Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu al een paar dagen gezocht naar informatie op Youtube en forums, maar helaas ben ik geen elektro-expert en krijg ik geen informatie gevonden die deze vraag echt goed beantwoordt voor mijn situatie:

Wat moet ik nu doen om er voor te zorgen dat mijn Model 3 met max 11kw 3fase en max 3.7kw enkelfase zoveel mogelijk gebruik gaat maken van zonnepanelen die ik wil gaan installeren op mijn plat dak?

Is daar een aparte control unit voor nodig? Moet ik het laden van de auto als het ware handmatig 'timen' wanneer mijn toekomstige panelen veel output hebben (zoals op zonnige middagen)?

Of is dit in het algemeen helemaal geen goed idee? Ik dacht in eerste instantie dat het een vrij voor de hand liggende oplossing was maar schijnbaar is dit nog een hele operatie om te bewerkstelligen.. Of ik mis iets dus...
Alle input wordt zeer gewaardeerd!
 
@Jooop Maxem geeft je ook de mogelijkheid om te laden als je PV aanbod geeft.

270C2810-7972-4252-BCE6-A0F87EFC02AF.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Jooop
Dat zou dan de maxem zijn, heb je alleen maandelijkse kosten aan, daarom spreekt de zappi me wel aan.
Goed om te weten. Ik had de Fully Charged episode over Zappi ook wel gezien, maar lijkt me zo'n relatief klein initiatief. Ik had echt gedacht dat hier onderhand al meer ontwikkeling in zou zitten anno 2019.
En ik mis echt een soort van walkthrough of handleiding voor nieuwe EV eigenaren die met PV of wind hun eigen EV willen opladen, evt ook zakelijk.
Misschien interessant om een gebruiksvriendelijke, toegankelijke website op te zetten met informatie voor relatieve leken... maar eerst zelf eens proberen uit te vogelen.
 
Ik heb nu al een paar dagen gezocht naar informatie op Youtube en forums, maar helaas ben ik geen elektro-expert en krijg ik geen informatie gevonden die deze vraag echt goed beantwoordt voor mijn situatie:

Wat moet ik nu doen om er voor te zorgen dat mijn Model 3 met max 11kw 3fase en max 3.7kw enkelfase zoveel mogelijk gebruik gaat maken van zonnepanelen die ik wil gaan installeren op mijn plat dak?

Is daar een aparte control unit voor nodig? Moet ik het laden van de auto als het ware handmatig 'timen' wanneer mijn toekomstige panelen veel output hebben (zoals op zonnige middagen)?

Of is dit in het algemeen helemaal geen goed idee? Ik dacht in eerste instantie dat het een vrij voor de hand liggende oplossing was maar schijnbaar is dit nog een hele operatie om te bewerkstelligen.. Of ik mis iets dus...
Alle input wordt zeer gewaardeerd!

Waarom wil je met de huidige regelingen persee de zon van je panelen in je auto hebben?
 
  • Like
Reactions: Bas.
Vanwege de CO2 besparing natuurlijk :)
Ik heb dan wel gegarandeerd windenergie uit NL via Greenchoice (dus mijn geld gaat echt naar NL wind) maar de stroom zelf blijft een mix natuurlijk. Het is toch geweldig om te weten dat je écht op de zon rijdt?

Ja oke. Maar als je teruglevert op het net wordt dit sowieso door iemand weer gebruikt dus die C02 bespaar je wel.
Als het je ging om het geld maakt het niet uit wanneer je laadt, zolang de huidige salderingsregeling nog geldig is.

Maar, als je een slimme meter hebt en je levert terug met zonnepanelen omdat de zon volop schijnt en je gaat dán je auto laden dan gaat dit "meteen" (uiteraard via je omvormer en het net) je auto in.
Als je met 11kW laadt moet je dan ook wel 11kW terugleveren anders gaat er slechts in de auto wat je wel teruglevert en de rest komt alsnog van het net.
Hiervoor heb je zo'n 45 panelen nodig in de volle zon.
Als je met de 220v stekker laadt ongeveer 15 panelen.

Als je precies verbruikt wat je opwekt zal je 1.8x (consumptie) telwerk niet oplopen en je 2.8x (productie) dan ook niet.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik dacht laat ik ook eens mijn verhaal uitschrijven hoe ik naar een energie neutraal huis ben gegaan. met redelijk minimale investeringen door heel veel zelf te doen en nu een lekkere winst iedere maand.

Precies 3 jaar geleden een huis gekocht uit 1960 waar sinds de bouw eigenlijk niets waardevermeerderends aan was gedaan. Precies wat ik zocht. Beton was goed en locatie mooi precies tegen Amsterdam maar de rest was geen cent meer waard.

plan gemaakt om 4 weken na oplevering in ieder geval een aantal plekken woonbaar te hebben en dan kamperen maar in eigen huis... ik kan het iedereen van harte afraden om te gaan wonen terwijl je nog volop aan het verbouwen bent. maar ja kosten he... ik zal de details van de gehele verbouwing besparen en alleen de energie maatregelen bespreken.

Huis in de eerste week gestript. Radiatoren lekten en moesten worden vervangen. Bleek goedkoper om dan maar door het hele huis vloerverwarming aan te leggen. ong. 3K voor 130m2. Ook de CV moest vervangen en daar meteen een lucht/water warmtepomp voor geplaatst van Nefit. Zorg wel dat je een goede WP neer zet. wij hebben geen last van herrie ed. de goedkopere versies maken veel meer lawaai. Voor de warmtepomp wel opletten dat de vloerverwarming met een hart op hart afstand van 5cm wordt gelegd en max ong 60m slang per groep. kosten 7.5K maar een nieuwe CV had ook rond de 1.5K gekost. ramen aan de voorkant waren wel dubbel glas maar toch laten vervangen door HR++ omdat dat beetje extra isolatie best verschil kan maken met een warmtepomp. kosten 2.5K. wat extra isolatie aangebracht onder de ramen en in de kruipruimte. ong. 1K. voordat je er kan gaan wonen zijn dit wel de stappen die je moet doen om het in de winter nog warm te hebben met een warmtepomp. gelukkig begon de verbouwing in het voorjaar dus had ik wat tijd. Loop van de zomer was alles over naar electrisch en is de gasaansluiting afgesloten. dat was fase 1. een jaar later pas de zonnepanelen geplaatst, tijd en kosten je kent het wel. totaal liggen er nu 39 panelen verdeeld over het dak (35) en de berging (4). Kosten 8.5K na BTW teruggave. Ruim te veel voor wat ik verbruik maar daar maakt de Tesla M3 nu (na de gratis superchargen periode) gebruik van. En de badkamer verbouwd met een WTW standbuis bij de douche. scheelt toch weer iets aan verbruik en de standleidingen moesten toch worden vervangen. kosten 600.- en denk eigenlijk niet dat ik dat snel terug zal verdienen.

Qua electra ben ik wel wat tijd kwijt geweest om dat goed te plannen en uit te tekenen. warmtepomp vraagt wel wat vermogen. de buitenunit kan in de winter 2,5kw trekken 24/7. dan wil je eigenlijk niet veel extra op die fase zetten. dus wasmachine, ovens, stopcontact voor de haardroger etc. verdeeld over de andere fases. De panelen op de berging zitten op een 1fase omvormer die ik juist op de fase van de warmtepomp heb gezet omdat die elkaar wat opheffen. het dak heeft een 3-fase omvormer. De kabels liggen al op zijn plek voor de 11kw laadpaal die ik maar eens op een mooie zomerdag op zijn plek zet. Hij komt aan de straat dus van mij mag de hele buurt hem gebruiken om te laden met een RFID tag. Wel active loadbalancing op de laadpaal om overbelasting te voorkomen.

totaal hebben de energiebesparende maatregelen mij ong.17K meer gekost dan een normale verbouwing. laten we zeggen 20K met de nieuwe bedrading door het huis ed. we besparen zo'n 200.- per maand (los van de overproductie van de zonnepanelen) dan "verdienen" we de investering in een jaar of 8 terug. Het comfort in het huis is beter ook door koeling van het huis door de warmtepomp in de zomer. Al is dat niet mega veel het haalt net even de warme nachten dat je niet kan slapen weg. Je hebt een leuk verhaal op feesten en partijen. 3 jaar geleden hoorde je niemand er over en nu is iedereen er mee bezig. o ja en iets met milieu ed. waar wij nu een stuk minder aan vervuilen.

ik erger mij altijd aan die verhalen dat het minimaal 40K gaat kosten om een huis van het gas te halen. zeg 10K voor een Warmtepomp, 3K voor vloerverwarming dat je aan kan leggen als de vloer een keer vervangen moet worden en dan nog wat isolatie als je een ouder huis hebt. dan kom je max aan 20K investering waarvan je een deel ook zou moeten doen bij normaal onderhoud. En dan heb je een besparing op je maandelijkse kosten. iedere woningeigenaar die in 30jaar geen 20K kan investeren in zijn huis heeft echt grotere problemen.
 
Vanwege de CO2 besparing natuurlijk :)
Ik heb dan wel gegarandeerd windenergie uit NL via Greenchoice (dus mijn geld gaat echt naar NL wind) maar de stroom zelf blijft een mix natuurlijk. Het is toch geweldig om te weten dat je écht op de zon rijdt?
Maar je impact op milieu is juist groter wanneer je terug levert en je accu aanbod gestuurd laat opladen door bijvoorbeeld jedlix
 
Ik dacht laat ik ook eens mijn verhaal uitschrijven hoe ik naar een energie neutraal huis ben gegaan. met redelijk minimale investeringen door heel veel zelf te doen en nu een lekkere winst iedere maand.
.......
ik erger mij altijd aan die verhalen dat het minimaal 40K gaat kosten om een huis van het gas te halen. zeg 10K voor een Warmtepomp, 3K voor vloerverwarming dat je aan kan leggen als de vloer een keer vervangen moet worden en dan nog wat isolatie als je een ouder huis hebt. dan kom je max aan 20K investering waarvan je een deel ook zou moeten doen bij normaal onderhoud. En dan heb je een besparing op je maandelijkse kosten. iedere woningeigenaar die in 30jaar geen 20K kan investeren in zijn huis heeft echt grotere problemen.
Precies zoals ik het ook altijd benader. Jammer dat er hele horden "energie-adviseurs" (ik MOET het wel tussen aanhalingstekens zetten) rondlopen die om het hardst roepen dat er eerst een kapitaal aan isolatiemaatregelen uitgegeven moet worden. Echt onzin. Zelfs een Diederik Samsom blijkt in de praktijk niets over warmtepompen te weten (had misschien beter in de politiek kunnen blijven).

Om succesvol een warmtepomp in een matig of zelfs slecht geïsoleerd huis te zetten zijn er slechts enkele zaken belangrijk of zelfs heel essentieel: het vermogen van de warmtepomp moet voldoende zijn om bij vorst de woning op temperatuur te houden (NIET om de temperatuur in de woning te laten stijgen), en verder moet het afgiftesysteem (vloerverwarming of laag-temperatuurradiatoren) zoveel warmtecapaciteit hebben dat als de warmtepomp op vol vermogen draait, het water niet warmer wordt dan ca. 35 graden en dat daarmee de woning dus op temperatuur blijft. In de praktijk kom je dan meestal nog ruim onder de 20k€ uit als je kiest voor een lucht-water-warmtepomp, maar dan wel inclusief een 300 liter boiler, en installatiekosten.

Overigens: als er betaalbare isolatiemaatregelen mogelijk zijn, zoals dak isoleren met glaswol, dan is het zeer verstandig dat wel mee te nemen. Van iedere isolatiemaatregel kan een eigen terugverdientijd uitgerekend worden - uiteraard niet baseren op bespaarde gaskosten maar op bespaarde elektriciteit met warmtepomp. Daarmee verdubbelt de terugverdientijd van isolatiemaatregelen ongeveer...
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Ik wacht het nog even af met dergelijke investeringen.
Als het allemaal een beetje meezit kun je straks voor een redelijke prijs een cv ketel aanschaffen (of je huidige ombouwen) die geschikt is voor waterstofgas en komt dat ook via het reguliere net, ipv aardgas, je huis binnen.

En misschien wordt het ook wel mogelijk om een kleine waterstofgas installatie aan te schaffen die je natuurlijk van de nodige stroom voorziet met je eigen zonnepanelen, om zo te kunnen voorzien in je eigen waterstofgas en daarmee je huis verwarmen zonder uitstoot.
 
Ik wacht het nog even af (...) Als het allemaal een beetje meezit kun je straks (...) waterstofgas (...) via het reguliere net, ipv aardgas (...) misschien
(...) een kleine waterstofgas installatie (...) met je eigen zonnepanelen (...) je eigen waterstofgas

Of je wacht niet en installeert meteen die warmtepomp. In je comfortabel warme/koele huis, genietend van de dagelijkse besparing, google je nog eens wat en leest waarom het toepassen van waterstofgas voor de verwarming van woningen onzinnig is...

Bijvoorbeeld:
11 peperdure misverstanden over wondermiddel waterstof
 
Of je wacht niet en installeert meteen die warmtepomp. In je comfortabel warme/koele huis, genietend van de dagelijkse besparing, google je nog eens wat en leest waarom het toepassen van waterstofgas voor de verwarming van woningen onzinnig is...

Bijvoorbeeld:
11 peperdure misverstanden over wondermiddel waterstof

Tsja dergelijk artikelen zijn er ook over warmtepompen. We gaan het zien, voorlopig gebruik ik heel weinig gas dus de noodzaak om nu al iets te doen om veel te besparen is niet zo heel groot op dit moment.
 
Ik wacht het nog even af met dergelijke investeringen.
Als het allemaal een beetje meezit kun je straks voor een redelijke prijs een cv ketel aanschaffen (of je huidige ombouwen) die geschikt is voor waterstofgas en komt dat ook via het reguliere net, ipv aardgas, je huis binnen.

En misschien wordt het ook wel mogelijk om een kleine waterstofgas installatie aan te schaffen die je natuurlijk van de nodige stroom voorziet met je eigen zonnepanelen, om zo te kunnen voorzien in je eigen waterstofgas en daarmee je huis verwarmen zonder uitstoot.
Ga eens naar waterstofgate.nl.
 
Ga eens naar waterstofgate.nl.

Hier wordt keer gesteld dat waterstof geen brandstof is maar een energiedrager.
Waterstof in een cv-ketel is volgens mij wel degelijk een brandstof.

Waterstof auto's zie ik ook niet zitten maar ik denk zeker wel dat waterstof gebruikt kan worden als vervanging van aardas, met name voor de wat oudere huizen.

Hier trouwens een voorbeeld van een (wij van wc eend) tegen-artikel.

Cookies op AD.nl | AD.nl

Ik wil zeker niet de discussie aangaan wat er nu beter is maar ik sta niet negatief tegenover waterstof als vervanging van aardgas en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.
 
Ga eens naar waterstofgate.nl.
mooie site maar nog niet vrij van typo’s, af en toe redundantie en de stapsgewijze ‘bewijsvoering’ kan nog beter.

Komt die grote waterstofopslag voor onze winters in Spanje, in Nederland of allebei?
Graag het rekenmodel voor dit idee.
Is het misschien niet rendabeler om zonnepanelen bij te schakelen in de Sahara, als het hier winter is?
 
  • Like
Reactions: job-lek