Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Nee, bij mij niet. Maar toen ik de MCU heb uitgebouwd om de chip te vervangen had ik de HV accu niet afgekoppeld en de auto afgesloten.
De volgende dag was de 12v accu helemaal leeg omdat de DCDC converter niet meer werd ingeschakeld door de afwezige MCU.

Als jouw MCU dus één of andere storing had, en de DCDC converter niet heeft ingeschakeld loopt de accu dus leeg. Omdat je ook al geen verbinding via de app kon maken lijkt het dat de MCU helemaal niets deed of zo. Heb je de chip al vervangen? Anders zou ik dat denk ik op niet al te lange termijn laten doen voor de zekerheid.
 
Als jouw MCU dus één of andere storing had, en de DCDC converter niet heeft ingeschakeld loopt de accu dus leeg. Omdat je ook al geen verbinding via de app kon maken lijkt het dat de MCU helemaal niets deed of zo. Heb je de chip al vervangen? Anders zou ik dat denk ik op niet al te lange termijn laten doen voor de zekerheid.

Hmm interessante informatie. Zal ik aan Tesla doorgeven.

De eMMC heb ik niet laten vervangen. Auto is nog geen 2 jaar oud met 60K op de teller.
MCU doet het altijd. Nog geen storing gehad.
Ik begrijp dat veel MCU1 MS de eMMC preventief laten vervangen.
Om dat nu al bij zo een jonge auto met relatief weinig kilometers op de teller al te laten doen, vind ik nog te vroeg.
 
Hmm interessante informatie. Zal ik aan Tesla doorgeven.

De eMMC heb ik niet laten vervangen. Auto is nog geen 2 jaar oud met 60K op de teller.
MCU doet het altijd. Nog geen storing gehad.
Ik begrijp dat veel MCU1 MS de eMMC preventief laten vervangen.
Om dat nu al bij zo een jonge auto met relatief weinig kilometers op de teller al te laten doen, vind ik nog te vroeg.

Nee, inderdaad, zolang je nog volle garantie hebt mag Tesla dat natuurlijk gewoon oplossen (zoals ze eigenlijk ook gewoon bij de oudere zouden moeten doen bij zo'n ontwerpfout)
 
Berger erbij. De 12V batterij bleek volledig leeg. De eerste keer dat het zich voordeed, heeft Tesla de 12 volt batterij vervangen.
Wat de oorzaak van het probleem was, konden ze echter niet aangeven.

Heb je iets in je 12V / USBaansluiting zitten? Als je Sentry Mode aan hebt staan blijft deze voeding actief als ook de USB aansluitingen.

Deze kunnen je 12V met gemak leeg slurpen omdat deze niet continue bij wordt gevoegd door je pack.
 
Heb je iets in je 12V / USBaansluiting zitten? Als je Sentry Mode aan hebt staan blijft deze voeding actief als ook de USB aansluitingen.

Deze kunnen je 12V met gemak leeg slurpen omdat deze niet continue bij wordt gevoegd door je pack.

@ramonneke Weet jij toevallig of dit qua 12V leegslurpen ook geldt voor de Model 3? In het meest recente Model 3 manual staat het wat algemener. Ik kon er zo gauw verder niks specifieks over vinden.

upload_2020-3-3_11-25-53.png
 
Heb je iets in je 12V / USBaansluiting zitten? Als je Sentry Mode aan hebt staan blijft deze voeding actief als ook de USB aansluitingen.

Deze kunnen je 12V met gemak leeg slurpen omdat deze niet continue bij wordt gevoegd door je pack.

Ik heb een USB stick 128GB erin zitten voor Sentry Mode beeld opslag.
Mijn ervaring is dat Sentry Mode blijft werken tot 20% high voltage batterij niveau en dan automatisch uitschakelt. Heb wel eens 4 dagen Sentry Mode laten aanstaan zonder problemen. Kan echter niet nagaan wat de impact hiervan is op de 12v batterij.
 
Ik heb een USB stick 128GB erin zitten voor Sentry Mode beeld opslag.
Mijn ervaring is dat Sentry Mode blijft werken tot 20% high voltage batterij niveau en dan automatisch uitschakelt. Heb wel eens 4 dagen Sentry Mode laten aanstaan zonder problemen. Kan echter niet nagaan wat de impact hiervan is op de 12v batterij.

Sentry gaat bij 20% uit en ik heb elders op dit forum gelezen dat het laden van de 12V accu stopt bij 5%
Ook wel begrijpelijk -> met een lege 12V kun je de auto niet meer openen (dus wacht men zo lang mogelijk met afknijpen van laden)
 
Sentry gaat bij 20% uit en ik heb elders op dit forum gelezen dat het laden van de 12V accu stopt bij 5%

Sentry gaat uit bij 20% van je high voltage pack, niet van je 12V batterij.

Wat je bedoeld met dat de 12V stopt bij 5% weet ik niet precies.

Zo ver ik ooit gelezen heb is dat de 12V accu niet continu wordt opgeladen vanuit het high voltage pack. Hierdoor kunnen dus grootverbruikers op de 12V, USB of andere 'parasieten' zoals externe alarmsystemen de 12V accu ontladen indien geparkeerd.
 
Vandaag is mijn MS 75D van 2018 met 60K op de teller voor de tweede keer in 2 maanden weer met een auto ambulance naar het SeC afgevoerd.

Auto was beide keren aan dezelfde openbare laadpaal gekoppeld. Laden werd keurig gestart en stopte bij de ingestelde 80%.
Sentry Mode aan.

Na een aantal uren kon ik de auto niet meer via de Tesla app uitlezen.

Aangekomen bij de laadpaal gaf de paal een storing aan en de auto gaf helemaal geen blijk van leven meer.
Kon hem niet openen. Deed helemaal niets meer.

Berger erbij. De 12V batterij bleek volledig leeg. De eerste keer dat het zich voordeed, heeft Tesla de 12 volt batterij vervangen.
Wat de oorzaak van het probleem was, konden ze echter niet aangeven.

Na deze tweede keer, met precies dezelfde storing, heb ik bij Tesla op aangedrongen om een grondige diagnose uit te voeren. Wellicht ligt het aan de oplaadunit. Oplaadpunt thuis geeft namelijk soms ook een storing. Dat heeft echter geen nadelige invloed op het functioneren van de auto.
Wel komt het regelmatig voor dat de auto tot 80% is opgeladen zoals ingesteld en vervolgens daarna wel 10 kleine laadsessies start terwijl de 80% al gehaald was.

Komt dit probleem bekend voor? Zoja, welke diagnose is toen door Tesla gesteld?

Vandaag van Tesla te horen gekregen dat de DCDC converter vervangen moet worden en de 12 volts accu. De converter is in Nederland niet op voorraad en moet uit de VS komen. Kan nog een tijdje duren dus....
 
  • Informative
Reactions: Gtech and Superendo
Mijn MS 75D uit 2018 staat nog bij SeC Amsterdam voor reparatie voor het vervangen van de DCDC convertor.

Ik rij nu een paar dagen rond met een MS 90D classic uit 2016 met 170.000 km op de teller.
Daarbij vallen mij de volgende zaken in positieve zin op bij de 90D:
  • De 90D is een stuk stiller. Je hoort de motoren nauwelijks, minder bandengeruis, windgeruis en onderstelgeluiden.
  • De deuren van de 90D voelen bij het dichtdoen meer solide aan dan de 75D uit 2018. Lijkt wel of ze zwaarder zijn. Misschien dat er dempingsmateriaal is gebruikt?
Heeft Tesla in de loop van de tijd besloten om op punten kostenbesparing door te voeren met negatieve gevolgen of valt mijn 75D uit 2018 buiten de tolerantie?
 
Heb jij een open dag en grotere velgen? Dat zou meer lawaai verklaren. De deuren, geen idee.

De 90D heeft een open dak, die van mij niet. Beide auto's hebben de standaard 19inch velgen. Die van mij met de Primacy 3 banden en de 90D met sport pilot 3. Ik had van Wim begrepen dat die laatste wel wat stiller zijn.

De deuren van de 90D zijn misschien bekleedt een met dempende folie die verzwaard is met bitumen. Kan ik echter niet checken.

Verder valt op dat de 90D met AP1 veel rustiger en zekerder rijdt. Wel alleen tussen de lijntjes natuurlijk ;)
 
  • Informative
Reactions: ramonneke