Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Grappig. Hier is veel discussie over. Zelfs de trailerverhuurder snapt het niet.

Voor aanhangwagens is het maximale draagvermogen niet zo relevant voor de vraag of je er mee mag rijden of niet. Alleen met een B rijbewijs moet je inderdaad in totaal wel onder de 3.500 kg blijven. Bij een leeggewicht van de auto van 1.900 kg blijft er dan nog 1.600 kg over voor de aanhanger (leeggewicht + laadvermogen).

Vervolgens geldt het werkelijke gewicht. Zolang trailer + lading maar niet zwaarder wordt dan 1.000 kg (nieuwere TM3) zit je goed.

Overigens lijkt die 1.000 kg mij een lukraak door Tesla gekozen getal. Maar we zullen het er mee moeten doen.
 
A67DB935-1D0D-4146-BB8B-AB46D4C110BF.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Sj-trekhaak
Vanmorgen even de motor naar de dealer gebracht. Rustig gereden.
Waardes in de uitdraai Teslafi. Foto is niet van vandaag. Had voor vandaag wel even de aero's gemonteerd


View attachment 471498 View attachment 471499 Vanmorgen even de motor naar de dealer gebracht. Rustig gereden.
Waardes in de uitdraai Teslafi

klopt het dat de kentekenplaat van de trailer anders is dan die van de auto? Beide wel model 3 kentekens trouwens :).
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Ik mag binnenkort mijn Model 3 SR+ incl trekhaak gaan ophalen. Op de RDW gegevens zie ik dat de SR+ kentekens 910 KG max geremd trek gewicht krijgen en de LR 1000 KG.
Mijn geremde aanhanger heeft een max toegestane gewicht van 1000 KG op het kenteken staan.

Nu gaat dit 90 KG afwijken t.o.v. het max trekgewicht van de SR+. Een afwijking van net geen 10%. Ik las ergens dat de boetestaffels voor afwijkende trekgewichten pas bij >10% starten. M.a.w. dat zou betekenen dat ik er geen boete voor kan krijgen als ze me aanhouden.
Kan iemand hier dat bevestigen?

Anders moet ik bij de RDW het kentekengewicht gaan verlagen voor de aanhanger...en dat zou ik zonde vinden.
 
Ik mag binnenkort mijn Model 3 SR+ incl trekhaak gaan ophalen. Op de RDW gegevens zie ik dat de SR+ kentekens 910 KG max geremd trek gewicht krijgen en de LR 1000 KG.
Mijn geremde aanhanger heeft een max toegestane gewicht van 1000 KG op het kenteken staan.

Nu gaat dit 90 KG afwijken t.o.v. het max trekgewicht van de SR+. Een afwijking van net geen 10%. Ik las ergens dat de boetestaffels voor afwijkende trekgewichten pas bij >10% starten. M.a.w. dat zou betekenen dat ik er geen boete voor kan krijgen als ze me aanhouden.
Kan iemand hier dat bevestigen?

Anders moet ik bij de RDW het kentekengewicht gaan verlagen voor de aanhanger...en dat zou ik zonde vinden.

Zolang je aanhanger in beladen toestand niet meer weegt dan 910 kg ben je niet in overtreding, het werkelijke gewicht is leidend voor wel/niet een boete voor "overgewicht"
 
ja dat weet ik zeker, een mobiele weeginstallatie is niet zo moeilijk mee te nemen:
upload_2019-11-12_12-23-1.jpeg


Wanneer je op zo'n mobiel ding echt overbeladen bent nemen ze je vervolgens mee naar een echte weeginstallatie.

Werkt op dezelfde manier als "snel blazen" op de weg, en bij vermoeden van teveel alcohol gedronken aan de echte adem analyse
 
Dat klopt niet, bij de LR in ieder geval is het een op het oog willekeurige mix.

Ik baseerde m'n opmerking over een kleine steekproef uit nieuw uitgegeven kentekens per 1/9/2019.
https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Model-3-op-kenteken-per-dag/8etr-zzua

Daarin zie je duidelijk
Auto's rond € 50k, SR+, allemaal 910 KG
Auto's rond € 60k, LR, allemaal 1000 KG

Als je bijvoorbeeld per 1 november gaat kijken krijgen ze inderdaad allemaal 1000 KG. Dus er zit en zat schijnbaar wel een bepaalde regelmaat in, alleen is het gewijzigd naar 1000 KG voor alle LR & SR+ M3's ergens tussen september en november.
 
Zijn er bezitters (M3 of S) die ervaring hebben met een boottrailer achter de EV??.. Gaat mij niet zozeer op het gewicht (in mijn geval een waterscooter) maar om het in het waterrijden bij een trailer helling. Ik ben nu gewend met de ICE om redelijk ver in het water te rijden .. (achterwielen onder water).. Nu bestaat de bodem wel uit een accu pakket..
 
Als ik het allemaal zo lees komt het er vooral op neer dat de vouwwagen keurig verstopt blijft achter het profiel van de auto. En waar ik eerst heel optimistisch was toen ik de berichten las ben ik nu heel benieuwd hoe het gaat uitpakken deze zomer met een Holtkamper cocoon achter de tesla 3 long range. Rij momenteel nog met een V70 en nu pas viel mij op (eerder was dat niet zulke relevante informatie...) dat de cocoon toch best wel hoog is en niet veel minder dan 15 cm onder de dakhoogte van de v70 blijft... Ik lees hier ook dat als je de snelheid flink beperkt dit ook een enorme impact heeft. Ik denk dat daar dus het stuk gedragsverandering moet komen. Ben als ik het zo lees niet de enige die de wettelijke snelheidsbeperkingen wel eens vergeet...
 
Als ik het allemaal zo lees komt het er vooral op neer dat de vouwwagen keurig verstopt blijft .......

Leuk! Mijn oude combinatie was een Jeep Grand Cherokee met Cocoon (want de model S had geen trekhaak). ik ga beetje met beleid rijden aankomende zomer (max120 in Frankrijk) en verwacht op ervaringen die ik eerder heb gelezen in dit draadje dat ik evengoed nog 250 km haal met 80% charge. Betekend vol vertrekken en met 2 maximaal 3 keer laden 800 km rijden. Meer hoeft van ons niet op 1 dag.
 
Als ik het allemaal zo lees komt het er vooral op neer dat de vouwwagen keurig verstopt blijft achter het profiel van de auto. En waar ik eerst heel optimistisch was toen ik de berichten las ben ik nu heel benieuwd hoe het gaat uitpakken deze zomer met een Holtkamper cocoon achter de tesla 3 long range. Rij momenteel nog met een V70 en nu pas viel mij op (eerder was dat niet zulke relevante informatie...) dat de cocoon toch best wel hoog is en niet veel minder dan 15 cm onder de dakhoogte van de v70 blijft... Ik lees hier ook dat als je de snelheid flink beperkt dit ook een enorme impact heeft. Ik denk dat daar dus het stuk gedragsverandering moet komen. Ben als ik het zo lees niet de enige die de wettelijke snelheidsbeperkingen wel eens vergeet...
Ik denk dat je met een relatief lage combi camp serieus meer range hebt (zie foto post 69). Wanneer je de komende jaren graag wilt kamperen met de Tesla dan zou een inruil voor een lage vouwwagen te overwegen kunnen zijn.