Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2023.44.*

This site may earn commission on affiliate links.
Als je de controle weg haalt bij de computer, moet je zelf opletten en dus op de weg kijken en dan zal je ook geen alarmen krijgen.

Ik keek inderdaad weg, net omdat ik te veel op AP vertrouwde. Volgens NHTSA is dat vertrouwen onterecht en gevaarlijk. Ik ga er van uit dat zij het beter weten dan ik met mijn N=1 ervaring.
Bijzonder. Heb mijn “gedrag” niet aangepast. Maar sinds de update als ik AP activeer, krijg ik in bijna 90% van alle gevallen gelijk de melding, handen aan het stuur met dat blauwe en een irritant geluidje.
 
@Mars2020 Ik heb nog even wat aangestreept in mijn vorige bericht waar je misschien overheen gelezen hebt.


Je vergeet daarbij dat het stuur een bedieningselement is van de wagen, de binnencamera niet. Vrij essentieel verschil m.i. en dat verschil geef ik aan.
Je zoekt m.i. spijkers op laag water.

Het gewichtje heeft pas nut als je autosteer gebruikt, en dat is onderdeel van AP. Als je geen AP gebruikt heb je ook geen gewichtje nodig en zal de camera je ook niet in de gaten houden. Simpeler kan ik het niet maken.

Nogmaals, AP is een functie die je mag gebruiken, het hoeft (nog) niet. Aan gebruik zitten echter voorwaarden verbonden. Als je die voorwaarden niet wilt accepteren gebruik je AP toch gewoon niet? En ja, de fabrikant kan de voorwaarden in de loop der tijd aanpassen, en soms zullen die aanpassingen je bevallen, en soms ook niet. Niks nieuws hoor, gebeurt continu, niet alleen bij Tesla. Er is ook geen wet die dat verbiedt, en een ieder die denk van wel staat het vrij om naar de rechter te stappen :rolleyes:.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
En daarom heb ik jou een paria genoemd? Ik had het niet eens over jou.
Ik probeerde redenen te zoeken waarom afplakken van de camera niet gelijk zou zijn aan het gebruiken van een gewichtje op het stuur.
Ik vond een reden, maar ook direct een tegenargument. Vandaar dat ik mijn eigen reden een drogreden vond.
Ik heb helemaal niet gezegd dat jij mij een paria hebt genoemd… Hold your horses.
 
Bijzonder. Heb mijn “gedrag” niet aangepast. Maar sinds de update als ik AP activeer, krijg ik in bijna 90% van alle gevallen gelijk de melding, handen aan het stuur met dat blauwe en een irritant geluidje.
Tijd om je gedrag aan te passen, of een service verzoek in te schieten als je denkt dat je gedrag geen reden geeft voor een waarschuwing. Simpeler kan ik het niet maken....
 
Je zoekt m.i. spijkers op laag water.

Het gewichtje heeft pas nut als je autosteer gebruikt, en dat is onderdeel van AP. Als je geen AP gebruikt heb je ook geen gewichtje nodig en zal de camera je ook niet in de gaten houden. Simpeler kan ik het niet maken.

Nogmaals, AP is een functie die je mag gebruiken, het hoeft (nog) niet. Aan gebruik zitten echter voorwaarden verbonden. Als je die voorwaarden niet wilt accepteren gebruik je AP toch gewoon niet? En ja, de fabrikant kan de voorwaarden in de loop der tijd aanpassen, en soms zullen die aanpassingen je bevallen, en soms ook niet. Niks nieuws hoor, gebeurt continu, niet alleen bij Tesla. Er is ook geen wet die dat verbiedt, en een ieder die denk van wel staat het vrij om naar de rechter te stappen :rolleyes:.
Het is een functie waarvoor je betaalt hebt…
 
@Mars2020 Ik heb nog even wat aangestreept in mijn vorige bericht waar je misschien overheen gelezen hebt.
Dat had ik inderdaad niet zo gelezen, maar dan is je post nog wel tegenstrijdig want aan de ene kant schrijf je dat AP je al tientallen keren de vangrail heeft ingestuurd en aan de andere kant schrijf je dat je AP zelf bijtijds uitzet.
Als AP je niet tientallen keren de vangrail heeft ingestuurd, dan moet je dat ook niet zo schrijven want je beschrijft het als een feit en dat is dus blijkbaar niet het geval en daarmee zet je anderen op het verkeerde been. ;)
 
AP is toch standaard waar je niets extra voor betaald of heb ik iets gemist 🤔
In 2019 moest ik er gewoon voor betalen met de Model 3. Toen was basic autopilot een optie. Later is dat standaard geworden. En ook al had je niet voor de optie apart hoeven te betalen; je hebt wel voor de functie betaald als het omschreven staat.

Maar volgens mij heeft het wel of niet betalen niets met de discussie te maken. Ik blijf erbij dat als er voldoende tijd is om zaken zoals mistlampen e.d. aan te zetten de extra comtrole prima is. Ik ga het binnenkort meemaken zodra de Model Y er is. Met de model 3 geen melding gehad (ik gok door de radar).
 
In 2019 moest ik er gewoon voor betalen met de Model 3. Toen was basic autopilot een optie. Later is dat standaard geworden. En ook al had je niet voor de optie apart hoeven te betalen; je hebt wel voor de functie betaald als het omschreven staat.

Maar volgens mij heeft het wel of niet betalen niets met de discussie te maken. Ik blijf erbij dat als het voldoende tijd is om zaken zoals mistlampen e.d. aan te zetten het prima is.
Dat klopt inderdaad, maar de meesten die nu een Tesla rijden hebben er niet voor betaald ;)
 
En die werkt nog toch.
Btw. Komt niet van Tesla. Het is een verplichting van de overheid.
Als de autogordels, mistlicht of het derde stoplicht verplicht werden, zei je toch ook niet dat je betaald had voor een auto zonder gordels, mistlicht of derde stoplicht.
Er werd net gedaan alsof het een gunst is dat AP er is en dat Tesla achteraf allerhande voorwaarden kan stellen, want je moet blij zijn dat je het bij de gratie gods hebt gekregen.

Feitelijk heb ik gewoon voor die functionaliteit betaald en daar verandering in aanbrengen (nog niet aan de orde) waarbij ik privacy moet opgeven om het nog te mogen gebruiken is idioot.

De Nederlandse overheid heeft expliciet verklaard dat er in Nederland geen verplichting is ter zake.
 
Er werd net gedaan alsof het een gunst is dat AP er is en dat Tesla achteraf allerhande voorwaarden kan stellen, want je moet blij zijn dat je het bij de gratie gods hebt gekregen.

Feitelijk heb ik gewoon voor die functionaliteit betaald en daar verandering in aanbrengen (nog niet aan de orde) waarbij ik privacy moet opgeven om het nog te mogen gebruiken is idioot.

De Nederlandse overheid heeft expliciet verklaard dat er in Nederland geen verplichting is ter zake.
Ik ben heel blij met AP. Ik heb er in 2016 voor betaald. En in 2022 ook voor EAP.
Privacy moet je niet opgeven. Zie hoger.
Stel dat Tesla het in Europa niet invoert omdat het daar niet verplicht is. Het kost veel geld en energie om voor elk land een aparte versie te maken. En volgende maand wordt het dan misschien toch verplicht, held en energie voor niets verspild.

En overigens, als er een ongeval zou gebeuren en iemand doet ze een process aan, met als onderbouwing dat Tesla vals vertrouwen wekt, kan hij zo met de analyse van de NHTSA naar de rechtbank, zelfs in landen waar de monitoring van de aandacht niet verplicht is.
 
Als je op een donkere weg rijdt is het gezicht niet / nauwelijks te zien. Dat zou betekenen dat je geen autopilot meer hebt op donkere wegen.

Hier heb je beelden van de buitencamera's in een pikdonkere garage en het beeld van de binnencamera in diezelfde garage.
Hier is het duidelijk dat de binnencamera toch meer ziet dan jij laat uitschijnen, zeker als je tijdens het rijden nog een beetje licht krijgt van je scherm.
Ik ben dus zeker dat je binnencamera meer dan voldoende zicht op mijn smoelwerk heeft om te zien naar waar ik kijk...

IMG_1337.PNG IMG_1338.PNG
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Hbrink and Mars2020
Tijd om je gedrag aan te passen, of een service verzoek in te schieten als je denkt dat je gedrag geen reden geeft voor een waarschuwing. Simpeler kan ik het niet maken....
Reactie was meer voor @Phil V bedoeld. Maar goed…heb het wat simpeler voor je gemaakt. Software ziet SeC geen bijzonderheden (whats new 🙃). Ze verwachten wel dat het op termijn (nog) beter wordt. Gedrag aanpassen maakt niks uit, althans hetzelfde gedrag geeft nog steeds “alarm bellen” als het licht is. Als het donker is niet. Kennelijk rij ik volgens Tesla (en jouw) in het donker dus veilig en als het licht is niet 🧐, het zal mijn gedrag wel zijn…..

Oh, ja. Tesla software is natuurlijk ongekend consequent 😉(ruitenwissers, stop and go in de file op AP). Het werkt bij iedereen hetzelfde toch….? Persoonlijk verwacht ik dus ook niet dat Tesla een verandering in gedrag, kan “opleggen”/beoordelen/afstraffen. Of is camera toezicht ook beta, want dat kan wel het eea verklaren….
 
Hier heb je beelden van de buitencamera's in een pikdonkere garage en het beeld van de binnencamera in diezelfde garage.
Hier is het duidelijk dat de binnencamera toch meer ziet dan jij laat uitschijnen, zeker als je tijdens het rijden nog een beetje licht krijgt van je scherm.
Ik ben dus zeker dat je binnencamera meer dan voldoende zicht op mijn smoelwerk heeft om te zien naar waar ik kijk...

View attachment 1003481 View attachment 1003482
Goed om te zien, had dat niet verwacht.
 
Reactie was meer voor @Phil V bedoeld. Maar goed…heb het wat simpeler voor je gemaakt. Software ziet SeC geen bijzonderheden (whats new 🙃). Ze verwachten wel dat het op termijn (nog) beter wordt. Gedrag aanpassen maakt niks uit, althans hetzelfde gedrag geeft nog steeds “alarm bellen” als het licht is. Als het donker is niet. Kennelijk rij ik volgens Tesla (en jouw) in het donker dus veilig en als het licht is niet 🧐, het zal mijn gedrag wel zijn…..

Oh, ja. Tesla software is natuurlijk ongekend consequent 😉(ruitenwissers, stop and go in de file op AP). Het werkt bij iedereen hetzelfde toch….? Persoonlijk verwacht ik dus ook niet dat Tesla een verandering in gedrag, kan “opleggen”/beoordelen/afstraffen. Of is camera toezicht ook beta, want dat kan wel het eea verklaren….
Ik volg je even niet. Als je vindt dat iets in je wagen niet functioneert zoals het zou moeten ga je toch naar de SeC? Hier op dit forum klagen gaat zeker niet helpen.

Ik ga er vanuit dat als iemand van de SeC terwijl die in je wagen rijdt óók waarschuwingen krijgt terwijl deze persoon de ogen op weg houdt er wel degelijk erkend wordt dat er een probleem is. Als die persoon geen waarschuwingen krijgt is er iets anders aan de hand...
 
  • Like
Reactions: Mars2020