Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
De keuze van Tesla voor "verticale integratie" (=veel zelf fabriceren) kan een goede keuze zijn, maar dan moet je wel verstandig kiezen.
Je moet vooral niet alles in één keer zelf willen doen. Waarom niet (tijdelijk) de gangbare Bosch sensoren voor regendetectie, snelheidsbordenherkenning, ... Dan kun je dat mooi schaduwdraaien met je eigen AI en zodoende leren. Daarmee zou AP veel beter werken en je kunt zelf ook sneller leren. Als het dan goed genoeg is, dan haal je die modules er uit. Als Tesla rijder ben je vaak beta-tester (en soms alfa-tester) en daar heb ik niet altijd zin in.

Ik mail een week voor mijn afspraak met Tesla. Als ze niet reageren, dan bel ik een werkdag van te voren. Lukt dat niet, dan ga ik niet. Als ze dan bellen waar ik blijf (zal wel niet), dan heb ik ze in ieder geval aan de lijn. :)
 
Ik vermoed dat het iets complexer ligt met de zelffabricage van onderdelen: ze krijgen heel erg veel weerstand vanuit de traditionele auto industrie, en je kunt zo maar vermoeden dat er druk wordt gezet op toeleveranciers om leveringen te vertragen of erger. Dat zal nooit worden toegegeven. De enige manier om daar mee om te gaan is het zelf doen.
 
Ik vermoed dat het iets complexer ligt met de zelffabricage van onderdelen: ze krijgen heel erg veel weerstand vanuit de traditionele auto industrie, en je kunt zo maar vermoeden dat er druk wordt gezet op toeleveranciers om leveringen te vertragen of erger. Dat zal nooit worden toegegeven. De enige manier om daar mee om te gaan is het zelf doen.

Dit is echt pure speculatie wat nergens op gebaseerd is. Als voorbeeld: Bosch levert zijn regensensoren bijna aan elke autoleverancier, zou niet weten waarom het in Bosch belang is om deze niet aan Tesla te leveren?

Tesla neemt soms iets teveel hooi op zijn vork. Gaat vaak goed, maar met de regensensoren zijn ze er nog niet.
 
Ja, het is speculatie, en als het ergens (bewijsbaar) op gebaseerd is dan is er sprake van een illegale handeling. Je zult het dus nooit kunnen bewijzen... Uit voorzorg zal Tesla het zelf hebben gekozen. Verstandig. En misschien wat zelf overschatting...
 
Ik vermoed dat het iets complexer ligt met de zelffabricage van onderdelen: ze krijgen heel erg veel weerstand vanuit de traditionele auto industrie, en je kunt zo maar vermoeden dat er druk wordt gezet op toeleveranciers om leveringen te vertragen of erger. Dat zal nooit worden toegegeven. De enige manier om daar mee om te gaan is het zelf doen.
Dat is wel heel erg ver gezocht.
Jij mag dat geloven, maar ik geloof er niks van.
Er zijn veel effectievere manieren om Tesla tegen te werken. Bijvoorbeeld door een Tesla moeilijk verzekerbaar te maken (dit zien we daadwerkelijk gebeuren) of door druk op leasemaatschappijen en banken om geen Tesla meer te doen.

Dat ligt meer voor de hand dan leveranciers van grote touchscreens, die juist niet uit de automotive wereld komen, en dat product ook niet aan andere automerken leveren, onder druk te zetten.
 
Dat is wel heel erg ver gezocht.
Jij mag dat geloven, maar ik geloof er niks van.
Er zijn veel effectievere manieren om Tesla tegen te werken. Bijvoorbeeld door een Tesla moeilijk verzekerbaar te maken (dit zien we daadwerkelijk gebeuren) of door druk op leasemaatschappijen en banken om geen Tesla meer te doen.

Zowel lease maatschappijen als banken zijn autonoom en zeker niet gelieerd aan de traditionele automobiel industrie. Ongeloofwaardig verhaal van je. Zowel banken als verzekeraars zijn bij uitstek risico gedreven, en linksom of rechtsom is Tesla enorm risicovol. Kijk naar de extreem varierende beurskoers voor een voorbeeld.

Verzekeraars spelen op safe, en het gedrag van een Tesla is nog steeds niet goed genoeg voorspelbaar. Pas met de model 3 komen er genoeg op de markt voor een betere risico inschatting, tevens zijn reparaties aan Tesla's extreem duur (want monopolist). Dat is de reden voor hoge premies.

Dat ligt meer voor de hand dan leveranciers van grote touchscreens, die juist niet uit de automotive wereld komen, en dat product ook niet aan andere automerken leveren, onder druk te zetten.

De vraag was juist waarom Tesla geen ready made producten uit de standaard automobiel industrie gebruikt. Dan is het helemaal niet zo gek, want juist die toeleveranciers laten zich wel onder druk zetten.
 
Zowel lease maatschappijen als banken zijn autonoom en zeker niet gelieerd aan de traditionele automobiel industrie. Ongeloofwaardig verhaal van je. Zowel banken als verzekeraars zijn bij uitstek risico gedreven, en linksom of rechtsom is Tesla enorm risicovol. Kijk naar de extreem varierende beurskoers voor een voorbeeld.

Verzekeraars spelen op safe, en het gedrag van een Tesla is nog steeds niet goed genoeg voorspelbaar. Pas met de model 3 komen er genoeg op de markt voor een betere risico inschatting, tevens zijn reparaties aan Tesla's extreem duur (want monopolist). Dat is de reden voor hoge premies.



De vraag was juist waarom Tesla geen ready made producten uit de standaard automobiel industrie gebruikt. Dan is het helemaal niet zo gek, want juist die toeleveranciers laten zich wel onder druk zetten.
Laten er nu net geen 17” schermen te leveren zijn binnen de automotive sector. Dus dan zal je creatief moeten zijn en er op een andere manier aan zien te komen. Volgens mij is het van 2012 tot 2015 gelukt goede schermen te leveren en is het daarna, mogelijk door bezuinigingen, mis gegaan.
 
Tesla is natuurlijk niet groot geworden door onderdelen uit een catalogus te bestellen. Accu, motor, etc. en dat scherm is een key feature van elke Tesla. Overigens heb ik - doordat jullie er zo over zeuren - ook 's goed naar mijn 13mnd oude MCU2 scherm gekeken: gele randen.
 
  • Like
Reactions: pvh
Tesla is natuurlijk niet groot geworden door onderdelen uit een catalogus te bestellen. Accu, motor, etc. en dat scherm is een key feature van elke Tesla. Overigens heb ik - doordat jullie er zo over zeuren - ook 's goed naar mijn 13mnd oude MCU2 scherm gekeken: gele randen.
Talk to you next week... dan zie je ze zonder goed te kijken ;-)
 
Hier ook een geel scherm. In de app aangemeld voor service. Kan 26-8 terecht.
Ik ben zojuist door Tesla gebeld, omdat ze de afspraak hebben geannuleerd. De afspraak is ook uit de app verdwenen. Het standaardverhaal dat er een oplossing is, maar dat de benodigde apparatuur daarvoor nog niet beschikbaar. Er is een notitie gemaakt, zodat bij een volgende beurt dit meegenomen wordt.

Ik verwacht de eerste beurt pas over bijna 1.5 jaar, dus heb aangegeven dat ik het niet zo'n goed idee vond om 1.5 jaar met een geel scherm rond te gaan rijden. "Het is niet anders" was de reactie. :mad: Ik denk dat ik maar weer een nieuwe afspraak ga inschieten als de apparatuur een tijdje beschikbaar is.

Positief is wel dat de afspraak in ieder geval geannuleerd is en je niet voor nop daar komt... :)
 
Afspraak gemaakt via app om mijn wederom niet functionerende door handles. Zijn al een keer vervangen maar nu weer aan bestuurderskant komen ze niet naar buiten door aanraking of approach.
Nu krijg ik een proforma in de mail die ik goed moet keuren: onderzoekskosten 65,- ex btw.
Beetje vreemd. Is garantie. Iemand anders dit ook al eens bijneemt hand gehad? Proforma gewoon niet accepteren of wordt dan de afspraak gecanceld? Bellen heeft geen zin, is niet doorheen te komen.
 
Nu krijg ik een proforma in de mail die ik goed moet keuren: onderzoekskosten 65,- ex btw.
Beetje vreemd. Is garantie. Iemand anders dit ook al eens bijneemt hand gehad? Proforma gewoon niet accepteren of wordt dan de afspraak gecanceld? Bellen heeft geen zin, is niet doorheen te komen.
Lees de mail ook: als ze het probleem kunnen reproduceren dan vervalt het. Verder garantie natuurlijk.
 
Ik ben zojuist door Tesla gebeld, omdat ze de afspraak hebben geannuleerd. De afspraak is ook uit de app verdwenen. Het standaardverhaal dat er een oplossing is, maar dat de benodigde apparatuur daarvoor nog niet beschikbaar. Er is een notitie gemaakt, zodat bij een volgende beurt dit meegenomen wordt.

Ik verwacht de eerste beurt pas over bijna 1.5 jaar, dus heb aangegeven dat ik het niet zo'n goed idee vond om 1.5 jaar met een geel scherm rond te gaan rijden. "Het is niet anders" was de reactie. :mad: Ik denk dat ik maar weer een nieuwe afspraak ga inschieten als de apparatuur een tijdje beschikbaar is.

Positief is wel dat de afspraak in ieder geval geannuleerd is en je niet voor nop daar komt... :)

Hoe ernstig is dit euvel eigenlijk, Geeft het enige belemmering op de bediening of gebruik van je Tesla? Ik bedoel het serieus hoor, ik lees dat sommige het pas zien als ze er echt naar gaan zoeken, of is bij jou het dusdanig geel en dikke rand dat het echt heel vervelend is?