Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2022.24.x

This site may earn commission on affiliate links.
Zou ik jammer vinden. Het helpt wel om te zien of het de moeite loont om een alternatieve weg te vinden. Terug uit vakantie kan ik kiezen uit een noordelijke en zuidelijke route, en zou zonde zijn om de zuidelijke route te nemen als ietsje verder de snelweg bruinrood ingekleurd staat door een stilstaande file.
 
Is dat niet gewoon windowdressing? Wat maakt het nu uit of ik de kleuren ernaast zie of dat de lijn zelf gekleurd is. Liever zou ik willen weten wat de lengte is en/of de duur van de vertraging. Noem mij één routeplanner die dat niet heeft!
Ik zeg het, op het eerste zicht zie ik geen meerwaarde in deze update, maar de achterliggende gedachte kan wel belangrijk zijn voor "iets" wat we nog niet weten/ kennen.
Ter info: ik heb niet gevraagd om dat lijntje te kleuren hé 😅
Ik wil alternatieve routes. Kortste, zuinigste, met of zonder autosnelweg, scenery route... Dat is wat ik wil, maar nonkel Elon wil hier niets van weten, eerst met de kleurtjes leren spelen dan pas een nuttig navigatiesysteem uitwerken (of gewoon kopiëren).
 
Ik zeg het, op het eerste zicht zie ik geen meerwaarde in deze update, maar de achterliggende gedachte kan wel belangrijk zijn voor "iets" wat we nog niet weten/ kennen.
Ter info: ik heb niet gevraagd om dat lijntje te kleuren hé 😅
Ik wil alternatieve routes. Kortste, zuinigste, met of zonder autosnelweg, scenery route... Dat is wat ik wil, maar nonkel Elon wil hier niets van weten, eerst met de kleurtjes leren spelen dan pas een nuttig navigatiesysteem uitwerken (of gewoon kopiëren).
Helemaal met je eens.
 
Het is inderdaad een update zonder meerwaarde (op het eerste zicht). Wat ik verwacht is dat verkeersinfo op termijn weg gaat vallen (omdat het toch wat data trafiek met zich meebrengt) en dat er dan enkel nog verkeersinfo is als je navigeert en het dan ook enkel die data download die op je te navigeren weg ligt...
Beter krijg ik het niet verwoord 😅
Qua data load is dit te verwaarlozen. Je kan het vergelijken met een gpx bestand voor een gps route. Bijvoorbeeld, de langste die ik momenteel staan heb is 1,2 MB: groteroutepad 5A:bijna 600km, met gemiddeld om de 20 m een coördinaat, dus 30000 punten. Bij de file-info heb je maar begin, eindpunt en wegnummer nodig. Dan moeten ve in KB spreken ipv MB.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Ik dacht eerder aan een constante "vraag en antwoord" over de toestand van het verkeer op de door u uitgestippelde route 🤷🏻‍♂️

TomTom zegt hierover: Als je een uur per dag rijdt tijdens de spits, gebruik je gemiddeld circa 7 MB data per maand.

Hoeveel Tesla's rijden er al rond?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Vandaag nog eens de snelheidsbordherkenning getest. En ja, hij ziet de borden maar doet er in 90% van de gevallen niets mee. Dus die enkele keer dat hij het wel doet schrijf ik (en dat is mijn idee) toe aan de database die op die plaats wel eens klopt.
Blijft vreemd, want bij mij wordt in de meeste gevallen (buiten de snelweg) juist wel de snelheid van de borden over genomen.
Wellicht een verschil tussen Belgie en Nederland?
 
Ik dacht eerder aan een constante "vraag en antwoord" over de toestand van het verkeer op de door u uitgestippelde route 🤷🏻‍♂️

TomTom zegt hierover: Als je een uur per dag rijdt tijdens de spits, gebruik je gemiddeld circa 7 MB data per maand.

Hoeveel Tesla's rijden er al rond?
7MB per maand is toch niets tegenwoordig? En daar zitten de kaarten wellicht nog bij. Dat is het equivalent van 2 foto’s. De satellietkaarten verbruiken een veelvoud van wat de verkeersinfo verbruikt. Spotify verbruikt 40 MB per uur (niet per maand), internet 30-60MB per uur, Netflix 1GB per uur.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik zeg het, op het eerste zicht zie ik geen meerwaarde in deze update, maar de achterliggende gedachte kan wel belangrijk zijn voor "iets" wat we nog niet weten/ kennen.
Ter info: ik heb niet gevraagd om dat lijntje te kleuren hé 😅
Ik wil alternatieve routes. Kortste, zuinigste, met of zonder autosnelweg, scenery route... Dat is wat ik wil, maar nonkel Elon wil hier niets van weten, eerst met de kleurtjes leren spelen dan pas een nuttig navigatiesysteem uitwerken (of gewoon kopiëren).
Ik vind dit juist wel een meerwaarde. Nu heb je een dun lijntje dat soms moeilijk zichtbaar is naast de blauwe navigatielijn. Zeker dat donkerrood lijntje bovenop satellietfoto's kan slecht zichtbaar zijn. Die ganse lijn kleuren gaat het heel wat duidelijker maken.
 
Is dat niet gewoon windowdressing? Wat maakt het nu uit of ik de kleuren ernaast zie of dat de lijn zelf gekleurd is. Liever zou ik willen weten wat de lengte is en/of de duur van de vertraging. Noem mij één routeplanner die dat niet heeft!
Afgelopen vakantie viel het me op hoe slecht soms te zien was aan welke kant van de weg de file was. Dan moet je echt goed kijken waardoor je niet naar de weg kijkt. Als het iets duidelijker kan waardoor je het sneller ziet scheelt dat natuurlijk in veiligheid.

Net zoals het percentage wat je bij aankomst hebt, echt een verademing dat die nu zonder ergens op te drukken zichtbaar is. Daar kan je je snelheid op afstemmen in Duitsland 😄
 
Afgelopen vakantie viel het me op hoe slecht soms te zien was aan welke kant van de weg de file was. Dan moet je echt goed kijken waardoor je niet naar de weg kijkt. Als het iets duidelijker kan waardoor je het sneller ziet scheelt dat natuurlijk in veiligheid.

Net zoals het percentage wat je bij aankomst hebt, echt een verademing dat die nu zonder ergens op te drukken zichtbaar is. Daar kan je je snelheid op afstemmen in Duitsland 😄
Dat laatste klopt zondermeer. Dat eerste ervaar ik niet, zie direct waar het bingo is. Maar tuurlijk een verbetering voor jou en anderen. Nogmaals, en nu voor de laatste keer, voeg gewoon een lijst van files met tijdverlies toe. Iedereen nog blijer!
 
Is dat niet gewoon windowdressing? Wat maakt het nu uit of ik de kleuren ernaast zie of dat de lijn zelf gekleurd is. Liever zou ik willen weten wat de lengte is en/of de duur van de vertraging. Noem mij één routeplanner die dat niet heeft!
Voor mij maakt het zeker uit. Ik ben kleurenzwak voor rood en groen. Ik zie de kleuren wel als het wat meer contrast heeft of dikkere lijnen. Die dunne lijntjes naast de huidige route zie ik alleen met veel moeite. Google Maps doet het ook door de complete lijn van kleur te veranderen.
 
Typisch probleem bij elke informatisering of automatisatie. Gebrek aan vertrouwen bij de gebruiker.
Zoals ik schreef, iedereen wil weten wat hem te wachten staat en hoeveel tijd het gast kosten. Dat zie je nu niet dus ga je op een app kijken. Mss moeten we er eens over stemmen. Maar ja, dat heeft toch geen zin.
 
Zoals ik schreef, iedereen wil weten wat hem te wachten staat en hoeveel tijd het gast kosten.
Niet als je er vertrouwen in hebt dat de nav de beste route berekent binnen de marge die je zelf kan kiezen.

En ja, heel soms zal je zelf wel eens 5 minuten snellere route vinden, maar dat zal niet opwegen tegen de moeite die je er voor moet doen en tegen het feit dat jouw route in de meeste gevallen slechter zal uitdraaien omdat niet alle vertragingen erop zo goed gecapteerd worden als op de standaardroute die iedereen neemt.
Het is zo ontspannend om je gewoon te laten gaan met de flow. Daar weegt geen 5 minuten risicovolle tijdwinst tegen op.