Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software 2024.8.*

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn oplossing is eenvoudig: ik geef zelf gas.

Met name binnendoor overrule ik AP continue (snelweg gaat prima). Rijd stuk rustiger dan die willekeur in snelheid. Hij herkend kliko's maar sticker van 30 op de kliko is plots een verkeersbord, borden links (of van parallelweg) vindt die ook geldig, regelmatig snelheidsborden die niet bestaan (40 kmh), 30 kmh op 80kmh weg (staat nergens een bord), etc ......

Knullig, net als deep-rain die regelmatig de leg kwijt is. Maar verder is het een erg goede auto. Op elke auto is wel wat aan te merken en bij Tesla wordt het wel telkens beter (terwijl je voor de buis zit :)).
 
  • Like
Reactions: SuperPluis and P-47
2024.8.7 en en 2024.8 staan klaar om gedownload te worden maar wifi is een ramp dus, zou het willen doen met 4/5G via Hotspot. Ik moet roamen en hier dus geen onbeperkte data..
Waar kan ik ergens zien hoeveel data dat verbruikt of weet iemand dat uit het blote hoofd?
 
2024.8.7 en en 2024.8 staan klaar om gedownload te worden maar wifi is een ramp dus, zou het willen doen met 4/5G via Hotspot. Ik moet roamen en hier dus geen onbeperkte data..
Waar kan ik ergens zien hoeveel data dat verbruikt of weet iemand dat uit het blote hoofd?
Ik heb heel even voor je gekeken want heb hem afgelopen week geïnstalleerd. Ik zag op de router dat de auto deze week 8,4 GB had gebruikt via de wifi (thuis). Dus denk dat je daar wel rekening mee moet houden :) Misschien even bij de MAC gaan staan en leegtrekken? Succes ermee. (2024.8.7)
 
Bedankt daarvoor 👍 Ja, dat kan al tellen, ben gelimiteerd tot 45GB (Orange) in het buitenland en door de erbarmelijk slechte wifi wordt er al eens gestreamd via Hotspot. Zal een Spaanse prepaid SIM worden maar die update moet erin ;)
 
Geen verkeersbord, geen wijziging in je snelheid. Dus na een zone 30 herkent ie geen einde zone 30, bij je continu 30 rijden.
Ik herhaal het nog eens. Er is wel een verkeersbord!
30 km verder werkt hij dan weer met de database, waar hij ten onrechte naar 30 gaat waar de dynamische 30km/u borden aan een school niet aan staan. En gaat hij daar bij het einde 30 bord wel weer naar 50.
Einde 50km/u bord na werken herkent hij ook. Er is dus geen vinger op te leggen wanneer wel en wanneer niet.
 
Mijn oplossing is eenvoudig: ik geef zelf gas.
Doe ik ook. Maar ik heb net 3800€ uitgegeven om dat niet te moeten doen.
Ergste is dat het voor de verkeersbordenupdate wel goed werkte.
Ik voel mij dan ook niet meer veilig want ik heb gedurende 7,5 jaar de gewoonte aangeleerd om voldoende op de auto te kunnen vertrouwen om van het landschap te genieten (niet 100% wel genoeg om toch nog veilig te blijven).
 
Geld terug vragen. Ik geloof dat dat eenmalig kan binnen een maand. Maar zou je kunnen uitzoeken als je de 3800 euro het niet waard vind met al de bugs. Ik erger me er ook mateloos aan. En het ligt echt niet aan de borden. Merendeel blijft hij gewoon op 105 (ingesteld) rijden ook al komt er een 70 bord voorbij. Het is gewoon op bepaalde punten, bij mij vaak snelweg splitsingen dat hij gaat mukken.
 
Ook had ik de "Danger zones" (die waarschijnlijk de flitsplaatsen in Frankrijk zijn) graag in mijn navigatie gehad voor vertrek.

Om mezelf even te quoten...

We zijn ondertussen veilig aangekomen aan de Mar Menor. Slechts 2 phantom brakes. De eerste voor een Dacia die wat snel de kruising naderde en last minute in de remmen ging (dus niet helemaal onterecht van NoICE, terwijl ik eerder Watt zou gegeven hebben). De tweede met een invoegend voertuig op de snelweg, waar ik netjes mijn richtingaanwijzer aanzette naar links en begon met opschuiven naar links. Ik was al halverwege het linker baanvak toen de invoeger ook halverwege op het eerste baanvak kwam. NoICE reageerde alsof dit voertuig voor hem reed en gooide zijn anker uit. Deze keer was ik het die bleek werd van het verschieten en later rood van woede...
De ruitenwissers hebben 2 maal droog geveegd, iets wat me nog nooit is overkomen. Dat was wel na 2.100 km en ondertussen een kilo vliegend vlees tegen de voorruit . Dus niet helemaal onterecht.

Adaptive Highbeam niet getest omdat we gewoon op tijd een rustplaats hebben opgezocht en de rit in 3 dagen hebben gedaan.

In Frankrijk zijn de "Danger zones" dus ongeveer hetgeen ik verwachtte.
Er is een "Begin gevarenzone" en enkele honderden meters later een "Einde gevarenzone". Gegarandeerd dat er in deze zone een flitspaal staat. U weze gewaarschuwd... 😀
Het zou leuk zijn dat er bij deze gevarenzones (en flitspalen) een piepje zou komen.

Wat we wel geleerd hebben, en NoICE geen rekening mee houdt is dat er in Frankrijk wordt gecontroleerd op STOPborden.
De vriendelijke man die enkele tientallen meters verder verdoken opgesteld stond hield me staande en zei... "Monsieur, en France, nous nous arrêtons à un panneau d'arrêt. C'est 80€"

En,... enkele maandjes genieten.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Maar zou je kunnen uitzoeken als je de 3800 euro het niet waard vind met al de bugs.
Ik vind het nog steeds de moeite waard voor de veiligheid. Op de autoweg loopt het naar wens en daar breng je de meeste tijd door.
En zelfs als je de snelheid niet correct is, werkt het nog half. Ofwel op TaCC en zelf sturen, ofwel op AP en zelf watts bijgeven, naar de voorkeur van het moment.
Merendeel blijft hij gewoon op 105 (ingesteld) rijden ook al komt er een 70 bord voorbij.
Op de autoweg corrigeert hij nooit de snelheid. Nog nooit gedaan. Als je boetes wil voorkomen kan je de waarschuwing op zetten.
 
De tweede met een invoegend voertuig op de snelweg, waar ik netjes mijn richtingaanwijzer aanzette naar links en begon met opschuiven naar links. Ik was al halverwege het linker baanvak toen de invoeger ook halverwege op het eerste baanvak kwam. NoICE reageerde alsof dit voertuig voor hem reed en gooide zijn anker uit.
Ik heb de indruk dat hij daar gevoeliger voor geworden is. Een wagen die op de oprit rijdt, maar nog veel trager dan jijzelf zorgt nu voor een extreme en onnodige gentlemansvertraging.
Wat we wel geleerd hebben, en NoICE geen rekening mee houdt is dat er in Frankrijk wordt gecontroleerd op STOPborden.
In sommige streken gebruiken ze die als verkeersremmers, door die in de dorpskernen op de hoofdweg te zetten waar er een kleine zijstraat op komt. dit dwingt dan een belachelijke stop and go af. Heel frustrerend. Er wordt zwaar op beboet, want de Fransen houden zich er strikt aan. Met gevaar op een kop-staart aanrijding. Maar zij worden ook nog extra eens bestraft met strafpunten natuurlijk. Daar bleef jij nog van bespaard.
 
Ja, je krijgt ze wel, maar er gebeurt niets mee.

Dan is dit een broodje aap?


En gezien de lichtere strafpunten na een half jaar "vergeven" worden moet je toch wel al heel hard je best doen om aan 12 te komen.

Bwa, 3 keer een stopbord negeren kan op minder dan 5 kilometer in Frankrijk... 😀
 
Belgen voorlopig nog niet. Fransen inderdaad 4 punten voor het niet volledig tot stilstand komen voor een stopbord.
En ja, er zijn al Nederlanders geweest in het verleden die zelfs hun rijbewijs mochten inleveren in Frankrijk, met heel wat ellende als gevolg.
Belgen ook hoor, die kunnen ook hun rijbewijs kwijt raken. Ze mogen niet discrimineren, maar het geldt dan alleen in Frankrijk. Ook in Duitsland heb je soortgelijke regels.

Zelfs in Nederland heb je hetzelfde bij meerdere zware overtredingen: de rechter kijkt naar de historie en past daar de straf op aan. Puntenrijbewijs is overbodig als je historie bijhoudt.

PS: wat is dat toch met voornamelijk Belgen die denken dat ze zich in Nederland overdag niet aan de 100 km/h hoeven te houden?
 
Tuurlijk kan dat, maar niet omdat onze punten "op" zijn. Wij hebben (voorlopig althans) nog geen puntensysteem.
Wij ook niet, maar als je in Frankrijk als niet-fransman een beetje je best doet raak je ook net zo goed je rijbewijs kwijt. Wat ik al schreef, die punten gelden in Frankrijk (of Duitsland) maar zijn niet overdraagbaar tussen landen.

Herinner je je de rit van Top Gear in Frankrijk nog, waar Clarkson zijn rijbewijs kwijt raakte vanwege het veel te hard rijden? Dat kan jou als Belg ook overkomen. Probeer het eens, ga 260 rijden daar. ;)
 
Hoewel het rijverbod alleen in het land van kaas en wijn van kracht is, heeft de Franse politie het recht om je rijbewijs daadwerkelijk fysiek in te nemen. Dat betekent dat je ook niet meer in Nederland (of land van herkomst) zou kunnen rijden, omdat je in het land van herkomst verplicht het roze pasje bij je moet hebben tijdens een autorit.