Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kwam een mooi item tegen bij 1vandaag over Engelbert die zijn huis verwarmt met een bodem warmtepomp en zonnecollectoren die de bodem verwarmen.

Het idee is goed, lijkt me wel kostbaar om zelf te doen. Oh en die 23 graden is mijn vriendin blij mee, maar kan het systeem ook ietsjes koeler? 19/20 graden bijvoorbeeld?
 
Dit valt toch gewoon onder aardwarmte of geothermie en wordt al breed toegepast? Verschil lijkt me voornamelijk dat hij slechts 2 meter in de grond zit met z'n buizen maar vervolgens wel een paar km nodig heeft (alhoewel dat later mee leek te vallen).
Mijn geothermische warmtepomp heeft 3 putten van bijna 100m diepte. Dat is ook 600m buizen, niet zo gek veel verschillend als die paar kilometer horizontale buizen. Maar kilometers heide opengraven lijkt me veer meer impact te hebben dan verticaal boren.
 
  • Like
Reactions: OttoR and job-lek
Wij hebben een luchtwarmtepomp, en achteraf enorm spijt dat we geen grondwarmtepomp hebben gehaald. De kosten zijn vooral in de winter, want in de zomer valt alles wel op te lossen met zonnepanelen.

Voor wie een grondwarmtepomp heeft, hoeveel verwarmden jullie bij in de afgelopen winter?
 
Wij hebben een luchtwarmtepomp, en achteraf enorm spijt dat we geen grondwarmtepomp hebben gehaald. De kosten zijn vooral in de winter, want in de zomer valt alles wel op te lossen met zonnepanelen.

Voor wie een grondwarmtepomp heeft, hoeveel verwarmden jullie bij in de afgelopen winter?
Hoe bedoel je met bijverwarmen?
Wij hebben geen zonnepanelen en onze geothermische warmtepomp verbruikt ongeveer 4000kWh per jaar om een huis van ongeveer 200 vierkante meter te verwarmen en van warm water te voorzien (voor 4 personen).
Ik heb indertijd de verschillende types warmtepomp vergeleken en gekozen voor het type dat niet zijn slechtste efficientie heeft op het moment dat je het meest warmte nodig hebt.
 
Wij hebben een warmtepomp op een collectieve grond WKO.

Over de afgelopen zes jaar heeft het systeem de volgende draaiuren:

warmtepomp: 11.114 uur
bijverwarming 1: 1.041 uur
Bijverwarming 2: 393 uur
Warmwater: 1.883 uur
Koeling: 6.475 uur

Waarbij vermeld moet worden dat het systeem de eerste 2 jaar behoorlijk last had van zandvervuiling doordat er telkens nieuwe woningen aangesloten werden en dus de filters verstopt raakten en we met regelmaat elektrisch bij moesten verwarmen. In jaar 3 hebben ze de filters vervangen, de stroomsnelheid en flow geoptimaliseerd en alle warmtepompen een onderhoudsbeurt gegeven en sindsdien werkt het systeem naar behoren.
(Stand 1 is 3kW, stand 2 6kW en stand 3 9kW; maar die laatste is nog nooit nodig geweest.)

Wij hebben een totaal verbruik van zo'n 5000 kWh per jaar, 3800 kWh voor de warmtepomp. (En met 18 zonnepanelen wekken we 4900 kWh op)
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Hier ook een warmtepomp in combinatie met 3 boringen van zo'n 100 meter diep. Verbruik zit richting de 5000kWh per jaar voor verwarmen, warm water en koeling. Huis en kantoor/bijgebouw zijn bij elkaar zo'n 1100 m3.
Zijn dat boringen voor alleen jouw huis, of is het onderdeel van een wijkverwarming?
Ik ben me aan het inlezen op de mogelijkheden (moet eigenlijk nog beginnen) om mijn verwarming op geothermie te laten draaien. Ik begrijp nu dat je onderscheid moet maken tussen warmteopslag in de bodem waarbij je in de zomer warmte van de zon opslaat in de bodem (diep, of ondiep zoals die man met dat heideveld voor z.n deur) en warmteonttrekking aan de diepere grondlagen die je dan met een warmtepomp op hogere temp brengt. Ik zoek oplossingen en bedrijven voor de laatste oplossing. Zijn er lezenswaardige boeken/sites/… en bedrijven met name voor de boringen die jullie kennen?
 
Zijn dat boringen voor alleen jouw huis, of is het onderdeel van een wijkverwarming?
Ik ben me aan het inlezen op de mogelijkheden (moet eigenlijk nog beginnen) om mijn verwarming op geothermie te laten draaien. Ik begrijp nu dat je onderscheid moet maken tussen warmteopslag in de bodem waarbij je in de zomer warmte van de zon opslaat in de bodem (diep, of ondiep zoals die man met dat heideveld voor z.n deur) en warmteonttrekking aan de diepere grondlagen die je dan met een warmtepomp op hogere temp brengt. Ik zoek oplossingen en bedrijven voor de laatste oplossing. Zijn er lezenswaardige boeken/sites/… en bedrijven met name voor de boringen die jullie kennen?
Die boringen zijn alleen voor ons huis en wij maken gebruik van de laatste methode die je noemt. Onze installateur noemde dat een water-waterwarmtepomp, het is een gesloten systeem waarbij de warmte uit het grondwater wordt onttrokken, waarna het koude water weer de grond in gaat.
 
Die boringen zijn alleen voor ons huis en wij maken gebruik van de laatste methode die je noemt. Onze installateur noemde dat een water-waterwarmtepomp, het is een gesloten systeem waarbij de warmte uit het grondwater wordt onttrokken, waarna het koude water weer de grond in gaat.
Ah, dat helpt: zoeken op water/water warmtepomp. Ik zocht op Geothermie, maar dan krijg je alleen grote oplossingen voor hele wijken met hele diepe putten. Ga nu een draadje met duizenden post doorworstelen op Tweakers. Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis - Duurzame energie en installaties - GoT
 
Ah, dat helpt: zoeken op water/water warmtepomp. Ik zocht op Geothermie, maar dan krijg je alleen grote oplossingen voor hele wijken met hele diepe putten. Ga nu een draadje met duizenden post doorworstelen op Tweakers. Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis - Duurzame energie en installaties - GoT
wij hebben sinds november 2021 ook een WP: water/water WP met 2 boringen van 150m elk. Voldoet tot nu toe prima, zowel verwarming als warm water als koeling in de zomer. Over verbruik is uiteraard nog weinig te melden. aangelegd door Geo Energie, ook de boringen. Tot nu goede ervaringen.
 
Wij hebben een luchtwarmtepomp, en achteraf enorm spijt dat we geen grondwarmtepomp hebben gehaald. De kosten zijn vooral in de winter, want in de zomer valt alles wel op te lossen met zonnepanelen.

Voor wie een grondwarmtepomp heeft, hoeveel verwarmden jullie bij in de afgelopen winter?
Wij hebben destijds voor een lucht/water warmtepomp gekozen omdat de meerprijs voor een boring niet opwoog tegen de extra kosten die je gedurende een paar wintermaanden hebt.
Ons verbruik met een l/w warmtepomp zit op ongeveer 5200kWh per jaar, inclusief warmtapwater en koeling.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een vraag voor de Belgen op het forum:

Ik heb net m’n dak vol laten leggen met zonnepanelen. Deze doen de meter momenteel aan een duizelingwekkend tempo terugdraaien en ik zat zo te denken: waarom zou ik dit nu holder-de-bolder gaan aangeven en het risico lopen dat ik een digitale meter toegewezen krijg? (Installateur voorziet keuring)

Zit hier een limiet op? (om te melden)

Gezien de meterkast naast m’n bed staat, ga ik hem sowieso toch weigeren en opteren voor eentje met een kabel ergens in 2023, denk ik.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een vraag voor de Belgen op het forum:

Ik heb net m’n dak vol laten leggen met zonnepanelen. Deze doen de meter momenteel aan een duizelingwekkend tempo terugdraaien en ik zat zo te denken: waarom zou ik dit nu holder-de-bolder gaan aangeven en het risico lopen dat ik een digitale meter toegewezen krijg? (Installateur voorziet keuring)

Zit hier een limiet op? (om te melden)

Gezien de meterkast naast m’n bed staat, ga ik hem sowieso toch weigeren en opteren voor eentje met een kabel ergens in 2023, denk ik.
Als dit een nieuwe installatie betreft, ben je sinds 2021 verplicht om de digitale meter te accepteren.

De wetgever geeft je tot 30 dagen na keuring om je zonnepanelen te melden. Meld je te laat, ja, dan ziet de overheid snel het verschil in keuringsdatum en aanmeldingsdatum.

 
  • Like
Reactions: job-lek and JanG007
Ik heb een (elektro)technische vraag. Huisaansluiting (Nederland) heeft drie-fasen, L1, L2 en L3. Zonnepanelen op L3. Maar grootste deel van de overdag-verbruikers (met name thuiskantoor incl airco) aangesloten op L2. Het komt dus regelmatig voor dat verbruik op L2 +1000W is, terwijl op L3 -1500W (=teruglevering). Is dat handig?

Terugleveren levert (straks) minder op dan direct verbruik. Dus is mijn vraag: kan ik zomaar mijn zonnepanelen overzetten naar L2? Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, maar misschien mis ik iets? (of omgekeerd, de kantoorgroep van de groepenkast overzetten naar L3).

Dank voor jullie gedachten!
 
Ik heb een (elektro)technische vraag. Huisaansluiting (Nederland) heeft drie-fasen, L1, L2 en L3. Zonnepanelen op L3. Maar grootste deel van de overdag-verbruikers (met name thuiskantoor incl airco) aangesloten op L2. Het komt dus regelmatig voor dat verbruik op L2 +1000W is, terwijl op L3 -1500W (=teruglevering). Is dat handig?

Terugleveren levert (straks) minder op dan direct verbruik. Dus is mijn vraag: kan ik zomaar mijn zonnepanelen overzetten naar L2? Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, maar misschien mis ik iets? (of omgekeerd, de kantoorgroep van de groepenkast overzetten naar L3).

Dank voor jullie gedachten!
Je kunt de zonnepanelen idd omzetten naar de fase met de grootste verbruikers.
Daardoor ook minder kans dat omvormer uitvalt als er in de buurt veel opwek is (tgv oplopende spanning zou omvormer dan uitvallen iets boven de 250V AC)

De (slimme) meter meet de stroom per fase maar telt alles bij elkaar op en geeft ieder kwartier het verschil tussen begin/eindstand door aan netbeheerder. Financieel heeft de huidige wijze dus (nog) geen invloed maar formeer ben je wel verplicht om de fases min of meer gelijkmatig te belasten (kleine lettertjes netbeheerder)

Naast feit dat het voor belasting net wat beter is heeft het voor jou ook wel voordelen:
  • Minder kans dat er een (hoofd)zekering uitklapt
  • Minder kans op uitval omvormer (zie 1e alinea hierboven)
  • Mogelijk minder warmteontwikkeling in meterkast
 
wel verplicht om de fases min of meer gelijkmatig te belasten (kleine lettertjes netbeheerder)
hahaha...

Hij heeft het over 1500W. Op een installatie van 18.000W.

Dat zou betekenen dat als ik een film ga kijk, mijn vrouw in de keuken moet gaan koken (inductie) en de kinds gras moeten maaien om alle fases tegelijk te belasten.

Nu ik er over na denk misschien nog niet eens zo'n slecht idee 🤣
 
Je kunt de zonnepanelen idd omzetten naar de fase met de grootste verbruikers.
Daardoor ook minder kans dat omvormer uitvalt als er in de buurt veel opwek is (tgv oplopende spanning zou omvormer dan uitvallen iets boven de 250V AC)

De (slimme) meter meet de stroom per fase maar telt alles bij elkaar op en geeft ieder kwartier het verschil tussen begin/eindstand door aan netbeheerder. Financieel heeft de huidige wijze dus (nog) geen invloed maar formeer ben je wel verplicht om de fases min of meer gelijkmatig te belasten (kleine lettertjes netbeheerder)

Naast feit dat het voor belasting net wat beter is heeft het voor jou ook wel voordelen:
  • Minder kans dat er een (hoofd)zekering uitklapt
  • Minder kans op uitval omvormer (zie 1e alinea hierboven)
  • Mogelijk minder warmteontwikkeling in meterkast
Dank je!
 
Ik heb een (elektro)technische vraag. Huisaansluiting (Nederland) heeft drie-fasen, L1, L2 en L3. Zonnepanelen op L3. Maar grootste deel van de overdag-verbruikers (met name thuiskantoor incl airco) aangesloten op L2. Het komt dus regelmatig voor dat verbruik op L2 +1000W is, terwijl op L3 -1500W (=teruglevering). Is dat handig?

Terugleveren levert (straks) minder op dan direct verbruik. Dus is mijn vraag: kan ik zomaar mijn zonnepanelen overzetten naar L2? Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, maar misschien mis ik iets? (of omgekeerd, de kantoorgroep van de groepenkast overzetten naar L3).

Dank voor jullie gedachten!
Ja, kan gewoon en is het beste voor iedereen. De enige reden waarom de energiemaatschappij er niet blij mee zou kunnen zijn is wanneer de meeste buren precies het tegenovergestelde doen en jij dus in feite de buren balanceert. Dit kun je met een simpele voltmeter per fase meten wanneer de zon schijnt. Hoe beter de balans is hoe beter het voor iedereen is.