Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: NielsA
Ik vind de nieuwe update een drama.
Ik rij elke dag 50km heen en 50km terug over een zo goed als rechte lijn in een treintje.
Ik doe dat voor 90% op AP.
Mijn auto heeft de volle AP, is destijds 7800 EUR voor betaald.

Vanochtend paar keer melding gehad dat ik op de weg moest letten (dat ging dan over muziek kiezen, agenda bekijken, ed. Zaken die ik elke dag doe in traag verkeer). Uiteindelijk dan idd de melding gehad dat AP voor de rest van de rit uit stond. Dus gestopt, deur open, deur dicht, en AP weer terug. Maar nu zit ik dus op 1 van 5.
Wat ik me wel afvraag is op welke periode ze die 5 keer tellen... Of zou dat gewoon voor altijd zijn, en kom ik op een gegeven moment sowieso in aanmerking voor een week zonder AP?
Dit vind ik trouwens niet kunnen, ik heb voor die optie betaald.

Conclusie: Ik heb direct een schuivertje bestled voor de binnencamera...
 
5 keer blijkbaar?
Gewoon op het scherm, Spotify, of een forum, of iets dergelijks.
Telefoon vastpakken, idem.
Ik trouwens net gelezen dat die 5 keer op onbeperkte tijd zou zijn. Dus als je wat pech hebt, spaar je er 4 op gedurende een jaar, en doe je de 5de als je op verlof vertrekt en ben je tijdens je verlof je AP een week kwijt. Ik vind dat echt not done.
 
5 keer blijkbaar?
Gewoon op het scherm, Spotify, of een forum, of iets dergelijks.
Telefoon vastpakken, idem.
Ik trouwens net gelezen dat die 5 keer op onbeperkte tijd zou zijn. Dus als je wat pech hebt, spaar je er 4 op gedurende een jaar, en doe je de 5de als je op verlof vertrekt en ben je tijdens je verlof je AP een week kwijt. Ik vind dat echt not done.
dus als je er 4 hebt gauw ff de 5e scoren op een moment dat het je uitkomt (net voordat je een week gaat skieen, dus bij aankomst)

Ik heb wel de indruk dat de gevoeligheid nogal verschilt van persoon tot persoon. Ik heb bewust ergens anders gekeken (kost me moeite) maar geen nag gekregen, wel is de nag op het bewegen van het stuur zwaarder geworden, je lijkt harder te moeten leunen.

Misschien herkent de camera me niet als menselijk :) (of kan mn ogen niet goed vinden, ik draag een bril)
 
Een extra stop invoeren was bij mij genoeg om al te gaan naggen (maar nogmaals: nog geen disengagement gehad).

Ik ben trouwens benieuwd wat verschillende profielen doen... wellicht zijn de strikes per profiel, en kan je er zo omheen werken?
 
Wat een drama vanmorgen na de install van de nieuwe update. Merk op dat de indoor camera enorm strikt is. Zelfs enkele seconden naar je navigatie kijken wordt afgestraft, wat bij mij al resulteerde in een disengagement. Nog 4 strikes te gaan voor ik een week op de strafbank wordt gezet, ongelooflijk. Voorheen nooit gehad dus het verschil is erg merkbaar en ik merk dat ik hierdoor net meer afgeleid ben. Op deze manier niet echt een verbetering, privacyschuifje voor de camera is alvast besteld.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Niek
Zodat je ongestraft niet kan opletten? Volgende update kan je zo wel voorspellen.
Iedereen die de camera afplakt / niet werkt kan de AP niet inschakelen...
Ik begrijp dat het voor veiligheidsredenen is en dat je verantwoordelijk moet rijden. Dat doe ik ook en daar gaat het me niet om. Het gaat erom dat ik nu, sinds de nieuwe update, meldingen krijg ivm "onverantwoordelijk gedrag" die ik voorheen niet kreeg. Ik heb nog nooit een disengagement van AP gehad en die kreeg ik nu na 5 min. snelweg. Als dit naar aanleiding zou zijn van bv. in slaap vallen, telefoongebruik, ander gevaarlijk gedrag tijdens het rijden zou ik het snappen. Maar ik - en anderen ook zo te lezen - krijg nu zelfs waarschuwingen/disengagements door normale handelingen (kijken naar het scherm, muziek kiezen, navigeren, agenda raadplegen, ...)

Snap ook dat de volgende update hierin iets zal voorzien dat wanneer er geen "persoon" te detecteren valt dat in dat geval AP niet zal werken. Ik hoop echter dat ze de striktheid aanpassen zoals het voorheen was, want voorheen nooit problemen gehad met AP en het is altijd op een veilige manier verlopen.
 
  • Like
Reactions: Niek
Je moet dan ook niet op je telefoon zitten pielen tijdens het rijden!
Mee eens! Maar! Met de huidige ontwikkelingen gaat tesla op de stoel van de wet-handhaver zitten door mij te bestraffen voor fout gedrag. Dit is een ontwikkeling die mij niet aanstaat. De auto is er om mij te dienen en niet om mij te corrigeren. Als ik de wet wil overtreden dan is het niet aan de auto om in te sanctioneren
 
  • Like
Reactions: OttoR
Mee eens! Maar! Met de huidige ontwikkelingen gaat tesla op de stoel van de wet-handhaver zitten door mij te bestraffen voor fout gedrag. Dit is een ontwikkeling die mij niet aanstaat. De auto is er om mij te dienen en niet om mij te corrigeren. Als ik de wet wil overtreden dan is het niet aan de auto om in te sanctioneren
Ook eens met jouw beredenering, maar de correcties komen alleen wanneer je gebruikt maakt van AP. Dat is iets waarvoor Tesla weer de wet mee wil krijgen om verder door te kunnen ontwikkelen naar echt FSD. Op deze manier kunnen ze dat verantwoorden. Dus zeker eens met je betoog over autonomie maar Tesla heeft een doel en moet daarvoor concessies doen (en zijn wij de pineut)
Dus zonder AP mag je lekker de wet overtreden als je dat wil ;)
 
Als ik de wet wil overtreden dan is het niet aan de auto om in te sanctioneren

Ik begrijp de opmerking maar ben het daar niet helemaal mee eens. Blijkt dat verplichtingen (riem dragen, geen mobiel tijdens rijden enz) heel moeilijk handhaafbaar zijn en dan is het niet onlogisch dat het afgedwongen wordt.
Hoe ver je daarin moet gaan (alcohol slot, snelheidsbegrenzer ed) is een lastige vraag.

Het controleren via stuur wordt massaal ontdoken via gewichtjes.

Gezien de nog onduidelijke positie van juridische verantwoordelijkheid bij autonoom rijden begrijp ik de opstelling van Tesla. Ze zijn daartoe gedwongen omdat mensen de regels niet naleven.
 
Ik denk dat Tesla hier overigens met de rug tegen de muur staat: zonder dat ze met zo een ideeën komen dat de bestuurder gecontroleerd wordt ofdat ie aandachtig is, kan de overheid beslissen een typegoedkeuring in te trekken.

Denk er overigens aan dat typegoedkeuringen niet gemaakt zijn om overweg te kunnen met software-updates waarbij de auto meer kan dan bij aflevering. Van computers en smartphones hadden we dat inmiddels wel geaccepteerd, maar van auto's nog niet, en daar zijn de normen strenger op dan de normen van een computer die enkel wakker ligt van elektrische veiligheid en RF-signalen.
 
Ook eens met jouw beredenering, maar de correcties komen alleen wanneer je gebruikt maakt van AP. Dat is iets waarvoor Tesla weer de wet mee wil krijgen om verder door te kunnen ontwikkelen naar echt FSD. Op deze manier kunnen ze dat verantwoorden. Dus zeker eens met je betoog over autonomie maar Tesla heeft een doel en moet daarvoor concessies doen (en zijn wij de pineut)
Dus zonder AP mag je lekker de wet overtreden als je dat wil ;)

Nu komen we uit op een ethische vraag wat betreft autorijden.

Gaat de ontwikkeling boven mijn vrijheid?

Mijn antwoord is nee! Net zo goed als dat ik tegen terrorisme ben, ben ik er niet van gediend dat mijn data wordt afgetapt omdat er 2 dorpen verderop iemand verdacht wordt van terrorisme. Wat wordt het volgende? Als je te hard rijdt een dag geen AP, als je tegen het verkeer in rijdt een week geen muziek? Er is wat mij betreft een harde lijn, een absolute nul lijn. Dan duurt de ontwikkeling maar langer maar mijn vrijheid is heilig. Ik sluit niet uit dat ik hierom afscheid zal nemen van mijn tesla. Terug naar een classic model S of een ander elektrische vierwieler.