Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Energieleverancier komt met eigen thuisaccu:




Dynamic load balancing, AI gestuurd in- en verkopen van stroom en meer.
 
Alleen natuurlijk schrikbarend te lezen dat onze halve industrie platligt…..
Er is ook minder stroom geexporteerd, maar sommige industriele partijen gebruiken net zo veel stroom als het hele elektrische wagenpark bij elkaar (op dit moment dan). Los van de capaciteit en netten is het met deze ontwikkeling iig goed dat er meer EVs komen die de stroom gebruiken. Uiteraard wel een beetje intelligent doen natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: job-lek
3x50A. En nee, accu helpt niet (veel te klein voor ons gebruik), 2 EV's en all electric huis.
En een groot huis dan.

Zit toch een beetje te rekenen en vraag me dan serieus af wat je allemaal hebt. Twee auto's laden kan ook aan 3x35A (heb je 2x 3x16A voor de auto's) en als je een beetje inschikt moet dat toch ook voldoende zijn om bijvoorbeeld een 9 kW WP aan te sturen. Of rij je ook elke dag 500 km met beide auto's.
 
En een groot huis dan.

Zit toch een beetje te rekenen en vraag me dan serieus af wat je allemaal hebt. Twee auto's laden kan ook aan 3x35A (heb je 2x 3x16A voor de auto's) en als je een beetje inschikt moet dat toch ook voldoende zijn om bijvoorbeeld een 9 kW WP aan te sturen. Of rij je ook elke dag 500 km met beide auto's.
Je vergeet zwembad, datacenter in huis, airco's. ;) En daarnaast is er nog zoiets als NEN1010 waarin de 0.6 norm wordt gehanteerd voor elektrische aansluitingen (ook al hoef je je daar niet echt aan te houden, ik doe het toch). Officieel heb je voor 2x16A een 50 A aansluiting nodig, 35 A volstaat dan niet, bovendien kun je met 35 A aansluiting bijna niets anders meer gebruiken.
 
Zij het dat een auto natuurlijk gebruikt wordt....om te rijden en niet als thuisaccu. Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk, is de auto nooit thuis wanneer mijn zonnepanelen maximaal leveren, maar wordt iedere dag gebruikt. Dat zal niet voor iedereen zo zijn. Maar een auto is geen alternatief voor een thuisaccu.
Eens, maar met dergelijke prijzen is het bijna interessanter om een gebruikte Leaf te kopen met 62 kWh voor ca. 20k.

Pack prijzen liggen nu zo rond de 125 euro per kWh en de verwachting is dat deze prijzen onder de 100 komen in 2025. Dan zijn de kosten van een 10kWh pack 1000 euro. De rest zit dan in de omvormer, besturing, garantie, marketing en marge. Maar dat is wel een bizarre marge als je het mij vraagt!

 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Eens, maar met dergelijke prijzen is het bijna interessanter om een gebruikte Leaf te kopen met 62 kWh voor ca. 20k.

Pack prijzen liggen nu zo rond de 125 euro per kWh en de verwachting is dat deze prijzen onder de 100 komen in 2025. Dan zijn de kosten van een 10kWh pack 1000 euro. De rest zit dan in de omvormer, besturing, garantie, marketing en marge. Maar dat is wel een bizarre marge als je het mij vraagt!

Je wilt echter geen Lithium ion batterijen in je huis vanwege brandgevaar. LFP is dan een heel stuk veiliger.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Eens, maar met dergelijke prijzen is het bijna interessanter om een gebruikte Leaf te kopen met 62 kWh voor ca. 20k.

Pack prijzen liggen nu zo rond de 125 euro per kWh en de verwachting is dat deze prijzen onder de 100 komen in 2025. Dan zijn de kosten van een 10kWh pack 1000 euro. De rest zit dan in de omvormer, besturing, garantie, marketing en marge. Maar dat is wel een bizarre marge als je het mij vraagt!

Koop dan gebruikte EV accu en knutsel de rest (youtube), goedkoper en scheelt parkeerplek :) Zou me niks verbazen als we die straks op de markt zien komen: thuis accu met refurbished EV accu's.