Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Hierom bedoel je?
47F44125-B30E-4C2D-8295-9B4B5825EE7B.jpeg
 
Tja Poetin gaat in iedergeval de boeken in als de "vergroener" van Europa, iets wat de hele politiek in de EU niet gelukt is. Wel triest dat we daar een oorlog voor nodig hebben. Maar ja mensen bewegen niet snel als het geen pijn doet (niks nieuws).

Dat is wel heel kort door de bocht 😅 het is niet dat we in 2022 van 0 naar 41 procent zijn gegaan, en in 2021 zaten de zonnepanelen installateurs ook al vol, er is nu alleen een nog grotere back-log.

De door Poetin veroorzaakte energiecrisis zal de transitie wel gaan versnellen maar dat effect gaan we de volgende jaren pas zien imo, voornamelijk door versnelling van vergunningen bij grotere projecten en dergelijke waar de transitie juist hapert de laatste jaren.
 
Is er hier al iemand die z’n pv panelen heeft ingeruild voor panelen die een hogere opbrengst hebben? Ik heb nu zelf 24x170wp oost west
In België wordt dat tegengewerkt doordat je dan de groenestroom-certificaten verliest.
Wie tot een paar jaar geleden pv panelen installeerde krijgt per MWh geproduceerde groene stroom een vergoeding bovenop het terugdraaien van de teller (eerst was dat 400€, daarna 300€, sedert een paar jaar niets meer). En dit 20 jaar lang.
 
Ik heb twee jaar geleden mijn set ook vervangen door veel efficiëntere panelen, de oude maar nog goede panelen hebben onderdak gekregen bij een vriend op zijn schuur.

Als je je panelen een nieuw huis wil geven omdat ze in principe nog jaren mee kunnen is dit misschien een goed idee:

 
Is er hier al iemand die z’n pv panelen heeft ingeruild voor panelen die een hogere opbrengst hebben? Ik heb nu zelf 24x170wp oost west
De oude zijn bij ons omgebouwd naar oost-westen op een mindere plek. Om ze volledig af te schrijven kan financieel wel uit maar niet wat betreft duurzaamheid.
edit: ZonNext is natuurlijk ook een superoplossing !
 
ik vroeg me af of er iemand hier al zoiets gezien had? bij ons liggen de panelen altijd zo open en bloot. Wat niet mooi is. Of is het een noodzakelijkheid naar koeling toe?

groet
in NL hebben we vooral dak pannen en door het hoogte verschil tussen de rijen pannen is dit niet mogelijk.
In America gebruiken ze veel shingels als dak bedekking dit is vlag genoeg om dit zo netjes te monteren.
Betere koeling geeft een paar procent rendement voordeel.
Je kan de panelen natuurlijk ook in het dak leggen. Dat heb ik ook met vlakke dakpannen en dat ziet er al een stuk beter uit.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
De opwarming wordt niet alleen door skiërs veroorzaakt.
Maar je hebt gelijk, bij de huidige generaties is iedereen schuldig. Al was het lang onwetend. Maar zelfs als we het al wisten zijn er mee doorgegaan.
De fossiele bedrijven wisten het ongetwijfeld wel eerder en beter.

Het is nog steeds moeilijk om deel uit te maken van de maatschappij en niet te vervuilen. Het is ook niet omdat we elektrisch rijden dat we meteen geen verantwoordelijkheid meer hebben in de klimaatopwarming.
 
De opwarming wordt niet alleen door skiërs veroorzaakt.
Maar je hebt gelijk, bij de huidige generaties is iedereen schuldig. Al was het lang onwetend. Maar zelfs als we het al wisten zijn er mee doorgegaan.
De fossiele bedrijven wisten het ongetwijfeld wel eerder en beter.

Het is nog steeds moeilijk om deel uit te maken van de maatschappij en niet te vervuilen. Het is ook niet omdat we elektrisch rijden dat we meteen geen verantwoordelijkheid meer hebben in de klimaatopwarming.
Ik heb het gevoel dat de oudere generaties momenteel milieuvriendelijker leven dan de jongere generaties. Ik denk dat het meer de jongere zijn die de voorgenomen groente in plastic verpakt koopt en de maaltijdsalades etc. De oudere generaties kopen sla en maken er zelf een salade van.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: Rqcg and Mars2020
Sinds gisteren hebben we de procedure in gang gezet om te gaan energiedelen met mijn broer.

De overschot van zijn zonnestroom zal in onze woning verbruikt worden.

Wat is er al:
-Bij mij: Tesla Model S
-Bij mijn broer: Plug-in Octavia, huisbatterij 12kWh

Wat komt er nog aan:
-Bij mij: Huisbatterij, geothermische warmtepomp en heel misschien enkele PV-panelen
-Bij mijn broer: Klassieke SWW-boilervat (om ook als batterij te gebruiken en WP-boiler vind hij te duur, ik krijg hem niet op andere gedachten)

Nu de vraag: Als er mensen zijn die ervaring hebben met EMS-en (Energy Management System) dan hoor ik het graag!
 
  • Like
Reactions: job-lek and nico180
in NL hebben we vooral dak pannen en door het hoogte verschil tussen de rijen pannen is dit niet mogelijk.
In America gebruiken ze veel shingels als dak bedekking dit is vlag genoeg om dit zo netjes te monteren.
Betere koeling geeft een paar procent rendement voordeel.
Je kan de panelen natuurlijk ook in het dak leggen. Dat heb ik ook met vlakke dakpannen en dat ziet er al een stuk beter uit.
wij hebben bvb leien, dus daar zou het dan wel gaan? theoretisch? alleen zou ik niet weten waar je dit kan vinden?

panelen in het dak al een paar keer gezien; vind ik nog raarder
 
Ik heb het gevoel dat de oudere generaties momenteel milieuvriendelijker leven dan de jongere generaties. Ik denk dat het meer de jongere zijn die de voorgenomen groente in plastic verpakt koopt en de maaltijdsalades etc. De oudere generaties kopen sla en maken er zelf een salade van.
Of je nu jong of oud bent, vind maar iemand in Nederland die niet onevenredig bijdraagt aan de globale opwarming !
 
Sorry maar ik vind de eindgebruiker de verantwoordelijke, dus eigenlijk de skiërs die er met een ICE naar toegereden zijn bijv.

Er is geen oliemaatschappij die jouw verplicht om te tanken.
@Camelroel
Zit je gevangen in de marketingtalk van de oliemaatschappijen?
Het overgrote deel van de mensen heeft geen keus. De vervoersmarkt van personen auto's is een uitgekristalliseerde niche. De posities zijn al bijna een eeuw bezet, het is vrijwel onmogelijk voor alternatieve aanbieders om die markt te betreden. De happy few die voor Tesla gekozen heeft, kan geholpen hebben dit te veranderen. De rest kan alleen een auto rijden als ze tanken bij de Shell's van deze wereld.
Vrije keuze is een door de Shell's gecreëerde illusie, gebruikt om eigen wanbeleid af te schuiven.
 
@Camelroel
Zit je gevangen in de marketingtalk van de oliemaatschappijen?
Het overgrote deel van de mensen heeft geen keus. De vervoersmarkt van personen auto's is een uitgekristalliseerde niche. De posities zijn al bijna een eeuw bezet, het is vrijwel onmogelijk voor alternatieve aanbieders om die markt te betreden. De happy few die voor Tesla gekozen heeft, kan geholpen hebben dit te veranderen. De rest kan alleen een auto rijden als ze tanken bij de Shell's van deze wereld.
Vrije keuze is een door de Shell's gecreëerde illusie, gebruikt om eigen wanbeleid af te schuiven.
Bij zo'n antwoord moet ik lachen. Jij kunt zelf niets beslissen dus je bent zelf nergens verantwoordelijk voor. Dus ik zit gevangen in marketingtalk.
Een paar feiten:
Ik ben geen milieufreak.
Ik werk op boortorens, maar tegenwoordig boren we te weinig naar olie en gas. In Rusland kopen was goedkoper maar is nooit schoner geweest.
Mijn huis is al gasloos sinds 1998, wanneer die van jouw?
Mijn X is privé en als jij dat graag wilt is hij met oliegeld betaald en ja ook nog een gedeelte indirect door Shell.

Maar nee geen marketingtalk gewoon nuchter verstand. Ik weet niet hoe oud je bent maar jij gaat niet meemaken dat er geen olie en gas meer nodig is. Kijk maar eens hoeveel plastic er in je Tesla zit.

Dus: NO OIL - NO TESLA.
 
Olie om spullen van te maken is het probleem ook niet zozeer, het probleem is de olie die we in de fik steken 😉
Daar zitten wel wat haken en ogen aan. In noord Europa zou dat nog wel lukken met grote inspanningen en veel mislukte projecten omdat het te snel en overhaast gepushed wordt.
Het electrischiteits netwerk staat hier al bijna op omvallen. Als voorbeeld mijn X gebruikt 2x zoveel stroom als mijn huis.

Maar hoe denk je dat het zou gaan in andere landen. Dichtbij huis, in Duitsland willen ze meer aan het gas om van de kolen en bruinkool af te komen. Kernenergie is daar geen optie.
En als je googled op kernafval Asse dan weet je ook waarom. Die vaatjes mogen er weer uit omdat de kern geleerden niet snapten dat een stalen vat niet lang heelblijft in een vochtige zoutmijn.

Of ietsje verder weg noord Oost Roemenië. Ik zou daar niet van een warmte pomp afhankelijk willen zijn. Je zit daar regelmatig zonder stroom e het vriest daar serieus in de winter. Stratum Energie ( te vinden op Google earth) heeft daar een project en produceert gas. Slecht natuurlijk maar eigenlijk goed voor het milieu. Er wordt daar nog veel hout en andere brandstoffen gestookt en de huizen worden nu op gas aangesloten. Je kunt daar ruiken waar dat al is gebeurd en waar niet. Maar ja niet iedereen wil het. Waarom zou ik voor gas betalen als ik het hout gratis uit het bos kan halen?

En laten we eerlijk zijn ook hier wordt iets pas een succes als het goedkoper is. Ik denk ook dat er hier ook maar een kleine minderheid is die om een andere reden heeft besloten om een EV te gaan rijden. Dat het goed bevalt is dan mooi meegenomen.

Ik klink misschien pessimistisch maar ik zie het als realistisch.