Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 8.1

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij echt opvalt bij AP2 (en dan vooral sinds software versies 2017.42 en vooral 2017.44), is dat het de auto steeds beter lukt om tussen de lijnen te blijven op 80 en 50 km/h wegen. Dus bij bochten en 'slingers' in de weg doet AP2 het steeds beter zonder uit de bocht te vliegen of dat alle alert-'toeters en bellen' afgaan.
Waar AP2 op snelwegen in mijn ervaring nog steeds (ietsje) onderdoet voor AP1 qua smoothness, is het op niet-snelwegen superieur aan AP1 en wordt het steeds beter.

Zijn er mensen die deze ervaring delen?
 
Wat mij echt opvalt bij AP2 (en dan vooral sinds software versies 2017.42 en vooral 2017.44), is dat het de auto steeds beter lukt om tussen de lijnen te blijven op 80 en 50 km/h wegen. Dus bij bochten en 'slingers' in de weg doet AP2 het steeds beter zonder uit de bocht te vliegen of dat alle alert-'toeters en bellen' afgaan.
Waar AP2 op snelwegen in mijn ervaring nog steeds (ietsje) onderdoet voor AP1 qua smoothness, is het op niet-snelwegen superieur aan AP1 en wordt het steeds beter.

Zijn er mensen die deze ervaring delen?

Ja en daarbij merk ik dat het op snelwegen ook steeds beter gaat. Nu al nagenoeg geen reacties meer bij inhalen vrachtauto's waar hij voorheen even inhield als er geen auto voor je reed. Ook knooppunten "neemt" hij soepeler, hoewel nog niet perfect. AP1 deed dit ook niet perfect. Het gaat duidelijk de goede kant op.
 
Ja en daarbij merk ik dat het op snelwegen ook steeds beter gaat. Nu al nagenoeg geen reacties meer bij inhalen vrachtauto's waar hij voorheen even inhield als er geen auto voor je reed. Ook knooppunten "neemt" hij soepeler, hoewel nog niet perfect. AP1 deed dit ook niet perfect. Het gaat duidelijk de goede kant op.
Ik merk ook nog een merkwaardig iets: in het donker lijkt AP (2) het beter te doen dan bij daglicht. Toevallig vanochtend met een collega het erover gehad en hij heeft dezelfde ervaring. Er zijn wel een aantal bochten waar AP2 zich structueel verslikt, voornamelijk in mijn geval bij de bocht vanuit Europoort naar de Benelux tunnel (A15-A4) en vanaf Schiedam naar de Benelux tunnel (A20-A4). Dat gaat nog steeds gewoon niet goed (slingeren, uit de bocht driften en dan plots AP uitzetten waardoor je als je niet oplet scherp naar rechts "uitwijkt", vreemde remacties in de bocht). Er is blijkbaar iets met die twee bochten icm AP2 in mijn auto.
 
Ja en daarbij merk ik dat het op snelwegen ook steeds beter gaat. Nu al nagenoeg geen reacties meer bij inhalen vrachtauto's waar hij voorheen even inhield als er geen auto voor je reed. Ook knooppunten "neemt" hij soepeler, hoewel nog niet perfect. AP1 deed dit ook niet perfect. Het gaat duidelijk de goede kant op.
Klopt. Waar AP1 wel echt beter in was (tenminste met de software versie die ik als laatste had voordat ik mijn nieuwe Tesla met AP2 kreeg in september) was het wisselen van rijstrook. Niet zozeer de wissel zelf (dat gaat net zo vloeiend inmiddels) maar wel de snelheid waarmee de wissel wordt gestart. En ook het wisselen van meerdere rijstroken achter elkaar kon AP1 op het einde in één vloeiende beweging.

AP2 lijkt meer tijd nodig te hebben voordat het de situatie in kaart heeft, en een actie zoals rijstrook wisselen kan uitvoeren. Na een baanwissel blijft de gepasseerde stippellijn nog een paar seconden gestippeld voordat deze weer on-onderbroken wordt. En vanaf dat moment kan de volgende actie pas worden gestart.

Ook duurt het langer voordat AP2 kan worden ingeschakeld wanneer je wil beginnen met rijden op AP. Dat lijkt te maken hebben met hetzelfde principe: er is meer tijd nodig voordat AP2 de situatie 'in kaart gebracht' heeft. Ook hier lijkt overigens wat verbetering in te zitten de laatste weken, maar niveautje AP1 is er wat mij betreft nog zeker niet.
 
Wat mij echt opvalt bij AP2 (en dan vooral sinds software versies 2017.42 en vooral 2017.44), is dat het de auto steeds beter lukt om tussen de lijnen te blijven op 80 en 50 km/h wegen. Dus bij bochten en 'slingers' in de weg doet AP2 het steeds beter zonder uit de bocht te vliegen of dat alle alert-'toeters en bellen' afgaan.
Waar AP2 op snelwegen in mijn ervaring nog steeds (ietsje) onderdoet voor AP1 qua smoothness, is het op niet-snelwegen superieur aan AP1 en wordt het steeds beter.

Zijn er mensen die deze ervaring delen?
Ik merk dat .42 en .44 beter om gaan met asverschuivingen en hindernissen, maar anderzijds zijn er ook scherpere bochten waar ie op of over de lijn uitwijkt.
 
zeker wordt het stapje voor stapje beter... de bochten van AP2 in de snelwegen zijn echt nog veel minder dan AP1. Bv A2 naar A9 ri. Amstelveen. A9 naar A4 (ri Adam). De wagen blijft niet in het midden maar drift de bocht uit, over de rechterlijn zelfs. Terwijl je - en de mensen om je heen - liever ziet dat jij aan de binnenkant van de bocht rijdt.. Daarnaast gaat het allemaal erg schokkend alsof de auto elke keer een stukje rechtdoor rijdt en dan bijstuurt. Ik durf deze bochten echt nog niet aan AP2 over te laten...
 
Heb sinds gisteren ook versie .44. Niet op alle vlakken een verbetering. A2 en A12 zijn 80 km wegen. Rond dat tijdstip klopt dat deels wel, maar de autopilot wordt zo wel minder bruikbaar. Verder vind ik hem nerveuzer. In de file af en toe slingert over de weg en er wordt geremd op ruime afstand en dan behoorlijk hard. Herkennen jullie dit?
6EC44E71-D516-4481-9A81-CEE4B7161AC5.jpeg
 
vervelende vind ik dat het eigenlijk onvoorspelbaar is.. soms inderdaad te vroeg en hard (dan hoop je maar dat achter je iemand wakker is).. maar soms ook echt te laat en moet je ingrijpen.. Ook als een auto direct voor je de baan uit gaat raakt AP2 de weg kwijt en gaat zigzaggend op zoek naar een ankerpunt.. Overigens - de A2 en A12 die ik neem zijn 100km wegen.. Ook de overgang van A9 naar A4 ri A'dam is gewoon 100 km. Overigens loop ik wat achter, zit op .42
 
Vandaag de hele rit (100km +100km) in Chill mode gereden. Ik ben nu helemaal chilllll... ik moet zeggen dat dit een zeer rustgevende stand is, vooral voor de passagiers en ook met name in AP mode. Het is zeker niet traag, maar het venijn is er een beetje af.
Prima rit op AP, wordt merkbaar beter, vooral geen nerveus gedoe langs vrachtwagens. De hobbels in de A16 vindt ie af en toe wel eng...
 
  • Like
Reactions: nico180
Vanochtend had ik een hele nieuwe ervaring. In mijn dashboard verscheen opeens een rode voetganger en de auto ging vol in de ankers. Dat had ik nog nooit eerder gezien. In werkelijkheid was de weg natuurlijk leeg en reed ik niet dwars over het voetpad zoals sommige anderen hier wel van plan zijn.

Die afbeelding van een voetganger zit al een tijdje in de firmware.
Wie scoort er als eerste een oranje of rood verkeerslicht ? :)

upload_2017-11-10_14-56-5.png
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and ebullio
Vanochtend had ik een hele nieuwe ervaring. In mijn dashboard verscheen opeens een rode voetganger en de auto ging vol in de ankers. Dat had ik nog nooit eerder gezien. In werkelijkheid was de weg natuurlijk leeg en reed ik niet dwars over het voetpad zoals sommige anderen hier wel van plan zijn.

In ieder geval de beweringen ontkracht dat er aan AP1 niets meer gedaan zou worden :)
 
Sinds gisteren de 44 (vanaf 32) - maar sindsdien doet de autopilot het niet meer en de adaptieve headlights trouwens ook niet; ook niet na reset. Heb de SeC maar gevraagd ernaar te kijken.

Ik vroeg me af rijdt de auto nu ook zuiniger bij gecombineerde chill mode en autopilot??
Ik vind dat de AP nl ook vrij hard accelereert als de snelheid even onder de instelling heeft gezeten. Zelfs als je ziet dat het over 100m toch al weer rustiger moet. Dus wat geleidelijker snelheid variëren zou en prettiger rijden (zonder dat de AP eigenlijk hoeft te anticiperen) en kWh tjes schelen.
 
  • Like
Reactions: KrisB