omhoog). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
- Geen recente SW update (2021.36)
- Sinds laatste saw update laad de auto met 3x15A (voorheen 3x16A), fases ieder 25A
- Komt alleen voor tijdens laden
- ICU laadunit (EV company), ongeveer 4,5 jaar oud

Gevoelsmatig denkt ik dat het aan de laad unit ligt, aangezien de sw update ook al weer 2 weken geleden was. Is laden met 3x10A wellicht een tijdelijke oplossing?
 
Last edited by a moderator:
Sinds deze week ervaar ik het probleem dat er 1 fase (’s nachts) er tijdens het laden uit klapt. Gevolg natuurlijk dat een deel van mijn groepen geen stroom krijgt (aardlek schakelaars staan gewoon omhoog). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
- Geen recente SW update (2021.36)
- Sinds laatste saw update laad de auto met 3x15A (voorheen 3x16A), fases ieder 25A
- Komt alleen voor tijdens laden
- ICU laadunit (EV company), ongeveer 4,5 jaar oud

Gevoelsmatig denkt ik dat het aan de laad unit ligt, aangezien de sw update ook al weer 2 weken geleden was. Is laden met 3x10A wellicht een tijdelijke oplossing?

Wasmachine of vaatwasser toevallig met uitgesteld wassen?

Je kunt natuurlijk altijd het vermogen terugzetten.
 
  • Like
Reactions: FrankV
Sinds deze week ervaar ik het probleem dat er 1 fase (’s nachts) er tijdens het laden uit klapt. Gevolg natuurlijk dat een deel van mijn groepen geen stroom krijgt (aardlek schakelaars staan gewoon omhoog). Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
- Geen recente SW update (2021.36)
- Sinds laatste saw update laad de auto met 3x15A (voorheen 3x16A), fases ieder 25A
- Komt alleen voor tijdens laden
- ICU laadunit (EV company), ongeveer 4,5 jaar oud

Gevoelsmatig denkt ik dat het aan de laad unit ligt, aangezien de sw update ook al weer 2 weken geleden was. Is laden met 3x10A wellicht een tijdelijke oplossing?
hebben je dan een zekering per fase? In België is een driefasige hoofdzekering (indien driefasige aansluiting) de meest courante oplossing. Behalve bij de smeltzekeringen maar die vind je alleen nog in verouderde installaties.
 
Ik heb nu ook software 2021.36.5 binnen en kan nu dus via de charging_amps API call de laadsnelheid instellen. Omdat ik ook al DSMR-reader had draaien voor het uitlezen van mijn slimme meter heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven. Lijkt prima te werken. Komend weekend ga ik mijn TWC op 24A zetten en kijken hoe de code zich dan houdt op mijn 3x25A aansluiting.

Het mooie van het gebruik van de Tesla charging_amps API call is dat dit werkt voor alle typen laadpalen. Ik heb zelf een TWC maar heb de RS-485 interface nooit aangesloten. Zal nu ook niet meer gebeuren. :cool:
 
Ik heb nu ook software 2021.36.5 binnen en kan nu dus via de charging_amps API call de laadsnelheid instellen. Omdat ik ook al DSMR-reader had draaien voor het uitlezen van mijn slimme meter heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven. Lijkt prima te werken. Komend weekend ga ik mijn TWC op 24A zetten en kijken hoe de code zich dan houdt op mijn 3x25A aansluiting.

Het mooie van het gebruik van de Tesla charging_amps API call is dat dit werkt voor alle typen laadpalen. Ik heb zelf een TWC maar heb de RS-485 interface nooit aangesloten. Zal nu ook niet meer gebeuren. :cool:
Dat scheelt mij ook een slimmere TWC, ik ben geen techneut en heb domoticz en Teslamate op een Raspi draaien. Jij het iets in python gemaakt denk ik. Draait dat ook op een raspberry? 16 minuten geleden 22 errors gemeld op GitHub?
 
Dat scheelt mij ook een slimmere TWC, ik ben geen techneut en heb domoticz en Teslamate op een Raspi draaien. Jij het iets in python gemaakt denk ik. Draait dat ook op een raspberry? 16 minuten geleden 22 errors gemeld op GitHub?
Jazeker, ik draai het ook op een Pi. Ik zal een korte installatiehandleiding erbij doen. Waar zie jij errors op GitHub?
 
  • Like
Reactions: Phil V
Omdat ik ook al DSMR-reader had draaien voor het uitlezen van mijn slimme meter heb ik meteen even een simpele Tesla loadbalancer geschreven
Leuk!

Zelf heb ik een c# dingetje gemaakt die praktisch hetzelfde doet.

Tips:

1. Maakt de loop event driven ipv timer driven. Dan kun je zo snel mogelijk reageren op "overshoot" zoals jij het noemt in je code.
2. Als je echt teveel trekt moet je het laden stoppen
3. Publish een MQTT event bij een correctie zodat je dit weer leuk kunt loggen