Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag ook 26.2 binnen gekregen. Op de snelweg een duidelijk verschil geklokt: nu is het 'stuur aanraken/bewegen' interval op 45 seconden gezet. In 21.9 was dit interval 30 seconden. Daarvoor was het iets meer dan 60 seconden.

Ik had net 2.550 vakantiekilometers met '30 seconden' achter de rug. Dat interval was mij regelmatig té druk, in combinatie met navigeren en andere indrukken in den vreemde. Nu met het 45 seconden interval rijdt het duidelijk relaxter.
 
Ik weet niet goed sinds welke update de navigatie een vrouwenstem werd. Wat ik wel weet is dat het een ZEUR is. En dan dat overslaande stemmetje telkens ze "meter" probeert te zeggen. ("meejeeter")
De optie om de mannenstem in te schakelen vind ik niet. Zeg me aub dat ik er stomweg over kijk!
 
ACE8E538-CF62-4DDD-B3D2-2B86B49400FC.jpeg
Spannende update gekregen, 26.2.
 
Heb vandaag voor het eerst opgemerkt dat bij veranderen van het volume op het centrale scherm het aantal 'golven' bij het luidspreker pictogram veranderen... . Is dit nieuw of heb ik het nog nooit aandacht gegeven?

Was alleen in de auto en heb het volume eens opengesleurd... :cool:

View attachment 325242
Het kan ook protest tegen de muziekkeuze zijn? :D
 
Vanmiddag ook 26.2 binnen gekregen. Op de snelweg een duidelijk verschil geklokt: nu is het 'stuur aanraken/bewegen' interval op 45 seconden gezet. In 21.9 was dit interval 30 seconden. Daarvoor was het iets meer dan 60 seconden.

Ik had net 2.550 vakantiekilometers met '30 seconden' achter de rug. Dat interval was mij regelmatig té druk, in combinatie met navigeren en andere indrukken in den vreemde. Nu met het 45 seconden interval rijdt het duidelijk relaxter.

Een 500 gram polsbandje van Decathon @4,99 EUR biedt wat soelaas. Natuurlijk moet je bij de les zijn maar een half uur of zelfs meer zonder stuur aanraken lukt daarmee.
 
Vandaag weer op de snelweg gereden met de loaner met een AP1.
Je moet echt goed bij de les blijven met zo'n AP1 zeg.

Vandaag op de A20 zat ik op het rechter baantje dat vanzelf naar de A4 gaat. Die wilde ik graag blijven dus dat is prima zou je denken.
Een vrachtwagen voor mij wil op de A20 blijven en schuift dus één baantje op naar links. Tot dusverre geen probleem.

De AP1 ziet de vrachtwagen die langzamer rijdt dan ik verdwijnen en accelereert weer.
Aangezien de blokken ook beginnen mag ik daar rechts inhalen en grijp ik dus niet in.

Op het moment dat we bijna bij de vrachtwagen zijn wil de AP1 blijkbaar toch de A20 blijven volgen hij stuurt ineens naar links en prakt hem bijna in rechter achterkant van de vrachtwagen. :eek:

Gelukkig heb ik altijd mijn handen aan het stuur maar anders had ik nooit op tijd geweest en moest nog best een ruk aan het stuur geven om de AP1 te overtuigen dat ik de baas was en hij toch echt op het baantje moest blijven .
 
Vandaag weer op de snelweg gereden met de loaner met een AP1.
Je moet echt goed bij de les blijven met zo'n AP1 zeg.

Vandaag op de A20 zat ik op het rechter baantje dat vanzelf naar de A4 gaat. Die wilde ik graag blijven dus dat is prima zou je denken.
Een vrachtwagen voor mij wil op de A20 blijven en schuift dus één baantje op naar links. Tot dusverre geen probleem.

De AP1 ziet de vrachtwagen die langzamer rijdt dan ik verdwijnen en accelereert weer.
Aangezien de blokken ook beginnen mag ik daar rechts inhalen en grijp ik dus niet in.

Op het moment dat we bijna bij de vrachtwagen zijn wil de AP1 blijkbaar toch de A20 blijven volgen hij stuurt ineens naar links en prakt hem bijna in rechter achterkant van de vrachtwagen. :eek:

Gelukkig heb ik altijd mijn handen aan het stuur maar anders had ik nooit op tijd geweest en moest nog best een ruk aan het stuur geven om de AP1 te overtuigen dat ik de baas was en hij toch echt op het baantje moest blijven .
Vreemd, ik voeg talloze keren op deze manier in op snelwegen. Gaat echt zonder probleem.
Het enige waar je op moet letten is als er iemand voor je een baan naar links gaat. Mijn auto gaat dan versnellen. Wil er op hetzelfde moment een voertuig een baan naar rechts gaan, dan maakt AP dat onmogelijk en kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.
Dit gebeurt alleen als er bij het invoeggedeelte vierkante blokken als rijbaanscheiding zijn.
Eenmaal in de gewenste rijbaan op de snelweg doet ie dat niet omdat ie geen links van je rijdend voertuig rechts inhaalt.
Is denk ik bij AP2 net zo.
 
De AP2 of EAP volgt voorgangers niet en kijkt meer naar de strepen op de weg.
De AP1 heeft ook een volg functie van de voorganger en wellicht wilde hij overstappen van baan volgen naar voertuig volgen.

Wel zal idd de AP2 of EAP rechts gaan inhalen als een langzaam voertuig naar links opschuift.
Als er een blok scheiding is, dan is dat ook niet erg omdat formeel je dan al op een andere weg zit en formeel dan ook niet rechts inhaald.

Wellicht dat ik de AP meer naar de limieten duw dan een ander, maar als ik dat niet zou doen, dan weet ik nooit wanneer in de AP wel en niet kan vertrouwen een juiste beslissing te nemen. Ik heb since maandag een loaner met AP1 en de eerste dag was soms de AP1 beter en soms de EAP maar nu ik iets meer gereden heb moet ik inmiddels al echt het voordeel geven aan de EAP.

Met mijn beperkte ervaring lijkt de AP1 meer te doen dan de EAP maar dit gaat niet altijd goed. Als een EAP een afslag neemt dan gaat dat foutloos of hij neemt de afslag niet. Dat is ook wel eens lastig maar niet onveilig.