Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Tarik en ik ben 12 jaar ondernemer in Amsterdam.

Opzoek naar een electrische auto kom je al gauw uit bij Tesla. Aangezien Tesla al een tijdje electrische auto's verkoopt ging ik ervan uit dat de expertise wel op zijn plaats zou zijn. Een Tesla Model X 90d occasion gezien en ik belde al snel voor een afspraak om de auto te komen bezichtigen. Omdat de auto bij Tesla stond en zei beweren dat de auto op honderden punten gecontroleerd wordt de keuze niet al te lastig zou zijn om voor een occasion bij Tesla te kiezen.

Nauw.... Pfff... De grootste fout in mijn ondernemdende carriere......

In mijn eerste week nadat ik de auto had opgehaald, gaf de climate control het al op. De Faclon doors lieten opgehoopte regenwater naar binnen maar het ergste van allemaal is dat de voertuig +/- 170km aan actieradius heeft. Ver van wat zei dus aangeven. Het probleem aangegeven en ze geven aan dat er niks "raars" met de accu aan de hand is. Dan denk ik bij mijzelf als jullie geen probleem vinden dan kan er ook niks opgelost worden..... Ik geef vervolgens aan dat ik gebruik wil maken van de herroepingsrecht omdat ik de 13e dag al bekend heb gemaakt dat ik de auto niet wil als het probleem niet binnen redelijke termijn opgelost kan worden.

Nou.... Hier komt het.....

Tesla geeft dus aan dat ik de auto zakelijk gekocht heb, terwijl ik de auto voor privé doeleinden gekocht heb. Enkel de financiering ging via mijn onderneming. Aanbetaling heb ik via mijn privé rekening gedaan en heb niks zakelijk afgeschreven (Dus ook niet de BTW terug gevraagd). Ook reageren zei niet op e-mails maar gelukkig heb ik alle gesprekken met hen opgenomen.

Ze hebben mij een electrische blik verkocht die ik niet als een normale auto kan gebruiken. Ik ga het nu juridisch opzoeken en zal niemand maar dan ook niemand aanraden om een Tesla aan te schaffen. Heb dit advies al neergelegd in mijn directe omgeving. De service is ver te zoeken en dat een bedrijf als Tesla zo met hun klanten omgaat is ongekend.

Mocht iemand advies hebben sta ik daar zeker voor open.

Mvg,

Ik had onlangs ook dat ik met mij MS maar 180km kon doen. Ik had heel veel korte ritten gedaan van ongeveer 15’’ gedaan. Als je rekent dat de verwarming en batterijconditionering 6kWh verbruikt en bvb 20 ritten van een kwartier doet met een koudstart, ben je 30kWh kwijt. Met die 30kWh doe je in de zomer 150km extra.
 
Hallo Allemaal,

Mijn naam is Tarik en ik ben 12 jaar ondernemer in Amsterdam.

Opzoek naar een electrische auto kom je al gauw uit bij Tesla. Aangezien Tesla al een tijdje electrische auto's verkoopt ging ik ervan uit dat de expertise wel op zijn plaats zou zijn. Een Tesla Model X 90d occasion gezien en ik belde al snel voor een afspraak om de auto te komen bezichtigen. Omdat de auto bij Tesla stond en zei beweren dat de auto op honderden punten gecontroleerd wordt de keuze niet al te lastig zou zijn om voor een occasion bij Tesla te kiezen.

Nauw.... Pfff... De grootste fout in mijn ondernemdende carriere......

In mijn eerste week nadat ik de auto had opgehaald, gaf de climate control het al op. De Faclon doors lieten opgehoopte regenwater naar binnen maar het ergste van allemaal is dat de voertuig +/- 170km aan actieradius heeft. Ver van wat zei dus aangeven. Het probleem aangegeven en ze geven aan dat er niks "raars" met de accu aan de hand is. Dan denk ik bij mijzelf als jullie geen probleem vinden dan kan er ook niks opgelost worden..... Ik geef vervolgens aan dat ik gebruik wil maken van de herroepingsrecht omdat ik de 13e dag al bekend heb gemaakt dat ik de auto niet wil als het probleem niet binnen redelijke termijn opgelost kan worden.

Nou.... Hier komt het.....

Tesla geeft dus aan dat ik de auto zakelijk gekocht heb, terwijl ik de auto voor privé doeleinden gekocht heb. Enkel de financiering ging via mijn onderneming. Aanbetaling heb ik via mijn privé rekening gedaan en heb niks zakelijk afgeschreven (Dus ook niet de BTW terug gevraagd). Ook reageren zei niet op e-mails maar gelukkig heb ik alle gesprekken met hen opgenomen.

Ze hebben mij een electrische blik verkocht die ik niet als een normale auto kan gebruiken. Ik ga het nu juridisch opzoeken en zal niemand maar dan ook niemand aanraden om een Tesla aan te schaffen. Heb dit advies al neergelegd in mijn directe omgeving. De service is ver te zoeken en dat een bedrijf als Tesla zo met hun klanten omgaat is ongekend.

Mocht iemand advies hebben sta ik daar zeker voor open.

Mvg,
Het probleem met de climate control wordt opgelost neem ik aan.
Wat is het probleem met water van de FW doors? Bij mij komt er een enkele keer wat water of sneeuw binnen maar nog geen last van veel.
De accu zou je eens kunnen uitlezen met ScanmyTesla of iets gelijks. Ik zou dat voor je kunnen doen. :)
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ik had onlangs ook dat ik met mij MS maar 180km kon doen. Ik had heel veel korte ritten gedaan van ongeveer 15’’ gedaan. Als je rekent dat de verwarming en batterijconditionering 6kWh verbruikt en bvb 20 ritten van een kwartier doet met een koudstart, ben je 30kWh kwijt. Met die 30kWh doe je in de zomer 150km extra.
Ik had recent ook een dingetje waar ik wat spoed had op de heenrit. Op de terugrit beweerde de auto dat ik met 30% mijn bestemming niet meer kon halen. Ik ben zelfs uit zekerheid nog halverwege gaan laden, maar de navi bleef beweren dat ik met 20% in de batterij nooit meer de laatste 30km zou kunnen halen, en dat was dan tijdens rustig rijden.

Vanzelfsprekend raakte ik op bestemming met >10% over...
 
Een auto moet het voor mij gewoon zonder gedoe doen, dus nooit zou ik een Amerikaan kopen. Ik reed dan ook iets uit het land van de rijzende zon, toen ik in 2019 tot mijn eigen verbazing voor een batterijauto die wat verder kon, uitkwam bij een Amerikaans bedrijf. Dat pas kort auto's bouwde. In tenten, buiten... internet vol horrorverhalen.

Maar mijn Model 3 heeft het, als ik interieurrammeltjes niet meereken, tot nu toe zelf keurig gehouden. Het is wel een magneet voor extern onheil: een betonnen pilaar in de parkeergarage die in een keer naar rechts stapt, zo tegen de wielkast aan, een Fransman die spiegeltje-spiegeltje doet bij inhalen en recent nog een bak strooizout die de achterbumper een kopje geeft. Ik ben nog in de markt voor ducttape in het officiële blauw van m'n Model 3.

Dus ik was dan ook verrast toen ik gisteren tijdens het rijden een hoge fluittoon bleef horen. Stilgezet, nog steeds. Airco uit, nog steeds. Helemaal power off, nog steeds. Balen. Iets met accu? Iets met omzetters zoals je dat in een elektrische trein soms hoort? Dit werd vast een lang feest bij de SeC. Zo intern wat grommend reed ik maar weer verder. De piep was er nog. Ik dronk een slok koffie uit m'n thermosbeker. De piep was weg.
 
Onze Wall Connector stopt telkens met laden. Tesla heeft meegekeken en geconcludeerd dat hij kapot is. Op 9 juli 2018 gekocht, waardoor hij 3 maanden buiten de limited warranty van 4 jaar is.

Reactie Tesla:

The Wall Connector appears to be out of warranty (Purchased on 09-Jul-2018 - 4 years limited warranty)
To purchase a new Tesla Wall Connector please visit your local web shop on Der offizielle Tesla-Shop | Tesla Deutschland

En verder kan ik met 2 Tesla's van Tesla een dikke middelvinger krijgen. De klantenservice heeft nog steeds een lange weg te gaan...
 
Onze Wall Connector stopt telkens met laden. Tesla heeft meegekeken en geconcludeerd dat hij kapot is. Op 9 juli 2018 gekocht, waardoor hij 3 maanden buiten de limited warranty van 4 jaar is.

Reactie Tesla:

The Wall Connector appears to be out of warranty (Purchased on 09-Jul-2018 - 4 years limited warranty)
To purchase a new Tesla Wall Connector please visit your local web shop on Der offizielle Tesla-Shop | Tesla Deutschland

En verder kan ik met 2 Tesla's van Tesla een dikke middelvinger krijgen. De klantenservice heeft nog steeds een lange weg te gaan...
Zou dit ook een product eigenschap zijn? Wat kan er nu kapot aan zo een wall charger. Daar zit toch bijna niks in.
 
Onze Wall Connector stopt telkens met laden. Tesla heeft meegekeken en geconcludeerd dat hij kapot is. Op 9 juli 2018 gekocht, waardoor hij 3 maanden buiten de limited warranty van 4 jaar is.

Reactie Tesla:

The Wall Connector appears to be out of warranty (Purchased on 09-Jul-2018 - 4 years limited warranty)
To purchase a new Tesla Wall Connector please visit your local web shop on Der offizielle Tesla-Shop | Tesla Deutschland

En verder kan ik met 2 Tesla's van Tesla een dikke middelvinger krijgen. De klantenservice heeft nog steeds een lange weg te gaan...
Vervelend zeg!

Maar aan de andere kant... ergens moet er een grens getrokken worden qua garantie. Als de garantie vijf jaar zou zijn, dan zou je komend jaar met een defect net zo balen als nu. Hadden ze de garantie dan op drie jaar moeten zetten? Dan zou je vandaag wellicht niet zo balen.

De klantenservice had natuurlijk coulance kunnen toepassen. Maar ook dan is de vraag: waar leg je de grens en hoe vaak doe je dat? Is dat op één maand, of twee maanden? Of drie? Of meer?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zou dit ook een product eigenschap zijn? Wat kan er nu kapot aan zo een wall charger. Daar zit toch bijna niks in.
De 1e serie van de GEN2 heeft last gehad van kabelbreuk. Het is een wat dikkere/stuggere kabel welke door veelvuldig buigen tot beschadiging van de wat dunnere communicatie draden in de kabel kon zorgen. Als ik het goed heb is dat ergens in 2019/2020 opgelost door toepassing van een andere kabel.
 
  • Helpful
Reactions: Krisja
Inderdaad, erg zuur dat het voorkomt, maar een lijn is een lijn. 4 jaar is overigens 2 jaar extra dan de Belgische wettelijke garantietermijn. Nederland heeft zelfs geen minimum garantietermijn, en spreekt erover dat de garantie af hangt van kostprijs en type van het product.

Wat is er specifiek aan kapot? Misschien kan een lokale elektra-techneut de defecte componenten vervangen?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Krisja
Zoals SparkyM3LR4WD schrijft.
Het is nogal eens de pilotdraad die in de kabel, door het veelvuldig plooien en heen en weer bewegen na een tijd begeeft: eerst maakt de kabel nog af en toe contact waardoor het laden wispelturig verloopt en dan uiteindelijk niets meer. In dat geval is het vervangen van de kabel een oplossing.

Is inkorten van de kabel een optie?
(uiteraard met juiste gereedschap en goed vakmanschap)
Zijn er vaste (zwakke) plekken voor dit euvel (bv vlak bij wandgedeelte of stekker)?
 
Zoals SparkyM3LR4WD schrijft.
Het is nogal eens de pilotdraad die in de kabel, door het veelvuldig plooien en heen en weer bewegen na een tijd begeeft: eerst maakt de kabel nog af en toe contact waardoor het laden wispelturig verloopt en dan uiteindelijk niets meer. In dat geval is het vervangen van de kabel een oplossing.
Het vreemde is: enkel onze MICM3SR+ heeft er last van, de 2018 MS75D heeft geen enkel probleem. De Model 3 is al meerdere keren door Tesla onderzocht maar ze kunnen helemaal niets vinden, en ik heb ook (behalve thuis) helemaal geen laadproblemen met de Model 3. Als het zo'n draadbreuk zou zijn, waarom heeft enkel de Model 3 er last van?